Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pomiar prądu w samochodzie, prosty amperomierz

czark123 29 Lis 2017 22:31 20793 269
  • #241 29 Lis 2017 22:31
    ukixx
    Poziom 19  

    @zworys, nie porównuj UAZ'a do współczesnych samochodów wyposażonych w mnóstwo odbiorników, a także skomplikowany i bardzo prądożerny układ wtryskowy, szczególnie CRDI. Taka zabawka 30A po prostu zwyczajnie wyparuje po podłączeniu do zacisku "+" alternatora, gdzie prądy po uruchomieniu silnika wynoszą nawet po 120A.

    To co masz wpięte to jest prąd ładowania akumulatora a nie prąd obciążenia alternatora. Nie w każdym pojeździe da się takie rozwiązanie zastosować. Coś takiego można zastosować tylko w tych pojazdach, w których prąd ładowania akumulatora nie płynie w przewodzie idącym do rozrusznika i klema "+" ma oddzielny przewód zasilający resztę instalacji.

    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz pendrive 32GB.
  • #242 29 Lis 2017 23:29
    zworys
    Poziom 32  

    Kolego ja nie porównuję tylko daję przykład problemu. Wiadomo że tamta instalacja była wręcz prymitywna. Chodzi mi o ideę pomiarów. Sam pomiar natężenia przy tak gwałtownych skokach jakie podajesz nic nie da - nie ma punktu odniesienia, nie wiesz które urządzenia działają i czy ten pobór jest właściwy czy nie. Natomiast zakres działania ewentualnego miernika byłby ogromny - od mA do kilkudziesięciu A. Założeniem chyba nie jest diagnozowanie całej instalacji tylko akumulatora i alternatora jako źródeł energii.

  • #243 30 Lis 2017 07:13
    eurotips
    Poziom 35  

    Kiedy auto pracuje to woltomierz może dać więcej informacji niż amperomierz,
    w nowych autach napięcie ładowania zależy np od temperatury, latem maksymalne wskazania woltomierza mam 14.0-14.2 a wczoraj jak mi się śnieżynka na desce zaświeciła to miałem 14.8V na woltomierzu. Mam go w gnieździe zapalniczki bo w aucie mam eTurbo uruchamiane czujnikiem na pedale sprzęgła, do 13V napięcie mi spada na kilka sekund zaraz po puszczeniu sprzęgła póki turbina na obroty wejdzie. Nawet nie wiem ile to prądu szarpie.
    No i jeszcze jedna kwestia, jak parę osób już wcześniej pisało, jeśli chcemy mierzyć prąd pobierany przez auto na postoju to stoi przed nami wyzwanie zrobienia miernika mierzącego w zakresie 10 mA - 10A bo tak teraz auta są projektowane, w uśpieniu jakieś miliampery a po otwarciu drzwi już masz 10A albo i więcej jak zrobisz to innym kluczykiem i zacznie ci lusterka i fotele przestawiać. Zależnie kto co ma w garażu to takie ma pojęcie o elektryce. Skończyły się czasy że kiedy gasła lampka ładowania to już nie trzeba było o nic się martwić.

    Im nowsze auto tym problemów z elektryką jest więcej, więc temat jest przyszłościowy.

    Nowe auto postoi 3 dni bez jazdy i akumulator padnięty a w serwisie : Panie to auto 10 mA przy zamkniętych aucie pobiera z akumulatora. No cóż, chyba teraz krasnoludki prąd jedzą jak z masłem krucho się zrobiło.

  • #244 30 Lis 2017 10:53
    vodiczka
    Poziom 43  

    eurotips napisał:
    Nowe auto postoi 3 dni bez jazdy i akumulator padnięty a w serwisie : Panie to auto 10 mA przy zamkniętych aucie pobiera z akumulatora
    I pan z serwisu daje więcej informacji niż woltomierz i amperomierz razem wzięte pb podaje punkt odniesienia - 10mA.
    Przy 10mA akumulator nie rozładuje się w trzy dni, znaczy dużo więcej bierze, znaczy coś popsute albo użytkownik nie zamknął auta :)

  • #245 30 Lis 2017 11:37
    Adamcyn
    Poziom 34  

    ukixx napisał:
    Prąd 5mA na boczniku 1mΩ to "tylko" a może "aż" 5µV spadku napięcia, podobno nie do wykrycia za pomocą LM358

    Trzeba się trochę przyjrzeć Twoim pomiarom, aby to 5 µV wyłapać.
    Czyli pomiar nawet tak malych prądów na boczniku 1 mΩ - to tylko kwestia odpowiednigo miernika.

  • #246 30 Lis 2017 12:15
    czark123
    Poziom 9  

    Od czasów Tesli i Edisona prąd to prąd, tylko zapotrzebowanie inne. I tak wiec w Fiatach 126p wydajność alternatora to światła mijania i stopu bo już kierunki nie chciały się załączyć, nowe samochody mają alternatory ponad 100A 12V. Tyle że i te 100A można wyżyłować i mimo że napięcie ładowania będzie dobre to akumulator będzie niedoładowany. Jest zima, mróz sprawność akumulatora spada, dokupujemy sobie maty podgrzewające na siedzenia, ciągły nadmuch na szybę bo paruje, wycieraczki i krótkie trasy bo pizze wozimy w podgrzewanej torbie i nasze auto za którymś razem nie odpali mimo że ładowanie jest sprawne.

  • #247 30 Lis 2017 12:31
    Freddy
    Poziom 43  

    czark123 napisał:
    Od czasów Tesli i Edisona
    Powiem nawet, że od czasów Ampere'a i jego badań, czyli od lat 20. XIXw.
    Do dzisiaj się to nie zmieniło :)

  • #248 30 Lis 2017 18:42
    smyk55
    Poziom 17  

    eurotips napisał:
    Kiedy auto pracuje to woltomierz może dać więcej informacji niż amperomierz,
    Można też odwrotnie, kiedy auto nie pracuje to amperomierz da więcej informacji niż woltomierz. I tak w koło Macieju.
    Panowie wszyscy macie rację ! A tak naprawdę to psu na budę te wszystkie pomiary kiedy nie będziecie mieli pojęcia co dzieje się w waszym samochodzie. Interpretacja pomiarów to wielka sztuka. Pomiar napięcia wiele może powiedzieć jeśli po drodze uwzględnimy wiele czynników. Czy to podczas rozruchu jest pomiar, ile lat ma akumulator itp, też ważna sprawa doświadczenie. Jeden z kolegów wcześniej napisał, użył słowa "oswoił się z pomiarami". To istotna sprawa, miał porównanie, miał do czego się odnieść. Podobnie jest z pomiarem prądu. Ja ze swojego doświadczenia np potrafię określić czy wszystkie świece żarowe mam sprawne. Podobnie prąd rozruchu czy ładowania. Idealnym połączeniem by było mieć pomiar napięcia i prądu. Dodanie woltomierza do tego przyrządu nie sprawiło by problemu.
    zworys napisał:
    Sam pomiar natężenia przy tak gwałtownych skokach jakie podajesz nic nie da - nie ma punktu odniesienia, nie wiesz które urządzenia działają i czy ten pobór jest właściwy czy nie.
    Masz rację, nic nie da jeśli nie będziesz znał auta, najlepszym punktem odniesienia jest wartość prądu czy napięcia w sprawnym układzie. Inaczej - trzeba nauczyć się interpretować wyniki.
    ukixx napisał:
    Coś takiego można zastosować tylko w tych pojazdach, w których prąd ładowania akumulatora nie płynie w przewodzie idącym do rozrusznika i klema "+" ma oddzielny przewód zasilający resztę instalacji.
    Przyznam, że taka argumentacja do mnie nie trafia. Jeśli kolega nie bierze założeń Autora Tematu to może i tak. czark123 wykombinował słusznie pomiar na przewodzie masowym. Tam płyną prądy do i z akumulatora. Można sprawdzać prąd "czuwania", prąd poboru innych układów jeszcze przed rozruchem jak i sam rozruch auta. Podczas pracy jedynie będzie pomiar ładowania akumulatora. Jak widzicie pomiar na przewodzie masowym jest najbardziej uniwersalny i spełnia wymagania. Trzeba sobie wybić z głowy, że tym przyrządem sprawdzimy wszystkie poszczególne układy elektryczne samochodu. Nawet pomiar na przewodzie (+) też takiej możliwości nie udostępni.

    Zostały już zrobione pewne pomiary. One dają nam obraz tego czego możemy się spodziewać. Kolega Adamcyn i ja zrobiliśmy pomiary które pozwalają wyznaczyć stałą bocznika. Kolega ukixx wykazał, że kostka LM358 sporo potrafi. Czas na analizę tego.
    Pomiary wykazały, że na przewodach masowych jest podobnie, ale nie tak samo. Wyniki 1 mV/1.7 A , 1 mV/1.8 A, 1 mV/1.6 A. Co można z tym zrobić.
    Wnioski:
    Na przewodzie masowym spokojnie można zrobić pomiar w zakresie do 200 A. Jeśli byśmy wzmocnili sygnał dla mniejszych prądów możliwe jest uzyskanie niższych zakresów. Wzmocnienie sygnału x10 zakres 20 A , x 100 zakres 2 A. Przełączanie zakresów można nawet zrobić automatyczne. Należy jeszcze wziąć pod uwagę ilość cyfr wyświetlacza. Odniosę się do popularnego wyświetlacza 3.5 cyfry.
    Zakres 200 mamy z jednym miejscem po przecinku, 20 z dwoma miejscami, 2 z trzema miejscami po przecinku. To jest wystarczająca dokładność.

  • #249 30 Lis 2017 19:13
    Adamcyn
    Poziom 34  

    Dałem Smykowi plus za trafne wnioski i skierowanie dyskusji na właściwe tory.

    smyk55 napisał:
    Należy jeszcze wziąć pod uwagę ilość cyfr wyświetlacza. Odniosę się do popularnego wyświetlacza 3.5 cyfry

    Miernik analogowy ma tutaj również dobre zastosowanie.
    Np. podczas pomiaru prądu spoczynku 30 mA wskazówka Unigora 6e drgała wskazując charakter pracy magistrali CAN.

    Pomiar prądu w samochodzie, prosty amperomierz

  • #250 01 Gru 2017 22:51
    tatanka
    Poziom 20  

    smyk55 napisał:

    zworys napisał:
    Sam pomiar natężenia przy tak gwałtownych skokach jakie podajesz nic nie da - nie ma punktu odniesienia, nie wiesz które urządzenia działają i czy ten pobór jest właściwy czy nie.
    Masz rację, nic nie da jeśli nie będziesz znał auta, najlepszym punktem odniesienia jest wartość prądu czy napięcia w sprawnym układzie. Inaczej - trzeba nauczyć się interpretować wyniki.
    ukixx napisał:
    Coś takiego można zastosować tylko w tych pojazdach, w których prąd ładowania akumulatora nie płynie w przewodzie idącym do rozrusznika i klema "+" ma oddzielny przewód zasilający resztę instalacji.
    Przyznam, że taka argumentacja do mnie nie trafia. Jeśli kolega nie bierze założeń Autora Tematu to może i tak. czark123 wykombinował słusznie pomiar na przewodzie masowym. Tam płyną prądy do i z akumulatora. Można sprawdzać prąd "czuwania", prąd poboru innych układów jeszcze przed rozruchem jak i sam rozruch auta. Podczas pracy jedynie będzie pomiar ładowania akumulatora. Jak widzicie pomiar na przewodzie masowym jest najbardziej uniwersalny i spełnia wymagania. Trzeba sobie wybić z głowy, że tym przyrządem sprawdzimy wszystkie poszczególne układy elektryczne samochodu. Nawet pomiar na przewodzie (+) też takiej możliwości nie udostępni.


    Powodzenia w studiowaniu elektroniki nowoczesnego auta. Projektanci się już gubią. Rozumiem, że jesteś od nich lepszy.

    Pod warunkiem, że od klemy akumulatora odchodzi jedna masa.

  • #257 28 Sty 2018 21:54
    tatanka
    Poziom 20  

    Moim zdaniem do przewidywanego poboru prądu,a nie liczby odbiorników.
    Sam będziesz dobierać alternator w każdym mierzonym samochodzie :?:

  • #258 28 Sty 2018 22:13
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    tatanka napisał:
    Sam będziesz dobierać alternator w każdym mierzonym samochodzie

    Tak , jak dodaje webasto to wkładam większy akumulator , jak dodaje subwofer,/ belkę halogenów/ wyciągarkę/ przetwornice 12/230v to daje większy alternator.
    Czy ludzie nie wiedzą co to profesjonalna napraw, czy każdy drutuje i skundla swoje auto do granic możliwości?

  • #259 28 Sty 2018 22:46
    767667
    Użytkownik usunął konto  
  • #261 29 Sty 2018 08:16
    767667
    Użytkownik usunął konto  
  • #263 01 Lut 2018 14:39
    tatanka
    Poziom 20  

    Alternator o większej mocy przy tym samym poborze auta nie doładuje szybciej akumulatora :!:

  • #264 07 Kwi 2018 18:00
    tatanka
    Poziom 20  

    Bardzo mnie interesuje do jakich doszliście wniosków.

  • #265 07 Kwi 2018 19:26
    767667
    Użytkownik usunął konto  
  • #267 07 Kwi 2018 20:18
    767667
    Użytkownik usunął konto  
  • #269 07 Kwi 2018 21:22
    767667
    Użytkownik usunął konto  
  • #270 08 Kwi 2018 10:21
    tatanka
    Poziom 20  

    Wystarczy policzyć zapotrzebowanie samochodu na energię i dobrać alternator.
    Nie wiem co tu wyjaśniać.

  Szukaj w 5mln produktów