Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Sklep ElwronSklep Elwron
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak poprawić moją instalację grzewczą?

06 Lis 2017 18:00 2124 36
  • Poziom 4  
    Witam wszystkich serdecznie,

    od jakiegoś roku użytkuję w segmencie szeregowym niezbyt efektywną - a i mam wrażenie, że najprostszą instalację grzewczą, którą nabyłem wraz z domem.
    Chciałbym ją jakoś wzbogacić, tak aby wzrosła jej efektywność i komfort cieplarniany w domu.
    Kilka faktów - dom składa się z dwóch poziomów (w sumie ok. 105 m2):
    - poziom pierwszy: wiatrołap - 1,5m2 (ogrzewanie podłogowe), WC/pom.gospodarcze 3 m2 (ogrzewanie podłogowe+mała drabinka grzejnikowa na suszenie ręcznika), korytarz - 4m2 (ogrzewanie podłogowe), garaż - 15m2 (grzejnik) i salon - 28 m2 (ogrzewanie podłogowe).
    - poziom drugi: łazienka - 7m2 (ogrzewanie podłogowe+duża drabinka grzejnikowa na suszenie ręczników), sypialnia 1 - 14m2 (ogrzewanie grzejnikowe), sypialnia 2 - 11 m2 (ogrzewanie grzejnikowe), sypialnia 3 - 15 m2 (ogrzewanie grzejnikowe), korytarz - 3 m2.
    Do tego posiadam piec kondensacyjny dwufunkcyjny Junkers Cerapur Midi ZWB 24-1 AR.
    Poza tym regulator pokojowy marki AURATON 2025RTH (piec włącza się w godzinach 5-8 i 15-22)
    Rozdzielacz wygląda następująco:
    Jak poprawić moją instalację grzewczą?
    Moje bolączki:
    1. Ogrzewania podłogowego w łazience w ogóle nie czuję (nagrzewa się tylko drabinka grzejnikowa) - chciałbym aby podłoga była ciepła i aby ogrzewany był grzejnik drabinkowy
    2. Ogrzewanie grzejnikowe w sypialniach jest niezbyt efektywne - mimo iż termostaty są przekręcone ma pozycje maksymalne - chciałbym aby porządnie dogrzewały pokoje
    3. Ogrzewanie podłogowe na pierwszym poziomie też nie jest zbyt efektywne, a w jednej strefie pokoju w ogóle nie grzeje (zapowietrzenie?)
    4. Woda po włączeniu zmienia kilkukrotnie temperaturę (gorąca-zimna) zanim się ustabilizuje - chciałbym po włączeniu od razu korzystać z ciepłej wody o ustabilizowanej temperaturze (czy można taki efekt jakoś uzyskać)?
    O jakie elementy powinienem więc rozbudować mój rozdzielacz (układ mieszająco-pompowy?), bądź też co mógłbym zrobić aby pozbyć się powyższych bolączek.
    Chętnie odpowiem na wszelkie pytania doprecyzowujące.

    Dziękuję z góry za Państwa pomoc.
    Pozdrawiam
    Franki
  • Sklep ElwronSklep Elwron
  • Poziom 39  
    Wg mnie, za mała jest wydajność (ciśnienie) pompy wymuszającej obieg, dlatego nie wszystkie grzejniki grzeją.
  • Poziom 28  
    A jak wygląda reszta instalacji?
  • Poziom 4  
    Co ma Pan na myśli pisząc reszta instalacji?
    Sądzę, że przedstawiłem całość. No ale może coś przeoczyłem?

    Dodano po 1 [minuty]:

    gimak napisał:
    Wg mnie, za mała jest wydajność (ciśnienie) pompy wymuszającej obieg, dlatego nie wszystkie grzejniki grzeją.

    Ale czy ja mam w ogóle pompę?
    W skrzynce rozdzielaczy jej chyba brak?
  • Poziom 39  
    franki31 napisał:
    Ale czy ja mam w ogóle pompę?

    Tego to ja nie wiem, ale takiej opcji nie zakładałem, że nie ma pompy.

    Dodano po 51 [sekundy]:

    franki31 napisał:
    Ale czy ja mam w ogóle pompę?

    Tego to ja nie wiem, ale takiej opcji nie zakładałem, że nie ma pompy.
  • Poziom 4  
    Jak na moje laika oko to pompy nie mam. Ona bylaby przeciez widoczna w skrzynce rozdzielaczy (zamiescilem zdjecie).
  • Poziom 28  
    Chodzi o resztę osprzętu, być może przy piecu. Grawitacyjnie podłogówka nie ma prawa działać, a jeszcze coś musi do niej obniżyć temperaturę do max 35 stopni. Przed tym rozdzielaczem musi być pompa i grupa mieszająca czy termostat.
  • Poziom 4  
    Do pieca mam tylko dolaczony komponent wspolpracujacy z regulatorem pokojowym. Temperatura na piecu ustawiona jest na 38 st. Poza pokazanym na zdjeciu rozdzielaczem nie mam nic innego...
  • Sklep ElwronSklep Elwron
  • Poziom 28  
    Ten komponent to pewnie właśnie pompa. 38 stopni na grzejniki wydaje mi się za mało, ale na podłogówkę to już za dużo. Podłogówka ma dużą bezwładność i pracując kilka godzin na dobę nie zagrzeje jej. Wlałbym zasilić ją np. 25 stopni ale cały czas, na pewno zrobi się w domu przyjemniej mimo, że podłoga będzie letnia.
  • Poziom 37  
    franki31 napisał:
    Jak na moje laika oko to pompy nie mam

    Pompa jest wbudowana w kocioł, także nie widać jej na zewnątrz.
    franki31 napisał:
    1. Ogrzewania podłogowego w łazience w ogóle nie czuję (nagrzewa się tylko drabinka grzejnikowa) - chciałbym aby podłoga była ciepła i aby ogrzewany był grzejnik drabinkowy

    Nie wiadomo jakie jest wykonanie Twojej podłogówki. Z założenia nie powinieneś odczuwać ciepłej podłogi, podłoga powinna być neutralna dla Ciebie ale łazienka może być wyjątkiem.
    Generalnie jakiekolwiek modyfikacje podłogówki = remont generalny mieszkania.
    Temperaturę na kotle masz niby na granicy dla podłogówki, a mimo to nie ma efektu, więc stawiam na jakieś błędy przy wykonaniu instalacji ale to tylko moje dywagacje.
    franki31 napisał:
    2. Ogrzewanie grzejnikowe w sypialniach jest niezbyt efektywne - mimo iż termostaty są przekręcone ma pozycje maksymalne - chciałbym aby porządnie dogrzewały pokoje

    Grzejniki lubią wysoką temperaturę, a skoro utrzymujesz 38 stopni na kotle to grzejniki mają zbyt małą moc. Pozostaje Ci wymiana grzejników na odpowiednio większe, aby oferowały odpowiednią moc dla wody o temperaturze 38 stopni albo podniesienie temperatury na kotle ale wtedy musiałbyś mieć układ mieszający, aby obniżyć temperaturę wody kierowanej do obwodów podłogówki.
    franki31 napisał:
    4. Woda po włączeniu zmienia kilkukrotnie temperaturę (gorąca-zimna) zanim się ustabilizuje - chciałbym po włączeniu od razu korzystać z ciepłej wody o ustabilizowanej temperaturze (czy można taki efekt jakoś uzyskać)?

    Przy przepływowym ogrzewaniu wody użytkowej jest to "normalne". Spróbuj zmniejszyć temperaturę wody c.w.u. na kotle, abyś nie musiał mieszać jej z zimną to może zmniejszysz te wahania. Gorsze przekazywanie ciepła może być też efektem zanieczyszczonego wymiennika ciepła warstwą kamienia kotłowego.
    To o czym piszesz to gwarantuje bojler, czy w przypadku kotła dwufunkcyjnego zasobnik warstwowy c.w.u. + cyrkulacja wody. Do cyrkulacji musi być dodatkowa rurka, więc jeśli jej nie masz to bez remontu nie da rady. Bojler, czy zasobnik zwykle można zamontować bez większego remontu ale i tak będziesz czekał, aż woda ze zbiornika doleci do kranu ale jak już doleci to będzie miała stałą temperaturę bez odczuwalnych wahań temperatury.
    franki31 napisał:
    piec włącza się w godzinach 5-8 i 15-22

    Skoro narzekasz na niedogrzane pokoje to po co wyłączasz grzanie na 7h w nocy i 7h w dzień. Może w tym tkwi problem niedogrzanych pomieszczeń.

    Podsumowując w mojej ocenie wygląda, że Twoja instalacja c.o. jest skopana, więc licz się z tym, że naprawa może oznaczać kucie i generalny remont.
    Tak czy siak musisz wezwać speca, który to obejrzy i zdiagnozuje w czym leży problem, potem podejmiesz decyzję co do sposobu jego rozwiązania. Na forum to jest takie gdybanie, które do niczego nie doprowadzi, bo i tak potrzebujesz pomocy specjalisty.

    Dodam, że grzejniki szybko się nagrzewają i równie szybko oddają ciepło po wyłączeniu grzania, więc przy 100% grzejników ewentualne wyłączanie kotła ma jakiś sens, bo w razie nagłej potrzeby dogrzania włączasz kocioł, podnosisz temperaturę na kotle i stosunkowo szybko masz efekt.
    Z kolei podłogówka długo się nagrzewa i długo oddaje ciepło, więc w razie nagłej potrzeby dogrzania włączasz kocioł i musisz czekać wiele godzin na odczuwalny efekt dlatego w Twoim wypadku wyłączanie kotła na 14h w ciągu doby uważam za niewłaściwe podejście do tematu.
    Ja bym szedł w kierunku kotła włączonego nonstop przez 24h, bo po to stosuje się akcesoria sterujące, aby kocioł załączał się wtedy kiedy jest potrzeba i dawał tyle ciepłej wody ile jest potrzebne, aby utrzymać zadaną temperaturę. Jak kocioł będzie chodził nonstop to grzejniki w teorii będą dłużej ciepłe, więc automatycznie podniosą komfort w sypialniach i może będzie OK.
    Ta zmiana nie wymaga żadnego remontu, a może dać w miarę zadowalający efekt.
    Jeśli nie masz czujnika temperatury zewnętrznej to zaopatrzyłbym się w niego, aby wykorzystać funkcję regulatora pogodowego, bo jeśli dobrze kojarzę to Junkers ma pogodynkę wbudowaną. Wymaga to dodatkowego skonfigurowania kotła, krzywej grzewczej ale pozwala zoptymalizować produkcję energii przez kocioł w zależności od temperatury na zewnątrz. Choć problem może stwarzać dopasowanie krzywej grzewczej pod podłogówkę i grzejniki, bo bez układu mieszającego to chyba karkołomne zadanie.
    Temat moim zdaniem jest zbyt rozległy, aby w pigułce go przedstawić, w sposób zrozumiały dla laika.
    Zmień cykl grzania na całodobowy, bo to możesz zrobić sam i obserwuj efekty.
  • Poziom 4  
    Dziękuję za przedstawione opinie.
    Reasumując, proszę o poprawienie mnie jeśli się mylę:
    - ogrzewanie podłogowe z grzejnikami mam w jednym obiegu - czy wystarczy tu dołożenie układu mieszającego w skrzynce rozdzielaczy, abym ustawił sobie osobną temperaturę na grzejnikach (50-60st) i podłogówce (35st) - to myślę, że już znacznie powinno poprawić mój komfort grzewczy - mógłby ktoś polecić jakiś mieszacz i jaki byłby koszt instalacji (zdjęcie rozdzielacza przesłałem wcześniej)
    - w WC/pomieszczeniu gospodarczym i łazience mam prawdopodobnie ogrzewanie podłogowe i grzejniki drabinkowe na jednej pętli - czy jest jakiś sposób, aby podłogówka się nagrzewała do swojej temperatury i grzejnik do swojej?
    - na samym piecu lepiej jest ustawić temperaturę zbliżoną do wymagań podłogówki (35-39st)?
    - czy zainstalowanie baterii termostatycznej spowoduje, że od razu będę miał optymalną temperaturę wody?
    Dziękuję za dalszą dyskusję i pozdrawiam
    Franki
  • Poziom 37  
    franki31 napisał:
    na samym piecu lepiej jest ustawić temperaturę zbliżoną do wymagań podłogówki (35-39st)?

    Bez mieszania to nie masz wyjścia i pozostaje Tobie trzymać temperaturę na kotle jak dla podłogówki przez co dławisz grzejniki.
    Niektórzy instalatorzy robili instalacje typu woda z kotła leciała do grzejnika i dopiero powrót z grzejnika trafiał do podłogówki.
    franki31 napisał:
    - czy zainstalowanie baterii termostatycznej spowoduje, że od razu będę miał optymalną temperaturę wody?

    bateria termostatyczna nadaje się tylko do bojlera lub zasobnika, który oferuje stałą temperaturę ciepłej wody. W Twoim przypadku masz przepływowe ogrzewanie wody co powoduje skoki temperatury i zastosowanie baterii termostatycznej może pogorszyć efekt. Bateria nie produkuje ciepłej wody, a tylko miesza ciepłą wodę z kotła z zimną w odpowiednich proporcjach, aby na wyjściu uzyskać zadaną temperaturę. Skoro temperatura c.w.u. na kotle faluje szybciej niż wynosi czas reakcji baterii to jak sądzisz jak ostatecznie zadziała bateria termostatyczna.

    Co do c.o. to u Ciebie układ mieszający byłby najlepszym rozwiązaniem ale zgranie wszystkiego nie jest takie proste, dlatego najlepiej mieć albo 100% grzejników albo 100% podłogówki, układ mieszany zwykle oznacza kłopoty z wyregulowaniem i wzajemnym dopasowaniem.
  • Poziom 4  
    @Gersik - rozumiem, że to co pokazałeś na zdjęciu to mieszacz - ale jaki będzie najlepiej pasował do mojej instalacji - bo wiem, że jest ich kilka rodzajów. A ten odpowietrznik to jak wygląda, mogę prosić o jakieś zdjęcie?
    A swoją drogą to się zastanawiam jak będzie przy mieszaczy wyglądała sytuacja grzania w pomieszczeniach, gdzie podłogówka i grzejniki są na jednej pętli (łazienka, WC) i o co tutaj ewentualnie można by było zrobić?
    Pozdrawiam
    Franki
  • Poziom 32  
    Odpowietrznik:
    http://www.ferro.pl/foto/1/b/O15AS2.jpg
    Mieszacz taki jak pokazałem z zaworem 3d .
    franki31 napisał:
    zastanawiam jak będzie przy mieszaczy wyglądała sytuacja grzania w pomieszczeniach, gdzie podłogówka i grzejniki są na jednej pętli (łazienka, WC
    To zależy jak jest podpięta podłogówka. Czy do grzejnika, czy grzejnik jest podpięty do obiegu podłogówki.
    Ogólnie czeka Cię remont i rozdzielenie obiegu grzejnikowego od podłogówki albo jak ktoś wyżej napisał bardzo duże przewymiarowanie grzejników.
    Podaj zdjęcie w kotłowni co jest pod kotłem. Czy jest jakoś rozdzielony obieg.
  • Poziom 4  
    Dzięki za kolejne wskazówki.
    1. Mogę prosić o krótkie uzasadnienie, dlaczego w moim przypadku najlepszy będzie mieszacz 3D, a nie np. 4D lub z głowicą termostatyczną i kapilarą?
    2. W WC/kotłowni na dole ogrzewanie podłogowe jest w jednej pętli z podłogówką. Przy czym tutaj jest malutki grzejniczek drabinkowy na mały ręczniczek. Akurat tutaj - wyczuwam grzanie podłogówki jak i rozgrzanie grzejniczka drabinkowego.
    3. W łazience na górze również jest ogrzewanie podłogowe w jednej pętli z podłogówką. Przy czym tutaj mam bardzo duży grzejnik drabinkowy na ręczniki kąpielowe. W okresie grzewczym czuję rozgrzanie grzejnika drabinkowego, natomiast nie czuję prawie w ogóle grzania podłogówki.
    4. Mój piec wisi na wysokości ok 2 m. Pod nim nie znajdują się żadne inne komponenty instalacji grzewczej.
    Dziękuję za dalsze opinie.
    Pozdrawiam
    Franki
  • Pomocny post
    Poziom 32  
    1. Ponieważ jest w instalacji kocioł kondensacyjny i ma mieć niską temp. powrotu a 4d podnosi ją. Głowica termostatyczna z kapilarą nadaje się do instalacji z kotłem na paliwo stałe.
    franki31 napisał:
    W WC/kotłowni na dole ogrzewanie podłogowe jest w jednej pętli z podłogówką
    tego nie kumam.
    Musisz dowiedzieć się czy grzejniki też podpięte są do tych rozdzielaczy co ogrzewanie podłogowe. Tymi białymi zaworkami na dolnym rozdzielaczu zakręcisz każdy obieg i zobaczysz co się dzieje. Tylko zakręcaj każdy osobno. Jeśli jest wszystko na tym jednym rozdzielaczu to masz większy problem.
  • Poziom 4  
    Hej Gersik, dzięki za fachową odpowiedź na pytanie 1.
    Niestety ale najprawdopodobniej jest tak, że grzejniki są podpięte do tych rozdzielaczy co ogrzewanie podłogowe. Dysponuję tylko takim zdjęciem, może to coś pokaże:
    Jak poprawić moją instalację grzewczą?
    W każdym razie posiadam tylko jedną skrzynkę rozdzielaczy w domu.
    Z góry dziękuję za odpowiedź na kolejne pytania 2 i 3.
    Franki
  • Poziom 32  
    Musisz rozdzielić obiegi grzejnikowe od podłogówki. Czyli mały remont w okolicach szafki rozdzielacza. Albo dasz drugą szafkę i rozdzielacz na ogrzewanie podłogowe z grupą mieszającą taką jak podałem, albo zastosować to:
    http://balneumart.pl/product_picture/full_size/34c42cf687e57217ebb0aceff8499cc9.jpg
    tylko że tu musi być wyższa temperatura zasilania. To raczej powinno się stosować do kotłów na paliwo stałe.
  • Poziom 4  
    1. Czyli jak rozumiem, przy obecnym moim rozdzielaczu, gdzie mam połączone zarówno obiegi grzejnikowe z podłogowymi, zainstalowanie mieszacza 3D nie jest możliwe?
    2. Raczej chciałbym pozostać przy obecnej skrzynce rozdzielacza. Nie mam miejsca na kolejną. Jaki byłby szacunkowy koszt takiej inwestycji: a) rozdzielnie obiegów, c) nowy rozdzielacz ? d) grupa mieszająca, robocizna e) coś jeszcze?
    3. A czy jesteś w stanie mi wyjaśnić obecną sytuację w łazience, dlaczego grzejnik drabinkowy grzeje, a podłogówka nie? W WC przy takim samym układzie (podłogówka+mały grzejnik) zarówno podłogówka jak i grzejnik grzeją.
    Dziękuję!
  • Pomocny post
    Poziom 32  
    1. Jak są grzejniki i podłogówka na tym jednym rozdzielaczu to nie.
    2. Kosz musisz obliczyć. Cena tego rozdzielacza jak widziałem to 2 tys. plus robota czyli przedłużenie rurek w szafie i odpowiednie podłączenie. Nie wiadomo czy się zmieści w istniejącej szafie.
    http://balneumart.pl/ogrzewanie/rozdzielacze/...2w1_do_ogrzewania_podlogowego_i_do_c_o_1.html
    3. Nie wiem. może podłogówka w łazience jest zapowietrzona. Musisz dojść do tego które zawory ( obiegi) w rozdzielaczu przynależą do których obiegów: Ten zawór- grzejnik, ten - podłogówka. Musisz to wiedzieć bo inaczej nie dojdziesz ładu.
  • Poziom 4  
    Dziękuję za odpowiedzi.
    Nie wiem, czy dobrze interpretuję wklejone wyżej zdjęcie, ale dla mnie to tak wygląda, że podłogówka jest połączona z grzejnikiem, więc chyba mają tylko jeden zawór. Dlaczego więc grzejnik grzeje wyraźnie, a podłogówka nie? Na logikę, gdyby było zapowietrzenie, to zarówno podłogówka, jak i grzejnik by nie grzały...
    Proszę jeszcze o informację w jaki sposób odpowietrza się podłogówkę? Przy grzejnikach jest sprawa prosta...
  • Poziom 32  
    Jeśli grzejnik i podłogówka jest na jednej rurce to powietrza tam nie ma bo grzejnik by nie grzał. Trzeba albo dłużej odczekać albo jest za krótka pętla i nie nagrzewa pomieszczenia.
  • Poziom 4  
    Pętla jest dość długa, oto zdjęcie:
    Jak poprawić moją instalację grzewczą?
    A może jeszcze czegoś w tej instalacji nie dostrzegam?
  • Poziom 32  
    Jeśli to jest ta łazienka to podłogówka jest dobrze. Być może kocioł chodzi za krótko aby podłoga zdążyła się nagrzać.
  • Pomocny post
    Poziom 37  
    franki31 napisał:
    A może jeszcze czegoś w tej instalacji nie dostrzegam?

    Na zdjęciu widać tylko rurkę powrotną, zasilanie gdzieś znika pod spodem.
    To samo rurki od grzejnika znikają pod spodem, dlatego zakładam, że zasilanie w pierwszej kolejności idzie do grzejnika, potem powrót z grzejnika połączony jest z zasilaniem podłogówki i powrót z podłogówki wraca do rozdzielacza.
    W tych okolicznościach grzejnik w łazience powinien być bez zaworu termostatycznego i zawór odcinający na powrocie tego grzejnika musi być całkowicie otwarty, aby woda płynęła z maksymalną prędkością i mogła bez ograniczeń zasilać podłogówkę.

    gersik napisał:
    Być może kocioł chodzi za krótko aby podłoga zdążyła się nagrzać.

    Jak dla mnie cykl grzania u franki31 jest zły, bo po nocnej 7h przerwie i wychłodzeniu kocioł grzeje tylko 3h co moim zdaniem dla podłogówki jest tyle co nic, potem jest kolejne 7h przerwy gdzie instalacja znowu chłodzi się i kocioł popołudniu grzeje 7h, po czym zaczyna się nocna przerwa 7h. Czyli w ciągu doby przerwa trwa 14h, a praca kotła tylko 10h.
    Nie wiemy też jak pracuje kocioł w trakcie tego 3 i 7h cyklu grzania, czy taktuje, czy pali ciągle, więc realny czas grzania może być jeszcze krótszy.
    Jak dla mnie instalacja nie ma czasu, aby dogrzać się całkowicie, a potem tylko utrzymywać zadaną temperaturę.
    Jak wcześniej sugerowałem włączyłbym grzanie przez 24h, a o długości przerw niech decyduje elektronika sterująca odpowiedzialna za utrzymanie zadanej temperatury. Dopiero po obserwacji i uzyskanych efektach brałbym pod uwagę modyfikacje ale mamy sezon grzewczy, więc większe modyfikacje to raczej zostawiłbym na przyszły rok.
  • Poziom 32  
    BUCKS napisał:
    Na zdjęciu widać tylko rurkę powrotną, zasilanie gdzieś znika pod spodem.
    To jest powrót z grzejnika z którego wywinięta jest podłoga. Zasilanie podłogi jest jednocześnie powrotem z grzejnika, a powrót z podłogi idzie gdzieś pewnie do rozdzielacza.
  • Poziom 4  
    Dzięki Bucks, za Twoją opinię.
    1. Czyli jeśli mam już ten zawór termostatyczny na grzejniku w łazience to najlepiej zostawić go odkręconego na max (5), tak?
    2. Twoim zdaniem ustawić na regulatorze pokojowym grzanie 24 godz/doba, czy też w ogóle zrezygnować z regulatora i dać działać samemu piecowi? Tutaj jednak muszę napisać, że raz w miesiącu wyjeżdżam na tydzień, więc zawsze wykorzystywałem regulator do ogrzewania domu na nieco niższej temperaturze. Czy piec da mi taką możliwość regulacji, a co za tym idzie oszczędności gazu w czzasie mojej nieobecności?
    3. Już jakiś czas temu zastanawiałem się, czy korzystanie z regulatora daje mi jakieś oszczędności gazu, bo w sumie, tak jak zauważyliście dom się raz nagrzewa i raz ochładza, więc może gdyby miał możliwość pracy 24/dobę to wyszło by to na to samo...
    Jak sądzicie?
  • Poziom 37  
    gersik napisał:
    To jest powrót z grzejnika z którego wywinięta jest podłoga

    Na fotce na wprost widać jak dwie rurki idą z góry, czyli w domyślę z rozdzielacza.
    Powrót (niebieska otulina) jest bezpośrednio połączony z podłogówką, natomiast czerwona rura znika pod spodem, po lewej widać też obie rury od grzejnika też znikające pod spodem ale fotka nie obejmuje swoim zasięgiem początku zasilania dla podłogówki i to miałem na myśli, więc trzeba się domyślać jak to idzie.
    gersik napisał:
    Zasilanie podłogi jest jednocześnie powrotem z grzejnika, a powrót z podłogi idzie gdzieś pewnie do rozdzielacza.

    Nie wiem po co mi to piszesz skoro sam to napisałem :)
    BUCKS napisał:
    dlatego zakładam, że zasilanie w pierwszej kolejności idzie do grzejnika, potem powrót z grzejnika połączony jest z zasilaniem podłogówki i powrót z podłogówki wraca do rozdzielacza.
  • Poziom 4  
    Wygrzebałem jeszcze dwa zdjęcia instalacji ogrzewania w łazience:
    Jak poprawić moją instalację grzewczą?
    i
    Jak poprawić moją instalację grzewczą?