Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wymiana wkładki termostatycznej Danfoss

muniek99 07 Nov 2017 14:25 5832 7
  • #1
    muniek99
    Level 9  
    Dzień Dobry,

    kupiłem domek w którym jeden z kaloryferów (zasilany od dołu), jak to się ostatnio okazało, cieknie przy górnym zaworze. Stąd moje pytanie: czy mogę zakręcić dolne śrubunki (ustawić pozycję linie poziome) i odkręcić wkładkę termostatu? Czy zaleje mi piętro:) Załączam zdjęcie wkładki i proszę o pomoc.

    pozdrawiam,
    Krzysztof

    Wymiana wkładki termostatycznej Danfoss
  • #2
    Zbigniew Rusek
    Level 37  
    Po pierwsze, napewno zaleje. Czy przez "dolne śrubunki" należy rozumieć zawory na gałązce powrotnej? Aby nie zalało, musi być zakręcone zarówno zasilanie, jak i powrót, a wykręcenie wkładki powoduje to, że zasilanie będzie OTWOREM (po wykręceniu wkładki chluśnie woda pod ciśnieniem). Po drugie, do wykręcenia wkładki potrzeba specjalnych narzędzi, które na ogół posiadają tylko serwisy firmy Danfoss (nie da się jej wykręcić zwykłymi narzędziami hydraulicznymi, bez jej uszkodzenia). W ogóle to w którym miejscu cieknie? Czy na osi dławika (to ten sztyfcik, wystający z zaworu) - wtedy może wystarczyć dokręcenie tej małej nakrętki, czy też ze śrubunka (można spróbować mocniej dokręcić śrubunek, ale bez przesady, by nie zerwać gwintu - jest to mosiądz a nie stal)
  • #3
    muniek99
    Level 9  
    Dziękuję za odpowiedź.

    Cieknie ze śrubunku - gwintu. Nie da się tego bardziej dokręcić.

    Pisząc o dolnych śrubunkach miałem na myśli :

    Wymiana wkładki termostatycznej Danfoss
  • #4
    BUCKS
    Level 39  
    muniek99 wrote:
    Pisząc o dolnych śrubunkach miałem na myśli :

    Zamknięcie zaworów w tym przyłączu odcina grzejnik od instalacji.
    Potem pozostaje Ci tylko spuszczenie wody z grzejnika przez np. odpowietrznik, jak z odpowietrznika przestanie lecieć to wykręcasz cały odpowietrznik, wtedy woda chluśnie trochę mocniej, więc pod grzejnik podstawiasz małą miskę, która przejmie wpływającą wodę.
    Dodatkowo możesz poluzować dolną zaślepkę poniżej odpowietrznika, aby upuścić jeszcze trochę wody, by jej poziom był poniżej poziomu wkładki.
    Całość rób z wyczuciem, całkowite wykręcenie odpowietrznika i dolnej zaślepki skutkuje wypłynięciem wody pod ciśnieniem.
    1m grzejnika C22 o wysokości 60cm ma w sobie ok. 6,5l wody, więc przygotuj sobie wiadro o odpowiedniej pojemności, abyś miał gdzie wylewać wodę z miski.
    Jak upuścisz wystarczającą ilość wody to wkładkę możesz próbować wykręcić.
    Nie znam Danfossa ale ja mam wkładki Oventrop i ich wymiana jest banalnie prosta, bo pasuje do nich zwykły klucz chyba rozmiar 19, a regulacja nastawy wstępnej odbywa się kluczem 13, więc nie potrzeba specjalistycznych narzędzi i serwisanta.
  • #5
    muniek99
    Level 9  
    Dziękuję za odpowiedzi.

    Zatem przy zakręconych dolnych zaworach sprawdziłem odpowietrznik po lewej stronie kaloryfera. Woda nie ciekła. Zatem uzbrojony w ręcznik i miskę zacząłem powoli odkręcać wkładkę.... i napiszę Wam, że nic nie ciekło. Wkręciłem nową wkładkę danfosa (była minimalnie krótsza). Otworzyłem zawory, spuściłem troszkę powietrza, włączyłem pompę i kaloryfer zaczął grzać. Nic nie kapie:) Z tym, że okazuje się, że przy skręceniu termostatu do pozycji 0, kaloryfer nadal miło grzeje.

    Zła wkładka?
  • #6
    BUCKS
    Level 39  
    muniek99 wrote:
    Zatem przy zakręconych dolnych zaworach sprawdziłem odpowietrznik po lewej stronie kaloryfera. Woda nie ciekła

    Niezależnie od pozycji dolnych zaworów odcinających to z odpowietrznika musi lecieć woda, więc to był zły objaw.
  • #8
    BUCKS
    Level 39  
    tak jak roman 18 napisał weź starą wkładkę na wzór i kup identyczną. W normalnych warunkach woda powinna przepływać tylko przez wkładkę zaworową i zamykając zawór woda nie powinna płynąć. Skoro nowa wkładka jest krótsza to zapewne woda płynie powstałą szczeliną pomijając wkładkę i stąd efekt grzejącego grzejnika pomimo głowicy ustawionej na "0", czyli na całkowite zamknięcie zaworu.
    Patrząc na moją fabrycznie nową wkładkę to widzę w środku tulei oring uszczelniający ale nie mam wglądu w budowę grzejnika. Jednak po stronie grzejnika musi być odpowiedni trzpień na którym zablokuje się ów oring uszczelniając połączenie, aby woda nie leciała bokami. W tym wypadku krótsza wkładka jak u Ciebie może robić dużą różnicę, bo nie uszczelnia połączenia.