Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Koła zębate w elektronarzędziach! Jak naprawiać? Jak smarować? Jak wymieniać?

gulson 09 Lis 2017 15:00 2787 2
  • #1 09 Lis 2017 15:00
    gulson
    Administrator Systemowy

    Na prawidłowe funkcjonowanie kół zębatych w elektronarzędziu składa się wiele czynników. Smar. Rodzaj. Sposób wymiany. Wszystkie te czynniki stanowią problemy, jakie użytkownicy napotykają z kołami zębatymi.

    Jakie to właściwe koło zębate?

    Czym właściwie jest koło zębate. Napęd czyli ruch przekazywany jest przez przekładnię zębatą. Przekładnia jest odpowiedzialna za zmianę obrotów. Zastosowanie odpowiedniego kąta i prędkości kół zębatych w przekładni umożliwia bezpiecznie przekazywanie napędu przez koła, ograniczenie zużycia oraz hałasu. Jest to rola wszystkich kół zębatych niezależnie od rodzajów, których jest wiele. Zobacz tabelę poniżej, która omawia rodzaje kół zębatych oraz ich przykładowe użycie.

    Koła zębate w elektronarzędziach! Jak naprawiać? Jak smarować? Jak wymieniać?

    Tylko w niektórych urządzeniach takich jak stacjonarne maszyny, przykładowo ukośnica Metabo KGS303, czy też urządzenie automatycznie planujące spotykamy przeniesienie napędu poprzez łańcuch lub pas transmisyjny. W większości urządzeń sposób przeniesienia napędu odbywa się poprzez koła zębate.

    Koła zębate w elektronarzędziach! Jak naprawiać? Jak smarować? Jak wymieniać?

    Uszkodzona przekładnia? Jak ściągnąć koło zębate?

    Diagnoza uszkodzonej przekładni zaczyna się od oceny koła zębatego. Skąd wiemy, że niewłaściwa praca naszego elektronarzędzia wynika z uszkodzenia przekładni? Uszkodzona przekładnia objawi się poprzez charakterystyczny dźwięk „zgrzyt” przy pracy, który może skutkować całkowitym zaprzestaniem pracy urządzania lub spadkiem obrotów na wrzecionie. Zgrzyt wynika z przepuszczenia lub ślizgania się przekładni. Jak należy sprawdzić uszkodzenie? Jedynym sposobem jest demontaż osłony tarczy oraz pokrywy przekładni, co pozwoli na ocenę stanu naszych kół zębatych.

    Częstym problemem okazuje się demontaż koła zębatego. Na forach, aż kipi od porad dotyczących tego problemu. Jak on realnie wygląda? Każde elektronarzędzie posiada rysunek techniczny , z rozłożonymi elementami na części pierwsze, owe rysunki nie tylko ilustrują, co znajduję się we wnętrzu ale często pokazują, od której strony powinniśmy ściągać daną część np. nasze koła zębate. Często tak sprawne czytanie rysunków technicznych wymaga wprawy. Niekiedy zdarza się, że po prostu nie ma się umiejętności, wiedzy bądź używa się niefachowych narzędzi. I szeroko opisywana niemoc ściągnięcia kół zębatych nabiera rangi poważnego problemu. Koła zębate mogą być zabezpieczone przed ściągnięciem nakrętką lewoskrętną (taka nakrętka nie odkręca się podczas pracy maszyny, wręcz przeciwnie siłą obrotowa dokręca się samoistnie do koła.) Kolejnym zabezpieczeniem kół zębatych, jakie możemy spotykać może być seger zewnętrzny lub wewnętrzny. Do ich ściągnięcia będą już potrzebne specjalistyczne szczypce. A kolejnym zabezpieczeniem może być „klin” (tzw. pół księżyc) wbijany jest on pomiędzy koło a oś wciskaną w koło zębate. Możemy także napotykać przypadki gdzie żadne z tych zabezpieczeń nie jest wykorzystywane. Wtedy koło zębate na oś jest wciskane na prasie hydraulicznej po wcześniejszym podgrzaniu, rozgrzany materiał rozszerza się, a tym samym lżej wciskany jest na zimną ośkę. Po ostudzeniu koło zmniejszając swoją średnicę otworu zaciskają się na osi/wałku. Gdy nie mamy pewności i szkoda nam nerwów zachęcamy do skorzystania z serwisu.





    Smar smarowi nierówny. Czyli jaki smar do napędu / kół zębatych.

    Smar jest istotnym elementem elektronarzędzia. Odpowiedni smar pozwoli nam długo cieszyć się żywotnością urządzenia. Zdaniem Pana Ryszarda serwisanta firmy elektro-global: „Każda maszyna ma dedykowany smar do użytku, jeśli użyjemy niewłaściwego to tak jakbyśmy zastosowali niewłaściwą część zamienną w naszym elektronarzędziu. Zdarza się, że już na serwis gwarancyjny trafiały elektronarzędzia np. z uszkodzoną przekładnią w wyniku napełnienia układu pneumatycznego smarem lub olejem nie przeznaczonym do tego celu. Wtedy taka naprawa nie jest gwarancyjną naprawą. Klienci często smar taktują jako osobny element. Często na schematach technicznych przedstawiających elektronarzędzia jest podane smarowidło jakie powinno się kupić. Jeśli klient z jakiś względów musi dobrać inny środek niż ten, który stosował dotychczas, a zdarza się to w przypadku klientów, którzy zawodowo pracują na elektronarzędziach, to dobór środka do smarowania musi ściśle współgrać z wytycznymi producenta. Takie wytyczne są podane na karcie naszej maszyny. Producenci określają zazwyczaj według klasy jakościowej ISO, oraz klasę lepkości oleju także w standardzie ISO. Dobór odpowiedniego smarowidła powierzają też serwisowi. Sam sposób smarowania także jest istotny, np. kiedyś bardzo popularne i wciąż jest smarowanie zanurzeniowe, ale teraz wiemy w wyniku wielu badań i obserwacji, że takie smarowanie powoduje uszkodzenia mechaniczne jak odkształcenia plastyczne powierzchni boków zębów, które generalnie nie mają wpływu na pracę elektronarzędzia ale generują większy hałas spowodowany zwiększonymi luzami między zębami. A tutaj występuje ryzyko uszkodzenia przekładni na skutek wyłamania zębów koła zębatego”.

    Koła zębate w elektronarzędziach! Jak naprawiać? Jak smarować? Jak wymieniać?

    Rysunek przedstawia uszkodzoną przekładnię elektronarzędzia HITACHI / elektro-global: elektronarzędzia, części zamienne serwis.

    Jakie są więc ogólne zasady co do doboru środków do smarowania w elektronarzędziach i jakie mamy rodzaje? Przy elektronarzędziach stosuje się rozróżnienie na: smary do układów pneumatycznych, do przekładni wysokoobrotowych, oraz smar „gęstszy” na niższe obroty. A ich właściwości zazwyczaj określane są na postawie sześciu paramentów: izolacja termiczna, stabilność mechaniczna, utlenianie, odporność na bardzo wysokie ciśnienie, zabezpieczenie przed rdzą, zabezpieczenie przed wodą. Przykładowa charakterystyka smaru do przekładni wysokoobrotowych stosowany w szlifierkach kątowych możemy znaleźć TUTAJ

    Kolejnym ważnym elementem, a często pomijanym przez użytkowników elektronarzędzi jest ilość smaru jaką powinniśmy nałożyć. Warto najpierw odpowiedzieć sobie na pytanie: Ile smaru nałożyć do przekładni? Omówmy to na przykładzie maszyn BOSCH.

    Przykład 1) W szlifierkach kątowych małych np. GWS14-125CIE (tarcza 125mm). Miejsce smarowania - obudowa przekładni przesmarować części (koła zębate) oraz napełnić obudowę od 9-11g. Uwaga! Nigdy nie uzupełniamy komory przekładni do pełna! Odpowiedni smar przyklei się do kół zębatych i w czasie, gdy nie będzie pracować maszyna, smar spłynie – przemieści się dzięki swojej właściwości, jaką jest lepkość.

    Przykład 2) W szlifierkach dużych np. GWS 24-230 (tarcza 230mm). Miejsce smarowania obudowa przekładni przesmarować części (koła zębate) oraz napełnić obudowę od 38-43g.
    Uwaga! Nigdy nie uzupełniamy komory przekładni do pełna!

    Przykład 3) Wiertarki elektryczne – tu sprawa jest mniej uniwersalna w zależności jaka mamy dużą wiertarkę. Przy małych wiertarkach należy przesmarować każdy element znajdujący się w komorze oraz umieścić obok nich ok 6-10g smaru. W wiertarkach bardziej rozbudowanych z dwoma lub trzema biegami. Tu będziemy musieli zajrzeć do specyfikacji załączonej do elektronarzędzia, aby nie popełnić błędu.

    Przykład 4) Młoty udarowe. Każdy młot posiada inną specyfikację. Smarowidło powinno być dobrane tak by maszyna pracowała ze swoją maksymalna mocą, uzyskując swoja maksymalną moc udaru, tu zaglądamy do specyfikacji technicznej. Za mało lub za dużo smaru będzie objawiał się słabą mocą udaru lub jego całkowitym zanikiem.

    Koła zębate są naturalnie ścierającym się elementem jednak warto zadbać o odpowiednią eksploatację swojego urządzenia. Każdy producent elektronarzędzi czy to Festool, Hitachi, DeWALT, Milwaukee, czy też każdy inny ma własną specyfikację smarów. Warto też zachowywać dokumenty elektronarzędzia, bo się przydać nawet w na pozór prozaicznych przypadkach. Pamiętajmy także, że wysoce wykwalifikowane serwisy takie uzupełnienie smarów robią przy okazji przeglądu elektronarzędzia.

    0 2
  • #2 09 Lis 2017 16:01
    olaf56
    Poziom 2  

    Fajny artykuł... bardzo przydatny.

    0
  • #3 20 Lis 2017 16:14
    przemyslw
    Poziom 13  

    Ile sprzętu można uratować przed złomowaniem !:) może tu ogłaszajcie się kto naprawia daną markę ?

    0