Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Graphite 58G859 - młotowiertarka- jaki smar przy serwisie

korky 12 Nov 2017 02:47 14052 5
  • #1
    korky
    Level 13  
    Witam,

    Już jakiś czas posiadam ową młotowiertarkę i w instrukcji przeczytałem, że co 50 h należy od góry do przekładni dołożyć smaru dołączonego do zestawu. Niestety straciłem ten smar. W instrukcji nie jest napisane jaki to smar ani ile go nałożyć. Jedyne co zostało napisane to to, że można go zastąpić smarem wysokotemperaturowym. Tak więc wpisałem "smar wysokotemperaturowy" i wyskoczył mi łt-4s2 i zamówiłem.
    Teraz mam wątpliwość czy dany smar się nadaje do przekładni. Jeśli nie nadaje się to czy nadaje się Lubriten EPS 1 ?
    I ile należy go nałożyć do przekładni ? Czy jeden smar się nadaje do posmarowania całego mechanizmu jakbym w przyszłości rozebrał wiertarkę na części ? Jeśli łt-4s2 się nie nadaje do przekładni, to czy nadaje się chociaż do wrzeciona ?
  • Helpful post
    #3
    Expert Grupa Topex
    Level 14  
    Hej korky,

    jestem pracownikiem Grupy Topex i chętnie doradzę w kwestii doboru odpowiedniego smaru do naszej młotowiertarki.

    Smar, o którym wspomniałeś - ŁT4S2 ma dodatki mineralne i temp. do 120 stopni - w tym wypadku nie jest to najlepsze rozwiązanie. Przydałby się tu smar do 130 stopni i bez uszlachetniaczy.

    Nasz serwis stosuje do przekładni w młotowiertarkach smar litowy ŁT43. Można go stosować także do montażu mechanizmu udarowego – ale nie należy tu przesadzać z ilością, która w tej części urządzenia może zaszkodzić mechanizmowi. W przekładni nie powinno być zbyt wiele smaru, bo jego nadmiar może spowodować przerzucenie go przez uszczelniacze, nawet do wirnika, a to może spowodować usterkę.

    Jeśli chodzi o to ile smaru trzeba nałożyć – wszystko zależy od ilości widocznej w rewizyjnym otworze. Musi być widać, że smar jest obecny, rozrzucony ale nigdy nie pod korek! Najlepiej nie dokładać więcej niż 5g i za jakiś czas znowu sprawdzić stan. Więc jeśli widzisz, że smar jest i nie widziałeś żeby wypływał podczas pracy z urządzenia (np. uchwytem) to może się okazać, że nie trzeba go dokładać do przekładni.

    Do uchwytu też raczej smar bez uszlachetniaczy i to tylko odrobinę – małą kropkę na końcu trzonka SDS. Smar sam się rozejdzie, nie ma potrzeby smarowania bocznej części wiertła. Smar w tej części smaruje, ale też chroni przed wnikaniem pyłu do wnętrza mechanizmu. Co jakiś czas zlecamy wyczyszczenie uchwytu (ale raczej mechanicznie niż przy użyciu penetratorów) i po tym też wystarczy kropka smaru na trzonek wiertła.

    Mam nadzieję, że pomogłem.
    Jakbyś miał jeszcze jakieś pytania to pisz śmiało :)

    Pozdrawiam,
    Tomek
  • #4
    korky
    Level 13  
    Dzięki wielkie za konkretną odpowiedź Na taką liczyłem!
    Mam jeszcze dwa pytania.

    1. Kiedy powinienem prze serwisować młoto-wiertarkę? Jakie są objawy? Nie mam pojęcia ile już nią przepracowałem, a chciałbym o nią zadbać w odpowiednim momencie. Czekać na jakiś objaw czy lepiej profilaktycznie wcześniej?

    2. Co będę potrzebować do serwisowania mechanizmu w młoto-wiertarce? Jakiś konkretny smar do tłoka udaru?
  • Helpful post
    #5
    Expert Grupa Topex
    Level 14  
    korky,
    cieszę się, że mogłem pomóc;)

    Odpowiadając na Twoje kolejne pytania:

    Ad. 1
    Do mechanizmu udarowego powinno się zajrzeć gdy czujemy, że nie ma już takiego uderzenia jak kiedyś. Czasem też widać, że dużo smaru wypływa uchwytem, a w przekładni go ubywa. Są to oznaki zużytych uszczelniaczy na mechanizmie udarowym i jest to powód do przeglądu mechanizmu. Rozbieramy, czyścimy, zakładamy nowe uszczelniacze i z użyciem odpowiedniej, ale niezbyt dużej ilości smaru składamy. Jeśli natomiast nie ma objawów, że coś jest nie tak to przy okazji wymiany szczotek można zrobić przegląd mechanizmu. Nie koniecznie przy pierwszej wymianie( szczególnie jeśli nie ma zbyt dużych wycieków i uderzenie jest właściwe), ale przy drugiej będzie prawdopodobnie konieczny kompletny przegląd – mechanizm z czyszczeniem, wymianą uszczelniaczy i smarowaniem oraz sprawdzenie przekładni i łożysk w napędzie. Jeżeli potrafisz zrobic taki przegląd sam - super. Jeżeli nie jesteś pewien to radziłbym oddać narzędzie w ręce specjalistów.

    Ad. 2
    Taj jak pisałem poprzednio, może to być ŁT43. Potrzebne będą oczywiście nowe uszczelniacze i trochę narzędzi do wypięcia pierścieni zabezpieczających (może ewentualnie nowe zabezpieczenie). Jeśli nie będą to specjalistyczne narzędzia to trzeba nieco sprytu i dobrego zapoznania się z danym mechanizmem. Warto więc zerknąć na rysunek serwisowy, dostępny na stronie: https://gtxservice.pl/mlot-udarowy-graphite-58g859.html

    Życzę, żeby narzedzie pracowało długo, wydajnie i wymagało jak najmniej napraw :)

    Pozdrawiam,
    Tomek