Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Współdzielenie anteny GPS

Jorgos 12 Lis 2017 11:20 483 16
  • #1 12 Lis 2017 11:20
    Jorgos
    Poziom 9  

    Witajcie,
    Wykonuję do swojego samochodu zestaw multimedialny, oparty o SBC, układ do podłaczenia się pod oryginalny wyświetlacz, oraz kilka innych dodatków, w tym moduł GPS. Obecnie mam podłączoną antenę zewnętrzną i wszystko działa poprawnie. Jak wiadomo, największy sens ma antena która znajduje się na zewnątrz auta - mój samochód taką posiada, ponieważ już fabrycznie wyposażony jest w odbiornik GPS, jednak jest on 7 letni, wiec po pierwsze mapy są rzadko aktualizowane, a jak już są to ich cena wynosi prawie 1500zł, nie wspierają informacji o ruchu drogowym itd. Wszystkie te problemy rozwiązuje zastosowany przeze mnie komputerek, jednak nie chcę rezygnować z fabrycznej nawigacji - na wypadek gdy mój układ odmówi posłuszeństwa czy coś.

    Przechodząc do sedna problemu: Czy mogę podłączyć się do sygnału anteny, która już jest w samochodzie, używając jakiegoś dzielnika, np takiego jak jest używany to TV naziemnej? czy jest to bezpieczne? Z dokumentacji fabrycznego radia, jest napisane, że ta antena odpowiada za GPS i radio FM (W wyższej wersji, której nie posiadam, także sygnał GSM jest dostępny dla jednostki na tym samym kablu). Z góry dzięki za wszelkie wskazówki, gdzie szukać informacji :)

    0 16
  • #2 12 Lis 2017 14:27
    aaanteka
    Poziom 38  

    Nie ma takiej możliwości przy zachowaniu dobrej jakości sygnału oraz niezgodne to jest z prawami fizyki rządzącymi falami radiowymi . Zobacz na jakich częstotliwościach pracują poszczególne urządzenia i dedykowane do nich instalacje antenowe : GSM,GPS, radio FM.

    Oczywiście na rynku pojawiają się bardziej lub mniej udane konstrukcje anten uniwersalnych dualnych. Ty oczekujesz"trio" trzech anten w jednym.

    0
  • #3 12 Lis 2017 14:56
    Jorgos
    Poziom 9  

    Nie, mój samochód już ma taką antene - została ona zamontowana fabrycznie i dziala poprawnie. "rekinek" od GPS znajduje się na dachu w tylnej części, antena FM znajduje się na jednej z tylnych szybek, nie wiem jak z anteną GSM, niemniej w miejscu gdzie mam dostep do tych anten, czyli za jednostką centralną wchodzi jeden przewód antenowy.

    To czego ja chcę to "podłączyć" się pod nią i korzystać z jej sygnału, tak żeby obydwa urządzenia - fabryczne i moje - działały poprawnie

    0
  • #5 12 Lis 2017 15:08
    kkknc
    Poziom 42  

    A co za problem dać drugą antenę mocujesz pod deską i działa. W oczy się nie rzuca bo nie widać. Koszt to 30 parę złotych.

    0
  • #6 12 Lis 2017 18:30
    Jorgos
    Poziom 9  

    Mam drugą antene, mam ją zamontowaną na desce, ale jednak jakość sygnału wewnątrz auta (a co dopiero pod deską) będzie znacznie odbiegała od jakości sygnału który mogę mieć z anteny zamontowanej poza samochodem - na dachu

    0
  • #7 12 Lis 2017 18:35
    kkknc
    Poziom 42  
  • #8 12 Lis 2017 20:45
    krzysiek_krm
    Poziom 34  

    Witam,
    przerobienie Twojej instalacji jest możliwe, może być jednak kosztowne i wymagać sporo pracy.

    Jorgos napisał:
    została ona zamontowana fabrycznie i dziala poprawnie. "rekinek" od GPS znajduje się na dachu w tylnej części, antena FM znajduje się na jednej z tylnych szybek, nie wiem jak z anteną GSM, niemniej w miejscu gdzie mam dostep do tych anten, czyli za jednostką centralną wchodzi jeden przewód antenowy.

    Anteny GSM chyba nie masz
    Jorgos napisał:
    W wyższej wersji, której nie posiadam, także sygnał GSM jest dostępny dla jednostki na tym samym kablu

    Zapewne w Twoim aucie sygnał z rekinka GPS oraz sygnał z anteny FM trafiają do ukrytego gdzieś pod tapicerką układu sumującego i dopasowującego. Musiałbyś zatem odnaleźć kabel od anteny GPS, przeciąć go i zainstalować tam układ typu "GPS splitter", jedno z jego wyjść podłączyć do wspomnianego układu sumującego GPS + FM, z drugiego pobrać sygnał do Twojego nowego odbiornika GPS. Pracy przy tym będzie raczej dużo, ponadto układy "GPS splitter" raczej nie są tanie jak barszcz. Nie możesz zastosować "GPS splittera" na kablu zbiorczym (GPS + FM), tego typu układy są wąskopasmowe, więc wycięłoby Ci sygnał FM.
    Jak pisali poprzednicy, najłatwiej będzie zainstalować dodatkową antenę GPS, może z wbudowanym wzmacniaczem.

    Pozdrawiam

    0
  • #9 13 Lis 2017 09:15
    Jorgos
    Poziom 9  

    @krzysiek_krm dzięki! Takiej odpowiedzi oczekiwałem :) Brakło mi słowka "splitter", szybki research pokazuje ze koszty są absurdalne do amatorskiego projektu. W tej sytuacji zastanawiam się, gdzie najlepiej zamontować antenę. Jedną (od kamerki) mam zamontowaną w podsufitce i nie radzi sobie zbyt dobrze zwłaszcza w deszczu. Ta której teraz używam z modułem UBlox NEO-7M-C radzi sobie doskonale, poza faktem, że jest przyklejona do deski rozdzielczej... moja deska jest pokryta metalową ramką (bo pod spodem są schowane 3 głośniki średniotonowe), czyli formalnie są to maskownice - martwię się, że włożenie pod spód anteny spowoduje u mnie efekt klatki faradaya..

    0
  • #10 13 Lis 2017 12:38
    aaanteka
    Poziom 38  

    krzysiek_krm napisał:
    Zapewne w Twoim aucie sygnał z rekinka GPS oraz sygnał z anteny FM trafiają do ukrytego gdzieś pod tapicerką układu sumującego i dopasowującego.

    Tylko czym kierowałby się producent takim rozwiązaniem ? Stworzeniem "bubla" technologicznego do niczego się nie nadającego ? Czy kiedykolwiek spotkał się kolega z takim rozwiązaniem realnie ? -Proszę podać przykład.

    0
  • #11 13 Lis 2017 13:30
    Jorgos
    Poziom 9  

    Posiadam jednostkę MMI 3G+ z Audi A6, nie znalazłem stosownych not katalogowych, ale poniżej informacja z forum A4 i zdjęcie:
    https://postimg.org/image/460zbrqcf/

    "8 - Przyłącze (GPS) anteny radia, telefonu, systemu nawigacji R52 (antena dachowa)" (na załaczonym zdjeciu jest to niebieska po lewej). Radio mialem już wyciągnięte, i faktycznie jest to jedyne złącze antenowe które jest podłączone, a działa mi zarówno GPS jak i radio. Złącze zielone to sygnał "coaxial" z kamery cofania (u mnie wolne) górne złącze jest oznaczone jako nie używane i u mnie nie ma wtyczki.

    Link do postu z którego pożyczyłem zdjęcia i opis:
    https://a4-klub.pl/topic/295399-nawigacja-mmi-3g-basic-high-3g-sim-wersje-wyposazenia/

    0
  • #12 13 Lis 2017 13:42
    krzysiek_krm
    Poziom 34  

    aaanteka napisał:
    krzysiek_krm napisał:
    Zapewne w Twoim aucie sygnał z rekinka GPS oraz sygnał z anteny FM trafiają do ukrytego gdzieś pod tapicerką układu sumującego i dopasowującego.

    Tylko czym kierowałby się producent takim rozwiązaniem ? Stworzeniem "bubla" technologicznego do niczego się nie nadającego ? Czy kiedykolwiek spotkał się kolega z takim rozwiązaniem realnie ? -Proszę podać przykład.

    Nie wiem czym kierował się producent, nie jestem jasnowidzem, bazuję tylko na wypowiedzi autora
    Jorgos napisał:
    została ona zamontowana fabrycznie i dziala poprawnie. "rekinek" od GPS znajduje się na dachu w tylnej części, antena FM znajduje się na jednej z tylnych szybek, nie wiem jak z anteną GSM, niemniej w miejscu gdzie mam dostep do tych anten, czyli za jednostką centralną wchodzi jeden przewód antenowy.

    czyli jest jeden przewód antenowy: GPS + FM.
    Może chcieli zaoszczędzić na kablu antenowym :D , a może chodzi o to żeby maksymalnie utrudnić wszelkie amatorskie modyfikacje.
    Takim bublem jest pierwszy z brzegu multiswitch, na każdym wyjściu jest Radio + TV + TV-SAT, zamiast trzech kabli - jeden.
    Z takim rozwiązaniem spotkałem się również, maczając swego czasu palce w urządzeniach, które integrowały do jednej samochodowej anteny zarówno radio jak i telefon GSM (kiedyś, gdy jeszcze dinozaury chodziły po Ziemi, telefony miały możliwość podłączania zewnętrznej anteny).
    Ale do rzeczy.
    Jorgos napisał:
    moja deska jest pokryta metalową ramką (bo pod spodem są schowane 3 głośniki średniotonowe), czyli formalnie są to maskownice - martwię się, że włożenie pod spód anteny spowoduje u mnie efekt klatki faradaya..

    w rzeczy samej, przewodniki istotnie tłumią fale elektromagnetyczne.
    Jorgos napisał:
    Ta której teraz używam z modułem UBlox NEO-7M-C radzi sobie doskonale, poza faktem, że jest przyklejona do deski rozdzielczej...

    Może po prostu zastosuj jakąś gustowną obudowę. Możesz poszperać na stronach producentów anten GPS, czasami przechwalają się, jakie według ich badań tworzywo sztuczne daje możliwie małe tłumienie.

    0
  • #13 13 Lis 2017 14:09
    aaanteka
    Poziom 38  

    Dobrze dobrze ,ale proszę zwrócić uwagę na podstawowe pytanie zadane w temacie:
    -wykorzystanie jednej anteny do GSM, GPS i CCIR FM. Różne częstotliwości oraz impedancje wejściowe. O ile producent może sobie jakoś poradzić i wyprodukować odpowiednią instalację w przypadku dedykowanego sprzętu , to amator już nie .

    Nie spotykana jest również sytuacja stosowania wspólnej anteny dla CCIR FM i GPS. Pomimo błędnych opisów antena GPS zwykle w nawigacji "combo" jest montowana pod deską.

    Dopiero w poście#11 autor uściślił o jaką mu rozchodzi się instalację i w jakim modelu.
    Firmowy produkt "combo FM-GSM"posiada odpowiednią zwrotnicę wejściową oraz stopień wejściowy dla poszczególnych bloków GSM i FM. Urządzenia występujące pojedynczo w handlu już takich możliwości nie ma .

    0
  • #14 13 Lis 2017 14:57
    krzysiek_krm
    Poziom 34  

    aaanteka napisał:
    Dobrze dobrze ,ale proszę zwrócić uwagę na podstawowe pytanie zadane w temacie:
    -wykorzystanie jednej anteny do GSM, GPS i CCIR FM. Różne częstotliwości oraz impedancje wejściowe. O ile producent może sobie jakoś poradzić i wyprodukować odpowiednią instalację w przypadku dedykowanego sprzętu , to amator już nie .

    Nie spotykana jest również sytuacja stosowania wspólnej anteny dla CCIR FM i GPS. Pomimo błędnych opisów antena GPS zwykle w nawigacji "combo" jest montowana pod deską.

    Dopiero w poście#11 autor uściślił o jaką mu rozchodzi się instalację i w jakim modelu.
    Firmowy produkt "combo FM-GSM"posiada odpowiednią zwrotnicę wejściową oraz stopień wejściowy dla poszczególnych bloków GSM i FM. Urządzenia występujące pojedynczo w handlu już takich możliwości nie ma .

    Tego już zupełnie nie rozumiem.
    To wreszcie niemożliwe czy tylko trudne dla amatora ?
    Gdyby autor miał jakieś dojście do (hasłowo mówiąc) "zakładu mikrofal" na jakiejś porządnej uczelni (znajomy znajomego znajomego, itd.) zrobią mu taki splitter spokojnie. Koszty materiałowe dość małe, tylko pracy mnóstwo i aparatura pomiarowa skrajnie droga, stąd te ceny handlowych rozwiązań.

    0
  • #15 13 Lis 2017 17:03
    aaanteka
    Poziom 38  

    I rezultat raczej marny. Ciągle kolega rozprawia o jakimś "splitterze" a zapomina kolega o odpowiednio zaprojektowanym stopnia wejściowego o odpowiedniej impedancji wejściowej, odpowiednim przewodzie dostępnym w ilościach wyłącznie produkcyjnie oraz całym zapleczu pomiarowym laboratorium takiego producenta . Autor tematu raczej korzystał będzie z gotowych produktów a nie je projektował pod kątem swojego "widzi mi się". Produkty takie przekreślają możliwość uzyskania w prosty i tani sposób zadowalających wyników.
    Co tu jest do zrozumienia? Większy może więcej .
    Hm, porządne uczelnie-są takie w kraju ? Najczęściej dobrze wypadają teoretycznie w rankingach papierowych ,których są sami ich twórcami .Zresztą mają inne priorytety.
    Wystarczy przejrzeć nagradzane projekty studenckie prac magisterskich za lata 2015-2017.

    0
  • #16 14 Lis 2017 13:39
    Jorgos
    Poziom 9  

    aaanteka, nie wiem czym Ci podpadłem i skąd tyle agresji w Twoich wypowiedziach. Zadałem proste pytanie, jeśli brakło szczegółów, to wystarczy zapytać, z mojego doświadczenia z uzyskiwaniem pomocy wygląda to tak że ja przekazuje tyle informacji ile mam lub uznam za istotne, a następnie jeśli ktoś się zna na temacie i widzi że zapomniałem o szczegółach to po prostu je dopisuję. Pogadałem z kilkoma elektronikami i wiem już o prostych pasywnych elementach dzięki którym mogę taki dzielnik zrobić, wystarczy dobrać zakresy pasma do podziału, jednak zgodnie z poradą krzysiek_krm postaram się raczej znaleźć odpowiednie miejsce na zewnętrzną antenę do modułu niż korzystanie z tej w aucie.
    Myślałem że uda mi się wziąć taki najprostszy dzielnik, jak do TV naziemnej, tylko o odpowiednich parametrach, jeden przewód wejdzie, dwa przewody wyjdą i po sprawie. Już wiem, że nie i że koszt jak i potrzebny poświęcony czas jest zwyczajnie niewspółmierny do tego co uzyskam. Prędzej poszukam sobie porządniejszej anteny GPS/Glonass. Wolę poświęcić ten czas na coś przyjemniejszego, np podłączenie się pod fabryczne przyciski, tak żeby była większa integracja.
    Dlatego bardzo dziękuję za rzeczowe komentarze

    0
  • #17 14 Lis 2017 13:56
    aaanteka
    Poziom 38  

    Cóż nie wiem dlaczego kolega precyzyjne , profesjonalne podsumowanie nazywa agresją . Pewnie wynika ,to przede wszystkim z braku zrozumienia przedmiotowego poruszanych zagadnień i rozbudowanego ego. A wystarczyło przeanalizować ,przeczytać ze zrozumieniem mój pierwszy post ,aby zrozumieć trudność ,a raczej nie możliwość wynikającą z praw fizyki wykonania takiej anteny "TRIO" dla pasm odległych od siebie o 1200-1400 MHz. Inną kwestią jest uzyskany zysk energetyczny a występowanie tłumienia na linii przesyłowej oraz wszelkich dzielnikach ,rozdzielaczach ,a nawet połączeniach wtykowych-skręcanych.

    0
  Szukaj w 5mln produktów