Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Polonez 1.4 GLI Rover - problem z biegiem jalowym

adamdn 08 Aug 2005 20:24 9878 27
  • #1
    adamdn
    Level 19  
    Witam!!

    Czy ktos moze podpowiedziec gdzie szukac przyczyny nieprawidlowych obrotow biegu jalowego silnika 1,4 MPI w Polonezie Caro po 140 tys km przebiegu? Silnik poki zimny zazwyczaj gasnie czemu mozna zapobiec naciskajac lekko pedal gazu. Po nagrzaniu silnika obroty rosna do 1500, czasem 2000 a nawet 3000 obr/min. Trudno wyczuc od czego to zalezy. Zdarza sie ze silnik ma prawidlowe 900 obr/min. Poza tym silnik ciagnie bez zarzutu. Tester Microcheck wykazal problem w ukladzie dolotowym - Wyczyscilem przepustnice i kanaly obejsciowe powietrza. Silnik krokowy ma prawidlowe rezystancje uzwojen ale wykonuje tylko minimalne ruchy w prawo i lewo przed wlaczeniem silnika - potem nie oddzialywuje na przepustnice. Jest zamontowany nowy katalizator, sonda lambda nie zostala zmieniona. By uniknac dokuczliwego smrodu z ukladu wydechowego od pewnego czasu jezdzilem na paliwie bezsiarkowym - na zmiane Ultimate 98 oraz Suprema 95. Smrodu bylo mniej ale nie zupelnic. Zatankowalem V-power, smrod zniknal calkowicie, samochod wyraznie sie ozywil, lecz po zuzyciu polowy zbiornika zaczely sie powyzsze problemy z biegiem jalowym. Przypadek?

    Pozdrawiam
    adamdn
  • #2
    Stanisław Chwalisz
    Level 34  
    Sprawdż wężyk między kolektorem a komputerem no i sondę lambda.
  • #3
    adamdn
    Level 19  
    Stanisław Chwalisz wrote:
    Sprawdż wężyk między kolektorem a komputerem no i sondę lambda.


    Wezyk sprawdzony - jest drozny. Co do sondy lambda to jak ja sprawdzic? Analizator spalin wykazuje λ≈1,3 ale sama sonda nie byla sprawdzana.

    Pozdrawiam
    adamdn

    P.S. Microcheck pokazuje:

    Uklad powietrza dolotowego - ZLY
    Ustawienie mechanizmu przepustnicy - ZLY
    Uklad silnika krokowego - ZLY

    ale moze to jest uszkodzony komputer a nie powyzsze podzespoly?
  • #4
    Stanisław Chwalisz
    Level 34  
    Lambda=1,3 to bardzo uboga mieszanka ;może być pompa paliwa, filtr paliwa,rozrząd żle spięty.
  • #5
    adamdn
    Level 19  
    Stanisław Chwalisz wrote:
    Lambda=1,3 to bardzo uboga mieszanka ;może być pompa paliwa, filtr paliwa,rozrząd żle spięty.


    Rozrzad raczej odpada bo byl niedawno robiony i wszystko bylo OK. Co do filtru paliwa to moglo sie cos z nim stac po zmianie paliwa ze zwyklej PB95 na "czyszczace" bezsiarkowe?? Droznosc filtru postaram sie sprawdzic.

    Pozdrawiam
    adamdn

    P.S. Prawde mowiac to chyba nie filtr ani pompa gdyz podczas dynamicznej jazdy silnik zachowuje sie w miare normalnie a caly problem dotyczy obrotow biegu jalowego.
  • #6
    Stanisław Chwalisz
    Level 34  
    Rozrząd był nie dawno robiony dasz obciąć sobie rękę że jest dobrze?
  • #7
    adamdn
    Level 19  
    Byl robiony pol roku temu i jezdzil caly czas dobrze (bylem przy montazu). Problem wystapil 2 tygodnie temu.
  • #8
    Stanisław Chwalisz
    Level 34  
    Czarna wersja wobec tego uszczelka pod głowicą.
  • #9
    adamdn
    Level 19  
    Uszczelka byla zmieniana razem z rozrzadem. Ale za to od kilku miesiecy wystepuje nadmierne zuzycie oleju (okolo 1l/1500km). Zadnych wyciekow nie widac (gdy wywiewalo uszczelke bylo wyraznie widac kropelki plynu chlodzacego na kadlubie silnika).
  • #10
    gazownik13
    Level 11  
    żeby sprawdzić sondę Lambda trzeba sprawdzic czy na czarnym przewodzie wychodzącym z sondy, oczywiście na zpalonym silniku napiecie na przemian rośnie i maleje między 0,2V a 0,8V, ale jeszcze możesz sprawdzić czy na wyjściu z TPS na biegu jałowym napiecie zawiera się między 0,4V a 0,6V i czy zbyt mocno sie nie zmienia
  • #11
    adamdn
    Level 19  
    OK - sprobuje sprawdzic na wtyczce z sondy dochadzacej do komputera. Nie wiem tylko co to TPS...
  • #12
    blacktop
    Level 14  
    Kiedyś na TVN Turbo pokazywali zakład elektroniki samochodowej, którego właściciel mówił o uszkodzeniach komputera w silnikach Rovera, objawiających się nierówną pracą na wolnych obrotach.
    Demontowali stary, a klientowi dawali już zregenerowany po naprawie.

    PS. TPS jest to czujnik położenia przepustnicy.
  • #13
    adamdn
    Level 19  
    Juz dwukrotnie komputer byl naprawiany (tuz po gwarancji) - byc moze wlasnie tam. Wtedy objawy byly inne tzn. silnik gasl nawet w czasie jazdy, palil chyba na 2 cylindry, szarpal, z rury lecial dym. Jednak od lat juz chodzil dobrze - czyzby czekala mnie powtorka z rozrywki (oczywiscie watpliwej) ??

    Pozdrawiam
    adamdn
  • #14
    Anonymous
    Anonymous  
  • #15
    adamdn
    Level 19  
    OK. Dziekuje za cenne wskazowki - jednak sprawdzone zostaly np. opornosci na tych elementach oraz polaczenia do komputera (przy pomocy miernika). Wszystko zdawalo sie byc OK.

    Na czym polega naprawa komputera?? Co powinienem zrobic aby wykonac taka naprawe we wlasnym zakresie (ktore elementy wymienic)? Bardzo prosze o jakis ratunek... :cry:

    Pozdrawiam
    adamdn

    P.S. Po wykonaniu resetu (5 razy max. otwarcie przepustnicy) silniczek krokowy lekko wibrowal - czy nie powinien przypadkiem wykonac pelnego zakresu ruchu?? Na jalowym biegu zupelnie stoi nie wykonujac zadnych ruchow - silnik od "zdechniecia" ratuje jedynie wcisniecie pedalu gazu.
  • #16
    adamdn
    Level 19  
    Dzis dzwonilem do FSO i dowiedzialem sie ze przyczyna moze lezec po stronie ukladu paliwowego. Poradzono mi wyjezdzic do konca ten bak i zatankowac paliwo ktore tankowalem wczesniej jeszcze przed usterka. Podobno wszystko powinno wrocic do normy. :D Dam znac jak zatankuje nowego paliwa.

    Pozdrawiam
    adamdn
  • #17
    adamdn
    Level 19  
    No niestety - paliwo zlane, wlane nowe i ciagle to samo. Dzis silnik mial ciagle 3500 obrotow(!!).

    Ma ktos pomysl co to moze byc?? Jak moge pozbyc sie tego problemu. Jazda z takimi obrotami to dobijanie auta!!

    Pozdrawiam
    adamdn
  • #18
    robert45
    Level 21  
    Spróbuj popytać na forum FSO Polonez Tuning Klub.
    Siedzą tam fani polonezów może ci pomogą.
    Masz: www.fso.ptk.prv.pl
  • #19
    adamdn
    Level 19  
    Witam po dluzszej przerwie!!

    Niestety nie pomogla ani zmiana paliwa, ani reset komputera, ani tez przeczyszczenie przepustnicy czy regulacja zaworu biegu jalowego. Okazalo sie ze pomogla dopiero wymiana komputera za inny egzemplarz. Wszystkie problemy na chwile obecna zniknely - teraz silniczek krokowy reaguje na polecenia z komputera bezproblemowo a tryb serwisowy (reset komputera) takze nim porusza. Silnik trzyma na biegu jalowym dokladnie 900 obrotow i nie ma juz potrzebny dodawania gazu stojac pod swiatlami :D

    Pozdrawiam
    adamdn

    P.S. Czy moze wie ktos jeszcze dlaczego silniczek krokowy po wylaczeniu silnika terkocze glosniej niz kiedys?? (na starym komputerze i na nowym od jakiegos czasu tak samo glosno) Silnik trzyma obroty ale czuc na fotelu i widac na dzwigni zmiany biegow ze sa drgania - od czego??
  • #20
    Anonymous
    Anonymous  
  • #21
    robert45
    Level 21  
    Ja mam tak samo,czuję drgania na rozgrzanym silniku,i chyba wiem w czym tkwi problem -kable WN.W ciemności widać, że mają delikatne przebicie.
  • #22
    adamdn
    Level 19  
    Aha - no to by moglo pasowac gdyby nie jedna rzecz - jakies 2 miesiace temu wymienilem wszystkie kable na oryginalne Rovera (drogie jak nieszczescie). Niestety nie pamietam czy drgania rozpoczely sie po wymianie czy juz przed... :(

    Drgawki wyraznie czuc siedzac w fotelu, w lekkie wibracje wpada tez podloga nie mowiac juz o galce zmiany biegow ktora drga caly czas. Co dziwne drgania nie sa jednakowe - co jakis czas w nierownych odstepach czasu drganie jest wyraznie silniejsze. Co moze byc oprocz kabli WN?? Oczywiscie zrobie jeszcze ich przeglad razem z kopulka.

    Pozdrawiam
    adamdn
  • #23
    robert45
    Level 21  
    U mnie też drga raz mocniej raz słabiej,ale ja nie tknąłem samochodu od 5 lat.adamdn a ile dałeś za komplet kabli?
  • #24
    adamdn
    Level 19  
    Witam!!

    Za komplet przewodow zaplonowych Unipart z logo Rover zaplacilem ponad cos ponad 200zl (takie wieksze cos :D). Czy cos oprocz przewodow moze jeszcze powodowac takie drgawki?

    Pozdrawiam
    adamdn
  • #25
    robert45
    Level 21  
    Witam.
    Dziękuję za odpowiedź.
    Tak się zastanawiam ,czy wymiana paska rozrządu była przeprowadzona prawidłowo.
    Przestawienie o jeden ząbek może spowodować podobne objawy.
    Pozdrawiam.
  • #26
    adamdn
    Level 19  
    Raczej tak - rozebralem obudowe rozrzadu i sprawdzilem wg ksiazki. Znaczniki na kolach walkow OK (In naprzeciwko Exhaust). Na dole na kole pompy wody tez znacznik pasowal.

    Pozdrawiam
    adamdn
  • #27
    robert45
    Level 21  
    Przyczyn może być wiele m.innymi uszkodzona kopułka,przytykający się wtrysk itd.
    Ale tak jak Ci radziłem,zacznij od kabli WN.
    Wjedź na forum jak podałem wcześniej,siedzą tam chłopaki grzebiący w roverkach,może Ci coś doradzą.
    Pozdrowienia
  • #28
    adamdn
    Level 19  
    Wymiana komputera rozwiazala problem jednak silnik w niedlugim czasie zaczal pracowac bardzo nierowno - najprawdopodobniej pierscienie tlokowe i uszczelniacze zaworow do wymiany ale to juz tematy na inne posty :)

    Dziekuje za wszystkie sugestie - temat uwazam na zamkniety
    adamdn