Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Prostownik samochodowy z zasilacza laptopowego i stabilizatora napięcia?

mbr1111 13 Dec 2017 12:16 19455 136
Altium Designer Computer Controls
  • #121
    kwazar
    Level 29  
    Freddy wrote:
    Niedouczonym proponuje lekturę w pliku poniżej - zajmie Wam to 5 minut.


    Freddy, oszczędź sobie takich epitetów, bo trochę nie wypada.
    To co przytoczyłeś, to tylko artykuł z jednego czasopisma. Opracowań jemu podobnych jest naprawdę wiele. W ciągu ostatnich prawie 40 lat widziałem naprawdę różne...
    Dla przykładu pierwsze z brzegu z jakiejś książki:
    Prostownik samochodowy z zasilacza laptopowego i stabilizatora napięcia?

    Tu proponują przy pracy cyklicznej nawet 2,7 V na ogniwo, czyli 16,2 V dla akumulatora 12 V.

    Jeszcze tylko parę słów wyjaśnienia, co zauważył _jta_, co do rozróżnienia ładowania cyklicznego i buforowego.
    Z różnych źródeł wynika, że ładowanie buforowe polega na podłączeniu akumulatora na stałe do zasilania. Tutaj napięcie jak podaje większość źródeł nie powinno przekraczać 13,8 V.
    Ładowanie do napięcia 14,4 V jak już kilka osób zauważyło jest czymś pośrednim, ale akumulator ładuje się również kilka- kilkanaście godzin, w zależności od stopnia rozładowania. Tu, wg mnie najlepszym kryterium końca ładowania jest zmniejszenie się prądu ładowania do pewnej stosunkowo małej wartości. Tu również różne źródła podają różne wartości. Ogólnie można przyjąć, że jest to poniżej 0,5 A dla przeciętnego akumulatora samochodowego.
    I ładowanie cykliczne- tu kryterium nie jest prąd ładowania, ponieważ ładuje się ograniczonym prądem do uzyskania końcowego napięcia i wyłącza się ładowanie, gdy to napięcie zostanie osiągnięte. Moim zdaniem właśnie tu jest różnica w ładowaniu cyklicznym, że nie czekamy aż spadnie prąd, ale wyłączamy ładowanie gdy akumulator osiągnie końcowe napięcie ładowania.
    Tu właśnie różne źródła podają różne wartości jedne, że nie można przekraczać 15 V, inne, że 16 V.
    Chociaż dzisiaj gdy chyba większość akumulatorów to szczelne bezobsługowe to tych 15 V raczej bym nie przekraczał.

    _jta_ wrote:
    kryterium jest rozpoznawanie naładowania i czas; jeśli ładowanie ma charakter cykliczny, to jest dopuszczalne wyższe napięcie, niż przy ładowaniu buforowym.

    Właśnie to próbowałem wyjaśnić...
  • Altium Designer Computer Controls
  • #122
    Wlodek22
    Level 30  
    Proponuje wprowadzić jeszcze jeden typ ładowania, to ładowanie odsiarczające. To takie ładowanie, przy którym dostarczamy do akumulatora 130-150% pojemności nominalnej. To takie, które w końcowej fazie ma tylko ograniczenie prądowe do wysokości 10-20% prądu 10h, bez ograniczenia napięciowego. W praktyce będzie to 15,5V- 16,2V. Nie jest to ładowanie cykliczne, tylko okresowe, wykonywane kilka razy w roku, ew po awaryjnym głębokim rozładowaniu.
    Zatem buforowo do 13,8V, ale lepiej 13,5V, cyklicznie do 14,5V i pradu <300mA, ale do 15V będzie szybciej, okresowo do 16V, ale z ograniczeniem prądowym j.w.
  • #123
    ^ToM^
    Level 41  
    E, tam. Poczytajcie co pisze Centra w manualu dołączanym do każdego akumulatora.
    15 V to jest nic;)
    15,6 V do 16,8 V jest prawidłowym, końcowym napięciem ładowania akumulatora samochodowego. Cóż zatem miałby uszkodzić zasilacz z notebooka o napięciu wyjściowym 15 V (no w praktyce 14,9 V do 15,2 V).
  • Altium Designer Computer Controls
  • #125
    Freddy
    Level 43  
    ^ToM^ wrote:
    15,6 V do 16,8 V jest prawidłowym, końcowym napięciem ładowania akumulatora samochodowego. Cóż zatem miałby uszkodzić zasilacz z notebooka o napięciu wyjściowym 15 V (no w praktyce 14,9 V do 15,2 V).
    Spróbuj, to się przekonasz ... spróbuj potem reklamować taki akumulator, to się dowiesz, że był nieprawidłowo ładowany :)

    http://www.akumulator.pl/ekspert-radzi/poprawne-ladowanie-akumulatora
    Popytaj w zakładach akumulatorowych jak łądują, dowiesz się prawdy.
  • #126
    kwazar
    Level 29  
    _jta_ wrote:
    Przy prądzie ładowania 0.1C i w trakcie przepływu takiego prądu - mierzone bezprądowo powinno być mniejsze.


    Oczywiście, że w czasie przepływu prądu. A koniec ładowania i wyłączenie, gdy tylko osiągnie to napięcie.
  • #127
    partyzancik
    Level 21  
    ^ToM^ wrote:
    No a nie prościej jednak za kilkanaście zł zakupić oryginalny zasilacz od notebooka Toshiba 15 V / 4 A zamiast się męczyć z modyfikacją? Zasilacz taki ma zaletę taką, że nigdy nie przekroczy 15 V.Pozdrawiam!

    Prosze Bardzo . Zasilacz Toshiba ADP-60 RH A 15V 4A
    Prostownik samochodowy z zasilacza laptopowego i stabilizatora napięcia?
    napięcie w stanie jałowym
    Prostownik samochodowy z zasilacza laptopowego i stabilizatora napięcia?
    napięcie i prąd przy obciązeniu żarówką halogenową 20 z lampki biurowej
    Prostownik samochodowy z zasilacza laptopowego i stabilizatora napięcia?
    napięcie i prąd przy obciążeniu żarówką halogenową H3 55W
    Prostownik samochodowy z zasilacza laptopowego i stabilizatora napięcia?
    i już przy tym jest przekroczony prąd znamionowy zasilacza ponad amper ,test robiony na otwartym zasilaczu przy temperaturze otoczenia rzędu 10°C, diody wyjściowe i ich radiator grzeją się masakrycznie a radiator kluczy też ciepły
    napięcie i prąd przy H3 i P21W równolegle a to prawie próg wyłączenia zasilacza bo jak coś wiecej podepne to juz "próbkuje "
    Prostownik samochodowy z zasilacza laptopowego i stabilizatora napięcia?
    ^ToM^ wrote:

    No ale jak chcesz ustawić próg, skoro na zaciskach akumulatorach masz stale 15 V.
    Musisz zamiast tego ustalić czas ładowania, po którym odetniesz zasilanie.

    Tam cały czas nie będzie "15V". Napiecie na zaciskach akumulatora będzie rosnąć przy czym prąd ładowania będzie maleć i nie wiadomo jak długo zasilacz pozostanie w stanie przeciążenia. Wszystko zależy oczywiście od stanu rozładowania akumulatora i jego pojemności . Zasilacza tego używam tylko do napędzania imaxa b6 i czasem do lamp roboczych led jak oświetlenia przenośnego w garażu .
    ^ToM^ wrote:

    Nadal nie doczytałeś. Zasilacz, który zastosowałem to Toshiba 15 V / 8 A. Po podłączeniu do akumulatora prąd płynie 8 A - czyli maksymalnie ile może dać ten zasilacz. Uruchomiony notebook Toshiba Qosmio G30, z którego pochodził przy rozładowanej baterii też pobierał 8 A (około 120 W) dość solidnie się grzejąc. Zatem nie widzę żadnej różnicy. Zasilacz nie wie czy ma podłączony notebook czy akumulator samochodowy czy jeszcze coś innego - prąd płynie taki sam.
    Robiłem też próby z zasilaczami Toshiba 3, 4 i 5 A i efekt był podobny, żaden się nie spalił, przegrzał, wybuchł. Więc nie wiem po co ta troska. Zasilacze te są solidne i nie ma żadnego ryzyka. Dodatkowo można je też obecnie tanio nabyć, gdyż Toshiba, odkąd przeniosła produkcję notebooków z Niemiec i Węgier do chińskich fabryk Compal, Quanta, Inventec, Asus zrezygnowała właściwie z zasilaczy 15 V i wypuszcza notebooki na zasilaczach 19 V.
    Zasilacze 19 V z oczywistych powodów już nie nadają się do tego zastosowania, bez skomplikowanych mniej lub bardziej przeróbek.
    Zatem podkreślę, jedyną przeróbką zasilaczy Toshiba 15 V to jest dołożenie nowych przewodów i żabek - zacisków.

    jak dobrałeś zasilacz z zapasem mocy i prądu to może i się nie spali bo być może nie ładujesz akumulatorów o pojemności typowej dla cieżarówek , maszyn rolniczych czy bodowlanych czy bardzo głęboko rozładowanych akumulatorów poniżej 9-10V
  • #128
    kwazar
    Level 29  
    Tak z ciekawości spytam, gdzie mierzyłeś to napięcie na zaciskach wyjściowych zasilacza, czy na żarówce?
    Zmierz napięcie na zaciskach, zasilacz nie stabilizuje napięcia na żarówce. Większość z tego spadku napięcia zostało na przewodach między zasilaczem, a żarówką.
  • #129
    jaro.44
    Level 9  
    posiadam prostownik automatyczny kupiony w kauflandzie za 19,90 PLN do ładowania akumulatora skutera.
    Prostownik składa się osobno z zasilacza 24v 500mA i tejże ładowarki, która na wyjściu daje 14,6V - 0,3A.
    Do akumulatora skutera sprawdza się idealnie, po naładowaniu przechodzi automatycznie w stan rozładowywania i tak w kółko.
    Prostownik samochodowy z zasilacza laptopowego i stabilizatora napięcia?
    Pytanie dotyczy, czy da radę po podpięciu mocniejszego zasilacza podnieść prąd na wyjściu?
    Byłby awaryjnie do akumulatora 50 mAh w samochodzie. Po podpięciu zasilacza laptopowego 19,6V 6,3A działa tak samo jak na tym słabszym, oczywiście testowałem tylko chwilę, żeby tego nie uwalić, bo pewnie coś ogranicza ten prąd.
    Jak coś, to mogę fotkę lub rozrysowany schemat tego ustrojstwa wkleić
  • #130
    partyzancik
    Level 21  
    kwazar wrote:
    Tak z ciekawości spytam, gdzie mierzyłeś to napięcie na zaciskach wyjściowych zasilacza, czy na żarówce?
    Zmierz napięcie na zaciskach, zasilacz nie stabilizuje napięcia na żarówce. Większość z tego spadku napięcia zostało na przewodach między zasilaczem, a żarówką.


    Po podłączeniu H3 i żarówki 20W na zaciskach przewodów wyjściowych na płytce drukowanej 11,6V i prąd też około 5,8A
  • #131
    _jta_
    Electronics specialist
    Pytanie dotyczy, czy da radę po podpięciu mocniejszego zasilacza podnieść prąd na wyjściu?

    A to jest kwestia, co z tym zrobi układ ładowarki i czy to go nie uszkodzi. Przy niższym napięciu prawdopodobnie nie - jeśli to układ ładowarki ogranicza prąd, to moc tracona w nim będzie mniejsza (ale może prąd przez to nie wzrośnie); wydaje mi się mało prawdopodobne, żeby to zasilacz ograniczał prąd, a ładowarka tylko pilnowała napięcia.
  • #132
    jaro.44
    Level 9  
    Po świętach ją rozbiorę, rozrysuję schemat i zrobię fotki.
    Na dziś z tego co pamiętam to ta ładowarka zbudowana jest na jakimś zaprogramowanym mikrokontrolerze symbolu nie pamiętam,
    kilku kondensatorach 100nF, jednym 1uF, kilkunastu rezystorach, jednym b772, dwóch 9015, jednym 7805 i trzech diod.
  • #133
    _jta_
    Electronics specialist
    Wygląda na to, że B772 to tranzystor średniej mocy (do 10W przy idealnym chłodzeniu, w praktyce można liczyć, że z radiatorem wytrzyma z 5W) i jego dopuszczalny prąd jest 3A, 9015 małej (około 0.5W), obydwa PNP. 7805 pewnie stabilizuje napięcie zasilania dla procesora.
  • #134
    jaro.44
    Level 9  
    tak 7805 dawało 5v do kontrolera.
    Czyli czym zastąpić 9015, bo to jest najbardziej ograniczające?
    I ewentualnie ten b772 na jakiś mocniejszy.
    Aha to wszystko jest na smd, profilaktycznie na początku tylko kondensatory 100nF wymieniłem na ceramiczne i 1uF na elektrolit.
    Oczywiście do przystosowania pod zasilacz laptopowy 19v 6,3A
  • #135
    _jta_
    Electronics specialist
    Prawdopodobnie prąd ładowania płynie tylko przez B772, a 9015 tylko nim sterują. I pewnie zwiększenie prądu ładowania (przy jednoczesnym obniżeniu napięcia zasilania - tak, by moc tracona w B772 nie wzrosła - więc pewnie do 1A) wymaga tylko zmiany niektórych oporników.

    Trochę mnie dziwi, jak oni to zrobili, że uC jest zasilany poprzez LM7805, a steruje tranzystorami PNP. I to tylko PNP. Bo to tego zdecydowanie by się przydał jakiś NPN. A może nie steruje? Może tylko pokazuje stan akumulatora, a wyłączyć ładowanie trzeba ręcznie?
  • #136
    jaro.44
    Level 9  
    steruje, bo do po dojściu do ok. 14.6V przełącza w stan rozładowywania.
    Załącza się czerwona dioda i napięcie zaczyna spadać do jakiegoś poziomu (nigdy nie sprawdzałem do jakiego) po czym znów się przełącza w stan ładowania (zielona dioda) i napięcie rośnie - i tak w kółko (ma to symulować normalny tryb jazdy)

    Edit:
    pólprzewodniki podawałem z pamięci może tam był 9015 pnp i inny np 9014 npn, tego na 100% nie pamietam