Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Konduktancja drenu tranzystora jfet typu P

13 Lis 2017 22:36 1638 5
  • Poziom 4  
    Cześć,

Jestem w technikum i próbuję zrobić sprawozdanie z elementów półprzewodnikowych. Czy mógłby ktoś skorygować mój tok rozumowania, ponieważ obawiam się, że troszkę namieszałem?

Mam problem z wyliczeniem konduktancji tranzystora typu JFET z kanałem typu P. W załączniku wrzucam graf tego co mam do tej pory. Dysponowałem tylko charakterystyką wyjściową. Na jej podstawie wyznaczyłem charakterystykę przejściową, wybierając sobie dowolną wartość z obszaru nasycenia tranzystora. Wybrałem Uds= -10V. Następnie wykreśliłem charakterystykę przejściową (czyli Id w funkcji Ugs dla Uds=const).
    Teraz chcę wyliczyć konduktancję wzajemną. Wiem, że wzór to Gm= delta Id/ delta Ugs dla stałej wartości Uds. A więc dla charakterystyki przejściowej odczytuję wartości i podstawiam do wzoru. I tutaj mam wartość. W moim przypadku będzie to wartość ujemna, prawda?

Próbując wyliczyć konduktancję drenu, wartości mam brać z charakterystyki wyjściowej? Wiem, że ją wyliczam dla Ugs = const, a wzór to Gd= delta Id / delta Uds.
    A więc zgodnie z moim rysunkiem mam 3 takie wartości (dla Ugs=0V, 5V oraz 10V)? I wartości biorę również z obszaru nasycenia, czyli gdzie linie charakterystyk są "równoległe"? Przykładowo oznaczyłem to różową elipsą, tylko że ona może być krótsza, lub dłuższa. Podpowie mi ktoś jak ją dobrać?
    Mam jeszcze jedno pytanie- jak obliczyć, gdzie jest obszar nasycenia, a gdzie nienasycenia? Myślałem, że wystarczy nałożyć charakterystykę przejściową na wyjściową i mam określone to, ale z tego co widać na moim rysunku ich się nie da nałożyć.
    Wytłumaczy mi ktoś ewentualnie błędy w rozumowaniu (oraz pomoże mi z konduktancją drenu oraz obszarami)?

• Poziom 4