Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak obliczyć średnie spalanie ?

ziguś 14 Nov 2017 23:56 1710 17
Automation24.pl
  • #1
    ziguś
    Level 23  
    Witam,
    Jako że nie mam w samochodzie pomiaru spalanego paliwa, postanowiłem takowe coś sobie dorobić. Mikrokontroler mierzy czas otwarcia wtryskiwaczy i to pomnożone przez stałą wtrysku daje spalanie chwilowe, więc to nie problem, problem jak policzyć spalanie średnie. Nie chcę żeby ktoś napisał mi kod do mikrokontrolera, tylko żeby podpowiedział w jaki sposób liczyć to średnie spalanie. Czy np. mam czas otwarcia wtryskiwaczy, prędkość i ... co dalej, przez np 1 lub 10 km sumować czas otwarcia wtrysku i mając przebytą drogę oraz stałą wtrysku wyrzucać na wyświetlacz wynik i tak w kółko ?
  • Automation24.pl
  • #2
    and_rog
    Level 23  
    Musisz zrobić przycisk resetu. I od momentu resetu zliczać: suma paliwa (litry) i suma drogi (kilometry). A średnie spalanie to jedno przez drugie.
  • #3
    ziguś
    Level 23  
    Dobrze ale przeliczać średnią co 1 km, co 10 km, nie wiem jak to jest zrobione orginalnie w autach
  • Automation24.pl
  • #4
    JacekCz
    Level 39  
    Jest takie coś jak średnia krocząca, to by dość dobrze oddawało zamiar średniego z minuty na minutę.
    Ale mam głębokie wątpliwości, czy dysponujesz wszystkimi potrzebnymi liczbami. Nie jesteś producentem samochodu
  • #5
    ziguś
    Level 23  
    O jakich liczbach czy pomiarach mówisz ?
    Mam do dyspozycji sygnał z ECU opisany jako Fuel Consumption - jest to czas otwarcia każdego z wtryskiwaczy przesyłany szeregowo po kolei - czyli sumuję szerokość 4 impulsów i mnożę przez jakąś stałą otrzymując spalanie chwilowe w litrach na godzinę. Jak podłączę vaga do samochodu to wskazania mojego urządzenia zgadzają się z vagiem co do joty.
    - mam pomiar prędkości
    - mam pomiar przebytej drogi
    Jakie dane ci są jeszcze potrzebne ?

    Skąd wiem że sygnał z ecu to sygnał otwarcia wszystkich 4 wtryskiwaczy ? Bo podłączyłem rejestrator sygnałów cyfrowych na pierwszym kanale do sygnału z ecu ( fuel consumption ) a do kolejnych czterech kanałów podłączyłem kolejno wtryskiwacze i dane mi się zgadzają.
  • #6
    tomneg
    Level 11  
    Osobiście nie chciałbym by średnia co chwilę się zmieniała. W Focusie nawet przy zróżnicowanej jeździe wskazania nie zmieniają się zbyt często. Skoro to twój projekt to możesz go sobie zaprojektować pod siebie. Wyliczanie co min. co 3 min - rzecz gustu.

    and_rog jeżeli chcemy przedstawić wynik w L/100km to jeszcze wynik * 100
  • #7
    ziguś
    Level 23  
    Też bym nie chciał żeby co chwilę się zmieniała, tylko jak to zrobić ? Co przez co ( jaką daną ) pomnożyć, podzielić ... co ile wyświetlać.
  • #8
    tomneg
    Level 11  
    Trochę nad tym myślałem. Całkiem możliwe, że uśrednianie odbywa się, co kilka sekund, ale po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów średnia nie zmienia się już tak szybko. Musiałbym to sprawdzić po wyzerowaniu tego parametru - zrobię to przy najbliższej okazji. Na postoju wskazania są w L/h i raczej nie wpływają na wskazania L/100Km. Gdybyś miał informację o ilości paliwa w zbiorniku mógłbyś zrobić prognozowany dystans. Jak często będziesz pobierał dane z ECU?
  • #9
    Eagle
    Level 24  
    Zazwyczaj podaje się ilość zużytego paliwa na 100km. Nie oznacza to, że wynik będziesz podawać co przejechane 100km, choć ten byłby najbardziej dokładny. Naturalnie możesz wyliczać po dowolnej odległości lub co pewien interwał czasowy.
    Generalny wzór jaki cię interesuje to ilość paliwa / droga , w jednostkach l/100km.
    Przykład: wyliczyłeś, że po przejechaniu 10km auta zużyło 0,8l, przeskalowujesz do 100km i wyświetlasz zużycie na poziomie 8l/100km. Druga opcja co interwał czasowy, po 5 min odczytujesz, że przejechałeś 5km i 0,4l, co również daje 8l/100km.
  • #10
    JacekCz
    Level 39  
    ziguś wrote:
    O jakich liczbach czy pomiarach mówisz ?
    Mam do dyspozycji sygnał z ECU opisany jako Fuel Consumption
    ...
    Jakie dane ci są jeszcze potrzebne ?


    Całe szczęście, że chwilowe zużycie z aut o jakich mówisz (nawiasem w pełni wierzę, że podane na panelu użytkownika samochodu i na panelu serwisowym jest to samo). To ten sam program wgrany w inne urządzenia (albo wręcz ten sam program podany przez interfejs)
    nigdy nie jest całkowane (dodawane w czasie). Służy psychologicznie temu, aby prawą stopą pracować trochę delikatniej.
    Nigdy nie wyszło by dokładnie. Całka ze średniej wskazuje że mamy pól baku, a mamy pusto, albo na odwrót.

    Z brakujących liczb nie ma temperatury w zbiorniku (na stacji płacisz za litry zimnego paliwa), w temperaturze silnika paliwa BARDZO zwiększają objętość, współczynnika termicznego (każdy dostawca paliwa ma obowiązek podać tabelę).
    Nie masz kalkulacji błędów (każdy pomiar jest z jakąś dokładnością)

    Jak ktos był przy temacie, na FV podaje się litry zmierzone przez pompę (hurtową/detaliczną nieważne). więc mniej kg w lecie, dużo więcej z zimie, ale na dokumentach akcyzowych skorygowane do 20st w Polsce, 15 w dalekim Zachodzie (albo na odwrót, ze 3 lata się nie zajmowałem)

    W przypadku wtryskiwaczy temperatura skutkuje jeszcze inną lepkością.

    tomneg wrote:

    Trochę nad tym myślałem. Całkiem możliwe, że uśrednianie odbywa się, co kilka sekund, ale po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów średnia nie zmienia się już tak szybko. Musiałbym to sprawdzić po wyzerowaniu tego parametru - zrobię to przy najbliższej okazji. Na postoju wskazania są w L/h i nie raczej nie wpływają na wskazania L/100Km. Gdybyś miał informację o ilości paliwa w zbiorniku mógłbyś zrobić prognozowany dystans. Jak często będziesz pobierał dane z ECU?


    Wygląda jakbyś mówił o średniej "od stworzenia świata". Jest mało użyteczna. Zakładając jakąś awarię, powód do większego zużycia, po wzroście średniej dowiedziałbyś się za kolejne kilka tysięcy. Gdyby istiałą liczba (ale świadomie nie istnieje) łączne zużycie podczas tych tysięcy kilometrów, wyszło by że masz pół cysterny nadwyżki (albo braku).

    paradoksalnie, nie ma dla producenta większego problemu podać "chwilowe prognozowany zasięg", zawsze odpowie "no ale ta prognoza była obliczana w szczególnej chwili, a POTEM warunki się zmieniły"
    Ale będzie się migał jak diabeł święconej wody podać taką średnią, jaką da się sprawdzić (od tankowania do tankowania)

    MATEMATYKA
    Obaj panowie nie mówicie o modelu matematycznym.
    Nie ma, nawet tam, gdzie koszty nie są limitowane a problem ważny, np lotnictwo, dokładnych obliczeń tak, jak myślicie.

    Ze względu na ograniczoną dokładność pomiaru, termikę (nawet na rynku profesjonalnym) rozbieżności idą odczuwalne procenty, w instalacji amatorskiej ... strzelam 15-20%
  • #11
    ziguś
    Level 23  
    tomneg wrote:
    ... Jak często będziesz pobierał dane z ECU?


    Dane z ecu są pobierane na bieżąco, cały czas tzn: parę razy na sekundę. Obecne chwilowe zużycie w danym momencie odświeżam na wyświetlaczu raz na sekundę.
  • #12
    tomneg
    Level 11  
    JacekCz - To ma być średnia więc chyba im większa ilość przejechanych kilometrów tym bardzej miarodajny wynik. Była awaria - średnia to uwzględni. By nie brać średniej z 10000 km można przycisnąć przycisk reset. Prognozowany dystans zmienia się w zależności od średniego (w krótkim czasie) spalania. Nie mam pojęcia na ile dokładne mam odczyty w swoim komputerze w samochodzie (instalacja fabryczna) ale i tak traktuję je bardziej jako ciekawostkę.
  • #13
    JacekCz
    Level 39  
    tomneg wrote:
    JacekCz - To ma być średnia więc chyba im większa ilość przejechanych kilometrów tym bardzej miarodajny wynik. Była awaria - średnia to uwzględni. By nie brać średniej z 10000 km można przycisnąć przycisk reset. Prognozowany dystans zmienia się w zależności od średniego (w krótkim czasie) spalania. Nie mam pojęcia na ile dokładne mam odczyty w swoim komputerze w samochodzie (instalacja fabryczna) ale i tak traktuję je bardziej jako ciekawostkę.


    Zgadzam się z ciekawostką. Co więcej, producenci traktują tak samo.

    Podałem juz słowo: średnia krocząca (czyli po twojemu automatyczny reset). Nie da się w krótkim poście wracać do powszechnie znanych pojęć matematycznych.
    Wiem, ze "całka" to przeraża, ale nie da sie o temacie mówić inaczej.

    tomneg wrote:
    JacekCz - To ma być średnia więc chyba im większa ilość ... tym bardzej miarodajny wynik.

    Średnie zbyt szeroka NIE JEST miarodajna do niczego oprócz Rocznika Statystycznego.
    Średnia bez odchylenia standardowego (czy innej miary błędu) jest przydatna tylko w propagandzie politycznej. Jak średnia płaca.

    Znasz znany dowcip o zdradzaniu i średniej? Chyba tak.
    Ktoś mi kiedyś zarzucił: Ja nie piję, więc kogoś innego zmuszam do alkoholizmu, musi wypić moją średnią i swoją. No cóż, statystyką da się udowodnić wszystko.
  • #14
    tomneg
    Level 11  
    Skoro traktujemy te dane jako ciekawostkę to po co wklepywać do komputerka pokładowego mega złożone formuły na obliczanie średniego spalania. Myślę, że w tym przypadku raczej ma to być coś w rodzaju "Rocznika Statystycznego". Nie zerowałem komputerka w samochodzie od kilku (może kilkunastu) tysięcy kilometrów, jego wskazania (średnie spalanie) rzadko się zmienia i jest to dla mnie wystarczająco miarodajne. Samo pobieranie odczytów z ecu kilka razy na sekundę jest już jakąś średnią.
  • #16
    ziguś
    Level 23  
    tomneg wrote:
    ... Była awaria - średnia to uwzględni ...

    i o to najbardziej mi chodzi, ma mi to pokazać że coś się dzieje, że coś jest " nie teges " bo spalanie spadło lub wzrosło. Nie wiem, może spróbować na początek liczyć średnią na dystansie kilometra a potem ewentualnie zwiększać ?
    W firmowej cytrynie jest tak że jak się zresetuje licznik to po kilometrze wyskakuje jakaś wartość, a potem z każdym kilometrem spada i po jakimś tam czasie zostaje na w miarę stałym poziomie +/- 0.2-0.3 l/100km
  • #17
    Anonymous
    Level 1  
  • #18
    JacekCz
    Level 39  
    Spoiler:
    Freddie Chopin wrote:
    JacekCz wrote:
    średnia krocząca (czyli po twojemu automatyczny reset).

    Średnia krocząca nie ma nic wspólnego z "automatycznym resetem".


    Ma sporo wspólnego (na pewnym zupełnie amatorskim poziomie widzenia).
    A nauczyłem się wypowiadać że świadomością, że w tym kraju 28lat nie obowiązywała matura z matematyki.

    Krocząca, podobnie jak wykonywany co tydzień reset, da wskazanie "sorry, chyba mamy awarię bo od 3 dni wzrosło zużycie".
    Perspektywa 10tys km nie jest pomocna.

    Marek_Skalski wrote:
    ...
    Nie wiem kogo przeraża całkowanie, ale w obszarze cyfrowego przetwarzania sygnałów ...


    Kogoś, kto nigdy nie zasygnalizował, ze rozumie tę koncepcję?
    W moich doświadczeniach nie jest rozumiane, nawet wśród tzw "komputerowców". Średnia krocząca edukacji matematycznej bardzo spadła w ćwierćwieczu.

    W 100% się zgodzę, że na komputerze to nie przeraża (jak ktoś wie o czym mowa)

    EDIT Chodnik, którym chodzą funkcje. Idzie sobie jedna, i ostrzegają ją "uważaj, za rogiem całkują". A ona "nie boję się, jestem e do x"