Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

- zasilanie sprzętu z USA (2x120V) z 3 faz 230V

pioadam 17 Lis 2017 20:12 2385 34
  • #1 17 Lis 2017 20:12
    pioadam
    Poziom 9  

    Szanowni Koledzy,
    Proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu z zasilaniem płyty ceramicznej z USA - płyta potrzebuje L1 (120V), L2(120V), N, GND
    Do dyspozycji mam gniazdo 3 fazowe (3x230V, N, GND).
    Płyta potrzebuje 9.1kW przy 240V
    Koszty autotrafa (na zamówienie) 10kW 2-fazowego są trochę kosmiczne (~4tyś zł) więc zastanawiam się nad wykorzystaniem 2 standardowych autotransformatorów 5kW (każdy podpięty do osobnej fazy w gniazdku i wspólnego N).
    Chciałbym podłączyć to w następujący sposób:
    - zasilanie sprzętu z USA (2x120V) z 3 faz 230V
    Wtedy całość zamknę w około 1tyś zł.
    Proszę o potwierdzenie, czy taki sposób jest prawidłowy, mam zamiar wykorzystać 2x Volt Polska VP-5000VA (do znalezienia na aukcji: 7048884240)
    Obawiam się zachowania traf po połączeniu N, oraz zasilania z 2 faz 230V.
    Schemat elektryczny płyty:
    - zasilanie sprzętu z USA (2x120V) z 3 faz 230V

    Z góry serdecznie dziękuję za pomoc!

    0 29
  • Relpol
  • Pomocny post
    #2 17 Lis 2017 21:15
    118460
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 17 Lis 2017 21:26
    pioadam
    Poziom 9  

    ok, dzięki za potwierdzenie :) problem w tym, że to nie jest "typowa" płyta - jest od niej większa, ma opcję łączenia pól (grzanie pomiędzy polami) a co najistotniejsze ma wbudowany dolny wentylator - zamiast okapu. Takie cudo kosztuje u nas około 10tyś więc wydanie tysiąca na uruchomienie sztuki którą mam jest znacznie bardziej opłacalne (tym bardziej, że jest już wycięty otwór w blacie w nowej kuchni, problem z zasilaniem pojawił się po zamontowaniu mebli).

    0
  • #4 17 Lis 2017 21:54
    czesiu
    Poziom 33  

    Nie żebym się czepiał rozwiązania, ale sprzęt powinien mieć w oryginale napięcie L1-L2 240V, tutaj przy "fazowym" 120V między L1-L2 będzie 120×√3 czyli trochę mniej.

    0
  • Relpol
  • #5 17 Lis 2017 22:00
    haker999
    Poziom 14  

    Nazwa/model płyty ? To wiele rozjaśni...

    0
  • #6 17 Lis 2017 22:10
    pioadam
    Poziom 9  

    Czy może to mieć jakiś konkretny wpływ na pracę płyty? Okazało się, że płyta jest ceramiczna a nie indukcyjna. Jeśli dobrze rozumiem przez 120×√3 płyta będzie tylko słabiej grzała? każde pole ma 10cio stopniową regulację więc jest to do zaakceptowania (o ile nie będzie to jakiś drastyczny spadek mocy), w końcu jak często gotuje się na max. mocy pola? Jeszcze jedna kwestia - częstotliwość, płyta dostanie 50Hz zamiast 60. To też na pewno wpłynie na jej pracę, na szczęście nie ma w niej żadnej elektroniki która mogłaby przez to świrować.
    Szukam jeszcze jakiegoś speca z Małopolski / Śląska - płyta ma sterowanie w pełni analogowe, może ktoś podjąłby się przeróbki płyty na 230V? Może koledzy mogą kogoś polecić?

    Dodano po 2 [minuty]:

    haker999 napisał:
    Nazwa/model płyty ? To wiele rozjaśni...

    GE PP989DN4BB
    - zasilanie sprzętu z USA (2x120V) z 3 faz 230V

    0
  • #7 17 Lis 2017 22:32
    haker999
    Poziom 14  

    Po co zakładać parę tematów jak w innym już podali rozwiązanie, stosunkowo nie drogie...
    Kilka wątków i przepisywać z jednego do drugiego a może ktoś coś wymyśli.
    Był podany podany transformator za nie wielką cenę (w porównaniu do płyty).

    0
  • #8 17 Lis 2017 22:41
    pioadam
    Poziom 9  

    haker999 napisał:
    Po co zakładać parę tematów jak w innym już podali rozwiązanie, stosunkowo nie drogie...
    Kilka wątków i przepisywać z jednego do drugiego a może ktoś coś wymyśli.
    Był podany podany transformator za nie wielką cenę (w porównaniu do płyty).

    Zgadzam się, też nie jestem zwolennikiem zakładania kilku tematów, jednak tutaj pytałem nie o pomysł na rozwiązanie problemu a stricte o sprawdzenie poprawności połączenia tych transformatorów. Myślę, że to temat na tyle ogólny, że można go odnieść do dowolonego sprzętu z USA wymagającego 2 faz.

    0
  • #9 17 Lis 2017 22:47
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    No nieee. :D Najgłupsza kuchenka elektryczna oporowa bez żadnej elektroniki. dwufazowa w USA 220 / 120VAC jak niemal kazdy sprzet AGD u Yankich. Wszystkie elementy grzejne pracują na 220VAC . I Ty do tego zamawiasz autotransformatory ? :D Tu tylko należy zrobic ,,wzmocniony" N i L z rozdzielni i to wszystko. To pracuje jednofazowo, bez żadnych przeróbek, tylko pobór prądu nieco spory. Na tabliczce zaciskowej ; Czarny i czerwony to L i N , zielony to PE a biały zbędny. Kto Cię wpuścil w kanał z tymi trafami ? :D

    0
  • #10 17 Lis 2017 23:10
    pioadam
    Poziom 9  

    Krzysztof Kamienski napisał:
    No nieee. :D Najgłupsza kuchenka elektryczna oporowa bez żadnej elektroniki. dwufazowa 220 / 120VAC jak niemal kazdy sprzet AGD w USA ! Wszystkie elementy grzejne pracują na 220VAC . I Ty do tego zamawiasz autotransformatory ? Tu tylko należy zrobic ,,wzmocniony" N z rozdzielni i ,,rozłożyć" połączenia na dwie fazy. To mogło by pracowac nawet jednofazowo, bez żadnych przeróbek, tylko pobór prądu nieco spory.


    No właśnie o to chodzi, że nie chcę :) Mógłbyś rozwinąć "wzmocniony N"? Dobrze rozumiem, że chodzi o grubszy przewód? Na ten moment siła jest na 5x2.5mm. Problem w tym, że to nowy blok i świeżo skończone mieszkanie więc opcja prucia ściany mogła by się skończyć dla mnie śmiertelnie (z ręki Małżonki :) ). Nie wiem na ile to dozwolone, ale zaraz obok mam zwykłe gniazdo 230V do którego podłączona jest zmywarka na osobnym obwodzie do bezpieczników w mieszkaniu (główny jest na klatce), mógłbym wykorzystać neutralny z tego gniazdka. Łączenia pod jedną fazę raczej chciałem uniknąć właśnie ze względu na możliwy spory pobór - maksymalnie prawie 10kW.

    Edit:
    Widzę, że już dopisałeś w swoim poście :) czy aby na pewno mogę pominąć biały? na schemacie widzę, że jednak jest coś do niego podłączone - np wskaźniki pracy płyty (jak bym nie widział, że gałka jest przekręcona...) i wentylator, który jednak jest dla mnie istotny.

    0
  • #11 17 Lis 2017 23:26
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    A co tańsze ? Bzdurne transformatory, czy położenie instalacji ? Przy maksymalnej mocy to ok. 40 A ! !! Ale chyba wszystkich grzejnikow na raz nie bedziesz używał. Trzeba było wcześniej zapytać na Forum. Można by było tą kuchnię rozłożyc na trzy fazy, ale zawsze maksymalny prąd będzie płynął przez przewód N.

    pioadam napisał:
    Widzę, że już dopisałeś w swoim poście czy aby na pewno mogę pominąć biały? na schemacie widzę, że jednak jest coś do niego podłączone - np wskaźniki pracy płyty (jak bym nie widział, że gałka jest przekręcona...) i wentylator, który jednak jest dla mnie istotny.

    Są łączowki - mostki (1,2,3,4) do pracy z ,,amerykanskim N" ,lub bez niego.

    0
  • #12 17 Lis 2017 23:27
    pioadam
    Poziom 9  

    Wiadomo, że lepiej wyjdzie położyć parę metrów kabla, a co sądzisz o wykorzystaniu neutralnego z drugiego gniazdka? mógłbym je nawet zaślepić jeśli to konieczne i prąd dla zmywarki zorganizować z innego gniazdka, deweloper założył sporo osobnych obwodów więc coś w samej kuchni by się znalazło. Obeszło by się bez kucia przez pół mieszkania. Jeszcze jedna opcja bardzo nieprofesjonalna - mam do dyspozycji 3x230 + N + GND a potrzebuję 1, może 2 fazy - mógłbym wypiąć z bezpiecznika np. szary i podpiąć go pod N. Wtedy zyskałbym 2 fazy i 2 N + GND

    No i jeszcze jedna istotna sprawa - 40a na jednej fazie + zapałka pod bezpiecznik? :D koniecznie trzeba by to jakoś rozbić bo niestety więcej jak 16a bezpieczniki mi nie puszczą.

    0
  • #13 18 Lis 2017 14:05
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    Jak zrobić instalację i jej ,,limit mocy", niech sie ,,polscy elektrycy" :D wypowiedzą. Ja nim nie jestem. Jedno tylko nadmienie. Zawsze w tym układzie przewód N bedzie najbardziej obciązony, tak czy inaczej.

    0
  • #14 18 Lis 2017 15:52
    kosmos99
    Poziom 34  

    Jeśli to ma być zasilane z jednej fazy to musisz mieć konkretny przydział mocy. Jakiej wartości masz zabezpieczenie przedlicznikowe?

    0
  • #15 19 Lis 2017 12:21
    pioadam
    Poziom 9  

    kosmos99 napisał:
    Jeśli to ma być zasilane z jednej fazy to musisz mieć konkretny przydział mocy. Jakiej wartości masz zabezpieczenie przedlicznikowe?

    Zabezpieczenie 3xC20

    Prawdopodobnie znalazłem fachowca który podejmie się dostosowania płyty do 2x230V (górne i dolne grzałki będą chodziły na osobnych fazach, a wentylator przez transformator). Czekam na odpowiedź, mam nadzieję, że się uda :)

    0
  • #16 19 Lis 2017 20:29
    kosmos99
    Poziom 34  

    Ogólnie to do tej płyty przydział mocy masz za mały. Nawet jak się uda przerobić na 2 fazy to na pozostałe odbiorniki zostanie ta trzecia.

    0
  • #17 19 Lis 2017 21:50
    pioadam
    Poziom 9  

    Zdaję sobie z tego sprawę, po prostu trzeba będzie pamiętać żeby nie odpalać wszystkich grzałek jednocześnie na max bo polecą bezpieczniki. Z drugiej strony tych ''między-pól'' pewnie będę rzadko używał więc już odpada jakieś 1.5kW, odciag do tej pory też przeważnie chodził na 1 lub 2 biegu. Reszta sprzętu w domu jest min klasy A++, oświetlenie 100% LED więc nie powinno być tragedii. Jedynym prądożernym urządzeniem będzie piekarnik ale będzie podłączony właśnie na tej trzeciej, wolnej fazie.

    0
  • #18 19 Lis 2017 21:56
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    @pioadam To zupełnie realny i do rzeczy pomysł. Pamietaj, że w USA nierzadko spotyka się zabezpieczenia domów na poziomie 100A.

    0
  • #19 20 Lis 2017 11:54
    lukiiiii
    Poziom 26  

    Kolega dla potomności pochwali się jak została wykonana przeróbka.

    Swoją drogą pomimo wszelkich zalet tej płyty jakie przedstawił kolega, poszedł bym w stronę płyty indukcyjnej...tym bardziej że widzę że kolega ceni sobie sprzęt A++, ledy, a tu taki cios - 10kW w grzałkach.

    0
  • Pomocny post
    #20 20 Lis 2017 14:44
    michcio
    Specjalista elektryk

    Krzysztof Kamienski napisał:
    Wszystkie elementy grzejne pracują na 220VAC . I Ty do tego zamawiasz autotransformatory ? Tu tylko należy zrobic ,,wzmocniony" N i L z rozdzielni i to wszystko. To pracuje jednofazowo, bez żadnych przeróbek, tylko pobór prądu nieco spory. Na tabliczce zaciskowej ; Czarny i czerwony to L i N , zielony to PE a biały zbędny. Kto Cię wpuścil w kanał z tymi trafami ?


    Bez białego przewodu (który wg amerykańskich standardów jest przewodem neutralnym) płyta nie będzie działać, bo elementy zasilane napięciem 120V (np. wentylator) w ogóle nie będą zasilane.

    Krzysztof Kamienski napisał:
    Pamietaj, że w USA nierzadko spotyka się zabezpieczenia domów na poziomie 100A.


    W domach od kilkudziesięciu już lat standardem jest 200A.

    Ale do rzeczy.
    Jeśli ktoś zada sobie trud przeanalizowania schematu elektrycznego tej płyty (który autor tematu podał w poście #6), to zauważy, że elementy tej płyty zasilane napięciem 120V są wpięte między przewód neutralny tej płyty (biały, na schemacie przerywany) i tylko jeden z przewodów fazowych (w tym wypadku czerwony). Jeśli przeoczyłem jakiś element to proszę mnie poprawić.
    Wynika z tego, że transformator dający 120V będzie konieczny, ale odpowiednio podpięty i mały, o niewielkiej mocy (kilkaset watów wystarczy).
    Sposób podłączenia takiego urządzenia podawałem już w TYM poście. Dotyczy on suszarki, ale sytuacja jest podobna - na schemacie dla suszarki wystarczy tylko zamienić czerwony z czarnym (tam sterowanie na 120V było na przewodzie czarnym, tu jest na czerwonym) i powinno działać.

    Jest niestety jeden problem - przy takiej instalacji, jaką ma autor (która nadaje się doskonale do zasilania płyt na rynek europejski, ale amerykański już nie) trzeba wykonać dla tej kuchenki odpowiedni obwód wyprowadzony z rozdzielnicy. Zabezpieczenie obwodu powinno mieć 40A, co implikuje wykonanie tego obwodu przewodem 3x10 mm^2 i zwiększenie przydziału mocy dla lokalu tak, żeby zabezpieczenie przedlicznikowe miało wartość co najmniej 50A (a więc do poziomu około 30 kW).
    Jeśli obecnie obwód wykonany jest przewodem 2,5 mm^2 to zostaje tylko zabezpieczenie 16A i pogodzenie się z tym, że płyta nie będzie mogła być użytkowana w sposób wymagający mocy większej niż te 3,7 kW.

    1
  • #21 20 Lis 2017 17:45
    pioadam
    Poziom 9  

    lukiiiii napisał:
    Kolega dla potomności pochwali się jak została wykonana przeróbka.

    Swoją drogą pomimo wszelkich zalet tej płyty jakie przedstawił kolega, poszedł bym w stronę płyty indukcyjnej...tym bardziej że widzę że kolega ceni sobie sprzęt A++, ledy, a tu taki cios - 10kW w grzałkach.

    Płyta w piątek jedzie na operację przekablowania. Oczywiście dam znać jak się sprawa zakończyła :)
    To prawda co do ekonomiczności tej płyty, w przyszłości napewno zostanie zastąpiona indukcją (jak tylko płyty z wbudowanym odciągiem zejdą do normalnej półki cenowej, póki co na naszym rynku to nowość w związku z tym cena x5). Poza tym, tą sztukę kupiłem za grosze co przy wykańczaniu całego mieszkania też miało duży wpływ na decyzję ;)

    @michcio
    Przesyłam (mam nadzieję) czytelniejsze zdjęcie schematu, jest dokładnie tak jak piszesz - biały przewód jest konieczny do pracy płyty, zasila on mn. wentylator, kontrolki oraz element podający zasilanie na grzałkę płyty (jeśli dobrze zrozumiałem jest to jakaś grzałka która po osiągnięciu zadanej temp. odcina zasilanie pola, coś jak przekaźnik reagujący na temperaturę - będę wdzięczny za potwierdzenie).
    W planach jest założenie małego trafo dedykowanego właśnie dla odciągu oraz tych 4 elementów (lub ich wymiana na europejskie odpowiedniki).
    Palniki będą pracowały na 2 osobnych fazach, po 2 na jeden obwód.
    Niestety opcja przerobienia przyłącza nie wchodzi w grę - nowy blok od developera. Nie dostałem zgody na montaż puszek o podwójnej głębokości (pod automatykę) a co dopiero wymiana instalacji od mieszkania do bezpieczników itd.
    - zasilanie sprzętu z USA (2x120V) z 3 faz 230V

    0
  • Pomocny post
    #22 20 Lis 2017 19:49
    michcio
    Specjalista elektryk

    Jeśli w grę wchodzi przeróbka wewnętrznego oprzewodowania płyty, to najprościej chyba byłoby zrobić tak:

    - zasilanie sprzętu z USA (2x120V) z 3 faz 230V

    Transformator nadal będzie potrzebny (niewielkiej mocy), ale obędzie się bez wymiany jakichkolwiek elementów w płycie. Prawa połówka zasilana byłaby z fazy L1, lewa z fazy L2. Jednej z połówek przy zabezpieczeniu 16A nie będzie można wykorzystać w pełni, ale to powinno być do przeżycia bo tracimy ledwo kilkaset watów.
    Tylko przewody wewnątrz płyty trzeba stosować w izolacji np. silikonowej z racji na wysokie temperatury tam panujące.

    0
  • #23 20 Lis 2017 22:04
    pioadam
    Poziom 9  

    @michcio
    No i pięknie to wygląda! :) Wielkie dzięki! Płyta w piątek będzie rozebrana i najpewniej Twoja modyfikacja wejdzie w życie :) Jaki transformator byś zastosował (już wiem z Twojego tematu o suszarce, że nie może to być autotrafo)?
    Jako, że będzie on zasilał dmuchawę 1.8A 120V to może jakieś standardowe 500W? Przy starcie silnik pociągnie pewnie więcej niż nominalne 1.8A
    - zasilanie sprzętu z USA (2x120V) z 3 faz 230V- zasilanie sprzętu z USA (2x120V) z 3 faz 230V

    0
  • #24 21 Lis 2017 01:05
    michcio
    Specjalista elektryk

    500W w zupełności wystarczy. Prądem rozruchowym dmuchawy nie ma co się przejmować bo pobierany jest zbyt krótko żeby zaszkodzić uzwojeniom transformatora.

    0
  • #25 21 Lis 2017 09:20
    CYRUS2
    Poziom 36  

    Posłuchaj kolegi Wójcika. To dobra rada.

    michcio napisał:
    Jeśli w grę wchodzi przeróbka wewnętrznego oprzewodowania płyty, to najprościej chyba byłoby zrobić tak:
    To porada typowego "majsterklepki".
    Porada szkodliwa.
    Post# 24
    Cytat:
    b]@michcio[/b]
    No i pięknie to wygląda! :) Wielkie dzięki! Płyta w piątek będzie rozebrana i najpewniej Twoja modyfikacja wejdzie w życie :) Jaki transformator byś zastosował (już wiem z Twojego tematu o suszarce, że nie może to być autotrafo)?
    To skutki tekstów kolegi Michcio.

    0
  • #26 22 Lis 2017 13:08
    118460
    Użytkownik usunął konto  
  • #27 22 Lis 2017 14:45
    pioadam
    Poziom 9  

    @WojcikW
    Nie ma szans na sprzedanie płyty na naszym rynku - musiałbym jedynie liczyć na to, że ktoś się natnie i nie sprawdzi dokładnie na jakie jest napięcie, poza tym nie jest standardowych wymiarów więc i kuchnia musi mieć blat odpowiednio szerszy żeby ją zamontować. Co do ceny - nie pisałem ile ona jest warta tylko ile musiałbym zapłacić za europejski odpowiednik. Dodatkowo moje meble są już wycięte pod tą płytę więc wymiana na inną wiąże się z kupnem nowego blatu, szafki oraz okapu.
    @CYRUS2
    Czy mógłbyś rozwinąć dlaczego ta przeróbka jest szkodliwa? Zakładam, że nie będę używał wszystkich palników jednocześnie na max. więc zmieszczę się w przydzielonej mocy. Płyta i tak nie ma gwarancji więc jakie są minusy takiej modyfikacji (poza tym, że nie jest to wypuszczone przez GE)?

    0
  • #28 22 Lis 2017 20:05
    CYRUS2
    Poziom 36  

    pioadam napisał:
    Czy mógłbyś rozwinąć dlaczego ta przeróbka jest szkodliwa?
    Nikt poza serwisem nie powinien majstrować w urządzeniu o mocy 9kW.

    0
  • #29 22 Lis 2017 20:44
    pioadam
    Poziom 9  

    Właśnie dlatego nie podejmuję się modyfikacji płyty samodzielnie tylko zlecam to serwisowi AGD który zajmuje się takimi sprzętami i ma w tej kwestii doświadczenie. Sam parę lat prowadziłem serwis jednak naprawiałem komputery, konsole, itp. dlatego z braku odpowiedniej wiedzy nie mam zamiaru sam podejmować się takiej operacji (pomimo, że ze schematu nie wygląda na skomplikowaną). Również nie popieram amatorskiego grzebania w sprzęcie, zwłaszcza takim który ma być na co dzień eksploatowany. Kilkukrotnie miałem okazję naprawiać laptopy po tego typu próbach samodzielnej naprawy i czasami nie było już czego ratować więc tym bardziej jeśli się nie znam na sprzęcie który potrafi zabić albo spalić mieszkanie wolę to powierzyć fachowcowi.
    Moje pytanie dotyczyło bardziej samego sposobu podłączenia transformatora w celu uzyskania 120V na odpowiednich elementach. Ze schematu nie doszukałem się nieprawidłowości. Przeróbka tak jak pisałem wcześniej zostanie wykonana przez wykwalifikowanego serwisanta, ale chciałem się zorientować o czym będę z nim rozmawiał i mógłbym mu zaproponować powyższe rozwiązanie np. zamiast wymiany wszystkich elementów na 230V.

    0
  • #30 22 Lis 2017 21:26
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    michcio napisał:
    Jeśli w grę wchodzi przeróbka wewnętrznego oprzewodowania płyty, to najprościej chyba byłoby zrobić tak:

    Kolega uzasadni trzy sprawy .
    1) przewód N po wtórnej stronie transformatora.
    2) ochronę przeciwporażeniową po wtórnej stronie tego transformatora.
    3) Sposób wykonania SWZ w tym wtórnym obwodzie.

    0