Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przezwojony silnik - startuje jak chce, i w którą stronę chce

17 Lis 2017 22:32 1299 21
  • #1 17 Lis 2017 22:32
    1063972
    Użytkownik usunął konto  
  • #2 17 Lis 2017 23:05
    Kraniec_Internetów
    Poziom 40  

    wbzi napisał:
    Stojan silnika ponoć sprawdzony jak to określił sprzedający na takim czymś buczącym

    Młotowiertarka?
    wbzi napisał:
    Jak już ruszy to prąd miernikiem szeregowo podaje ok. 7,5 A, a wiec niby znamionowy,

    No prąd znamionowy (wierzę na słowo), ale w stanie jałowym?! Chyba ktoś nawijał czymkolwiek cewki, a że więcej drutu nie weszło w rowki to nawinął połowę tego co miało być.
    wbzi napisał:
    Grzeje się wirnik tak do 60-70 st. C po parokrotnym załączeniu i pracy łącznej ok. 3 minut, ale to raczej normalka, nie bez powodu silnik ten ma dwa wentylatory.

    Pracy w jakim stanie? Jeżeli też na jałowo, to definitywnie coś nie gra.

    0
  • #3 18 Lis 2017 00:22
    1063972
    Użytkownik usunął konto  
  • #4 18 Lis 2017 00:38
    krzysiek7
    Poziom 34  

    wbzi napisał:
    1 para cewek roboczych po 4 zezwoje każda i jedna para cewek rozruchowych po 2 zezwoje w każdej i do tego nawijane chyba każda osobo bo strasznie dużo koszulek na czołach zezwojów i to różnej średnicy drutami, nawet widzę poczwórnym w jednym ze zezwojów.

    To na pewno robił ktoś, kto przezwaja, bądź przezwajał silniki? Może fotki wstaw, będzie łatwiej coś doradzić.

    0
  • #5 18 Lis 2017 12:34
    e2rd.o
    Poziom 19  

    wbzi napisał:
    Bez kondensatora też rusza

    Kondensator sprawdzałeś, jaką ma pojemność?

    0
  • #6 18 Lis 2017 13:40
    Kraniec_Internetów
    Poziom 40  

    Na coś wpadłem:

    wbzi napisał:
    Jak już ruszy to prąd miernikiem szeregowo podaje ok. 7,5 A,

    wbzi napisał:
    startuje jak chce, i w którą stronę chce

    Może osoba to przezwajająca nawinęła część zezwojów w stronę odwrotna niż być powinna? Tudzież połączyła je odwrotnie jeżeli są łączone. Możesz wysłać zdjęcie tak by widać było poszczególne cewki, wraz z kierunkiem nawinięcia?

    0
  • #7 18 Lis 2017 14:28
    gimak
    Poziom 37  

    Też mam podobny silnik, ale o mocy 1.1 kW, do napędu kompresora. Nowy kupiony u ruskich na targu. Zachowuje się podobnie: rusza sam w lewo lub w prawo tylko na uzwojeniu roboczym. Podłączony prawidłowo rusza zgodnie z tym jak jest połączony. Na biegu luzem bierze duży prąd i po kilkunastu minutach jest tak bardzo gorący. Jak go rozebrałem to zobaczyłem, że sznurek którym były powiązane uzwojenia się stopił. Wg mnie typowe zwarcie zwojowe. Potwierdzili to także przed przezwojeniem w warsztacie gdzie przewijają silniki. Przy odbiorze stwierdzili, że nie znaleźli żadnych zwojów zwartych, podłączyli kondensator, silnik ruszył i na biegu jałowym prąd pobierał lekko ponad 6A (przed przezwojeniem ok. 9A). Nie wpadłem wtedy na pomysł, żeby sprawdzić jak by się zachował bez podłączonego kondensatora.
    Później w domu jak go podłączyłem na dłużej okazało się, że silnik na biegu luzem tak samo mocno się grzeje i jak sprawdziłem bez kondensatora zachowuje się tak samo jak poprzednio - zawsze rusza, a kierunek obrotów jest przypadkowy. Prądu nie mierzyłem, bo nie miałem odpowiedniego miernika.
    Nie wiem co może być powodem takiego zachowania się silnika i przede wszystkim jego grzania. Ponieważ nie nam żadnych tego typu doświadczeń z silnikami, więc przypuszczam, że może to jest związane z jakimś felerem w bloku stojana lub wirnika i silnik spisałem na straty.

    0
  • #8 18 Lis 2017 19:27
    1063972
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 19 Lis 2017 13:25
    jaskiniowiex
    Poziom 16  

    PFF czytam czytam przypadkiem .

    To jest normalne ze silnik 230 który posiada osobne uzwojenie - pracy, oraz uzwojenie - rozruchowe .
    Każdy tego typu silnik będzie uruchamiał się w dowolna stronę , albo w ogóle nie ruszy . Jeżeli nie jest podłączone uzwojenie rozruchowe przez kondensator - który wprowadza przesuniecie fazowe . W zależności na która stronę uzwojenia rozruchowego jest wpięty kondensator - to w tą stronę będzie się kręcił silnik

    Nie wiem co tutaj takiego dziwnego jest .

    0
  • #10 19 Lis 2017 13:34
    gimak
    Poziom 37  

    jaskiniowiex napisał:
    To jest normalne ze silnik 230 który posiada osobne uzwojenie - pracy, oraz uzwojenie - rozruchowe .
    Każdy tego typu silnik będzie uruchamiał się w dowolna stronę , albo wo-gule nie ruszy . Jeżeli nie jest podłączone uzwojenie rozruchowe przez kondensator - który wprowadza przesuniecie fazowe . W zależności na która stronę uzwojenia rozruchowego jest wpięty kondensator - to w tą stronę będzie się kręcił silnik

    Nie wiem co tutaj takiego dziwnego jest .

    Mam drugi silnik, jeszcze z lat 50 z wyłącznikiem odśrodkowym i w tym silniku przy odłączonym tym wyłączniku silnik sam nie ruszył, trzeba kółkiem obrócić i wtedy ruszał w tym kierunku w którym się obróciło kółko.
    Powszechna opinia z jaką ja się spotykałem była taka, że jak taki silnik sam rusza (przy otwartym uzwojeniu rozruchowym) i się przy tym grzeje to ma zwarte zwarte zwoje. Taka też była diagnoza w warsztacie przewijającym silniki, a po przewinięciu stwierdzili, że nie znaleźli miejsca ze zwartymi zwojami, a silnik po przezwojeniu zachowuje się (grzeje się) tak samo jak przed przezwojeniem.
    Mnie bardziej intryguje nie to, że silnik sam rusza tylko to, że tak się grzeje na biegu luzem, że praktycznie jest bezużyteczny.

    0
  • #11 19 Lis 2017 13:44
    Kraniec_Internetów
    Poziom 40  

    jaskiniowiex napisał:

    Nie wiem co tutaj takiego dziwnego jest .

    Tak to jest jak się jaskiniowiec za elektrykę bierze. A ten schemat mówi Koledze coś:
    Przezwojony silnik - startuje jak chce, i w którą stronę chce
    jaskiniowiex napisał:
    Każdy tego typu silnik będzie uruchamiał się w dowolna stronę , albo wo-gule nie ruszy . Jeżeli nie jest podłączone uzwojenie rozruchowe przez kondensator - który wprowadza przesuniecie fazowe .

    Silnik bez fazy rozruchowej nie ruszy wcale.
    jaskiniowiex napisał:
    W zależności na która stronę uzwojenia rozruchowego jest wpięty kondensator - to w tą stronę będzie się kręcił silnik
    To wg Ciebie ile uzwojeń rozruchowych ma ten silnik?

    0
  • #12 19 Lis 2017 15:16
    robokop
    Moderator Samochody

    gimak napisał:
    eż mam podobny silnik, ale o mocy 1.1 kW, do napędu kompresora. Nowy kupiony u ruskich na targu

    "Ruskie" silniki, uzwajane były jako trójfazowe 127/220V - dlatego po podłączeniu do sieci u nas, grzały się nawet na biegu jałowym - trzeba było patrzeć , co się kupuje ( bo były i "normalne" - 220/380V). Żeby to grało, to trzeba by chyba uzwojenie w gwiazdę połączyć - do pracy z napięciem sieci u nas. Prąd 6 czy 9A na biegu jałowym jest niedopuszczalny!
    Zgadzam się ze stwierdzeniem napisanym gdzieś powyżej, że silnik ma prawo zrobić się ciepły i na biegu jałowym - tak, oczywiście - straty w rdzeniu, na rezystancji uzwojeń, tarcie w łożyskach - to wszystko zamienia się na ciepło. Tym niemniej, nie zrobi się ciepły natychmiast, tylko po dłuższej pracy

    0
  • #13 19 Lis 2017 16:13
    1063972
    Użytkownik usunął konto  
  • #14 19 Lis 2017 16:25
    gimak
    Poziom 37  

    robokop napisał:
    "Ruskie" silniki, uzwajane były jako trójfazowe 127/220V

    To jest typowy silnik jednofazowy z jednym uzwojeniem roboczym, nawijanym podwójnym drutem i uzwojeniem pomocniczym z włączonym w szereg (na stałe) typowym kondensatorem (nie pamiętam pojemności) oraz na czas rozruchu podłączanym do niego dodatkowym kondensatorze o większej jeszcze pojemności (też nie pamiętam już jego pojemności, bo to było prawie 10 lat temu). Wszystko to jak i co połączyć, podane było na pokrywce skrzynki przyłączowej.
    robokop napisał:
    Prąd 6 czy 9A na biegu jałowym jest niedopuszczalny!

    Co do tego też nie ma wątpliwości i że z tego powodu się grzeje, tylko pytanie dlaczego tyle bierze. Jedyne co mi przyszło teraz do głowy, jeżeli sam silnik jest w porządku, że napięcie wybite na tabliczce znamionowej jest niewłaściwe, że powinno być zamiast 220V np, 110 lub127V.

    0
  • #15 19 Lis 2017 16:36
    krzysiek7
    Poziom 34  

    wbzi napisał:
    Ponadto czyżby kiepskie ukształtowanie czół miało aż takie znaczenie?

    Nie ma to znaczenia.
    Cała ta dyskusja jakaś dziwna bo na oczy, ani silnika ani uzwojenia nie widzimy. Wybacz autorze tematu ale zdjęcia dużo więcej by może powiedziały niż Twoje zbyt obszerne opisy.

    1
  • #16 19 Lis 2017 17:09
    1063972
    Użytkownik usunął konto  
  • #17 19 Lis 2017 18:38
    jaskiniowiex
    Poziom 16  

    Kraniec_Internetów -- Czytaj ze zrozumieniem - napisałem ze nie ruszy .
    Ale są typu które rusza, oczywiscie bez obciążenia . Opornie ale wystartuje z bardzo dużym poborem prądu .
    Twoja teoria jest beznadziejna :D

    Przeciętny silnik 230 volt .
    Uzwojenie pracy jest zbudowane z dwóch cewek , każda cewka z czterech zezwojów . Połączenie tych cewek - to jest koniec pierwszej z końcem drugiej .
    albo początek pierwszej początkiem drugiej .
    Początki tych cewek idą na wyprowadzenie . To jest obojętne

    Uzwojenie rozruchowe jest tak samo łączone . Tylko zwykle cewki są z dwóch zezwojów .

    Jak są czoła cewek - to uzwojenia pracy styka się z uzwojeniem rozruchowym .
    Powinny być przekładki z preszpanu oddzielające uzwojenia
    Najczęściej to przebija na tych czołach .

    Pomierzyć rezystancje uzwojeń .
    Sprawdzić czy nie ma przebicia pomiędzy uzw pracy i rozruchowym .

    0
  • #18 19 Lis 2017 20:04
    1063972
    Użytkownik usunął konto  
  • #19 20 Lis 2017 23:43
    jaskiniowiex
    Poziom 16  

    Ciężko sprawdzić taki silnik elektromagnesem na zwarcie miedzy-zwojowe , wirniki komutatorowe z kolei łatwo . Wkładasz elektromagnes i zamykasz przewody w kilku żłobkach w polu tego elektromagnesu i zamknięty obwód ( zwarcie ) powinien generować siłę przyciągania ( elektromagnes ma kształt U ) do rdzenia pomiędzy elektromagnesem .
    Tam wkłada się blaszkę która powinna być przyciągana do rdzenia silnika jeżeli jest zwarcie .
    Jednak z tym wygląda tak , kto co ma-jaki elektromagnes , i czy sprawdzał uczeń czy majster :) .

    Opcji masz kilka w skrócie ::
    - uszkodzony kondensator .
    - Przerwa na wył odśrodkowym - o ile taki jest .
    - przerwa na uzwojeniu rozruchowym

    jak się grzeje samoistnie .
    - za mała ilość zwojów
    Jak się mocno grzeje pod takim samym obciążeniem po ponownym przezwojeniu .
    - Przewijający zmniejszył przekrój przewodu o 0,05 albo 0,1 - zdarza się jak mu się nie chciało czyścic żłobków :) :) . Ułatwił sobie prace :)

    - zwarcie między-zwojowe szybko skutkuje całkowitym spaleniem .

    co zrobić .
    - sprawdzić rezystancje pomiędzy uzwojeniem rozruchowym a uzw pracy
    - sprawdzić rezystancje każdej cewki - czyli wpiąć się miernikiem w połączenie tych cewek .
    i sprawdzić każda z osobna ,
    Rezystancja uzwojeń pracy jest mała .
    Rezystancja uzw rozruchowych 2-3 krotnie wyższa .
    Cewki pracy powinny mieć równe rezystancje tak samo cewki rozruchowe .

    Poniżej masz prawidłowe podłączenie do kostki zaciskowej .

    Przezwojony silnik - startuje jak chce, i w którą stronę chce

    0
  • #20 21 Lis 2017 20:34
    1063972
    Użytkownik usunął konto  
  • #21 21 Lis 2017 22:32
    gimak
    Poziom 37  

    wbzi napisał:
    Przez jakiś czas niestety nie będę mógł kontynuować tych dociekań ale na pewno wrócę do tematu i to nie długo.

    Kibicuje i będę czekał na ciąg dalszy.

    0
  • #22 04 Gru 2017 22:29
    1063972
    Użytkownik usunął konto  
  Szukaj w 5mln produktów