Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Briggs 286707-0172-01 - Na jakiej zasadzie działa w nim odprężnik?

lexip 19 Lis 2017 22:14 714 4
  • #1 19 Lis 2017 22:14
    lexip
    Poziom 2  

    Historia silnika nieznana - "nowy" nabytek wraz z kosiarką. Ogólnie silnik cierpi na wypadające cykle, nierówną pracę - nawet zimny. Po dłuższej pracy przerywał i gasł, po ostygnięciu znów dawał się odpalić i pracował. Wyczyściłem gaźnik, odmę + nowa uszczelka na odmie, ustawiona przerwa na cewce. Luzy zaworowe - na ssącym ciasno przechodzi 0,05mm, na wydechu 0.15mm. Czyli na każdym uciekło po ok 0,1mm - rozumiem, że trzeba to będzie skorygować.
    Odpaliłem go bez filtra powierza - dmucha paliwem - przystawiona ręka do gaźnika robi się mokra od paliwa - czy to normalne ?

    Zdjąłem głowicę - tuleja chyba w miarę, widać wszędzie ślady honowania, tłok ma delikatny luz na boki, pojedyncze rysy wzdłuż ruchu tłoka (dodam, że nie dymił na czarno). Gniazda zaworów wyglądają dobrze - równy metaliczny pierścień powierzchni styku z zaworem, podobnie na zaworze wydechowym. Zawór ssący też z równym pierścieniem, ale jest on przyczerniony - do dotarcia. Na tłoku od strony zaworów i na samych zaworach sporo nagaru. Nagar także w kolektorze dolotowym - tu chyba nie powinno go być ?
    Zauważyłem, że w cyklu sprężania zawór ssący jest delikatnie niedomknięty. W pełni zamyka się dopiero kilka milimetrów przed GMP. Czy to jest efekt zbyt małego luzu, czy może mechanizmu odprężania przy rozruchu? Z tego co czytałem to najczęściej polega on na uchyleniu zaworu wydechowego, ale tego zjawiska tu nie zauważyłem. Czy ktoś wie na jakiej zasadzie działa ten mechanizm w tym silniku?

    Moje doświadczenie w tej materii żadne - w zasadzie tyle co wyczytałem. Będę wdzięczny za podpowiedzi wszelkie. Pozdrawiam.

    0 4
  • #3 20 Lis 2017 11:32
    omnibus111
    Poziom 11  

    Z tego co mi wiadomo to,zawór ssący otwiera się przed GMP ,a zamyka po DMP .Natomiast zawór wydechowy otwiera się przed DMP,a zamyka po GMP. Jeśli luzy zaworowe są za małe ,następuje ,,stszelanie''w gażnik, co skutecznie przerywa jego pracę.Odprężniki w tego typu silnikach służą tylko do lekkiego kręcenia wałem korbowym linką ,są automatycznie wyłączane w momencie odpalenia.

    0
  • #4 20 Lis 2017 12:09
    lexip
    Poziom 2  

    Mechanizm przedstawiony na filmie, gdzie zawór jest ponoszony przez krzywkę, która się uchyla po nabraniu przez silnik obrotów jest nowszym rozwiązaniem dekompresji stosowanym przez Briggs-a w silnikach górnozaworowych. U mnie tego nie ma. Także w "Parts Manual" dla mojego silnika nie dopatrzyłem się niczego takiego.
    Doszukałem się za to informacji, że od lat 60-tych Briggs stosował mechanizm ułatwiający rozruch o nazwie "EASY SPIN" (https://www.smokstak.com/forum/showthread.php?t=83516).
    Opis tego mechanizmu jest tutaj: http://recoveryvehicles.tpub.com/TM-5-4240-501-14P/css/TM-5-4240-501-14P_290.htm
    Ponieważ po angielsku, a widzę, że wielu jest zdziwionych faktem niedomykanego zaworu ssącego w suwie sprężania to krótkie tłumaczenie:

    [...
    Krzywka wałka rozrządu jest szlifowana z małym nadmiarem, przez co utrzymuje zawór wlotowy otwarty o 1/100 cala dla niewielkiej części suwu sprężania. Przy małej prędkości obrotowej przedział czasu, w którym zawór jest otwarty, jest stosunkowo długi i dlatego wystarczająca ilość powietrza ucieka, aby zauważalnie zmniejszyć kompresję. Jednakże przy prędkościach roboczych przedział czasu jest tak krótki, że praktycznie nie ma ucieczki, a zatem moc silnika jest nienaruszona. W rzeczywistości przy 3600 obr./min zawór jest otwarty przez zaledwie 1/200 sekundy. Pod wszystkimi innymi względami zawory działają tak, jak w każdym innym czterosuwowym silniku. Siła potrzebna do uruchomienia silnika jest zmniejszona o 50%. Jedna rzecz, którą musimy pamiętać. Podczas testowania kompresji silnika "Easy Spin" należy obrócić koło zamachowe "do tyłu", w kierunku przeciwnym do normalnego obrotu. Spowoduje to skok kompresji po przeciwnej stronie krzywki i pozwoli poczuć kompresję.
    ...]

    Opis ma w sobie trochę sprzeczności. Niby piszą o niewielkiej części suwu sprężania, ale z podanych wartości wynika że jest to aż 60% cyklu (jeśli dobrze policzyłem). Pewnie ważniejsze jest tutaj to, że uchył jest mały.
    Zgaduję, że u mnie przy za małym luzie, ten uchył jest odpowiednio większy i stąd też większy przedmuch i plucie paliwem z gaźnika.

    0
  • #5 30 Gru 2017 21:26
    marekkeram1
    Poziom 2  

    Witam.
    Przyłączę się do tematu. Kupiłem kosiarkę niesprawną z silnikiem Briggs 12,5HP model:286707. Pomimo wielu prób nie udało mi się uruchomić silnika. Sprawdziłem ciśnienie sprężania- 2 bary, czyli bardzo mało, zdjąłem głowicę gdyż myślałem że kompresja ucieka przez tłok, pierścienie. Po zdemontowaniu głowicy zauważyłem że zawód ssący nie zamyka się całkowicie podczas suwu sprężania. Wyczytałem na necie że tak ma być. Zrobiłem szczegółowe pomiary z użyciem czujnika zegarowego z których wyszło:
    Skok tłoka 78 mm. Podczas suwu sprężania zawór zamyka się, koniec zamykania zaworu ma miejsce 70mm przed GMP tłoka, jednak zawór nie jest całkowicie zamknięty, pomiędzy zaworem a gniazdem pozostaje szczelina 0,29mm. Dopiero 23 mm przed GMP zawór zaczyna się całkowicie zamykać i kończy się zamykać 1mm przed GMP tłoka. Luz na zaworze ssącym wynosi 0,08 mm (zmierzony w momencie gdy tłok jest w suwie pracy, 5 mm za GMP), luz na zaworze wydechowym-0,25mm.
    Dla mnie jest to co najmniej dziwne że podczas prawie całego suwu sprężania zawór jest niedomknięty. Na pewno mam za mały luz na zaworze ssącym, wyczytałem że powinien mieć 0,13 do 0,18 więc przeliczyłem że nawet jeśli ustawię luz na 0,18 to i tak szczelina podczas suwu sprężania będzie wynosić 0,20mm.
    Nie rozumiem dlaczego zawór nie zamyka się tak jak w silnikach samochodowych?
    Czy na pewno luz na zaworze ssącym w tym silniku ma wynosić 0,13-0,18mm?
    Jaki luz ustawić aby silnik dobrze pracował?

    0
  Szukaj w 5mln produktów