Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przeróbka lampy motocyklowej LED CREE U5

21 Lis 2017 03:09 1689 15
  • Poziom 4  
    Cześć!

    Jakiś czas temu kupiłem dodatkowe oświetlenie do motocykla CREE U5.
    Przeróbka lampy motocyklowej LED CREE U5
    Chciałbym poprawić parametry tych lamp. Standardowo umieszczone są w nich chyba diody CREE XML. Myślałem o zastąpieniu tego całego modułu nowym, na którym będzie umieszczona dioda Cree XHP35 lub XHP50. Z racji tego, że nigdy takiej operacji nie przeprowadzałem, potrzebuję Waszej pomocy, rady. Martwię się o chłodzenie, obudowa, w której umieszczony jest ten standardowy moduł jest metalowa (prawdopodobnie aluminium), nie wiem jak dobrać chłodzenie tak żeby to miało sens i spełniało swoją funkcję.

    Obudowa pełni funkcję radiatora, ale obawiam się, że może to być za mało. Zastanawiam się nad dodaniem dodatkowego radiatora z tyłu obudowy metalowej i przymocowania go do tej ścianki z którą z drugiej strony styka się też moduł (usunięcie silikonu, wywiercenia dziury w radiatorze dla przechodzących kabli zasilających i przyklejeniu radiatora do ścianki),

    Przeróbka lampy motocyklowej LED CREE U5

    lub osadzeniu nowego modułu na radiatorze, który będzie przyklejony do obudowy. w miejscu gdzie znajdował się oryginalny moduł.
    Przeróbka lampy motocyklowej LED CREE U5

    problemem jest to, że w obu przypadkach radiator pracowałby w przestrzeni zamkniętej
    Przeróbka lampy motocyklowej LED CREE U5

    Tylna część obudowy wykonana jest z tworzywa sztucznego, myślę nad wywierceniem w niej dziur, aby dochodziło tam powietrze. Nie będzie to jakaś efektywna wymiana powietrza, ale zawsze to lepsze niż nic.
    Przeróbka lampy motocyklowej LED CREE U5

    Średnica otworu w którym umieszczony jest moduł, to około 54mm, zwęża się ona ku tyłowi obudowy i za ścianką wynosi już 48mm. Decydując się na radiator za ścianką do której mocowany jest moduł mogę tam zmieścić radiator fi=40-44mm i wysokości 20-25mm.

    Jeszcze nie wiem, czy uda mi się namówić któregoś ze znajomych, którzy znają się trochę na elektronice i bawili się w robienie układów, czy też zamówię już gotowy moduł.
    Chciałbym osiągnąć około 1700-1800 lumentów z pojedynczej lampy, albo i więcej jeżeli byłoby to wykonalne.

    Jakie są Wasze pomysły, spostrzeżenia co do tego pomysłu? Co byście doradzili? Jakie rozwiązania zastosować?
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 4  
    Mam nadzieję, że baza jaką jest obudowa lampy wystarczy i problem rozwiąże się po np dodaniu dodatkowego radiatora. Tak, sterowanie diodą, ustabilizowanie zasilania, to wszystko będzie. zastanawiam się, czy przy mocy maksymalnej na poziomie ok 13W (XHP35) lub ok 19W (XHP50) wyrobie się z chłodzeniem pasywnym. Plus jest taki, że będę tego używał głównie podczas jazdy, więc dochodzi ruch powietrza studzący obudowę.
  • Poziom 19  
    leonov napisał:
    I te lampy mają homologację, żeby można je było używać na drogach ?

    Raczej nie :-), ale również nie ma czegoś takiego w homologacjach jak lampa podpinana pod pług.
    Podczas normalnej jazdy świeci na asfalt, a podczas jazdy na jednym kole na wprost to tak dla bezpieczeństwa :-).
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 4  
    Nie mają homologacji, nie są do użytku na drogach publicznych. Mają pełnić funkcję głównie offroadową, poza drogami. Są wyposażone w oddzielny włącznik i nie są aktywne podczas jazdy po drodze.
  • Poziom 43  
    pitron napisał:
    Raczej nie , ale również nie ma czegoś takiego w homologacjach jak lampa podpinana pod pług.
    Wyobraź sobie, że jest :).
    yogi009 napisał:
    Na pierwszym przeglądzie wyleci z motorka.
    ... i zapłacisz dwa razy za przegląd ... :) Teraz płaci się z góry.
    Zapłacisz, a Pan odrzuci Ci i każe usunąć i przyjechać jeszcze raz na przegląd i zapłacisz drugi raz :)

    MikoMikos napisał:
    ale mówię wtedy, że używam tego tylko poza drogą, na polu kempingowym, w lesie itd.
    To jak dojechałeś na przegląd?
    MikoMikos napisał:
    Nie chciałem wrzucać biksenonów do standardowej lampy
    Bo to też jest niezgodne z przepisami :)
  • Poziom 4  
    Chyba mam już rozwiązanie problemu. Wiąże się to trochę z rzeźbą, ale podstawowe wyliczenia są obiecujące. W ściance/przegrodzie wywiercę dziurę o średnicy ok 21mm, tak aby weszła w nią płytka z diodą, która będzie przykręcona i przyklejona pastą termoprzewodzącą do radiatora. Radiator będzie przykręcony z drugiej strony do pozostałości ścianki. Dioda Cree XHP50 wysterowana na ok 19W, sterownik będzie znajdował się poza lampą w hermetycznym zamknięciu. Usuwam całkowicie plastikową część obudowy, tak aby radiator miał ciągły dostęp do świeżego powietrza.

    Moduł z diodą Cree xhp50 na podstawie miedzianej przyklejony pastą termoprzewodzącą i przykręcony do radiatora
    3.1.18. Nie wysyłaj linków, które po pewnym czasie przestaną być aktywne. To spowoduje, że dyskusja straci jakikolwiek sens.
    [retrofood]


    Radiator w kształcie walca z żeberkami. Średnica trzpienia 30mm, całkowita z żeberkami 50mm, długość 50mm (będę musiał zmniejszyć średnicę i spiłować 2mm na wysokości ok 2cm tak, aby radiator wszedł do metalowej obudowy lampy). Rezystancja termiczna ok. 1,65K/W (mam nadzieję, że parametr pokrywa się z rzeczywistością) https://www.piekarz.pl/pl/?item=34310

    Sterownik: parametry-
    * Napięcie zasilania : 4.5-38VDC
    * Ciągły prąd wyjściowy zależnie od wersji : min.350mA - 5000mA
    * Zabezpieczenia :
    - termiczne 140°C (histereza 60°C)
    - niskiego poziomu zasilania 3.7VDC
    - przeciwzwarciowe
    - odporność na rozwarcie obwodu zasilania diody
    - podłączanie diody przy włączonym zasilaniu nie powoduje uszkodzenia diody LED!
    * Wejście regulacji cyfrowej PWM
    * Kontrola temperatury diody (NTC)
    * Temperatura pracy 0°-85°C
    * Przewody podłączeniowe - długość 15cm
    * Wymiary płytki fi=32mm h=10mm

    3.1.18. Nie wysyłaj linków, które po pewnym czasie przestaną być aktywne. To spowoduje, że dyskusja straci jakikolwiek sens.
    [retrofood]


    Teraz pytanie do Was, o czym zapomniałem, albo czy pomyliłem się gdzieś w założeniach? Macie może jakiś inny pomysł?
    Dodano po 15 [minuty]:
    Freddy napisał:
    pitron napisał:
    Raczej nie , ale również nie ma czegoś takiego w homologacjach jak lampa podpinana pod pług.
    Wyobraź sobie, że jest :).
    yogi009 napisał:
    Na pierwszym przeglądzie wyleci z motorka.
    ... i zapłacisz dwa razy za przegląd ... :) Teraz płaci się z góry.
    Zapłacisz, a Pan odrzuci Ci i każe usunąć i przyjechać jeszcze raz na przegląd i zapłacisz drugi raz :)

    MikoMikos napisał:
    ale mówię wtedy, że używam tego tylko poza drogą, na polu kempingowym, w lesie itd.
    To jak dojechałeś na przegląd?
    MikoMikos napisał:
    Nie chciałem wrzucać biksenonów do standardowej lampy
    Bo to też jest niezgodne z przepisami :)


    Te dodatkowe lampy nie stanowią podstawowego oświetlenia, są tylko wspomagaczem oddzielnie włączanym (można je uaktywnić tylko w momencie, w którym włączone są światła drogowe) dla seryjnych lamp motocyklowych. Lampy seryjne mam w 100% fabryczne z przepisowymi i homologowanymi źródłami światła. Oświetlenie to włączam dodatkowo, jeżeli światła drogowe (potocznie: długie) nie dają rady, wolę mieć dobrze podświetlone pobocze, niż jechać prawie na ślepo. Nie używam ich gdy jadę za samochodem lub widzę, że zbliża się ktoś z naprzeciwka , analogicznie nie używam drogowych, chyba jest to zrozumiałe?
    Prosiłem o pomoc w kwestiach technicznych, a nie prawnych, gdyż doskonale zdaję sobie sprawę z tego, że lampy te nie posiadają homologacji i nie powinno ich się używać na drogach publicznych. Rowerzyści też korzystają z takich rozwiązań i jakoś nikt w tamtych tematach nie rozwodzi się nad homologacją, więc proszę urwijmy dyskusję na temat legalności tych lamp, bo jest ona całkowicie zbędna i nie dotyczy tematyki.
  • Poziom 43  
    MikoMikos napisał:
    Te dodatkowe lampy nie stanowią podstawowego oświetlenia,
    No i co z tego?
    MikoMikos napisał:
    Rowerzyści też korzystają z takich rozwiązań i jakoś nikt w tamtych tematach nie rozwodzi się nad homologacją, więc proszę urwijmy dyskusję na temat legalności tych lamp, bo jest ona całkowicie zbędna i nie dotyczy tematyki.
    Poczytaj o oświetleniu w rowerze.
    Wiesz, że dzwonią, ale nie wiesz w którym kościele :)
    No ale to jest Twoja sprawa, najwyżej Ty będziesz miał problemy, a nie my. :D
  • Poziom 42  
    A ja wcale nie uważam, że to jego problem. To jest problem wszystkich jadących z naprzeciwka, dlatego nie popieram domorosłych oświetlaczy pojazdów.
  • Pomocny post
    Poziom 19  
    yogi009 napisał:
    A ja wcale nie uważam, że to jego problem. To jest problem wszystkich jadących z naprzeciwka, dlatego nie popieram domorosłych oświetlaczy pojazdów.
    Freddy napisał:
    No i co z tego?
    Freddy napisał:
    Poczytaj o oświetleniu w rowerze.
    Wiesz, że dzwonią, ale nie wiesz w którym kościele :)
    No ale to jest Twoja sprawa, najwyżej Ty będziesz miał problemy, a nie my. :D

    yogi009 napisał:
    A ja wcale nie uważam, że to jego problem. To jest problem wszystkich jadących z naprzeciwka, dlatego nie popieram domorosłych oświetlaczy pojazdów.


    Panowie takie rzeczy mogą wypisywać tylko "ortodoksyjni" kierowcy 4 kółek ;-)
    Niemcy zrezygnowali z jazd całą dobę na światłach mijania ponieważ znacząco wzrosła ilość wypadków z udziałem rowerzystów i pieszych.
    Wszystko dlatego że kierowcy przyzwyczajeni do świateł nie widzą innych uczestników ruchu i pojazdów które akurat nie włączyły świateł.
    Kolejna rzecz to temat techniczny a nie dotyczący przepisów nie nabijajcie sobie punktów mijając się z tematem.
    Miko jest motocyklistą i doświetla pojazd dla swojego zdrowia i życia bo z jakichś przyczyn jest słabo widoczny na drodze zwłaszcza przez kobiety.

    A tak świecą moje lampki których ostatecznie nie zamontowałem.
    Przeróbka lampy motocyklowej LED CREE U5
    Przeróbka lampy motocyklowej LED CREE U5
  • Poziom 4  
    Proszę o powrót do sedna sprawy- kwestii technicznej. Lampy nie są aktywne i wykorzystywane podczas jazdy drogą publiczną, a wyłączone nie powodują zagrożenia. Wcześniej wspominałem, że nie używa się ich gdy jedzie ktoś z naprzeciwka lub gdy jedzie się za kimś. Tak samo nie używa się świateł drogowych, które oślepiają równie mocno jak nie bardziej od tych dodatkowych. Takich lamp można używać poza drogą publiczną i przyjmijmy, że do takiego celu są przewidziane. Wszystkie przeróbki podstawowego oświetlenia są nielegalne i powodują potencjalne zagrożenie, czy to ksenony, czy ledy np H7 (chociaż w przypadku tych ostatnich badania udowodniły, że nie powodują rozproszenia światła, tak jak w przypadku ksenonów i trzymają parametry lampy, dają więcej światła co jest ogromnym plusem i elementem wpływającym na bezpieczeństwo, jednakże ze względów przepisów UE nie mogą być używane, gdyż lampa jest homologowana dla konkretnego źródła światła. Może w przyszłości się to zmieni, jest to technologia dość młoda i uważam że niesie za sobą duże możliwości na rzecz poprawy bezpieczeństwa). Nikt tutaj nie mówił o stosowaniu ich razem ze światłami mijania, lub zamiast nich. Na tym proponuję zakończyć dyskusję, tym bardziej, że nie jest to temat takiej dyskusji poświęcony.
    Dodano po 16 [minuty]:
    pitron napisał:
    yogi009 napisał:
    A ja wcale nie uważam, że to jego problem. To jest problem wszystkich jadących z naprzeciwka, dlatego nie popieram domorosłych oświetlaczy pojazdów.
    Freddy napisał:
    No i co z tego?
    Freddy napisał:
    Poczytaj o oświetleniu w rowerze.
    Wiesz, że dzwonią, ale nie wiesz w którym kościele :)
    No ale to jest Twoja sprawa, najwyżej Ty będziesz miał problemy, a nie my. :D

    yogi009 napisał:
    A ja wcale nie uważam, że to jego problem. To jest problem wszystkich jadących z naprzeciwka, dlatego nie popieram domorosłych oświetlaczy pojazdów.


    Panowie takie rzeczy mogą wypisywać tylko "ortodoksyjni" kierowcy 4 kółek ;-)
    Niemcy zrezygnowali z jazd całą dobę na światłach mijania ponieważ znacząco wzrosła ilość wypadków z udziałem rowerzystów i pieszych.
    Wszystko dlatego że kierowcy przyzwyczajeni do świateł nie widzą innych uczestników ruchu i pojazdów które akurat nie włączyły świateł.
    Kolejna rzecz to temat techniczny a nie dotyczący przepisów nie nabijajcie sobie punktów mijając się z tematem.
    Miko jest motocyklistą i doświetla pojazd dla swojego zdrowia i życia bo z jakichś przyczyn jest słabo widoczny na drodze zwłaszcza przez kobiety.

    A tak świecą moje lampki których ostatecznie nie zamontowałem.
    Przeróbka lampy motocyklowej LED CREE U5
    Przeróbka lampy motocyklowej LED CREE U5


    Zgadzam się i dziękuję za podsumowanie :) Lamp nie zamierzam co prawda używać w normalnym ruchu, na drogach, raczej poza nimi, albo w stanie już skrajniej konieczności, ale tylko w momencie, w którym nikogo innego nie będzie przede mną. Mają one uzupełniać światła drogowe, np w podczas przejazdu przez las, itp. Łatwiej wtedy zobaczyć przeszkody, zwierzęta itd. Miałem kiedyś halogenowe w Yamaha XT Tenere i były mega przydatne. Aktualnie w Triumphie mam dziadowe światła drogowe, mijania dają radę ale długie wołają o pomstę do nieba. Standardowy problem tego modelu. Ludzie robią przeróbki- zmieniają soczewki na biksenonowe i wkładają zestawy HID , ale to już ingerencja w seryjne oświetlenie i to już może rzeczywiście budzić wątpliwości co do zachowania parametrów lampy i narażać na problemy przy przeglądzie lub kontroli. Dlatego zdecydowałem się na lampki dodatkowe, a do seryjnych wsadzenie markowych wzmocnionych żarówek.
    Orientujesz się jakiej mocy jest dioda w Twoich lampkach? Obudowa radzi sobie z odprowadzaniem ciepła nawet w stanie postoju, bez wzmożonego przepływu powietrza? Zastanawia mnie, czy wiercić dziurę przez tą przegrodę tak, aby płytka z diodą stykała się bezpośrednio z radiatorem o określonej rezystencji cieplnej. Boję się, że ta przegroda może działać jak "izolator" i upośledzi odprowadzanie ciepła.
  • Pomocny post
    Poziom 19  
    Sprzedawca podawał tylko temperaturę barwy 3000K. Ile może mieć taka cree z radiatorem 1-1,5W około 120lm.
    Snop światła ma średnicę 60cm z około 3m. Ogólnie dosyć mocno daje po oczach.
    Tak jak teraz spokojnie można trzymać za radiator po kilku minutach pracy jest tylko lekko ciepły.
    Mam jeszcze gołe ledy 3 watowe ale one mocno się grzeją i większa średnica raczej nie wpasuje się do soczewki.

    Kilka lat temu bawiłem się COBami duzej mocy mogłem oświetlić jedną diodą pokój ale wymagało to dużego radiatora i wentylatora ;-).
  • Poziom 4  
    Ja przymierzam się do diody 16-19W, trochę ciepła będzie to generowało, myślę, że obudowa nie dałaby sobie z tym rady, dlatego też potrzebuję dużego radiatora. fi=50mm h=50mm, + trochę pójdzie w obudowę. zastanawiam się, czy sprzedawca/producent nie mija się z prawdą dotyczącą rezystancji cieplnej. W przypadku tego radiatora określił ją na poziomie 1,65K/W. O ile dobrze rozumuję, im mniejsza wartość K/W tym chłodzenie jest bardziej wydajne i lepiej odprowadzi ciepło niż radiator np. 10 K/W?
  • Poziom 43  
    Ja wycinam w kloszu kwadratowy otwór i montuje radiator PC z procesora z diodą w środku.
    Na zewnątrz jest reszta radiatora i wentylator.
    Wszystko uszczelnione silikonem.
    Montuje na tym diody 30V 3,3A i wspólna przetwornica na wszystkie, ciągnik zamienia się w UFO przy 2 sztukach 100W led.
    Koszt znikomy, diody 25zł klosze 30zł, radiatory używane 5zł, a przetwornica 65zł na 2 sztuki lamp.
  • Poziom 4  
    Rozumiem, z tym, że ja chcę te lampy zrobić na bazie tych co mam i z chłodzeniem pasywnym. Nie jestem inżynierem, elektronikiem i mam pewne wątpliwości, zwłaszcza jeżeli chodzi o radiator i podawaną rezystencje termiczne.Chciałbym mniej więcej policzyć czy chłodzenie wyrobi, ale gubię się w pewnej kwestii. Ogólnie chyba lepiej jest jeżeli radiator ma rezystencje termiczną na poziomie np 3 K/W zamiast na poziomie 10 K/W? Są pewne wzory, ale z różnymi wariacjami i się gubię. Z jednych wychodzi że lepiej jak jest radiator o wyższej rezystencji cieplnej, a z innych że ten z mniejszą będzie lepszy.. Spróbuję zgłębić swoją wiedzę na ten temat, ale było by pomocne, gdyby ktoś w skrócie mógł powiedzieć co i jak.

    Wg specyfikacji technicznej producenta, rezystancja termiczna wynosi na punkcie połączenia z punktem lutowniczym 1.2°C/W (1.2 K/W)
    dioda umieszczona ma płytce MCPCB, której przewodność cieplna 3W/m℃
    Moc maksymalna diody świecącej Cree xhp50 to 19W (i tyle dla bezpieczeństwa liczę, że trzeba będzie odprowadzić jako straty cieplne)
    Optymalna temperatura pracy złącza to ok 85°C,
    Temperatura otoczenia to ok 23 °C
    znalazłem radiator, który TEORETYCZNIE ma rezystencję termiczną 1,65K/W (nie wiem czy to rezystancja termiczna Radiator-powietrze, radiator-moduł z diodą, czy wartość dla obu przypadków jest równa.) https://www.piekarz.pl/pl/?item=34310

    Moduł MCPCB z diodą będzie przykręcony do radiatora i użyję dodatkowo pasty termo przewodzącej o przewodności cieplnej ok. 3-4 W/mK. Nie wiem jaką rezystencję termiczną to wykaże.
    Moje obliczenia:
    – Rthja (złącze-otoczenie)
    – Rthjc (złącze−obudowa)
    – Rthcr (obudowa−radiator) (nie znam)
    – Rthra (radiator−otoczenie) (zakładam, że jest to 1.65 °C/W)
    Rthja=Rthjc+Rthcr+Rthra

    1.2 °C/W + 1.65 °C/W=2.85 °C/W
    2.85 °C/W x 19W + 23 °C=77.15 °C
    jeżeli Rthcr będzie miało do 0.42 °C/W to powinienem zmieścić się w ok 85 °C
    Jeżeli rozumiem, to powyższe obliczenia przedstawiają temperaturę złącza diody podczas pracy? Coś pominąłem lub nie zrozumiałem? Na coś jeszcze powinienem zwrócić uwagę?