Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Metal Work Pneumatic
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Rozbudowa domu jednorodzinnego - projekt nowej instalacji CO

tomek_wlkp 21 Lis 2017 22:22 2067 39
  • #1 21 Lis 2017 22:22
    tomek_wlkp
    Poziom 15  

    Witajcie, na wiosnę przymierzam się do rozbudowy domu a co za tym idzie całkowitej wymiany instalacji CO. W temacie ogrzewania jestem raczej zielony ale z polutowaniem rur miedzianych czy zaciśnięciem PEX'a nie mam problemu...
    Wstępnie układa mi się w głowie projekt instalacji CO i chcę tu podpytać osoby z większym doświadczeniem o porady żeby tego doszczętnie nie "spaprać"...

    Rozbudowa domu jednorodzinnego - projekt nowej instalacji CO

    Na załączonym rysunku lewa strona z czerwonymi opisami pomieszczeń to istniejąca część domu, prawa strona z opisami pomieszczeń w tabeli to część która zostanie dobudowana, stara część domu ma jeszcze pokój na pietrze, dobudowana część będzie parterowa, ale tym na razie nie zawracajmy sobie głowy...
    Źródło ciepła jakie planuje zastosować to piec na ekogroszek o mocy 15kW (znajomy instalator doradzał mi 12kW) ale w przyszłości być może podłączę do tego wszystkiego wolnostojący garaż (dla złamania temperatury)...

    Chcę zastosować do tego 1000l bufor ciepła oraz 300l zbiornik CWU zasilany z kotła oraz z solarów, prosiłbym o nakierowanie mnie jak to wszystko podłączyć...

    Na rysunku opisałem niebieskim kolorem gdzie chciałbym zastosować grzejniki a gdzie podłogówkę ...
    Stara część domu będzie kapitalnie remontowana także mam mozliwość układania rur w ścianach i w podłodze starego korytarza...

    Budżet też nie jest bardzo wielki i wstępnie przewidywałem to tak:
    Kocioł na ekogroszek ok 6000zł
    Bufor ciepła ok 3000zł
    Zestaw solarny + zbiornik CWU ok 5000zł

    To na początek ...

    Doradźcie czy porywam się z motyką na księżyc czy ma to jakiś sens ...
    Dom po remoncie zostanie od razu docieplony styropianem 15cm...

    0 29
  • Metal Work Pneumatic
  • #2 22 Lis 2017 01:02
    Jan_Werbinski
    Poziom 32  

    Chcesz wydać 14 tys, zrobić w domu kotłownię, mieć syf z popiołu, nosić worki z węglem i dostarczać 1kWh ciepła za 15 groszy?
    Nie lepiej kupić klimatyzator kanałowy za 6000, kanały i osprzęt za 3000 i mieć automatyczne ogrzewanie dostarczając ciepło za 16 groszy kWh w I taryfie i 7 groszy w drugiej?
    To efekt stada, niewiedzy czy rozrzutność?

    1
  • Metal Work Pneumatic
  • Pomocny post
    #3 22 Lis 2017 17:15
    hajtaler
    Poziom 18  

    Tu masz gotowca że sprzęgłem ale to to samo- bufor to sprzęgło tylko większe.
    Na schemacie masz grzejniki ale zasada podłączenia ta sama- za buforem wszystkie obwody równolegle. Podłogowe najlepiej sterowane 3d + siłownik+ pogodówka.
    Na grzejniki najlepiej zawory termostatyczne, zalecany dodatkowo zawór 3d termostatyczny 35-60 st do obniżenia temperatury czynnika na CO

    0
  • #4 22 Lis 2017 22:32
    tomek_wlkp
    Poziom 15  

    No i już jakieś konkrety :) dzięki za poglądowy schemat ... myślę że się przyda ...

    0
  • Pomocny post
    #5 24 Lis 2017 09:01
    hajtaler
    Poziom 18  

    Tutaj masz konkretniejszy schemat pod to co potrzebujesz.
    3d do ochrony powrotu stałotemperaturowy 55st np Esbe VTC
    Na podłogowe siłownik i pogodówka.
    Na grzejniki 3d np Esbe typ VTA
    Na schemacie nie ma wszystkich zaworów odcinających oraz filtrów.
    Podłączenie CWU przed i za buforem odcinane- przy ładowaniu CWU latem nie ma potrzeby grzania bufora. Możesz również podłączyć CWU tylko w obieg kotłowy.
    Zastanawia tylko czemu do kotła z podajnikiem i w miarę dostosowaną mocą chcesz montować bufor. Bufor montuje się gdy masz przewymiarowany kocioł, przeważnie zasypowy żeby mógł pracować cyklicznie ale na pełnej mocy

    0
  • #6 24 Lis 2017 19:54
    tomek_wlkp
    Poziom 15  

    Dzięki serdeczne za schemat, mniej więcej tak to będzie wyglądać :)
    Po co mi bufor ? Ano po to że do końca nie wiem czy będę w tym kotle palił ekogroszkiem, być może w połowie sezonu okaże się że przejdę na węgiel lub drzewo...
    Druga rzecz to taka że ubzdurałem sobie zamiast zaworów termostatycznych elektrozawory na rozdzielaczu i pokojowe sterowniki temperatury :)

    Rozumiem że do podłogówki będzie mi potrzebne coś takiego jak mam w pracy :
    Rozbudowa domu jednorodzinnego - projekt nowej instalacji CO

    Powiedz mi jeszcze czym rysujesz te schematy instalacji C.O. ?

    0
  • Pomocny post
    #7 24 Lis 2017 20:09
    hajtaler
    Poziom 18  

    Tutaj masz inne sterowanie podłogówka - zawór z kapilarą steruje temperaturą podłogówki. Jest to mniej komfortowe od pogodówki- tam ustawiasz krzywą grzewczą i sterownik sam ustawia temp zasilania w zależności od temp zewnętrznej.
    Pokojowe sterowniki - czemu nie jak jest kasa.
    Schemat ten wcześniejszy to w paincie a ten drugi to z netu edytowany i przerobiony też w paincie

    0
  • Pomocny post
    #8 24 Lis 2017 20:34
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Jeżeli robisz kapitalny remont to rób jednolity system ogrzewania: podłogówki lub grzejniki wszędzie.
    System mieszany to ok. 3000-5000zł większe koszty budowy instalacji.
    Najlepiej zrób podłogówki wszędzie.
    Do tego zamiast śmierdziela i najdroższego opału (węgla typu ekogroszek) zastanów się nad zamontowaniem powietrznej pompy ciepła. Taką pompą ogrzejesz ten dom taniej jak ekogroszkiem, a przy tym nawet nie kiwniesz palcem.
    Koszt montażu pompy jest porównywalny z montażem kotłowni na węgiel.
    Wszyscy liczą tylko podstawowe koszty: kocioł, bufor, a tak naprawdę największe koszty to te drobiazgi, które trzeba dołożyć w kotłowni: osprzęt hydrauliczny, automatyka. Poza tym jeżeli jest to stary dom to chyba komin będziesz musiał zrobić nowy.
    Mając pompę ciepła odpuścił bym sobie solary, bo koszt ogrzania wody solarami i pompą ciepła są porównywalne.
    To nie prawda, że solary są tanie, a co gorsza niektórzy wprowadzają w błąd twierdząc, że grzanie solarami jest za darmo.
    Niestety nie jest, bo solary kosztują, kosztuje glikol, który trzeba co jakiś czas wymieniać, kosztuje serwis, bo ktoś musi przyjechać z pompą, aby wypłukać instalację, napełnić i ją odpowietrzyć. Chyba, że zainwestujesz w pompę i sam to będziesz robił.
    O problemach z przegrzewaniem solarów już nie będę wspominał.
    Jeżeli już upierasz się przy solarach to czasami nie pakuj się w solary rurowe, bo tu koszty montażu i eksploatacji są jeszcze większe. Rurki ciepła (heat pipe) te wkłady, które transportują ciepło lubią pękać i co jakiś czas się je wymienia. Szklane rury próżniowe osłaniające (heat pipe) także pękają. Po 2-3 latach są już tak porysowane piaskiem i kurzem, że w razie konieczności wymiany wkładu (heat pipe) rury próżniowe potrafią pękać i się rozsypywać w rękach podczas próby demontażu. Pod tym względem kolektory płaskie są o wiele lepsze.

    Jeżeli masz możliwość podłączenia gazu z sieci to na dzień dzisiejszy ogrzewanie gazem jest nieco tańsze od ekogroszku, a przy tym zapewnia wygodę. Koszt kotłowni gazowej jest nieco mniejszy od kotłowni na ekogroszek.

    0
  • #9 24 Lis 2017 20:58
    tomek_wlkp
    Poziom 15  

    Myślałem że będę do podłogówki potrzebował taki rozdzielacz bo na zaworze termostatycznym z kapilara ustawiam sobie temperaturę wody jaka ma iść na obieg podłogówki a zamiast tych ręcznych zaworów zastosować chciałem elektrozawory na poszczególne pomieszczenia ... Z widocznego na zdjęciu rozdzielacza (u mnie w pracy) jest zasilane jedno pomieszczenie 130m2. Hydraulik który to robił nie ma pojecia że można tym sterować elektronicznie i teraz sytuacja wygląda tak, że jak kończymy pracę to zmniejszamy temperaturę na tym zaworze żeby oleju opałowego szło mniej, a jak przychodzimy do pracy to zwiększamy ... Tam też by sie przydał elektrozawór i sterownik tygodniowy ....
    [edit: post do hajtaler]

    Plumpi - kapitalny remont tak w 80% bo w pokojach po lewej stronie mam porobione podłogi i nie chcę ich niszczyć więc podłogówki nie zastosuję wszędzie ...
    Znajomy proponował mi pompe ciepła ale ja się po prostu tego wystraszyłem bo nawet nie wiem co to jest , ehhh człowiek się przyzwyczaił do palenia w śmieciuchu i chciał teraz wygody :(

    Nie mam możliwości podłączenia gazu ani postawienia wielkiej butli ...

    0
  • #10 24 Lis 2017 21:43
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    tomek_wlkp napisał:
    Myślałem że będę do podłogówki potrzebował taki rozdzielacz bo na zaworze termostatycznym z kapilara ustawiam sobie temperaturę wody jaka ma iść na obieg podłogówki a zamiast tych ręcznych zaworów zastosować chciałem elektrozawory na poszczególne pomieszczenia ... Z widocznego na zdjęciu rozdzielacza (u mnie w pracy) jest zasilane jedno pomieszczenie 130m2. Hydraulik który to robił nie ma pojecia że można tym sterować elektronicznie i teraz sytuacja wygląda tak, że jak kończymy pracę to zmniejszamy temperaturę na tym zaworze żeby oleju opałowego szło mniej, a jak przychodzimy do pracy to zwiększamy ... Tam też by sie przydał elektrozawór i sterownik tygodniowy ....


    Obniżanie temperatury przy podłogówce jest bezsensowne, bo reakcja podłogi jest zbyt powolna. Najlepsze sterowanie podłogówką to mieszacz sterowany siłownikiem i regulatorem pogodowym. Można do takiego układu regulacji dodać jeszcze siłowniki na obiegach i sterować je regulatorami pokojowymi, ale w tym przypadku obniżanie temperatury góra 1-2'C.
    W pracy, gdzie przez 16 godzin na dobę nikogo nie ma i ogrzewanie ma być wyłączane to ogrzewanie podłogowe jest totalnie bezsensowne.
    W takiej sytuacji o wiele lepiej się sprawdzą grzejniki, a jeszcze lepiej nagrzewnice.


    tomek_wlkp napisał:

    Plumpi - kapitalny remont tak w 80% bo w pokojach po lewej stronie mam porobione podłogi i nie chcę ich niszczyć więc podłogówki nie zastosuję wszędzie ...
    Znajomy proponował mi pompe ciepła ale ja się po prostu tego wystraszyłem bo nawet nie wiem co to jest , ehhh człowiek się przyzwyczaił do palenia w śmieciuchu i chciał teraz wygody :(

    Nie mam możliwości podłączenia gazu ani postawienia wielkiej butli ...


    To montuj pompę, ale do pompy to najlepiej jak wszędzie jest podłogówka lub trzeba kupić droższą pompę tzw. wysokotemperaturową, która może zasilać także grzejniki.
    Ponadto podłogówka pozwala obniżyć koszty ogrzewania pompą ciepła do prawie połowy ceny ogrzewania węglem czy gazem. Trzeba tylko załatwić prąd II taryfowy i grzać podłogówkę w godzinach tańszej taryfy. Jeżeli chciał byś uzyskać to z grzejnikami to musiał byś zainwestować w duży bufor ciepła (zbiornik z wodą).
    W zależności od wielkości domu i zapotrzebowania na ciepło zbiornik taki musi mieć pojemność od tysiąca do kilku tysięcy litrów.
    Przy pompie ciepła z resztą dobrze jest jak jest bufor o pojemności przynajmniej kilkuset litrów wody. Zewnętrzne wymienniki powietrznych pomp ciepła podczas swojej pracy oszraniają się i systematycznie co jakiś czas muszą być odszraniane. Odszranianie polega na odwróceniu ogrzewania. Grzany jest wtedy zewnętrzny wymiennik ciepła. Jeżeli w domu jest bufor ciepła to pompa pobiera sobie ciepło z tego bufora. Jeżeli takiego bufora nie ma to uruchamia wbudowane grzałki elektryczne.

    P.S.
    Regulacja zaworem termostatycznym z kapilarą na rozdzielaczu jest mniej dokładna niż regulacja pogodowa z mieszaczem sterowanym siłownikiem.

    0
  • #11 24 Lis 2017 22:06
    tomek_wlkp
    Poziom 15  

    W pracy nie da się zmienić już systemu ogrzewania ... myślę żeby chociaż na noc i w niedzielę obniżać lekko temperaturę ... ale to osobny temat ...

    Co do tematu pompy ciepła w moim domu to odpada , nie mam miejsca poza domem aby "kopać" w gruncie, pozostane przy opcji kotła na paliwa stałe, latem ogrzewanie c.w.u. poprzez solar ... Oczywiście czytałem o "heat pipe" i nie biorę ich pod uwagę ...

    Prosił bym jeszcze o poradę czy w okresie letnim nie lepiej zastosować ogrzewania c.w.u panelami fotowoltaicznymi i grzałkami w zbiorniku ?

    0
  • #12 24 Lis 2017 22:16
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    tomek_wlkp napisał:

    Co do tematu pompy ciepła w moim domu to odpada , nie mam miejsca poza domem aby "kopać" w gruncie,


    Ale chyba mylisz powietrzną pompę ciepła z pompą gruntową?
    Pompa powietrzna ma jednostkę zewnętrzną podobną do normalnego klimatyzatora.

    tomek_wlkp napisał:

    Prosił bym jeszcze o poradę czy w okresie letnim nie lepiej zastosować ogrzewania c.w.u panelami fotowoltaicznymi i grzałkami w zbiorniku ?


    Dużo droższa instalacja. Poza tym mniejsza wydajność z 1m2 instalacji na dachu.

    0
  • #13 26 Lis 2017 12:21
    tomek_wlkp
    Poziom 15  

    Pozostanę jednak przy rozwiązaniu z kotłem C.O. ..
    A o fotowoltaikę pytałem dla tego że w mojej okolicy zdarza się dość często zanik zasilania sieciowego i dla tego na 100% zainwestuję w kilka sztuk paneli, UPS z możliwością ich podłączenia i priorytetem ładowania akumulatorów z paneli, oraz akumulator 100Ah... Instalację elektryczną bedę wykonywał w całości od nowa i część oświetlenia w domu jak i zasilanie kotłowni bedzie na w/w UPSie ... Tylkoco w przypadku nadmiaru "prądu" z paneli gdy w okresie letnim akumulatory będą naładowane ? Może dać chociaż jedną grzałkę do bufora C.W.U. niech to się nie marnuje ? Powstaje tylko problem przełączania napięcia DC o dużym prądzie ale ogarnę to na Mosfetach ...

    0
  • #14 26 Lis 2017 14:16
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Najpierw trzeba sobie postawić pytanie: czy to ma jakikolwiek sens ekonomiczny?

    Akumulator 100Ah pozwoli raptem na podtrzymanie pracy kotła węglowego z podajnikiem raptem przez kilka godzin.
    Mając wszędzie podłogówki jesteś w stanie przetrwać kilka dni bez ogrzewania.

    Panele z czasem tracą swoją wydajność. Na portalach aukcyjnych spora część paneli to egzemplarze wyeksploatowane, zdemontowane z wysłużonych instalacji gdzieś w Niemczech czy w Holandii.
    Dlatego nie łaszcz się na tanie, używane panele, których moc podawana na naklejce to tylko pobożne życzenie. Abyś mógł ogrzać zasobnik CWU to musiałbyś zainwestować w panele fotowoltaiczne o mocy przynajmniej 3kW, a koszt nowych jest rzędu 15-20 tys. zł. wraz z niezbędnym osprzętem.
    Aby podgrzać zasobnik CWU o pojemności 300l o 40'C (od 10 do 50'C) potrzeba 14kWh energii elektrycznej przy założeniu zerowych strat ciepła.
    Zakładając, że panele o mocy 3kW pracują ze sprawnością 60-70% (bo nie zawsze słońce ostro operuje, poza tym straty przetwarzania) to czas nagrzewania byłby rzędu 7-8 godzin.
    Za te pieniądze to byś nakupił tyle węgla, że starczył by Ci do ogrzania CWU przez ok. 15 lat codziennie po 300 litrów (przy założeniu 50% sprawności), a gdybyś grzał pompą ciepła to prądu na jeszcze dłużej.
    Przez te 15 lat wymienisz akumulator ze 3-4 razy, a panele już będą dysponowały tylko połową swojej pierwotnej wydajności.

    UPS+ akumulator 100Ah to wydatek poniżej 1000zł.
    Aby mieć oświetlenie przez 1-2 dni w razie awarii sieci - można zainwestować, ale ładować z sieci, a nie z ogniw fotowoltaicznych.

    Niestety ludzie mają zbyt wybujałą fantazję i sobie wyobrażają nie wiadomo co.
    Mam znajomego, który kupił sobie 2 panele po 50W i zasila nim grzałkę wmontowaną do kotła CO. Opowiada ludziom, że dzięki temu do ogrzania domu przez sezon grzewczy wystarcza mu tylko pół tony węgla :)

    0
  • #15 26 Lis 2017 14:42
    Jan_Werbinski
    Poziom 32  

    tomek_wlkp napisał:
    Pozostanę jednak przy rozwiązaniu z kotłem C.O. ..
    A o fotowoltaikę pytałem dla tego że w mojej okolicy zdarza się dość często zanik zasilania sieciowego i dla tego na 100% zainwestuję w kilka sztuk paneli, UPS z możliwością ich podłączenia i priorytetem ładowania akumulatorów z paneli, oraz akumulator 100Ah... Instalację elektryczną bedę wykonywał w całości od nowa i część oświetlenia w domu jak i zasilanie kotłowni bedzie na w/w UPSie ... Tylkoco w przypadku nadmiaru "prądu" z paneli gdy w okresie letnim akumulatory będą naładowane ? Może dać chociaż jedną grzałkę do bufora C.W.U. niech to się nie marnuje ? Powstaje tylko problem przełączania napięcia DC o dużym prądzie ale ogarnę to na Mosfetach ...

    Dwa poważne błędy sprzeczne z sensem ekonomicznym i technicznym:
    1. Kocioł CO pomimo tego że wszelkie dane świadczą o tym że jest to rozwiązanie drogie w instalacji i bardzo drogie w eksploatacji.
    2. Fotowoltaika off grid zamiast agregatu jako zapasowe źródło energii elektrycznej.
    Wydaje się że autor już podjął jedynie słuszną decyzję i szuka poklasku oraz poparcie.

    0
  • #16 26 Lis 2017 20:50
    tomek_wlkp
    Poziom 15  

    Decyzji nie podjąłem jeszcze ostatecznie, zaprezentowałem swoją wizje jak ja to widzę ... Kilka porad otworzyło mi oczy na pewne tematy...
    Jestem całe życie przyzwyczajony do palenia w "śmieciuchu" i ciężko sie przestawić na coś innego ...
    To jaki sposób zasilania awaryjnego wybiorę to odłóżmy na inny temat ...

    0
  • #17 27 Lis 2017 06:07
    Jan_Werbinski
    Poziom 32  

    To weź kup sobie jeszcze jednego. Właśnie likwiduję żeliwną kozę Comforter. Oddam za pół ceny. Kończę ze spalaniem. Kominy dymowe i wentylacyjne będą zapiankowane lub wykorzystane do wywiewów wentylacji lub klimatyzacji kanałowej.

    Panele off grid to ogromna strata możliwej do uzyskania energii. Mam off grid w kamperze i nie ma co robić po naładowaniu akumulatorów przed południem.

    0
  • #20 28 Lis 2017 18:32
    tomek_wlkp
    Poziom 15  

    Zrobiłem wyliczenie tylko że zawyżyłem troszkę metraż parteru bo na poddaszu mam jeden pokój który będzie ogrzewany, ściany tego pokoju są z cegły, wewnątrz są płyty KG a między nimi a cegłą jest 5cm styropianu ... w wyliczeniu nie zaznaczyłem że podłoga będzie ocieplona i widze duże straty ciepła , tak na prawdę tylko w dwóch pokojach starej części domu nie będzie ocieplona ....

    0
  • #21 28 Lis 2017 19:23
    wnoto
    Poziom 32  

    z wyliczenia :

    5,5kW maksymalna moc grzewcza


    a ty chcesz stawiać kociołek 15kW :)

    Dodano po 6 [minuty]:

    11 500 kWh rocznie na ciepło.
    Gdyby zrobić tylko kable grzejne (zamiast pe) w podłodze to 11 500 x ,26 zł = 2990 zł rocznie za ogrzewanie prądem.
    Do tego klimatyzator (3000 zł) aby jeszcze zbić te ceny. Z odzyskanego miejsca w kotłowni zrobić dodatkowy pokój :)

    0
  • #22 28 Lis 2017 19:29
    Jan_Werbinski
    Poziom 32  

    On nie uwierzy i zrobi kotłownie. Bo tak robił jego sąsiad, dziad i pradziad. Mógłby grzać klimą za 1000-1200 zł rocznie, ale woli węgiel.

    0
  • #23 28 Lis 2017 19:37
    tomek_wlkp
    Poziom 15  

    I zrobię kotłownie a żebyś wiedział :) Dziękuję za pomoc Jan_Werbiński i za twoje ironiczne wcześniejsze posty... właśnie przez takich ludzi to forum czasem odstrasza ... temat do zamknięcia...

    0
  • #24 28 Lis 2017 20:08
    wnoto
    Poziom 32  

    Ale zdajesz sobie sprawę że będziesz dalej palaczem w swoim domu (policz ile to godzin w ciągu 10 lat działania kotła) ? A węgiel drożeje i raczej nie będzie taniał. Za 10-15 lat i tak Cię zmuszą do zmiany.

    0
  • #25 28 Lis 2017 20:13
    tomek_wlkp
    Poziom 15  

    wnoto napisał:
    Ale zdajesz sobie sprawę że będziesz dalej palaczem w swoim domu (policz ile to godzin w ciągu 10 lat działania kotła) ? A węgiel drożeje i raczej nie będzie taniał. Za 10-15 lat i tak Cię zmuszą do zmiany.

    Za 10 lat to ja będę już dawno w grobie... Najlepiej jest uznać mnie za czubka bo chcę stawiać kocioł 15kW , nie zauważyłeś tylko koleżko że jeszcze dochodzi tam CWU, a może ja chce jeszcze do tego podłączyć garaż wolnostojący 24m2 ?
    Może nie starczy mi kasy i nie ocieplę dachu jak należy ?

    0
  • #26 28 Lis 2017 21:18
    wnoto
    Poziom 32  

    Ile ciepłą potrzebujesz na CWU ? to pikuś przy ogrzewaniu. 2kW to aż nadto. Tym bardziej że 5kW to dla -18C. A to tylko kilka dni w roku.
    Ogrzewać garaż ? Kto bogatemu zabroni. A ile wart jest samochód w tym garażu ?

    Dodano po 1 [minuty]:

    Są nowe możliwości zazdrościmy że zagranica idzie w nowe technologie i jeszcze zarabia na tym. A sami jak możemy to odrzucamy tą drogę.

    0
  • #27 28 Lis 2017 21:34
    tomek_wlkp
    Poziom 15  

    CWU potrzebuję dla 4 osób, do tego pralka i zmywarka z wejściem ciepłej wody, a samochód w garażu to marne Audi A4 z 2014 roku ... ale - dojeżdżam do pracy w 20 minut i wolał bym wsiadać do samochodu który stał w temperaturze 2 stopni niż jak dotychczas takiej jak na zewnątrz czyli np -15... temat garażu jak na razie zostawmy , bo to tylko w tedy jak bym miał nadwyżke ciepła, aktualnie mam tam nagrzewnicę sirokko uruchamianą zegarem i w razie potrzeby smsem...

    0
  • #28 29 Lis 2017 07:15
    hajtaler
    Poziom 18  

    Nie rozumiem takiego podejścia i wciskania komuś na siłę swojej koncepcji. Można komuś zasugerować inne rozwiązanie a nie w kilku postach i w dodatku uszczypliwym językiem dawać do zrozumienia że ktoś jest idiotą bo nie chce skorzystać z Twojej porady.
    Autor nie założył tematu "jakie źródło ogrzewania poradzicie" więc w/w posty to offtop.
    Wyśmiewanie koncepcji ogrzewania garażu- nigdy nie słyszałeś o takim zjawisku? Poza tym nie wiesz czy w tym garażu nie jest prowadzony jakiś warsztat czy po prostu autor sobie lubi majsterkować albo może jak żona strzeli focha to sobie będzie tam mieszkał ;-) ?
    Dalej - przewymiarowany kocioł 15kW do zapotrzebowania max 5kW - nie widzę problemu gdy w instalacji ma być bufor. Naładowany na dłużej starczy=mniej obsługi bo rzadsze rozpalanie.
    Kolejna sprawa- nie wiadomo co dla kogo jest tanie. Autor pisze że może będzie palił drewnem. Może ma własny las a może ma deputat węglowy?
    Tak że wiecie... Trochę zastanowienia.

    0
  • #29 29 Lis 2017 09:41
    Sstalone
    Poziom 26  

    hajtaler napisał:
    Nie rozumiem takiego podejścia i wciskania komuś na siłę swojej koncepcji. Można komuś zasugerować inne rozwiązanie a nie w kilku postach i w dodatku uszczypliwym językiem dawać do zrozumienia że ktoś jest idiotą bo nie chce skorzystać z Twojej porady.
    Autor nie założył tematu "jakie źródło ogrzewania poradzicie" więc w/w posty to offtop.
    Wyśmiewanie koncepcji ogrzewania garażu- nigdy nie słyszałeś o takim zjawisku? Poza tym nie wiesz czy w tym garażu nie jest prowadzony jakiś warsztat czy po prostu autor sobie lubi majsterkować albo może jak żona strzeli focha to sobie będzie tam mieszkał ;-) ?
    Dalej - przewymiarowany kocioł 15kW do zapotrzebowania max 5kW - nie widzę problemu gdy w instalacji ma być bufor. Naładowany na dłużej starczy=mniej obsługi bo rzadsze rozpalanie.
    Kolejna sprawa- nie wiadomo co dla kogo jest tanie. Autor pisze że może będzie palił drewnem. Może ma własny las a może ma deputat węglowy?
    Tak że wiecie... Trochę zastanowienia.


    Kolego @hajtaler, Autor dobrze że założył temat przed zrobieniem instalacji, teraz można wszystko jeszcze zmienić. Powinien być również wdzięczny, że są koledzy, którzy mają przeciwne zdanie o rodzaju instalacji, jaką powinien zrobić, gdyż to zmusza do myślenia. Dzięki kolegom, Autor ustalił, że maksymalne zapotrzebowanie na energię do ogrzewania domu wyniesie ~6 kW.

    A co to oznacza? Czy jest taki kocioł na ekogroszek, który ma taką moc maksymalną? Nie, są dwa razy większe. Takie kotły mogą efektywnie pracować z mocą 3,6 kW. Niestety przez większość sezonu grzewczego zapotrzebowanie na moc nie przekroczy 2,5 kW. Zatem taki kociołek musiałby pracować na podtrzymaniu, a to zatruwa nam środowisko, powietrze jest dobrem wspólnym. Autor planuje jednak bufor, problem pracy na niskiej mocy rozwiązuje. Jakim kosztem? Kosztem własnej pracy, bo taki kocioł musiałby być wygaszany i rozpalany. Autor może kupi kocioł na ekogroszek z zapalarką? Niestety to generuje koszty późniejszej eksploatacji.

    Ja doradzam Autorowi, niech określi, co jest dla niego istotne, niezależne źródło wraz z zapasem paliwa czy mała pracochłonność obsługi instalacji?

    Co do instalacji, to trzeba ją zaplanować od razu, zdecydować się, a nie budować jakiegoś zapasu mocy na przyszłość, ponieważ taki kociołek wytrzyma w eksploatacji 10 lat, a chyba ktoś nie myśli o dalszych przeróbkach, gdy jeszcze nie zaczął obecnych.

    0
  • #30 29 Lis 2017 09:57
    Jan_Werbinski
    Poziom 32  

    hajtaler napisał:
    y.
    Autor nie założył tematu "jakie źródło ogrzewania poradzicie" więc w/w posty to offtop.
    Wyśmiewanie koncepcji o

    Jeśli o mnie chodzi, to ja od początku proponuję CO w oparciu o klimatyzację kanałową.

    hajtaler napisał:

    Kolejna sprawa- nie wiadomo co dla kogo jest tanie. Autor pisze że może będzie palił drewnem. Może ma własny las a może ma deputat węglowy?
    Tak że wiecie... Trochę zastanowienia.

    Przeanalizowałem wiele przypadków palenia węglem i drewnem. W każdym z nich okazało się że nie przeprowadzono poprawnego obliczenia zapotrzebowania na ciepło oraz kosztu ogrzewania alternatywnymi sposobami.
    Typowe błędy:
    - liczenie wartości swojej pracy (wartości swojego życia?) za 0 zł zamiast uwzględnić chociaż minimalny koszt roboczogodziny,
    - przewymiarowane instalacje na -30,
    - niewiara w to że powietrzna pompa ciepła odzyskuje ciepło z powietrza o temperaturze -10,
    - niezrozumienie podstaw fizyki, temperatura w K zamiast w C by tu sporo pomogła,
    - brak obliczenia kosztu alternatywnego źródła ciepła,
    - nawet jeśli się ten koszt przeprowadzi, to mentalność nie pozwala na decyzję,
    - budowa komina za 10000, który jest zupełnie niepotrzebny,
    - budowa kotłowni za 40000 też niepotrzebnej,
    - kosztowna i wymagająca wymiany po 20 latach instalacja za 20000 oparta na rurach,
    - oszczędzanie na ociepleniu,
    - nieoszczędzanie na instalacji grzewczej.

    0
  Szukaj w 5mln produktów