Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownik PWM silnika DC 48V

ZADRYK 21 Lis 2017 23:53 396 6
  • #1 21 Lis 2017 23:53
    ZADRYK
    Poziom 8  

    Witam,
    mam sterownik PWM silnika DC szczotkowego na Atmega z pomiarem napięcia, prądu, wyświetlaczem LCD 2x16 i potencjometrem do regulacji obrotów. Mimo wykonania układu na szybko całość jakimś cudem działa :). Teraz chciałbym wykonać już płytkę jak należy i mam kilka pytań, aby poprawnie zaprojektować płytkę.
    1. Czy są jakieś zasady oddzielenia części wysoko-prądowej od części sterowniczej.
    2. GND można zrobić jako wspólny ekran dla części sterowniczej i prądowej czy może robi się dwa osobne ekrany dla każdej z części i łączy je się w jednym punkcie, a może jeszcze jakoś inaczej?
    3. Source Mosfeta podłączony do GND i to GND może być jako ekran, czy lepiej zrobić jako normalną ścieżkę i dookoła niej ekran?
    4. Silnik DC szczotkowy - wyczytałem, że na zasilaniu wymaga kondensatorów o wartości 1000uF na każdy amper pobierany przez silnik, potrzebuje potwierdzenia czy to prawda.
    5. Silnik DC - w celu eliminacji zakłóceń na szczotkach daje się kondensator 100nF między przewodami zasilania silnika oraz można dać po kondensatorze 100nF między każdym przewodem silnika a GND. Czy kondensatory mogą znajdować się na płytce, jeśli przewody silnika mają długość 20cm czy trzeba je wlutować przy szczotkach w silniku?
    6. Czy obudowę silnika DC warto podłączyć do GND w celu eliminacji zakłóceń, czy nie ma to sensu?
    7. Czy podłączenie potencjometru do ADC Atmegi przy wyświetlaczu LCD 2x16 i wysłanie odczytanej wartości po RS232 do sterownika zapewni płynna regulację obrotów, czy dla samego potencjometru lepiej poprowadzić osobny przewód i podpiąć go pod ADC Atmegi w sterowniku?

    Z góry dzięki za pomoc.

    0 6
  • #2 22 Lis 2017 10:11
    yogi009
    Poziom 42  

    Jeżeli już chcesz rozdzielać galwanicznie układy, poczytaj o optotriakach. Nie jestem pewien, czy w tym wypadku jest to konieczne...

    0
  • #3 22 Lis 2017 11:36
    ZADRYK
    Poziom 8  

    Nie chodziło mi o separacje części sterowniczej od prądowej tylko o same ścieżki na płytce. Ścieżki od części prądowej mam w jednej części płytki aby nie mieszały się z częścią sterowniczą czy coś jeszcze można zrobić aby część prądowa nie zakłócała części sterowniczej.

    0
  • #4 22 Lis 2017 12:46
    kwazar
    Poziom 29  

    ZADRYK napisał:
    1. Czy są jakieś zasady oddzielenia części wysoko-prądowej od części sterowniczej.

    Tak, po prostu się je oddziela na odległość zależną od napięcia. Trzeba je odseparować od siebie.

    ZADRYK napisał:
    2. GND można zrobić jako wspólny ekran dla części sterowniczej i prądowej czy może robi się dwa osobne ekrany dla każdej z części i łączy je się w jednym punkcie, a może jeszcze jakoś inaczej?


    Przy dużych prądach układu wykonawczego tak się projektuje płytkę, aby spadki napięcia na ścieżkach wysoko prądowych nie miały wpływu na część sterującą. Czyli inaczej mówiąc, zasilanie części sterującej powinno iść osobnymi ścieżkami od prądowej, czyli wykonawczej.
    Myślę, że to ogólnie znana zasada...

    ZADRYK napisał:
    4. Silnik DC szczotkowy - wyczytałem, że na zasilaniu wymaga kondensatorów o wartości 1000uF na każdy amper pobierany przez silnik, potrzebuje potwierdzenia czy to prawda.


    Zależy czym zasilasz całość. Jeżeli nie ze stabilizatora to oczywiście, że trzeba dać porządny filtr.

    0
  • #5 22 Lis 2017 12:49
    yogi009
    Poziom 42  

    Może dławiki na zasilaniu wystarczą. Zakładam, że moduł sterownika ma podłączone elementy zapewniające jego stabilną pracę.

    0
  • #6 22 Lis 2017 20:59
    ZADRYK
    Poziom 8  

    Zasilanie z akumulatorów. Część sterownicza posiada stabilizatory napięcia, kondensatory tantalowe i ceramiczne oraz dławiki wszystko co jest potrzebne do stabilnej pracy uc.

    0
  • #7 22 Lis 2017 22:06
    kwazar
    Poziom 29  

    Jeżeli zasilasz to z akumulatorów, to nie ma potrzeby dawać dużych elektrolitów, wystarczy dać jakieś kondensatory przeciwzakłóceniowe najlepiej przy samym silniku.

    0
  Szukaj w 5mln produktów