Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Skoda Fabia I HB - Instalacja uniwersalnego centralnego zamka

mateon969 25 Nov 2017 22:06 10287 11
  • #1
    mateon969
    Level 12  
    Witam wszystkich bardzo serdecznie, mam na imię Mateusz, jest to mój pierwszy post napisany dzięki użytkownikowi CameR, który ofiarował mi punkty (dzięki:). Na Elektrodzie zarejestrowany jestem od dawna ale korzystałem jedynie jako czytelnik.

    Zapragnąłem zainstalować centralny zamek w Skodzie Fabii I Hatchback 1.2 54KM, jest to uboga wersja bez żadnych udogodnień stąd chyba najłatwiej będzie zakupić Zestaw uniwersalnych siłowników i jakąś centralkę.

    Na Allegro znalazłem zestaw siłowników dedykowany do Fabii za ok. 125zł, który wydaje się dość ciekawy ze względu na odpowiednie blachy, siłowniki takie jak w każdym innym zestawie.

    Sprawa pierwsza
    - jaką wybrać centralkę która umożliwi mi:
    -otwieranie/zamykanie drzwi
    -otwieranie klapy z pilota dedykowanym przyciskiem
    -wzbudzanie klaksonu dedykowanym przyciskiem lub podwójnym szybkim naciśnięciem klawisza zamykania na pilocie (szukanie samochodu na parkingu)

    Sprawa druga
    - czy któraś centralka umożliwia obsługę mikrostyku w klamce klapy? Oprócz pilota chciałbym móc otwierać klapę ręcznie klamką kiedy zamek będzie rozbrojony. W tej chwili mam "gołą klamkę", planuję kupić wersję ze stykiem.

    Sprawa trzecia - czy istnieje opcja dodania przycisków na desce rozdzielczej którymi będę mógł zamykać otwierać centralny zamek?

    Wydaje mi się, że dało by radę zastosować centralkę alarmu i wykorzystać przekaźnik rozwierający przewód rozrusznika, dać czasówkę i ustawić na niej, że po 0,5s trzymania mikrostyku klamki poda napięcia na siłownik zamka klapy 0,9s (chyba tyle ma być?). Przy uzbrojonym alarmie przekaźnik rozrusznika byłby rozwarty i na siłownik nie popłynął by prąd.Co sądzicie o tym? może są prostsze sposoby. Ewentualnie sterownik PLC zasilany z 12V mógłbym wszystkie funkcje zrealizować ale on jest chyba zbyt prądożerny do samochodu, zwłaszcza jak dłużej by stał.

    Otwieranie klapy z pilota w sumie można by pominąć gdyby udało się ją sterować mikrostykiem w klamce?
    W ogóle super rozwiązaniem było by potwierdzenie choćby diodą led fizycznego zamknięcia wszystkich zamków (może na fabrycznych zamkach da się to zrobić?) - czy to się praktycznie stosuje?

    Dziękuję za wszelkie sugestie i odpowiedzi, trochę rzeczy już kupiłem oprócz właśnie siłowników i centralki. Poniżej zamieszczam zdjęcia optymalnych pilotów:)

    Skoda Fabia I HB - Instalacja uniwersalnego centralnego zamka

    Poniższy widziałem jeszcze w wersji z czwartym czerwonym przyciskiem od dołu:

    Skoda Fabia I HB - Instalacja uniwersalnego centralnego zamka

    Będę wdzięczny za wszelkie sugestie i porady dotyczące praktycznych aspektów użytkowania uniwersalnych centralnych zamków.
  • #2
    CameR

    Moderator of Vehicle Security
    mateon969 wrote:
    Sprawa pierwsza - (...) otwieranie/zamykanie drzwi

    Każda centralka to potrafi.
    mateon969 wrote:
    Sprawa pierwsza - (...) otwieranie klapy z pilota / wzbudzanie klaksonu

    Te dwie opcje zazwyczaj programuje się "zamiennie" czyli centralki nie realizują obu tych funkcji jednocześnie.
    mateon969 wrote:
    Sprawa druga - czy któraś centralka umożliwia obsługę mikrostyku w klamce klapy?

    Nie znam takiej dokładanej centralki c.z.
    mateon969 wrote:
    Sprawa trzecia - czy istnieje opcja dodania przycisków na desce rozdzielczej którymi będę mógł zamykać otwierać centralny zamek?

    Potrzebujesz sterownik centralnego zamka obsługujący siłownik "master" w drzwiach kierowcy.
    Równolegle ze stykami roboczymi "mastera", łączysz dodatkowe przyciski na konsoli.
  • #3
    mateon969
    Level 12  
    Z tym siłownikiem master to nie pomyślałem że tak można :)

    Są takie piloty z czterema przyciskami np. taki z aukcji allegro nr.: 6572397357 zresztą jest ich dużo - żaden z nich nie obsłuży klaksony i klapy?

    Rozumiem, że sterowanie mikrostykiem w klapie też w tych centralkach jest nie do zrealizowania :( ?

    Chciałbym jeszcze prosić o poradę jak zdejmować boczki w fabii, może ktoś wie od której strony zaczynać, żeby jak najmniej połamać - obicie klapy zdjąłem ładnie ale w osłonach słupków bagażnika wyłamałem gniazda spinek :( (klape rozbieram, bo oświetlenie bagażnika montuje i zakupiłem zamek z krańcówką).
  • #5
    mateon969
    Level 12  
    Wymyśliłem takie rozwiązanie, ponieważ zostałem naprowadzony przez Camer'a na sygnały sterujące siłownikiem master, zastosuje przekaźnik bistabilny przełączany sygnałami sterującymi siłowniki.
    Kiedy zamek centralny się odblokuje styk NO przekaźnika "da" przejście plusa albo masy. Ten sygnał zasili czasówkę sterowaną mikrostykiem w klapie. Jak centralny się zablokuje to nie będzie zasilana czasówka.
    Czasówka ma być po to, że jak wcisnę mikrostyk w klapie (zbocze rosnące-impuls) to przez ustawioną 1s (około) poda napięcie na rygiel klapy i klapa się otworzy. Znalazłem przekaźnik bistabilny ASE 4RSM, który powinien spełnić to zadanie ale w stanie przewodzenia (otwartej centralki) pobiera 40mA i nie wiem czy nie lepiej byłoby zastosować typowy elektromechaniczny jedno lub dwu cewkowy, tylko boje się, że na wybojach sam się może przełączyć.

    Ewentualnie mogę wykorzystać zamiast przekaźnika bistabilnego krańcówkę którą będzie przełączało cięgno poruszane siłownikiem np. w drzwiach kierowcy.

    Dodatkowy kanał na pilocie wykorzystam wówczas na podpięcie klaksonu do szukania na parkingu.

    Robię jeszcze oświetlenie bagażnika i zastanawiam się czy nie podpiąć przekaźnika skracającego do bezpośredniego włączania światła. Niby tylko 10 Wat, ale w razie jakiejś awarii krańcówki wyłączyłby światło np. po 3 minutach.

    Co sądzicie o tych rozwiązaniach? :)
  • #6
    tzok
    Moderator of Cars
    Myślę, że z czystym sumieniem możesz pominąć układ czasowy w sterowaniu siłownika klapy - niech "ciągnie" za cięgno tak długo, jak długo jest wciśnięty przycisk na pilocie/w klamce. Jedynie musisz tak zasilić przycisk, by nie działał gdy centralny zamek jest zamknięty. Na przekaźnikach można realizować dowolne funkcje logiczne, musisz tylko pamiętać aby w "stanie spoczynku" wszystkie przekaźniki miały wyłączone zasilanie cewek, bo pobierają sporo prądu. W przypadku przekaźników "samochodowych" nie musisz się obawiać o przypadkowe załączenie/rozłączenie na skutek wibracji.

    mateon969 wrote:
    Robię jeszcze oświetlenie bagażnika i zastanawiam się czy nie podpiąć przekaźnika skracającego do bezpośredniego włączania światła.
    Fabrycznie tak to działa. Przekaźnik skracający jest włączony "szeregowo" z żarówką.

    mateon969 wrote:
    Co sądzicie o tych rozwiązaniach?
    Są wysoce przekombinowane.

    mateon969 wrote:
    Chciałbym jeszcze prosić o poradę jak zdejmować boczki w fabii
    Poszukaj na jakimś forum Skody ze zdjęciami. Najpierw odkręć wszystkie śruby ukryte pod zaślepkami w klamkach, nie zapomnij o tej przy regulacji lusterek/klamce (pod spodem). Najpierw "odrywasz" zatrzaski na dole, potem idziesz do góry. Możesz wyjąć listwę przy szybie. Ze względu na "trójkąciki" przy lusterkach, boczek zdejmujesz do góry od strony krańca drzwi.
  • #7
    mateon969
    Level 12  
    Dzięki za odpowiedź, do świateł dam skracający, do mikrostyku klapy nie dam nic, jak nie będzie się spisywać to dołożę coś, ale...

    Jeszcze kwestia blokowania klapy jak centralka jest zablokowana. Mam krótkie impulsy - 0,9s przełączające siłowniki, zmienia się polaryzacja przy zamknij/otwórz. Mógłbym dać bistabilny jedno cewkowy albo krańcówkę.
    Skłaniam się teraz do samochodowego bistabilnego - na wciąż pobiera 1mA, a kiedy centralka będzie rozblokowana - 40mA.
  • #8
    tzok
    Moderator of Cars
    ...nie możesz po prostu wykorzystać sygnału z wkładki master? Może nie jest to tak eleganckie rozwiązanie jak przekaźnik bistabilny, ale o wiele prostsze i tańsze. Fakt, że będzie to wtedy reagowało wyłącznie na drzwi kierowcy, ale chyba wielki problem to nie jest.
  • #9
    mateon969
    Level 12  
    Jeszcze nie doszedł do mnie zestaw siłowników i centralka. Nie wiem jakie sygnały są dostępne w siłowniku master :( natomiast jak są sterowane wiedziałem :) W sumie gdyby dało się coś wykorzystać to jak najbardziej :idea:
  • #10
    tzok
    Moderator of Cars
    W siłowniku master masz dodatkowy przełącznik krańcowy - 3 przewody: jeden wspólny jest zwierany z jednym z pozostałych w zależności od położenia siłownika (otwarty/zamknięty).
  • #11
    mateon969
    Level 12  
    Więc master na trzech przewodach sygnałowych przełącza z COM plus albo masę między pozostałymi przewodami (pewnie jest styk NO i NC). Może kupie jeszcze jeden siłownik master zamontuje go w drzwiach np. lewych tylnych, podłącze tylko zasilanie silnika do centrali a dwa sygnałowe wykorzystam do podania sygnału na bagażnik? Ewentualnie krańcówka przemysłowa podpięta do cięgna w którychś drzwiach - zero poboru prądu - zresztą jak w obydwu rozwiązaniach.

    Nie do końca wiem jak działa siłownik master. Wyczytałem, że jak przekręcam kluczyk to siłownik sam pociągnie kluczyk do końca, i że trzeba go dobrze wyregulować. I temu pewnie służą te styki sterujące. Prosił bym o objaśnienie :)
  • #12
    tzok
    Moderator of Cars
    Siłownik master ma przełączany styk informujący sterownik centralnego zamka o jego pozycji, dzięki czemu w razie otwarcia/zamknięcia zamka drzwi kluczykiem lub mechanicznym ryglem wewnątrz, może o tym fakcie poinformować sterownik, a ten otworzy/zamknie zamki w pozostałych drzwiach. Samo działanie siłownika master nie różni się od siłownika slave - poza tym przełączanym stykiem nie ma żadnej dodatkowej elektroniki i sam nic nie robi.