Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowanie akumulatora żelowego z instalacji samochodowej.

MasMas 27 Lis 2017 13:29 1374 31
  • #1 27 Lis 2017 13:29
    MasMas
    Poziom 16  

    Witam,

    Taki pomysł:
    Kupuje mały akumulator żelowy 12V, 10Ah i mały grzejnik samochodowy 12V/150W. Robię układ, który na ~15 minut przed wyjściem z domu włącza mi tę farelkę na te 15 minut zasilając ją z tego akumulatora żelowego i - pobożnie życząc - rozmrażając mi szyby. Po włączeniu silnika, w trakcie drogi przez dzień, alternator doładowuje akumulator żelowy.

    Pytania:
    1) Jak zrobić ładowanie takiego akumulatora? Nie chciałbym się bawić w układy pełne dyskretnych elementów. Wolałbym użyć jakiegoś scalaka, który robi cały proces ładowania i tylko podpina się parę elementów koło niego.
    Patrzyłem na jakieś przetwornico-ładowarki od Linear Technology, ale nie wiem, którą wybrać.
    Najchętniej kupiłbym gotową ładowarkę, ale nie widzę takich co mają input 12V.

    2) Czy w ogóle aku. żelowy to dobry wybór? Może jakiś inny typ lepiej by się nadawał?

    3) Nie zależy mi super na długowieczności aku. Jeśli wytrzyma jeden sezon (~ 3 miesiące) takiego używania, to wystarczy.

    0 29
  • #2 27 Lis 2017 14:16
    gumisie
    Poziom 38  

    MasMas napisał:
    Najchętniej kupiłbym gotową ładowarkę, ale nie widzę takich co mają input 12V.
    Po drobnej "przeróbce" (demontaż diod D1 - D4, w miejsce diod D1, D4 zwory), np. https://sklep.avt.pl/avt2309.html
    Pomysł może i dobry, tylko ciekawe jak on sprawdzi się w praktyce. Akumulator 12V/10Ah, "farelka" 12V/150W, tak więc: 150W:12V=12,5A :!: .
    Pozdrawiam

    0
  • #3 27 Lis 2017 16:09
    MasMas
    Poziom 16  

    O rany, oczywiście, że musi być większy aku. Ja sobie tylko przeliczyłem ile czasu możne na tym pracować mniej więcej, a jeszcze jest kwestia, że akumulatory na ogół nie dają więcej prądu niż ich pojemność.
    Ok, to wystarczy większy akumulator.

    Ale jeśli np. użyję tej grzałki przez 15m to zużyje mi ona ponad 3Ah. Jeśli ładowarka ładuje prądem do 1A to zajmie jej to 3 godziny co najmniej. Dobrze myślę?

    Czy są w takim razie może akumulatory, które się szybciej ładuje? Bo 3h czy nawet 2h jazdy dziennie nie koniecznie zawsze wyrabiam...

    0
  • #4 27 Lis 2017 17:03
    kortyleski
    Poziom 41  

    Weź pod uwagę że odpalony silnik samochodu generuje kilowaty ciepła i nawet zagrzany wcześniej potrzebuje kilku minut żeby odmrozic auto. Ile czasu będzie potrzebowało te marne 150W ? Obawiam się że straty ciepła będą tak duże że nigdy samochodu ie odmrozic. Można zamontować webasto ale to koszty. Można zdalne odpalanie.

    0
  • #5 27 Lis 2017 17:07
    rafbid
    Poziom 32  

    MasMas napisał:
    Kupuje mały akumulator żelowy 12V, 10Ah i mały grzejnik samochodowy 12V/150W. Robię układ, który na ~15 minut przed wyjściem z domu włącza mi tę farelkę na te 15 minut zasilając ją z tego akumulatora żelowego i - pobożnie życząc - rozmrażając mi szyby.
    Wyobraź sobie ze wkładasz dwie żarówki po 75 W i grzejesz nimi samochód.

    Masz dostęp do gniazdka sieciowego 230 V?

    0
  • #6 27 Lis 2017 17:45
    MasMas
    Poziom 16  

    kortyleski napisał:
    Weź pod uwagę że odpalony silnik samochodu generuje kilowaty ciepła i nawet zagrzany wcześniej potrzebuje kilku minut żeby odmrozic auto. Ile czasu będzie potrzebowało te marne 150W ? Obawiam się że straty ciepła będą tak duże że nigdy samochodu ie odmrozic. Można zamontować webasto ale to koszty. Można zdalne odpalanie.


    Tak ale odpalony silnik nagrzewa siebie, a nie dmucha bezpośrednio na szybę.
    A nagrzewnica auta chyba działa tak, że nagrzewa płyn przechodzący przez chłodnice i to ciepło jest wdmuchiwana do środka.
    Inaczej mówiąc - trochę to zajmuje zanim się nagrzeje silnik, potem płyn, a potem kabina i dopiero szyba. Ja mam małą grzałkę - ale ta generuje ciepłe powietrze momentalnie i dmucha wprost na szybę.

    Ja nie chce tyle nagrzewać auta, co nie musieć skrobać szyb ;) Ale akurat skuteczność tej grzałeczki mogę przetestować na włączonym silniku przed budowaniem jakiegokolwiek układu.

    Webasto najlepsze, wiadomo. Ale trochę drogie i chyba ciężko "przenieść" między autami.

    Nie wiem czy po prostu nie kupię taniego akumulatora samochodowego w markecie i raz na tydzień będę go brał do domu i ładował normalną ładowarką...


    rafbid napisał:
    Wyobraź sobie ze wkładasz dwie żarówki po 75 W i grzejesz nimi samochód.

    Masz dostęp do gniazdka sieciowego 230 V?


    Nie rozumiem co napisałeś. To był sarkazm czy pytanie?

    0
  • #7 27 Lis 2017 17:45
    gumisie
    Poziom 38  

    @MasMas, napisałem, z naciskiem na słowo w praktyce:

    gumisie napisał:
    Pomysł może i dobry, tylko ciekawe jak on sprawdzi się w praktyce.
    Tak więc można sprawdzić, koszt o wiele niższy od:
    kortyleski napisał:
    Można zamontować webasto ale to koszty.
    I nie daj Boże aby było to "dziadostwo" zasilane z sześciu ogniw ni-cd które nie dawno miałem do naprawy.

    0
  • #8 27 Lis 2017 17:59
    rafbid
    Poziom 32  

    Webasto są dwa rodzaje mokre ogrzewa płyn chłodniczy i silnik i wentylator dmucha powietrze do kabiny. Suche grzeje tylko kabine.

    MasMas napisał:
    Nie rozumiem co napisałeś. To był sarkazm czy pytanie?
    Jest takie coś jak webasto mokre elektryczne na 230 V.

    0
  • #9 27 Lis 2017 18:11
    kkknc
    Poziom 42  

    Ogrzewanie postojowe bez problemu przenosisz pomiędzy autami. Ładowanie co za problem. Dopinasz się do linii D+ z przekaźnikiem i po rozruch auta masz ładowanie. Można też wykorzystać moduł do załączania świateł w samochodzie po wzroście napięcia.

    0
  • #10 27 Lis 2017 18:41
    MasMas
    Poziom 16  

    rafbid napisał:
    Jest takie coś jak webasto mokre elektryczne na 230 V.


    Aa, ok. Nie, nie mam 230V koło auta. Gdybym miał to bym pewnie po prostu wsadził zwykły grzejnik do środka.

    kkknc napisał:
    i po rozruch auta masz ładowanie.


    I jakim prądem to ładowanie? Jakim napięciem? Prąd powinien być chyba 0.1 pojemności (skrót myślowy, wiem, że jedno to Ah a drugie to A). A napięcie chyba 14.4V albo coś koło tego.

    Jesteś pewien, że zwykłe podpięcie akumulatora do styków zapewni takie parametry?

    0
  • #11 27 Lis 2017 20:24
    kkknc
    Poziom 42  

    MasMas napisał:

    I jakim prądem to ładowanie? Jakim napięciem? Prąd powinien być chyba 0.1 pojemności (skrót myślowy, wiem, że jedno to Ah a drugie to A). A napięcie chyba 14.4V albo coś koło tego.

    Jesteś pewien, że zwykłe podpięcie akumulatora do styków zapewni takie parametry?

    Tak jestem zrobiłem kiedyś taki experyment wykorzystując dwie ładowarki modelarskie. Trochę to trwało ale wiem że ładowanie dużym pradem małego akumulatora 7Ah, a prąd poczatkowy 10A bo tyle mogła dać ładowarka nie skraca mu żywota.
    A teraz policz ile to musiał byś godzin dziennie jechać by naładować ten akumulator do pełna lądując go tym swoim 0,1C? Dnia ci starczy?

    MasMas napisał:

    Nie zależy mi super na długowieczności aku. Jeśli wytrzyma jeden sezon (~ 3 miesiące) takiego używania, to wystarczy.

    Przy tanim Chińskim tak będzie. Raczej nie daju więcej jak 30 cykli w porywach do 50. Dobry firmowy też pociągnie max 200 cykli. Tylko na tyle są wytrzymałe.
    rafbid napisał:
    Webasto są dwa rodzaje mokre ogrzewa płyn chłodniczy i silnik i wentylator dmucha powietrze do kabiny. Suche grzeje tylko kabine. Jest takie coś jak webasto mokre elektryczne na 230 V.

    Nie ma ma czegoś takiego jak elektryczne Webasto na 230V. Zajrzyj na stronę producenta. Trochę bez sensu by to było. Mają dostęp do sieci montujesz system Defy lub podobny. A mokre też może grzać tylko kabinę. To nie problem.

    0
  • #12 27 Lis 2017 21:50
    gumisie
    Poziom 38  

    @MasMas może inaczej posiadasz taką "farelkę" :?: ,

    MasMas napisał:
    mały grzejnik samochodowy 12V/150W. Robię układ, który na ~15 minut przed wyjściem z domu włącza mi tę farelkę

    0
  • #13 27 Lis 2017 21:55
    rafbid
    Poziom 32  

    kkknc napisał:
    Nie ma ma czegoś takiego jak elektryczne Webasto na 230V.
    To jak poprawnie się mówi na taki zestaw np Dedy? Podgrzewacz cieczy silnika?

    0
  • #14 27 Lis 2017 22:09
    MasMas
    Poziom 16  

    gumisie napisał:
    @MasMas może inaczej posiadasz taką "farelkę" :?: ,


    Tak. Jak wpiszesz "grzejnik samochodowy" na allegro to jest tego od groma. Nie wiem jeszcze na ile to działa a na ile to "chińskie badziewie". Ale są.

    kkknc napisał:
    a prąd poczatkowy 10A bo tyle mogła dać ładowarka nie skraca mu żywota.


    No dobra, ale Ty tutaj mówisz o ładowaniu z ładowarki. I na tej podstawie, mówisz mi, że bezpiecznie jest ładować aku z akumulatora samochodowego, który może dać znacznie, znacznie więcej niż 10 A. No i skoro ładowałeś to z ładowarki to może ta ładowarka jednak regulowała prąd ładowania? Po co są w końcu.

    To może podejdźmy do tego nie wprost - gdyby było tak jak mówisz, to po co używałoby się specjalnych ładowarek? Po co byłaby cała ta teoria o prądzie i napięciu ładowania? Po co producenci scalaków robiliby specjalne scalaki będące ładowarkami akumulatorów?
    Coś mi się jednak wydaje, że to nie jest takie prost jak mówisz. Aczkolwiek, nie znam się.

    kkknc napisał:
    Dnia ci starczy?

    No właśnie sam już zrobiłem matmę parę postów wyżej i doszedłem do tego samego. Że nie naładuje go tak szybko.
    Więc chyba albo użyje drugiego, normalnego akumulatora i będę go ładował raz na tydzień w domu, albo zrezygnuje z pomysłu.

    0
  • #15 27 Lis 2017 22:19
    _jta_
    Specjalista elektronik

    W małym samochodzie kabina ma ze 3 m3 - na ogrzanie litra powietrza pod stałym ciśnieniem o 1°C potrzeba około 1.3J, czyli na kabinę (3000 litrów) ze 4kJ; jak chcesz podgrzać o 25°C, to 100kJ, np. 150W przez 12 minut. Tylko... ile ciepła przez ten czas ucieknie? I na ile rozładujesz akumulator? Przy dużym obciążeniu jego sprawność jest mała - zużyjesz z 8Ah pojemności.

    0
  • #16 27 Lis 2017 22:24
    gumisie
    Poziom 38  

    gumisie napisał:
    @MasMas może inaczej posiadasz taką "farelkę" :?: ,
    Ok, wiem.
    MasMas napisał:
    Tak. Jak wpiszesz "grzejnik samochodowy" na allegro to jest tego od groma. Nie wiem jeszcze na ile to działa a na ile to "chińskie badziewie". Ale są.
    Moja wina, nie doczytałem
    MasMas napisał:
    Robię układ, który na ~15 minut przed wyjściem z domu włącza mi tę farelkę na te 15 minut
    Zasugerowałem się ładowarką do akumulatora. A tu chodzi o urządzenie które będzie wiedziało że wyjdziesz z domu za piętnaście minut.
    Przepraszam.

    0
  • #17 27 Lis 2017 22:37
    kkknc
    Poziom 42  

    MasMas napisał:

    kkknc napisał:
    a prąd poczatkowy 10A bo tyle mogła dać ładowarka nie skraca mu żywota.


    No dobra, ale Ty tutaj mówisz o ładowaniu z ładowarki. I na tej podstawie, mówisz mi, że bezpiecznie jest ładować aku z akumulatora samochodowego, który może dać znacznie, znacznie więcej niż 10 A. No i skoro ładowałeś to z ładowarki to może ta ładowarka jednak regulowała prąd ładowania? Po co są w końcu.

    To może podejdźmy do tego nie wprost - gdyby było tak jak mówisz, to po co używałoby się specjalnych ładowarek? Po co byłaby cała ta teoria o prądzie i napięciu ładowania? Po co producenci scalaków robiliby specjalne scalaki będące ładowarkami akumulatorów?
    Coś mi się jednak wydaje, że to nie jest takie prost jak mówisz. Aczkolwiek, nie znam się.
    .

    Poczytaj o ładowaniu CC-CV to robiłem tą ładowarka.
    A taki mały akumulator nawet bardzo głodny nie weźmie więcej jak 16-18A i to przez krótką chwilę. Sprawdzane przy napięciu 14,4V. U ciebie będzie tylko CV.
    A teraz powiedz mi jaki to zestaw skomplikowanych scalaków i ładowarek ładuje twój akumulator rozruchowy w samochodzie?
    To tak odnośnie teorie prądu, napięcia które przytoczyleś.

    rafbid napisał:
    kkknc napisał:
    Nie ma ma czegoś takiego jak elektryczne Webasto na 230V.
    To jak poprawnie się mówi na taki zestaw np Dedy? Podgrzewacz cieczy silnika?

    Webasto to nazwa własna firmy. Produkującej między innymi niezależne ogrzewanie postojowe.
    Nie wiem co to zestaw Dedy.
    A to o czym pisałem masz tutaj.
    https://sklep.intercars.com.pl/s/lp-defa/

    0
  • #18 28 Lis 2017 09:51
    MasMas
    Poziom 16  

    kkknc napisał:
    A taki mały akumulator nawet bardzo głodny nie weźmie więcej jak 16-18A i to przez krótką chwilę. Sprawdzane przy napięciu 14,4V. U ciebie będzie tylko CV.
    A teraz powiedz mi jaki to zestaw skomplikowanych scalaków i ładowarek ładuje twój akumulator rozruchowy w samochodzie?
    To tak odnośnie teorie prądu, napięcia które przytoczyleś.


    Ale akumulator samochodowy ma z 70-100 Ah i setki amperów wydajności i jest ładowany z alternatora. Nie widzę dużej analogi do małego akumulatorka żelowego.

    Co do scalaków to możesz zobaczyć tę broszurę od Linear Technology:
    http://cds.linear.com/docs/en/solutions-manual/Linear-Battery-Charger-Brochure-2016.pdf
    Są tam różne rodzaje baterii, w tym kwasowo-ołowiowe.

    A scalaki np. LTC4079 czy LTC4060.

    Nie wiem, na prawdę nie chcę się kłócić, mhm to znaczy dyskutować :) bo sie nie znam na tym. Być może jest tak jak mówisz, ale żeby wszystkie ładowarki istniały ot tak, jako sztuka dla sztuki.

    Skoro producenci zalecają ładowanie prądem 0.1C, to z czegoś to ograniczenie wynika, pewnie robili konkretne badania na swoich ogniach. Zamiast tego sugerujesz ładowanie to 10-20 krotnie większym prądem niż zalecany, mówiąc, że to nie szkodzi.

    ----------------------------------
    Dobra, nie istotne. Mały akumulator odpada tak czy inaczej do tego pomysłu. Jak kiedyś to sprawdzę to napisze tutaj - czy farelka w ogóle się sprawdza i jeśli tak to co z tym zrobiłem.

    0
  • #19 28 Lis 2017 10:01
    kkknc
    Poziom 42  

    To cofnij się o 100lat zawansowanej elektronik nie było a procedury ładowania akumulatora te same co teraz. I tak do dziś się powiela te same podręczniki. Wtedy rozumię ułomność i to spora układów lądujących do tego technologia wytwarzania..
    Ja zrobiłem test praktyczny to wiem. A wiesz co ogranicza prąd ładowania akumulatora w samochodzie? Pytam ponownie.

    0
  • #20 28 Lis 2017 19:27
    gromleon
    Poziom 32  

    Prąd ładowania ogranicza sam akumulator. Ciekaw jestem czy taki grzejniczek poradzi sobie z szybami, z drugiej strony mam w maszynie ogrzewacz przepływowy 2 kw 230v i po godzinie silnik letni. Także ogrzewanie z sieci też średnio to wychodzi, z tym że mi chodziło o sam rozruch silnika.

    0
  • #21 28 Lis 2017 19:52
    Wlodek22
    Poziom 27  

    Pomysł z małym akumulatorem jest bez sensu, trochę mniej bez sensu jest pobieranie prądu z akumulatora pod maską. Jak dla mnie najbardziej sensowne, o ile w ogóle musi takie udogodnienie być, to zdalne opalanie silnika na pilota. Zostawiasz na luzie z wlaczonym nawiewem na szybę, ew jeszcze tylna szyba i o ile samochodó będzie w zasięgu na te 15 min Pstryk. Zobacz na allegro "ZDALNE ODPALANIE PILOTEM Starter"
    Jest to dość popularne u ruskich, bo i zimy u nich są trochę bardziej konkretne.

    0
  • #22 28 Lis 2017 20:18
    gumisie
    Poziom 38  

    Wlodek22 napisał:
    Jak dla mnie najbardziej sensowne, o ile w ogóle musi takie udogodnienie być, to zdalne opalanie silnika
    A jak to wygląda od strony polskiego prawa ?. (auto na parkingu z odpalonym silnikiem przez piętnaście minut i do tego bez nadzoru).
    Wlodek22 napisał:
    Jest to dość popularne u ruskich, bo i zimy u nich są trochę bardziej konkretne.
    Rosjanom może ich prawo :D na to pozwala.
    Pozdrawiam

    0
  • #23 28 Lis 2017 20:29
    Wlodek22
    Poziom 27  

    Prawo jak to prawo. Co wolno wojewodzie....
    A Ty jak odświeżasz samochód i czyścisz szyby, to z pracującym silnikiem, czy zgodnie z prawem?

    0
  • #24 28 Lis 2017 21:53
    kkknc
    Poziom 42  

    Takie zdalne odpalanie to jest dobre do czasu. Aż dnia któregoś zostawisz auto na biegu i pojedzie....... na inne. Albo spalisz rozrusznik bo nie odpali na zaciągniętym ręcznym i biegu możliwości jest wiele. Ogólnie takie cudo kolega testował w swoim aucie, piszę o takiej małej farelce. Niestety prądu brało a efekt mizerny wręcz żaden.

    0
  • #25 28 Lis 2017 23:49
    kris8888
    Poziom 27  

    gumisie napisał:
    Akumulator 12V/10Ah, "farelka" 12V/150W, tak więc: 150W:12V=12,5A :!: .

    W praktyce z takiego akumulatorka można pobrać krótkotrwale nawet ponad 20A, a zwarciowo to i dużo więcej, ale:
    _jta_ napisał:
    Przy dużym obciążeniu jego sprawność jest mała - zużyjesz z 8Ah pojemności.

    Myślę, że nawet dużo mniej niż 8Ah, bo producenci tych małych akumulatorków żelowych podają ich pojemność przy rozładowaniu prądem Q/20

    Zapomnij też o jakichkolwiek grzejniczkach 150W, tyle to ma zapalniczka w samochodzie. Ja testowałem kiedyś jakiś tego typu wynalazek i już dawno wylądował w elektrośmieciach. Punktowo to może usunął tylko zaparowanie szyby od środka i to wszystko.
    Moim zdaniem najlepsze są elektryczne podgrzewacze przepływowe, wpięte w "mały" obwód chłodzenia silnika, zasilane z pracującego alternatora. Miałem takie coś fabrycznie w moim poprzednim aucie z silnikiem diesla i bardzo skutecznie wspomagało ogrzewanie. W dodatku działało dwustopniowo. Tylko że auto musi być wówczas wyposażone w odpowiedniej mocy alternator.

    0
  • #26 29 Lis 2017 07:21
    hindoos
    Poziom 21  

    Taką nagrzewnicę PTC montują m.in. w Fordach, Volvo - zabezpieczona jest bezpiecznikiem 80A, pracą przez PWM steruje komputer analizując ile innych urządzeń jest aktualnie włączonych (światła, ładowanie akumulatora itd.). W środku całość opiera się o 3 mosfety, bodajże IRF1404 . Tak to wygląda:

    Ładowanie akumulatora żelowego z instalacji samochodowej.

    Całość jest wkładana do specjalnego slotu w kanale powietrza który w tym miejscu mocno się rozszerza aby powietrze mogło nagrzewać się od maksymalnie dużej powierzchni grzałki.

    kris8888 napisał:
    W dodatku działało dwustopniowo. Tylko że auto musi być wówczas wyposażone w odpowiedniej mocy alternator.

    No właśnie niekoniecznie :) U ludzi działa nawet na najmniejszym alternatorze 105A z silnikiem benzynowym. U mnie na 120A też jest fajnie. Największy alternator to bodajże 150A.

    Natomiast niezaprzeczalnie takie rozwiązanie ciągnie dużo prądu - bo moc maksymalna to bodajże 700W. Takie rozwiązanie w zimie jest w stanie w kilka minut odmrozić nam przednią szybę. A dywagujemy o rozwiązaniu 150W. Jakby to chodziło dłuższy czas - zgoda. Ale wtedy mały akumulator nie wystarczy, a samochodowy zajedziemy. Uruchomienie urządzenia bez nadzoru - ryzykujemy pożarem. Uruchomimy silnik bez nadzoru - musimy jakoś obejść zabezpieczenia stacyjki albo zostawić w środku klucz (sic!). Tak więc jakkolwiek problem wydaje się ciekawy, może lepiej zapobiegać niż leczyć?

    Nagrzane wnętrze warto wywietrzyć, żeby ciepłe i wilgotne powietrze wypuścić do atmosfery przed zaparkowaniem. Na szybę można położyć jakąś matę z folii na której osadzi się szadź (zamiast na naszej szybie). Oczywiście szyba musi być sucha, żeby mata nam nie przymarzła. Tak więc roboty jest tak czy inaczej. To może po prostu wyjść 15 minut wcześniej z domu i na spokojnie odśnieżyć? ;)

    0
  • #27 29 Lis 2017 08:54
    Wlodek22
    Poziom 27  

    Na mrozy zawsze zostawiam niedomknięte szyby po ok 5mm, to skutecznie zapobiega osadzaniu się szronu od wewnatrz. Plus mata Alu na zewnątrz i szyba zawsze czysta.

    0
  • #28 29 Lis 2017 11:07
    gromleon
    Poziom 32  

    Wlodek22 napisał:
    Na mrozy zawsze zostawiam niedomknięte szyby po ok 5mm, to skutecznie zapobiega osadzaniu się szronu od wewnatrz. Plus mata Alu na zewnątrz i szyba zawsze czysta.

    A jak łatwo taki ukraść, wszystko zależy od miejsca garażowania, ale nawet we własnym garażu nie zostawił bym tak otwartego samochodu. Niestety nie ma dobrego rozwiązania. Chyba żeby w jakiś sensowny sposób magazynować ciepło podczas normalnej jazdy samochodem a potem wykorzystać , ale zapewne to też nie realne.

    0
  • #29 29 Lis 2017 11:14
    Wlodek22
    Poziom 27  

    Można też otworzyć wszystkie drzwi i przewietrzyć przez 1-2 min, efekt będzie podobny. Zauważyłem też, że mata na zewnątrz w znacznym stopniu ogranicza też szronienie od wewnątrz. Szyba ochładza się wolniej od reszty samochodu i ew wilgoć wkrapla się w innym miejscu.

    0
  • #30 29 Lis 2017 15:25
    gumisie
    Poziom 38  

    Panowie.
    Tytuł tematu: "Ładowanie akumulatora żelowego z instalacji samochodowej" , wydawał się prostym i jasnym. Obecnie stał się gęsty jak jesienna mgła. Dla rozluźnienia tematu.
    Można inaczej.
    Zanim facet (kretyn) wsiadł do auta to:
    Dzieci skrobały szyby z zewnątrz.
    Żona turystyczną suszarką do włosów rozmrażała je od wewnątrz.
    Można.

    P.s.
    To fakt, prawie tydzień obserwowałem taką sytuację.

    0
  Szukaj w 5mln produktów