Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kompresor z silnika matiza

jenusz11 28 Lis 2017 22:26 7470 21
  • Kompresor z silnika matiza
    Witam chciałbym zaprezentować mój pomysł na kompresor do warsztatu samochodowego.
    Kompresor ten zbudowałem ok. 6 lat temu, założenie było że ma być wydajny, w miarę cichy, bezobsługowy. Po takim czasie eksploatacji 24h 6dni w tygodniu stwierdzam że spełnia wszystkie moje wymogi i warto podzielić się pomysłem.

    Wybór silnika od matiza był spowodowany głownie tym że wał jest wykorbiony co 120 stopni przez co cykle sprężania się zazębiają i praca jest stabilniejsza silnik elektryczny się nie męczy łatwiejszy jest też start przy dużym ciśnieniu. Istotna też była kwestia dostępności i ceny części.

    Silnik zakupiłem w punkcie skupu złomu za ok 50zł został rozebrany, założone zostały nowe panewki i pierścienie. Tłoki zostały przetoczone żeby denka były idealnie płaskie, po tej operacji należało z frezować blok o ok. 4mm tak aby tłoki w gmp. były równo z powierzchnią bloku. Kanał olejowy do smarowania głowicy został zaślepiony . głowice są zastosowane z kompresora od ciągnika c-360 3 sztuki, obcięte tak by pasowały do siebie i na płaszczyznę bloku, uszczelka została oryginalna dewoo. Nie wyglądają na profesjonalnie przykręcone ale nie było z nimi problemu jak dotąd. Sprężarka jest smarowana tak jak silnik, olejem pod ciśnieniem ( nie zużyła ani 100ml przez cały okres użytkowania).
    Do głowic został dorobiony z rury i nypli kolektor ssący i zamontowany na końcu filtr powietrza z obudową od fiata cc700 wycisza w znacznym stopniu prace. Tłoczenie odbywa się rurami stalowymi wygięte zostały tak aby pełniły funkcje radiatora, przed wejściem do butli zamontowany zawór zwrotny 1'' między sprężarką a rurami wstawiłem wentylator z agregatu chłodniczego załącza się razem z silnikiem napędzającym kompresor.
    butle zastosowane ze zbiorników lpg o łącznej pojemności ok. 200l Sprężarkę napędza silnik 2.2kw 1450 obr/min za pośrednictwem 2 pasków klinowych 13mm, sterowany presostatem jednofazowym i stycznikiem.
    W butlach są nawiercone i nagwintowane otwory do spustu kondensatu kręcone korki m6
    kosztorys:
    - silnik dewoo ok. 50zł
    - silnik elektryczny 200zł (używany)
    - butle ok. 50zł
    - paski 60zł
    - głowice 240zł
    - obróbka tłoków, płaszczyzny bloku, toczenie kół pasowych 150zł
    - pierścienie, panewki, uszczelki, simeringi, olej i filtry ok. 250zł
    - zawór zwrotny 65zł
    - stycznik, presostat, złączki, przewody, rury itp z zapasów magazynowych
    Jak widać koszt całościowy nie przekroczył wartości chińskiego kompresora marnej jakości.
    Test ciśnieniowy wykonany do 14 bar (bałem się więcej ). wydajności praktycznej nie mierzyłem, ale dawał rade pracować z piaskarką z dyszą 4mm, nie przegrzewał się. Obecnie pracuje w warsztacie samochodowym, ciśnienie załączania 6.5 bara wyłączenia 9.5 bara
    Przez cały okres eksploatacji nie było z nim problemów raz tylko paski zostały podciągnięte i filtry wymienione.
    Mam nadzieje że komuś spodoba się mój pomysł


    Fajne!
  • #2 29 Lis 2017 10:12
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    jenusz11 napisał:
    Sprężarkę napędza silnik 2.2kw 1450 obr/min


    To to ma wydajność jaką? Bo 2,2kW to jest w miarę dla sprężarki HS 17.

  • #4 29 Lis 2017 17:17
    jenusz11
    Poziom 18  

    ok. 1:2
    Nie porównuj sprężarki 1 tłokowej do 3 tłokowej , wydajność teoretyczną możesz sobie obliczyć. A praktyczna jest dla mnie wystarczająca.

  • #5 29 Lis 2017 20:01
    darekRD
    Poziom 13  

    Wygląda nieźle, zakładam, że ten presostat ma założoną obudowę w czasie normalnego użytkowania. Przypuszczałem, że mogą Ci pękać te spawy rur, ale mówisz, że chodzi od 6 lat, więc solidnie pospawane :). Ale cenowo spodziewałem się lepszego wyniku, to co wymieniłeś to już 1065 zł a jeszcze ze 300 by trzeba dołożyć na to co miałeś w przydasiach. Na przykład można kupić kompresor o takich parametrach: zasilanie: 400V/50Hz
    pojemność zbiornika: 150l
    moc: 3800W / 5,2KM
    obroty: 1030obr/min
    ilość tłoków: 2
    ciśnienie wyjścia: 8bar
    wydajność: 660l/min
    za 1250 zł co może nie rekompensuje satysfakcji z samoróbki, ale ma 24 miesiące gwarancji. Wiem co powiesz, jednak w takich konstrukcjach fabrycznych należy mieć nadzieję, że producent to testował wg zasady: test zwykły - ciśnienie robocze x2, test zniszczeniowy - ciśnienie x3.
    Byłem obok kiedy wystrzelił dekiel (7 kg) ze zbiornika pod ciśnieniem 3 barów, wyklepał blachę w dachu na wys 8 m, więc czujesz klimat...

  • #6 29 Lis 2017 20:19
    jenusz11
    Poziom 18  

    Ceny raczej zawyżyłem, butle lpg wytrzymują 30 bar, co do gwarancji na dwa lata ... myślę że mój patent wytrzyma jeszcze kilka lata albo kilka naście.

  • #7 29 Lis 2017 20:41
    3065572
    Usunięty  
  • #8 29 Lis 2017 22:22
    Tommy82
    Poziom 38  

    Mnie się pogdba popracował bym jednak nad BHP.
    Plus za osłonę paska, wielu konstruktorów o tym "zapomina".
    Ale presostat to raz dwa ten wiatrak bym obudował i zadbał o zabezpieczenie przyłączy prądu.
    Jak wygląda olej po takim czasie pracy?
    Chodzi mi o to czy np nie strąca się w nim woda bo raczej nie spodziewam się wielkiego zabrudzenia tzn tylko to co w silniku zostało ale przybywać nie powinno.
    Nie zastanawiałeś się nad wybiciem broków i odkręceniem jak jest jakaś rewizja w bloku?
    Albo tylko jednego i doprowadzenia tam powietrza bezpośrednio pewnie by górą uciekało.

    Tak poza konkursem zawsze jak widzę sprężarkę z silnika samochodowego zastanawiam się jak by działało chłodzenie wodne przez parowanie coś jak w "esioku" tj robimy zbiornik wyrównawczy do którego na zasadzie działania pływaka do dolnopłuka robimy uzupełnianie wody resztę załatwiają naczynia połączone. To już w sumie S&F ale zastanawiam się czy ktoś wykonał taki kompresor z obiegiem wodnym.

  • #9 30 Lis 2017 07:23
    Tomekob
    Poziom 14  

    Kurcze kolego świetnie! Dla mnie liczy się pomysłowość i umiejętność wykorzystania rzeczy całkowicie nie pasujących do siebie. Na prawdę wielkie brawa. Co do ceny to zawsze chińskie będzie tańsze, bo jak coś się zaczyna robić to zazwyczaj koszty się rozjeżdżają, ale najłatwiej to iść do sklepu i kupić gotowe. To już taka nasza przypadłość, że lubimy sobie grzebać i coś tworzyć samodzielnie, to nas cieszy a koszty ... a tam żeby tylko nie przesadzić za bardzo.
    Fakt z tym bezpieczeństwem to jest różnie. Tylko niech mi ktoś powie, że czuje się tak pewnie stojąc obok nowiuśkiego chińskiego kompresora z marketu. Na pewno "Chińczyk" zrobił wszystkie testy... taaa.... już w to wierzę.
    Ostatnio słyszałem, że Volkswagen robi ogromne oszczędności na czym się da (pokłosie ostatniej afery) to co dopiero taki "Chińczyk" bez żadnej kontroli i atestów, nooo ale to jest nowiuśkie, prosto ze sklepu.
    Drogi kolego jeszcze raz ode mnie wielkie brawa za kreatywność !

  • #10 30 Lis 2017 07:38
    jenusz11
    Poziom 18  

    Olej wygląda jak nowy, obieg wodny wydaje mi się nie potrzebny, mój kompresor pracował czasem parę godzin bez przerwy i się nie przegrzewał.

  • #11 30 Lis 2017 08:43
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    A ja mam pytanie, czy masz kontrolkę ciśnienia oleju?

  • #12 30 Lis 2017 09:14
    3065572
    Usunięty  
  • #13 30 Lis 2017 12:38
    kmr
    Poziom 15  

    Fajna konstrukcja. Jednak zastanawia mnie sposób odbioru ciepła. Radiatory na głowicach się pewnie sprawdzają ale co z pustym płaszczem wodnym? Czy tłoki nie puchną?

  • #14 30 Lis 2017 14:55
    Mark II
    Poziom 20  

    Witam
    Mocowanie głowic daje radę. Jednak zastanawiam się, czy nie warto by podłożyć pod podkładki skrajnych śrub, elementy o wysokości liczonej od płaszczyzny bloku nieco mniejszej od wysokości żebra, które obejmuje podkładka. Oczywiście po stronie przeciwnej do żebra. Wtedy na śruby przestaną praktycznie działać siły próbujące je giąć.

  • #15 30 Lis 2017 15:45
    zippy
    Poziom 12  

    Cześć
    7 lat temu zrobiłem sprezarke z malucha. Bardzo podobna konstukcja, tylko dużo brzydsza :) :
    https://www.youtube.com/watch?v=M0cWzmJW-tM
    Niestety okazało się ze spreżarka ma krótką zytownosć.
    Panewki w bloku silnika nie wytrzymywały ciagłego nacisku spowodowanego pasami i rozlatywały się.
    Należy tam (przynajmniej w przypadku malucha) zastosować sprzegło kłowe by wyeliminować siły promieniowe.

  • #16 30 Lis 2017 16:47
    kot mirmur
    Poziom 28  

    Kolego Janusz, czy jest w tym układzie jakiś odprężnik?

  • #17 30 Lis 2017 20:24
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    zippy napisał:
    Panewki w bloku silnika nie wytrzymywały ciagłego nacisku spowodowanego pasami i rozlatywały się.

    A skąd, widocznie nie było dobrego smarowania. Ten silnik musi mieć co najmniej 1500obr/minute żeby było ciśnienie oleju.
    W czasie pracy wał się w ogóle nie styka z panewką.

  • #18 30 Lis 2017 20:50
    jenusz11
    Poziom 18  

    Nie ma odprężnika itp. Gdyby coś puchło lub się przegrzewało to by długo nie pochodziło. Silnik malucha jako sprężarka ma jedną wadę, jest w tym przypadku jakby 1 tłokowy

  • #19 30 Lis 2017 21:33
    kot mirmur
    Poziom 28  

    Kolego Janusz- odprężnik nie ma nic wspólnego z puchnięciem i przegrzewaniem. Jest to element zawór umieszczony między sprężarką , a zaworem zwrotnym zbiornika. Po ustaniu pracy silnika upuszcza nadmiar ciśnienia w tym układzie, co ułatwia rozruch mniej obciążonego silnika.

  • #20 30 Lis 2017 21:38
    jenusz11
    Poziom 18  

    Wiem co to jest, puchnięcie odnosiło się do postu kmr. nie ma problemu ze startem, próbowałem przy ciśnieniu nawet ponad 10 bar.

  • #21 01 Gru 2017 07:53
    aftys6
    Poziom 19  

    jenusz11 napisał:
    Nie ma odprężnika itp. Gdyby coś puchło lub się przegrzewało to by długo nie pochodziło. Silnik malucha jako sprężarka ma jedną wadę, jest w tym przypadku jakby 1 tłokowy


    Dlatego jako sprężarki wielocylindrowe najlepiej sprawdzają się chyba układy gwiazdowe lub w układzie V

  • #22 01 Gru 2017 08:08
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    jenusz11 napisał:
    Silnik malucha jako sprężarka ma jedną wadę, jest w tym przypadku jakby 1 tłokowy


    To prawda , ale lamerki zwykle odpinają koło zamachowe które jest niezbędne i puszczają na bardzo niskich obrotach co niszczy te kompresory błyskawicznie.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo