Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

INDUKTA Silnik-Motor typ SZUDe 46b NR872059 220/380V

kkuubbaa1212 29 Lis 2017 14:09 1098 13
  • #1 29 Lis 2017 14:09
    kkuubbaa1212
    Poziom 3  

    Witam.

    Kupiłem wczoraj silnik za grosze bo dałem za niego tylko 60zł silnik ten jest 4 KW 950obr/min ani sekundy się nie zastanawiałem czy kupić czy nie kupić czy działa czy nie działa wyjąłem kasę dałem gościowi a ja zabrałem silnik. Gdy wróciłem do domu chciałem go podłączyć dla sprawdzenia czy działa i tu zrobiłem O_O takie oczy ponieważ nie jestem elektrykiem i pierwszy raz takie coś widziałem rozkręciłem 2 puszki na silniku bo tyle ich jest :) ale chodzi mi o to czy pomógł by mi ktoś w podłączeniu tego silnika i wytłumaczeniu czemu tak jest dołączam zdjęcia silnika INDUKTA Silnik-Motor typ SZUDe 46b NR872059 220/380V20171129_1..402.jpg Download (1.86 MB) INDUKTA Silnik-Motor typ SZUDe 46b NR872059 220/380V20171129_1..842.jpg Download (1.98 MB) INDUKTA Silnik-Motor typ SZUDe 46b NR872059 220/380V20171129_1..855.jpg Download (2.06 MB)

    0 13
  • #2 29 Lis 2017 15:09
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    kkuubbaa1212 napisał:
    dołączam zdjęcia silnika
    Tylko, że go nie ma.

    0
  • #3 29 Lis 2017 15:24
    Mnagal
    Poziom 3  

    No, kkuubbaa12, załącz zdjęcie proszę :)

    0
  • #5 29 Lis 2017 16:19
    kortyleski
    Poziom 41  

    Odkręć klapkę pod mniejszą puszką i pokaż co tam jest. Pierścienie i szczotki?

    0
  • Pomocny post
    #6 29 Lis 2017 16:36
    zgierzman
    Poziom 18  

    Google mówi, że SZUDe 46b to silnik pierścieniowy.

    A tu o podłączaniu takiego silnika
    www.simr.pw.edu.pl/content/download/3218/25118/file/instrukcja_n4.pdf
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_pier%C5%9Bcieniowy

    Silnik wygląda jak wyciągnięty z dna rzeki. Sama korozja.
    Zakręć wałem i posłuchaj łożysk.
    Obejrzyj pierścienie - muszą być gładkie i błyszczące.
    Sprawdź szczotkotrzymacze - wszystko powinno chodzić luźno, spężyny muszą dobrze dociskać szczotki.
    Sprawdź szczotki - powinny być wystarczająco długie, powierzchnia robocza gładka i dobrze przylegająca do pierścieni. Powinny też luźno i bez zatarć przesuwać się w szczotkotrzymaczach.

    Jeśli wszystko będzie OK, to dopiero pomyśl o podłączeniu napięcia.

    Silnik bez obciążenia. Pomiń historie o rozruszniku, zewrzyj zaciski w mniejszej puszce (tej z wyprowadzeniami od szczotek) grubym drutem, do większej puszki podłącz trzy fazy, i próbuj ;-)

    0
  • #7 29 Lis 2017 19:08
    kkuubbaa1212
    Poziom 3  

    ''kortyleski''

    Proszę zdjęcia


    ''zgierzman''

    nie był wyciągnięty z dna rzeki niestety ale ten silnik ma pewnie 50 lat wiec ma prawo tak wyglądać :)

    Kręciłem wałem wszystko działa tak jak trzeba nic nie stuka nic nie zgrzyta tak w ogóle to ten silnik cały czas był w użytku do dnia wczorajszego tego jestem pewien tylko mam problem z tymi dwoma puszkami bo nie wiem jak podłączyć je pod "wtyczkę" nie wiem czy trzeba dwie osobne wtyczki czy w pierwszej puszcze kable to są początki uzwojeń a w drugiej końce uzwojeń

    0
  • #8 29 Lis 2017 19:27
    kkuubbaa1212
    Poziom 3  

    czy tak ma być podłączony ten silnik INDUKTA Silnik-Motor typ SZUDe 46b NR872059 220/380Vobraz.jpg Download (4.93 MB)


    i prosze mi wytłumacz jak ktoś wie czemu tak jest sa dwie puszki i w kazdej puszcze sa kable czy to sa dwa silniki złożony w jeden czy jak bo nie moge tego pojąć po co tak jest zrobione a tak jak w tych normalnych silnikach ze jest jedna puszka i jest 6 przewodów wypuszczonych

    0
  • #9 29 Lis 2017 20:20
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    kkuubbaa1212 napisał:
    czy tak ma być podłączony ten silnik
    NIE. Przeczytaj ze zrozumieniem # 6. Tam masz podany sposób podłączenia.

    0
  • Pomocny post
    #11 29 Lis 2017 21:10
    zgierzman
    Poziom 18  

    OK, to miałem na myśli.

    Masz silnik pierścieniowy. Dwie puszki są dlatego, że osobno masz wyprowadzone uzwojenia stojana, osobno wirnika.

    Zwierając zaciski w mniejszej puszce robisz z niego silnik klatkowy.
    Silnik klatkowy uzwojenia wirnika ma zwarte na stałe - stąd nazwa: klatkowy/zwarty. I to dla Ciebie jest "normalny silnik" - ma wyprowadzone tylko zaciski stojana.

    Twój silnik po tej operacji powinien zachowywać się podobnie - maksymalny moment przy obrotach znamionowych, spory prąd rozruchowy.

    Do uzwojeń stojana doprowadzasz trzy fazy, kierunek obrotów zmieniasz zamieniając miejscami dwa dowolne kable.

    Stojan ma tylko trzy wyprowadzenia - zielone kabelki - więc jest wewnątrz połączony na stałe (nie wiadomo czy w trójkąt czy w gwiazdę) ale to nie jest takie ważne. "Normalny" silnik ma wyprowadzone sześć kabli, bo dostępne są oba końce uzwojenia dla każdej fazy: 2*3=6. Pozwala to użytkownikowi połączyć uzwojenia tak, jak potrzebuje.

    Zastanawia mnie tylko napięcie na tabliczce znamionowej.

    Zwykle na tabliczce jest coś takiego: "Δ/Y 400V/690V", co oznacza, że dla napięcia międzyfazowego 400V należy silnik podłączyć w trójkąt, jeśli napięcie zasilające ma międzyfazowo 690V, to trzeba podłączyć w gwiazdę.

    U Ciebie jest 220/380, ale nie ma możliwości zmiany połączenia.
    Jeśli podłączysz ten silnik, to na początku koniecznie kontroluj jego temperaturę. Jeśli zacznie się mocno grzać, to wyłącz zanim się spali.

    Nie mam wielkich doświadczeń z przeróbkami silników pierścieniowych, ale wydaje mi się, że jest tu pewna mina na którą można wdepnąć:

    Przy włączaniu "na twardo" obciążonego silnika klatkowego prąd rozruchowy jest znaczny - np. 6 razy większy od prądu znamionowego.
    Silnik z zatrzymanym wirnikiem robi za transformator ze zwartym uzwojeniem wtórnym. Przez wirnik płynie wtedy duży prąd, ale ponieważ klatka odlana jest z aluminium, pręty są grube, to nie ma wielkiego znaczenia dopóki nie zatrzymuje się i nie uruchamia silnika zbyt często.

    Jeśli obciążysz swój silnik mechanicznie do wartości znamionowej i włączysz go bez żadnego softstartu, to czy uzwojenie wirnika nie dozna uszczerbku? Nie wiem...

    Dodano po 5 [minuty]:

    kkuubbaa1212 napisał:
    ten silnik ma pewnie 50 lat wiec ma prawo tak wyglądać

    e tam, widziałem starsze maszyny które wyglądały znacznie lepiej.
    A jeśli dobrze widzę, to na tabliczce jest 11/79, co oznacza, że silnik nie ma nawet 40 lat ;-D

    0
  • #12 29 Lis 2017 22:03
    kkuubbaa1212
    Poziom 3  

    Dzięki zgierzman jesteś wielki :) :) dzięki wielkie za pomoc jutro postaram się podlaczyc i dam znać co się dzieje
    Dodano po 5 [minuty]:
    No a jak bym z tej małej puszki wyjechał kablem do dużej puszki i podłączył ten kabel pod te wolne śruby i wtedy bym "zmostkował" blaszkami w trójkąt to znaczy blaszki pionowo nie poziomo
    Dodano po 4 [minuty]:
    Tak jak to narysowałam na pierwszym rysunku INDUKTA Silnik-Motor typ SZUDe 46b NR872059 220/380V


    Bo właśnie myślałem że ten silnik się tak się podlancza


    A ci by się stalo jak bym go tak podłączył ?

    0
  • Pomocny post
    #13 29 Lis 2017 22:28
    zgierzman
    Poziom 18  

    kkuubbaa1212 napisał:
    A ci by się stalo jak bym go tak podłączył ?

    Zapewne wywaliłbyś bezpieczniki ;-)

    Po pierwsze: te trzy zardzewiałe śruby nie są raczej do niczego podłączone. Przynajmniej tego nie widać. Wiszą sobie w powietrzu. Ze stojana masz wyprowadzone tylko trzy zaciski.

    Po drugie: jeśli silnik ma wyprowadzone wszystkie końce uzwojeń stojana (6 kabli), to takie połączenie jak narysowałeś (te białe cosie) łączy je w trójkąt, nie w gwiazdę. W ten sposób łączysz początek jednego uzwojenia z końcem drugiego, więc na każdym masz pełne napięcie międzyfazowe, np 400V.
    Jeśli blaszki dasz poziomo, to masz połączenie w gwiazdę, bo końce uzwojeń masz spięte razem, a początki podłączone do sieci. Na tych zwartych końcach tworzy się sztuczne "0", więc na każdym uzwojeniu masz 1/√3 napięcia międzyfazowego, czyli np. 230V
    INDUKTA Silnik-Motor typ SZUDe 46b NR872059 220/380V
    Zobacz 3 i 4 na rysunku.
    3 - połączenie w gwiazdę. Napięcie międzyfazowe 400V, ale dla gwiazdy da to 230V pomiędzy początkiem i końcem każdego uzwojenia.
    4 - połączenie w trójkąt. Tu na każdym uzwojeniu masz pełne napięcie międzyfazowe, dlatego można go podłączyć w ten sposób tylko do sieci 230V

    Po trzecie: taki silnik jak Twój to już muzeum techniki, został wymyślony kiedy nie było jeszcze IGBT, falowników, softstartów itp. Regulacja prądu w obwodzie wirnika pozwalała na sterowanie pracą silnika (moment, poślizg). Odbywało się to przez regulację rezystancji. Podłączenie tam napięcia sieciowego może dać spektakularne efekty. Jeśli się zdecydujesz na eksperyment, to opisz tu wyniki ;-D

    Tak po wyglądzie zgaduję, że ten silnik mógł napędzać jakąś karuzelę. Wszystko zardzewiałe jakby spędziło te 40 lat na deszczu. Sugeruje to raczej pracę pod gołym niebem. W puszkach zaciskowych jakieś siano, albo koński nawóz, dlatego myślę, że było to raczej pole, a nie teren przemysłowy. Stąd skojarzenie z objazdowym wesołym miasteczkiem ;-)

    0
  • #14 30 Lis 2017 21:08
    kkuubbaa1212
    Poziom 3  

    Hehe nie stety tym razem Pan nie zgadł silnik był używany w tartaku :) w puszce to nie siano lecz jakieś scinki troty nie wiem

    Dodano po 9 [godziny] 41 [minuty]:

    Dziś podłączyłem według wskazówek i się udało hula jak ta lala ;) zostało mi jeszcze go wyczyścić i pomalować i będzie jak nówka 20171130_1..616.mp4 Download (4.23 MB)

    0
  Szukaj w 5mln produktów