Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik jednofazowy - Identyfikacja silnika jednofazowego w starym piecu

04 Gru 2017 11:32 705 9
  • Poziom 9  
    Dzień dobry Wszystkim!
    Ostatnio odkopałem stary piec nadmuchowy, który super dałby się wykorzystać do ogrzewania garażu. Niestety wyciągając go zwróciłem uwagę że kondensatory są oberwane, napuchnięte jak butelka PET pod kompresorem, starte i niezrozumiałe (rosyjskie) oznaczenia na kondensatorach, kable podłączeniowe w fatalnym stanie. Chciałbym go uruchomić i tu potrzebuje Waszej pomocy. Potrzebuję się dowiedzieć co to jest za silnik? Silnik jednofazowy klatkowy? I jakie kondensatory do niego dobrać? Napięcie zapewne 500V (tyle moja znajomość rosyjskiego sięga). Dwa kondensatory były spięte równolegle do jednego silnika. Kable 1 i 2 to są zasilające kable nr 3 to chyba są do kondensatora (jeden z nich jest podpięty do zasilającego)
    Silnik jednofazowy - Identyfikacja silnika jednofazowego w starym piecu
    Silnik jednofazowy - Identyfikacja silnika jednofazowego w starym piecu
    Silnik jednofazowy - Identyfikacja silnika jednofazowego w starym piecu

    Edit:
    Mam jeszcze jedno zdjęcie kondensatorów i chyba to będzie 4uF na 500V ale nie jestem pewnie na 100%. Wolałbym żeby ktoś mi to potwierdził jeszcze.
    Silnik jednofazowy - Identyfikacja silnika jednofazowego w starym piecu
  • Poziom 38  
    Witam .
    Zapewne po sposobie podłączenia jest to silnik 3-fazowy,podłączony pod 230V za pomocą kondensatorów.Należy jednak dla pewności zrobić pomiary uzwojeń silnika między fazami ,jak również pomiar uzwojeń względem masy.Kondensatory można zastąpić jednym powiedzmy 8µF na 400V stosowanym do silników jednofazowych.Jeżeli pomiary silnika okażą się pozytywne można spróbować podłączyć silnik z kondensatorem do napięcia 230V.
  • Poziom 9  
    Tylko silnik trójfazowy miałby raczej trzy wyprowadzenia od uzwojeń u, v, w. 4 raczej stosuje się jako ochronny (no ale po co neutral w gwieździe bądź trójkącie) i dlatego mam małą zmyłkę że to np jednofazowy klatkowy. Faktycznie głupota moja że nie zmierzyłem oporów poszczególnych uzwojeń i do masy. Postaram się to zrobić w najbliższym czasie.
    Tak, wiem że pojemności w równoległym połączeniu kondensatorów się dodaje i nawet tak chciałem zrobić żeby wyeliminować niepotrzebny element. Tylko z tym kondensatorem chciałem się upewnić czy to jest na pewno 4uF, Jego rozmiar tłumaczę sobie tym że to stary kondensator zapewne zdziałany jeszcze w CCCP, ale żeby była aż taka różnica? Zastanawiałem się jeszcze nad jakimiś innymi jego specjalnymi właściwościami. Nie mniej dziękuję za podpowiedź i postaram się szybko przemierzyć uzwojenia.

    EDIT:
    Jedno uzwojenie ma 42Ω, drugie uzwojenie ma 22Ω. Żadne uzwojenie nie ma przejścia do masy. :) Więc silnik jednofazowy klatkowy? Kondensator 8µF wystarczy? :)
  • Poziom 38  
    Miedzy którymi masz 42Ω,a miedzy którymi 22Ω.
  • Poziom 9  
    między 1 a 2 jest 42Ω, miedzy 3 jest jest 22Ω.
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    Miedzy którym a 3 jest 22Ω.
  • Poziom 43  
    zwierzak5000 napisał:
    Jedno uzwojenie ma 42Ω, drugie uzwojenie ma 22Ω. Żadne uzwojenie nie ma przejścia do masy. Więc silnik jednofazowy klatkowy? Kondensator 8µF wystarczy?
    Zatem 22 Ω uzwojenie główne, 42 Ω pomocnicze. Nie, nie wystarczy, powinno być ok. 16 µF / 400 VAC
  • Poziom 9  
    nikusert napisał:
    Miedzy którym a 3 jest 22Ω.

    Na zdjęciu pod numerem 3 są dwa kable, troszeczkę źle zrobiłem zdjęcie. Przepraszam za to :(
    Krzysztof Kamienski napisał:
    Zatem 22 Ω uzwojenie główne, 42 Ω pomocnicze. Nie, nie wystarczy, powinno być ok. 16 µF / 400 VAC

    Tak też zakładałem, że główne będzie z mniejszą rezystancją. Czy aby na pewno nie wystarczy? Wcześniej ten silnik pracował na dwóch kondensatorach 4µF spiętych równolegle i pracowało.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    zwierzak5000 napisał:
    kondensatorach 4µF spiętych równolegle i pracowało.
    Możliwe. Wartość pojemności kondensatora w dużej mierze zależy także od konstrukcji i mocy silnika.
  • Poziom 9  
    Dziękuję Panowie! Z kondensatorem będę już działał doświadczalnie. Pozdrawiam i zamykam! :)