Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Proszę o sprawdzenie mojej instalacji C.O i C.W.U

skoru123 07 Gru 2017 08:31 831 45
  • #31 07 Gru 2017 08:31
    skoru123
    Poziom 7  

    wada napisał:
    te pętle podłogówki są w ilu i w jakich pomieszczeniach?


    wiec tak dół:
    -jeden obwód (czerwony ) idzie przez przedpokój do kuchni i pociądniety jest jednia linią wokół salonu + powrót w odstepie 10cm po to by uzyskać około 50mb pętli inaczej by miała tylko 36mb.

    - 2 obwód( zielony ) co 15cm około 60mb SALON
    - 3 obwód (niebieski) co 15cm około 60mb SALON
    -4 obwód (fioletowy ) co 15 cm okolo 60mb JADALNIA
    -5 obwód (żółty) co 15 cm JADALNIA i 10cm ŁAZIENKA razem okolo 60mb
    6 obwód (pod grzejnik na reczniki do łazięki)Proszę o sprawdzenie mojej instalacji C.O i C.W.U



    teraz góra:
    1 obwód- niebieski 65mb co 15cm
    2 obwód - czerwony 50mb co 15cm
    3 obwód zielony ŁAZIEKA 50-55mb co 10CM
    4 obwód żółty 50mb co 15 cm
    5 obwód grzejnik na reczniki w łazięce
    Proszę o sprawdzenie mojej instalacji C.O i C.W.U

    wada napisał:
    Koszt to siłownik - około 30-40zł i do tego regulator pokojowy około 20zł. koszt nie tak wielki ale wygoda i oszczędności w przyszłości są olbrzymie.


    a można podłączyć 2 siłowniki do jednego regulatora pokojowego?(dwa obwody na salonie i to samo w jadalni dwa obwody )

    Jak sie puszcza rurki ogrzewania podłogowego pod schodami drewnianymi????(po całości czy trzeba znać dokładne miejsce grze bedzie "stopa"schodów?)

  • Pomocny post
    #32 07 Gru 2017 09:20
    gersik
    Poziom 31  

    Przy tak małej instalacji i dobrym ociepleniu budynku nie zakładaj żadnych siłowników. To nie jest instalacja grzejnikowa. Podłoga jak już się wygrzeje ma być grzana cały czas. Tu jest bardzo duża bezwładność. Temp. w pomieszczeniach ustawisz raz na rotametrach a temp. czynnika grzewczego ustawi czujnik zewnętrzny.

  • #33 07 Gru 2017 10:47
    hajtaler
    Poziom 12  

    Stąd moje pytanie do @wada. Po ustawieniu przepływów i krzywej grzewczej jedyną czynnością związaną z ogrzewaniem jest opłata rachunku za gaz.

  • #34 07 Gru 2017 13:16
    wada

    VIP Zasłużony dla elektroda

    skoru123 napisał:

    a można podłączyć 2 siłowniki do jednego regulatora pokojowego?(dwa obwody na salonie i to samo w jadalni dwa obwody )
    Oczywiście że można, można część obwodów regulować ręcznie np.: przy oknach , czy drzwiach wejściowych do domu, jak i grzejnikach do ręczników

    gersik napisał:
    Przy tak małej instalacji i dobrym ociepleniu budynku nie zakładaj żadnych siłowników. To nie jest instalacja grzejnikowa. Podłoga jak już się wygrzeje ma być grzana cały czas. Tu jest bardzo duża bezwładność. Temp. w pomieszczeniach ustawisz raz na rotametrach a temp. czynnika grzewczego ustawi czujnik zewnętrzny.
    Do grzejników daje się głowice termostatyczne przy samym grzejniku, warto co nieco poczytać o podłogówkach, i jak mają robione maty elektryczne, niestety nasi instalatorzy nie lubią jak gdzieś są jakieś dodatkowe kabelki, a za Odrą termostaty pokojowe to standard.
    Rotametry nie służą do ustawiania temperatury - ale do przepływu wody, tak aby na powrocie była niższa temperatura o 4-6°C niż na wlocie pętli podłogówki, przy większym spadku podłogówka jest nierównomiernie rozgrzana (może nawet pękać beton), przy za małym spadku temperatury to pętla zabiera ciepło innym obwodom, a piec stwierdza na powrocie ciepłą wodę i się wyłącza

    hajtaler napisał:
    Stąd moje pytanie do @wada. Po ustawieniu przepływów i krzywej grzewczej jedyną czynnością związaną z ogrzewaniem jest opłata rachunku za gaz.
    - Nie zawsze korzystasz ze wszystkich pomieszczeń , po co je grzać na maksa
    - Pogoda na zewnątrz zmienia się różnie, czasami słońce przez okna potrafi sporo ogrzać pomieszczenie, i często chcesz mieć cieplej niż zwykle, łatwiej podkręcić w jednym pomieszczeniu podłogówkę regulatorem pokojowym
    - w łazience po kąpieli jest gorąco, albo grzejnik do ręczników rozgrzał mocno łazienkę - po co jeszcze dogrzewać się podłogówką ?
    A jak ma się kominek i w nim pali - to po diabła jeszcze grzać dodatkowo podłogę - aby saunę robić za sporą kasę za gaz ?

    @skoru123 - później jak zobaczę te projekty to odpiszę o siłownikach , jak je dać - oczywiście jeśli będziesz zainteresowany - szkoda mego czasu jeśli nie, a teraz piszę z tableta i niewiele widzę na tych rysunkach.
    Jaki masz zrobiony system wlotu świeżego powietrza do domu :?:
    Czy ogród i taras masz już zrobiony :?:
    Morze interesuje ciebie darmowa klimatyzacja :?:

  • #35 07 Gru 2017 14:03
    skoru123
    Poziom 7  

    Pewnie ze jestem zainteresowany tymi siłownikami jak bedziesz miał chwile to przybliż mi sprawe z nim.

    Hmm system swiezego powietrza do domu niemam chyba ze chodzi o rure do kominka ktora idzie z zewnątrz.

    Darmowa klimatyzacja?? Da sie tak?
    Tarasu niema, a ogród to jedno wielkie pole walki :) narazie stan domu surowy zamkniety.

  • #36 07 Gru 2017 17:50
    wada

    VIP Zasłużony dla elektroda

    skoru123 napisał:

    Darmowa klimatyzacja?? Da sie tak?
    Tarasu niema, a ogród to jedno wielkie pole walki :) narazie stan domu surowy zamkniety.
    dla twojego domu wystarczy zakopać około 30m rury kanalizacyjnej 110mm , czyli rów o długości około 15m szerokości około 60cm i głębokości 120 - 150cm zależnie jaki poziom wód gruntowych masz ?
    na tej głębokości zawsze masz temperatury 14-18°C i o takiej temperaturze będzie tobie wlatywało powietrze do domu, czy to w największe upały 40°C jaki największe mrozy -30° i zawsze świeże powietrze bez otwierania okien.
    A żeby wentylacja poprawnie funkcjonowała musi skądś wlatywać powietrze, a zimą łatwiej ogrzać powietrze co ma 14° niż takie ze szpar w oknach co ma -20° , masz wówczas prawie znikome straty ciepła, wentylacja działa wszędzie poprawnie i nie ma wilgoci i grzyba nigdzie.

  • #37 07 Gru 2017 18:02
    zdzichra
    Poziom 28  

    wada napisał:
    dla twojego domu wystarczy zakopać około 30m rury kanalizacyjnej 110mm , czyli rów o długości około 15m szerokości około 60cm i głębokości 120 - 150cm zależnie jaki poziom wód gruntowych masz ?
    na tej głębokości zawsze masz temperatury 14-18°C i o takiej temperaturze będzie tobie wlatywało powietrze do domu, czy to w największe upały 40°C jaki największe mrozy -30° i zawsze świeże powietrze bez otwierania okien

    Zaciekawiła mnie ta wypowiedź.Czy to oznacza że powietrze czerpane z zewnątrz przy -20 ogrzeje się płynąc poprzez te rury do +14 st.C? Nie jest to złośliwe -po prostu mam możliwość wykonania takiego układu i jeżeli to działa to jest to skarb zimą i latem np przy +30st.C

  • #38 07 Gru 2017 18:15
    wada

    VIP Zasłużony dla elektroda

    zdzichra napisał:
    Zaciekawiła mnie ta wypowiedź.Czy to oznacza że powietrze czerpane z zewnątrz przy -20 ogrzeje się płynąc poprzez te rury do +14 st.C? Nie jest to złośliwe -po prostu mam możliwość wykonania takiego układu i jeżeli to działa to jest to skarb zimą i latem np przy +30st.C

    TAK

    Poczytaj o ziemnych wymiennikach ciepła, a czym głębiej tym cieplej.
    U wielu znajomych co ich na to namówiłem działa to idealnie, a najstarsza ta klima już 12 lat.
    Oczywiście czym głębiej tym cieplej i bardziej stabilna temperatura na wylocie, a czym dłuższa rura tym większa wydajność.

  • #39 07 Gru 2017 18:25
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 38  

    wada napisał:
    Koszt to siłownik - około 30-40zł i do tego regulator pokojowy około 20zł. koszt nie tak wielki ale wygoda i oszczędności w przyszłości są olbrzymie.

    Nie przesadzałbym z tymi wielkimi oszczędnościami, a regulatory za 20 zł nie nadają się do regulacji podłogówki ze względu na zbyt dużą histerezę.
    Na niewielki dom piętrowy radzę zastosować dwa regulatory ( najlepiej tygodniowe) osobno na dół i górę ze względu na zupełnie inne zapotrzebowanie i oddawanie ciepła na parterze i na np. poddaszu z duża ilością zabudowy G/K +wełna. Często dodaje jeszcze regulator w łazienkach jeśli nie są w środku budynku, lub od północnej strony.
    Co do wymiennika gruntowego to rura 110 nie niewiele się zda. Zalecane kilka rur równolegle lub znacznie większa średnica, ja mam 6mb 200mm+ rozejście na 2x160 na dł. 18mb + 10mb znów fi200. Chodzi o to by powietrze jak najwolniej przepływało przez grunt. Jesli jest piasek, to taki wymiennik szybko sie nagrzewa od gorącego zaciąganego powietrza i dupa z "darmowej" klimy. Sprawdzałem podczas upałów 36stopni w cieniu na początku na wylocie miałem ok 18-19 stopni , a po kilku godzinach rosło do 21 stopni, a mam dośc mokry teren.
    Najlepszy grunt to nawet podmokły lub gliniasty .

  • #40 07 Gru 2017 18:51
    skoru123
    Poziom 7  

    wada napisał:
    Poczytaj o ziemnych wymiennikach ciepła, a czym głębiej tym cieplej.
    U wielu znajomych co ich na to namówiłem działa to idealnie, a najstarsza ta klima już 12 lat.


    czytam szukam i nie widze jak to wygląda od wewnątrz domu?( na jakiej wysokości jest wylot? przy podłodze czy suficie ?
    i czy jakiś wientylator potrzebny z nawiewem do środka domu czy działa to grwitacyjnie ?
    ale w ogóle bardzo fajna sprawa ten gruntowy wymiennik ciepła :)

    i wracajac jeszcze do tematu :
    wada napisał:
    później jak zobaczę te projekty to odpiszę o siłownikach , jak je dać


    pozdrawiam

    Dodano po 7 [minuty]:

    andrzej lukaszewicz napisał:
    Najlepszy grunt to nawet podmokły lub gliniasty


    u mnie typowo glina

  • #41 07 Gru 2017 19:37
    wada

    VIP Zasłużony dla elektroda

    andrzej lukaszewicz napisał:
    Często dodaje jeszcze regulator w łazienkach jeśli nie są w środku budynku, lub od północnej strony.
    Ano właśnie - od północnej strony - o to też chciałem się zapytać - gdzie ona jest na tych planach ?

    skoru123 napisał:

    wiec tak dół:
    -jeden obwód (czerwony ) idzie przez przedpokój do kuchni i pociądniety jest jednia linią wokół salonu + powrót w odstepie 10cm po to by uzyskać około 50mb pętli inaczej by miała tylko 36mb.

    tą pętlę do salonu darował bym sobie, schładzanie wiatrołapu i tak jest duże, a jak już to lekko wejść pod szafki w kuchni aby równomiernie grzać płytę betonową.
    Ten obwód zostawił bym bez automatyki

    skoru123 napisał:

    - 2 obwód( zielony ) co 15cm około 60mb SALON
    - 3 obwód (niebieski) co 15cm około 60mb SALON
    -4 obwód (fioletowy ) co 15 cm okolo 60mb JADALNIA

    Czy to jest jedno wielkie pomieszczenie i to z kominkiem w środku ?
    Gdzie tu jest północ?

    skoru123 napisał:

    -5 obwód (żółty) co 15 cm JADALNIA i 10cm ŁAZIENKA razem okolo 60mb

    Tu warto dać termostat, i tą pętlę dałbym tylko w łazience i tym schowku, jak najmniej w jadalni. Niektórzy sobie chwalą jak podłogówka jest pod prysznicem szczególnie jak jest z kafli i z odpływem liniowym, i pod prysznicem zaczynają pętlę podłogówki

    skoru123 napisał:

    6 obwód (pod grzejnik na reczniki do łazięki)

    bez automatyki, ewentualnie głowica termostatyczna na grzejniku , trzeba mocno skręcić Rotametr aby nie powracało ciepło do powrotu

    skoru123 napisał:

    teraz góra:
    1 obwód- niebieski 65mb co 15cm
    2 obwód - czerwony 50mb co 15cm
    3 obwód zielony ŁAZIEKA 50-55mb co 10CM
    4 obwód żółty 50mb co 15 cm

    w każdym pomieszczeniu termostat - podejrzewam że nie wszystkie pomieszczenia będą używane na raz, a do spania nadmiar ciepła też nie jest wskazany

    skoru123 napisał:

    5 obwód grzejnik na reczniki w łazięce

    bez automatyki, ewentualnie głowica termostatyczna na grzejniku, trzeba mocno skręcić Rotametr aby nie powracało ciepło do powrotu

    skoru123 napisał:

    Jak sie puszcza rurki ogrzewania podłogowego pod schodami drewnianymi????(po całości czy trzeba znać dokładne miejsce grze bedzie "stopa"schodów?)

    Warto wiedzieć gdzie jest stopa i przynajmniej 15cm od jej dopiero dawać jakieś rurki, dużo ludzi nie daje prawie w ogóle podłogówki pod schodami, co grozi wilgocią i grzybem.

    andrzej lukaszewicz napisał:

    Nie przesadzałbym z tymi wielkimi oszczędnościami, a regulatory za 20 zł nie nadają się do regulacji podłogówki ze względu na zbyt dużą histerezę.

    Histereza tych dwumieszkowych to 2-3°C i przy bezwładności podłogówki to jest to nieodczuwalne, a przynajmniej nie tak czułe na otwieranie okien, drzwi itp.
    Oczywiście jak ktoś chce wydać więcej to może dać tygodniówki , zaoszczędzi się na grzaniu podczas nieobecności w domu (praca, szkoło itp...)

  • #42 07 Gru 2017 20:11
    skoru123
    Poziom 7  

    wada napisał:
    Często dodaje jeszcze regulator w łazienkach jeśli nie są w środku budynku, lub od północnej strony.


    łazienke tą u góry mam akurat na północnej (dokładnie w samym narożniku dwuch zewnętrzych ścian łazienki)

    czemu miałby służyć ten regulator z łazięce?

    -
    wada napisał:
    tą pętlę do salonu darował bym sobie, schładzanie wiatrołapu i tak jest duże, a jak już to lekko wejść pod szafki w kuchni aby równomiernie grzać płytę betonową.
    Ten obwód zostawił bym bez automatyki


    nawet jak bym rozprowadził rurki po całej kuchni to bedzie to najmniejszy wtedy obwód, a ogrzewanie pod szafkami kuchennymi nie wpłynie jakoś negatywnie na instalacje?

    wada napisał:
    Czy to jest jedno wielkie pomieszczenie i to z kominkiem w środku ?
    Gdzie tu jest północ?

    tak to jest jedno wielkie pomieszczenie z kominkiem w środku i otwartką kuchnią, północ jest na winklu dwuch ścian zewnętrznych kotłowni.

    wada napisał:
    Tu warto dać termostat, i tą pętlę dałbym tylko w łazience i tym schowku, jak najmniej w jadalni. Niektórzy sobie chwalą jak podłogówka jest pod prysznicem szczególnie jak jest z kafli i z odpływem liniowym, i pod prysznicem zaczynają pętlę podłogówki

    hmmm było by tylko mate metrów pętli jak tylko łazięke a to nie schowek tylko miały byc schody betonowe ale ostatecznie beda drewniane .(i co teraz z tym obwodem?)

  • Pomocny post
    #43 07 Gru 2017 20:28
    wada

    VIP Zasłużony dla elektroda

    skoru123 napisał:
    wada napisał:
    Poczytaj o ziemnych wymiennikach ciepła, a czym głębiej tym cieplej.
    U wielu znajomych co ich na to namówiłem działa to idealnie, a najstarsza ta klima już 12 lat.


    czytam szukam i nie widze jak to wygląda od wewnątrz domu?( na jakiej wysokości jest wylot? przy podłodze czy suficie ?

    Kratka w podłodze lub przy samej podłodze, w takim miejscu aby nie wiało nikomu po nogach a powietrze mogło spokojnie rozprzestrzeniać się po domu
    Gdzieś kiedyś na niepolskich stronach znalazłem że na 1m² mieszkania potrzeba 30 - 50 cm długości rury 110mm, aby skutecznie schładzać/grzać na te 16-18°C i głębokości 150cm
    skoru123 napisał:

    i czy jakiś wientylator potrzebny z nawiewem do środka domu czy działa to grwitacyjnie ?
    ale w ogóle bardzo fajna sprawa ten gruntowy wymiennik ciepła :)

    grawitacyjnie też, ale warto dać turbinę na wlocie aby wpompowywała powietrze na zewnątrz, przynajmniej w domu jest cisza i latem można wymuszać szybsze schładzanie domu
    skoru123 napisał:

    andrzej lukaszewicz napisał:
    Najlepszy grunt to nawet podmokły lub gliniasty


    u mnie typowo glina
    to warto zejść przynajmniej na 150cm od przewidywanej powierzchni gruntu - bo może będziesz miał dowożoną ziemię.
    U germańców to standardowo takie wymienniki robią pod budynkiem, lub jak zapomną to pod tarasami lub podjazdami dla aut.
    Bardzo ważne aby te rury były w ziemi dokładnie wypoziomowane aby nie skraplała się woda i nie gromadziły syfy w zagłębieniach. Wlot powietrza musi być minimum metr nad powierzchnię gruntu, aby nie dostawał się pył i kurz, ani nie dostawała się przyziemna para wodna (rosa) jak i przyziemne przymrozki.

    Może znajdę fotki jak to było wykonywane u znajomych to zamieszczę.

  • Pomocny post
    #45 07 Gru 2017 21:42
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 38  

    wada napisał:
    Histereza tych dwumieszkowych to 2-3°C i przy bezwładności podłogówki to jest to nieodczuwalne, a przynajmniej nie tak czułe na otwieranie okien, drzwi itp.

    Właśnie jesteś w błędzie, przy prostym sterowaniu 2-stanowym histereza powinna byc jak najmniejsza, bo zawsze dochodzi do niewielkiego ok 1-stopniowego przerzutu w stosunku do nastawy, więc jeśli prosty regulator ma +-1,5 stopnia w stosunku do nastawy, to ten dodatkowy stopień dje +2,5 ponad nastawę. ja stosuje takie z histerezą 0,5 stopnia i nie zaobserwowałem większego przerzutu niz 1 stopień w stosunku do nastawy a zwykle mniej.
    Bezwładość podłogówki powoduje , że kocioł grzeje co najmniej godzinę lub więcej.
    Co do chwilowego właczania ogrzewania przy otwarciu okien to nowoczesne tygodniowe , czy dobowe sterowniki maja opóźnienie przełączania grzania na takie włąśnie sytuacje.
    @skoru123 Jak będziesz układał rurki na piętrze w strefie pod skosami dajesz rury rzadziej, (wyjątek pod oknami dachowymi i drzwiami balkonowymi)
    Rury ogrzewania należy ułożyć także pod szafkami kuchennymi, szafami w wiatrołapie. Wystarczą 1-2 rurki , ale powinny być, bo nie raz widziałem zagrzybione takie miejsca za szczelnie zamontowanymi szafami i pod meblami kuchennymi.

  • #46 08 Gru 2017 02:10
    wada

    VIP Zasłużony dla elektroda

    andrzej lukaszewicz napisał:

    Bezwładość podłogówki powoduje , że kocioł grzeje co najmniej godzinę lub więcej.
    Co do chwilowego właczania ogrzewania przy otwarciu okien to nowoczesne tygodniowe , czy dobowe sterowniki maja opóźnienie przełączania grzania na takie włąśnie sytuacje.

    @Andrzeju - awantur o histerezę na forum było bardzo wiele a więc w tym wątku darujmy sobie udowadnianie co jest lepsze:
    czy godzina grzania - i potem godzina stygnięcia
    czy 10 minut grzania i potem 10 minut stygnięcia
    Ja osobiście wolę rzadsze załączanie pieca, a jak ma kominek to może to być lepsze rozwiązanie, Ale też napisałem że tygodniówka ma dodatkowe plusy
    wada napisał:

    Oczywiście jak ktoś chce wydać więcej to może dać tygodniówki , zaoszczędzi się na grzaniu podczas nieobecności w domu (praca, szkoło itp...)
    Resztę twojego powyższego posty popieram w 100% :D

    Wybór sterowników (termostatów) pozostawmy skoru123 zawsze też można sobie zmienić sterownik - najważniejsze aby zawczasu pociągnąć kabelki do nich, najbardziej uniwersalne to jakieś cienkie 0,3 - 0,75mm² i 3-4 żyły - niektórzy ciągną domofonowe ale warto aby miały atest na 230V


    skoru123 napisał:
    Tak sobie mysle ze ten gruntowy wymiennik ciepła to bardzo fajna sprawe dla nieogrzewanego garażu przy domowego, co o tym myślicie?
    rury kanalizy nie są drogie zawsze można pod garażem umieścić .

    W kotłowni można dać też duży pionowy zasobnik wody z dodatkowymi wężownicami i w przyszłości podpiąć solary lub jakąś pompę ciepła :D


    skoru123 napisał:
    wada napisał:
    Często dodaje jeszcze regulator w łazienkach jeśli nie są w środku budynku, lub od północnej strony.


    łazienke tą u góry mam akurat na północnej (dokładnie w samym narożniku dwuch zewnętrzych ścian łazienki)

    czemu miałby służyć ten regulator z łazięce?

    W łazience warto dać tygodniówkę - bo najzimniejsza strona północna, ale też dwa źródła ciepła; kaloryfer i opary kąpieli, warto aby najcieplej było w godzinach kiedy najczęściej z niej korzystamy.


    skoru123 napisał:
    wada napisał:
    Tu warto dać termostat, i tą pętlę dałbym tylko w łazience i tym schowku, jak najmniej w jadalni. Niektórzy sobie chwalą jak podłogówka jest pod prysznicem szczególnie jak jest z kafli i z odpływem liniowym, i pod prysznicem zaczynają pętlę podłogówki

    hmmm było by tylko mate metrów pętli jak tylko łazięke a to nie schowek tylko miały byc schody betonowe ale ostatecznie beda drewniane .(i co teraz z tym obwodem?)
    wlot podłogówki dałbym pod natryskiem i gęsto co 10cm
    A zakończył pętlę pod schodami i korytarzyku koło schodów - jak najmniej w kierunku jadalni

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo