Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

NFON - Nowoczesna centrala telefoniczna w chmurze

gulson 08 Gru 2017 12:53 8571 87
  • #31
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #33
    Tomasz Robaczewski
    Poziom 6  
    ...hmmm, ale o co Panu tak naprawdę chodzi w Pana wypowiedziach?

    Jaka jest Pana teza? ...że setup w postaci PBX on-site podłączony do PSTN via ISDN PRA, BRA lub POTS + oczywiście ogarnięty instalator/konfigurator do tego, jest tak doskonałym rozwiązaniem, że nic więcej w świecie telefonii dla biznesu już nie potrzeba?

    NFON proponuje rozwiązanie INNE, nie z założenia lepsze lub gorsze.

    Oczywiście nic nie mamy do ukrycia, zapraszamy Pana serdecznie do testowania systemu, być może włączy go Pan do swojego portfolio, jako uzupełnienie aktualnie oferowanych rozwiązań - kontakt do nas w pierwszym poście.

    BTW - COLP jest oczywiście dokładnie unormowany przez ITU w odniesieniu do ISDN, ale norm mapujących wszystkie usługi świata ISDN na usługi świata VoIP próżno szukać, stąd pewna dowolność interpretacji jest nie do uniknięcia.
  • #34
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #35
    szwagros
    Poziom 31  
    W Asterisku COLP ma status not-supported, a ponieważ większość (wszystkie?) wirtualne XFON-y się na nim opierają, odpowiedź jest jasna. Wątpię że panowie z NFONa dopisali własną implementację tej funkcjonalności.
    Tomasz Robaczewski napisał:
    BTW - COLP jest oczywiście dokładnie unormowany przez ITU w odniesieniu do ISDN, ale norm mapujących wszystkie usługi świata ISDN na usługi świata VoIP próżno szukać, stąd pewna dowolność interpretacji jest nie do uniknięcia.

    Podawałem wcześniej RFC dla SIP 2.0.
  • #36
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #37
    And!
    Admin grupy Projektowanie
    "Przysłuchując" się tej dyskusji przypominam sobie spory lokalnych zespołów IT z firmami próbującymi sprzedać usługi chmurowe.
    Część argumentów przeciw chmurze miała uzasadnienie (np. przepustowość łącza do internetu, lub zachowanie lokalnego działania przy awarii łącza, koszty, bezpieczeństwo) jednak wiele z podnoszonych argumentów wyglądała na motywowane obawą przed utratą pracy/klienta...
    Często wyniesienie usług do pojedynczego dostawcy chmury "wycinało" całe zespoły pracowników lub kończyło współpracę z wieloma firmami.

    Działa to obustronnie, nie do końca uczciwi pracownicy insourcowanych zespołów IT próbują zdyskredytować napływające oferty rozwiązań chmurowych aby pozostawić swoją pracę bez zmian, a lokalne IT jest bardzo niewygodne dla nie do końca uczciwych dostawców outsorcowanych usług w chmurze gdyż zespoły IT są świadome kwestii przemilczanych w ofercie dostawcy.

    Prawda jest taka, że jedne rozwiązania będą lepsze jako chmurowe inne jako "własne" lub nawet jako private cloud i zależy to od bardzo wielu czynników, brak uniwersalnej recepty.

    Czasami chmura jest znacznie tańsza i bezpieczniejsza, czasami absurdalnie droga i lepiej zrealizować jako insourcing jeżeli mamy zwinne i wykwalifikowane zasoby, a czasami chmurowego rozwiązania nie da się wdrożyć przy zachowaniu rozsądnych warunków. Czasami jest tak że migracja do chmury jest prosta i szybka ale powrót bardzo trudny (po pewnym czasie brak kompetencji w organizacji, oraz brak zasobów sprzętowych), podobnie z kosztami czasami jest znacznie taniej a czasami okazuje się że nie możemy tak łatwo zgadzać się na zajętość RAM/CPU/HDD gdyż otrzymamy fakturę. Wtedy faktury z chmury mogą dusić biznes przy złym zarządzaniu. Przy dobrym zarządzaniu zasoby zostaną wykupione na czas analiz/projektu cele zostaną zrealizowane sprawnie i będzie świadomość że to musi kosztować.

    Da się znaleźć spektakularne porażki zarówno rozwiązań chmurowych jak i lokalnie utrzymywanej infrastruktury ICT, także zawsze staram się patrzeć na obiektywne argumenty dot. zlokalizowania usługi IT.

    Chmura to także sposób na spychanie odpowiedzialności na dostawcę co czasami jest bardzo złym pomysłem gdyż za awarię klient zapłaci reputacją swojej firmy a dostawca chmurowy gotówką. Klienta firmy Y nie będzie obchodziło że nawaliła firma X obsługująca Y https://www.spidersweb.pl/2017/11/ovh-awaria-co-sie-stalo.html

    Chmura czasami powoduje, że niektórzy zapominają o tym że chmura działa na fizycznym sprzęcie i wymaga jego utrzymania, zasilania i chłodzenia a jest to trudne szczególnie gdy trzeba optymalizować zyski. Przecież dostawca chmury robi dokładnie to samo co własne działy IT tyle że na większą skalę, a problemy ma takie same a nawet większe gdyż sprzedaje swoją infrastrukturę "wiele razy" wielu odbiorcom i na końcu jeszcze musi na tym zarobić.

    Chmura ma też olbrzymią zaletę, dostawca już nakupił sprzętu ( i być może się zadłużył ;) ) a my kupimy od niego usługę na miesiąc przetworzymy dane/ zaprezentujemy możliwości klientowi / zrealizujemy kontrakt na usługę i podziękujemy dostawcy chmury zostawiając go ze złomem który nakupił :) Chyba że coś w między czasie się wydarzy (zepsuje, wyciekną dane itp.) i wtedy nastąpi szukanie winnego...
  • #38
    mariusz.lubicz
    Poziom 17  
    A mnie ciekawi czy macie tajną kancelarię i czy gromadzicie rozmowy i metadane, jak długo i kto ma w nie wgląd ? W ogóle to trzeba być niezbyt rozsądnym aby firmowe połączenia realizować przez obce twory chmurowe. To nawet w PIS między sobą dzwonią używając Signala :-)
  • #39
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #40
    mariusz.lubicz
    Poziom 17  
    Tylko w samej centrali są rozszyfrowane tak jak Skype, którego trzeba się wystrzegać. Ciekawi mnie kto jest tak durny i zleci usługę telefoniczną firmie w chmurze :-) Samobójca :-) Dzisiaj do wewnętrznych rozmów wystarczy WhatsApp, który ma dobre opinie ekspertów od bezpieczeństwa gdyż autorem jest ten sam zespół co robi Signal Private Messenger. WhatsApp-a ma ponad miliard użytkowników i niedługo, ze względu na inwigilację, cały ruch telefoniczny przesiądzie się na szyfrowane komunikatory. Signal jest na dodatek open source i z niego WhatsApp bierze mechanizm szyfrowania.

    http://natemat.pl/171527,w-inwigilowanej-pols...e-hitem-uzywaja-go-nawet-pis-owscy-dygnitarze
  • #41
    Tomasz Robaczewski
    Poziom 6  
    Brrr.... jak tu się strasznie zrobiło.

    Panowie, straszycie ludzi VoIP`em tak, jak kiedyś straszyli stare babki prądem podczas elektryfikacji wsi ;-)

    Poniekąd Wasze obawy są zrozumiałe, bo wynikające z obawy przed częściową utratą rynku, ale to nie tak - profesjonaliści byli, są i zawsze będą potrzebni, niezależnie od rozwiązania jakie wybierze klient, a dobrze mieć w portfolio wszystko to, co na rynku jest aktualnie dostępne.

    Trendy ALL-IP oraz SaaS są faktem również w odniesieniu dla usług telekomunikacyjnych i można się z nimi zgadzać bądź nie, ale ich negowanie dla zasady jest wykluczaniem się z pewnych segmentów rynku na własne życzenie.

    BTW - ze Strowgerem 32AB miałem osobistą przyjemność, podobnie jak z Pentaconta, K-66, EWSD i to przez lat wiele...
  • #42
    And!
    Admin grupy Projektowanie
    mariusz.lubicz napisał:
    Tylko w samej centrali są rozszyfrowane tak jak Skype, którego trzeba się wystrzegać. Ciekawi mnie kto jest tak durny i zleci usługę telefoniczną firmie w chmurze :-) Samobójca :-)


    Kto zleci? np. call center albo rozwijająca się firma z wieloma oddziałami, która dodatkowo optymalizuje koszty i szuka najlepszych miejsc dla swoich oddziałów często zmieniając lokalizację oddziałów na początku swojego istnienia.

    @mariusz.lubicz dlaczego należy wystrzegać się Skype?
  • #43
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #44
    And!
    Admin grupy Projektowanie
    @R-MIK bramki GSM jeszcze się opłacają? W pewnym momencie na SIM w bramce potrzebna była umowa inna niż na zwykły SIM w telefonie, przy większym biznesie warto porozmawiać o możliwości zestawienia SIP trunk do operatora GSM więcej kanałów, hurt zawsze tańszy.
  • #45
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #46
    krzybu
    Poziom 10  
    Też myślałem, że wirtualne centrale są dla małych firm dopóki nie zobaczyłem przetargu dla KRUS....

    Dodano po 2 [minuty]:

    A ISDN to fajna technologia.... jak wszystkie, które odchodzą. Na zachód od Odry wyłączają od 2020, u nas pewnie wtedy nie będzie można kupić nowych łącz.
  • #47
    mariusz.lubicz
    Poziom 17  
    And! napisał:
    @mariusz.lubicz dlaczego należy wystrzegać się Skype?


    Przeczytaj zasady zachowania poufności.... Mogą trzymać treści rozmów, chatów przez wiele miesięcy w celu takim, a takim.... przeczytaj.
    Włosy stają dęba. Skype może i szyfruje czymś jak RSA ale tylko od klienta do serwera. Serwer ma kopię tekstów, przesyłanych plików i rozmowy głosowe.
    Jeżeli jest taki model sieci to ja dziękuję.
    VoIP ten w sensie SIP to zupełnie niezabezpieczona przed podsłuchem padlina, przestarzały model komunikacji i łączenia rozmów. Tak jak kiedyś Centertel NMT, którego można było słuchać na 450MHz jak radia.
    A dzisiaj prowadzić firmowe rozmowy przez chmurę ? :-) Jak widzę gdzieś telefony VoIP w firmach to mają wydzielone VPN-y między oddziałami i politykę bezpieczeństwa taką, że ufać to można ale samemu sobie.
    Po pierwsze nie ma treści rozmów, trudno się wpiąć i założyć podsłuch i nie ma bilingów.
  • #48
    krzybu
    Poziom 10  
    na szczęście normalne firmy wolą rozmawiać o tym, jak rozwiązania chmurowe usprawnią ich biznes, a nie o tym, jak ukryć billingi ...to ostatnie domena czarnej strony internetu, więc proponuję wrócić do wątku technicznego.
  • #49
    mariusz.lubicz
    Poziom 17  
    krzybu napisał:
    na szczęście normalne firmy wolą rozmawiać o tym, jak rozwiązania chmurowe usprawnią ich biznes, a nie o tym, jak ukryć billingi ...to ostatnie domena czarnej strony internetu, więc proponuję wrócić do wątku technicznego.


    Raczej usługi chmurowe (wszelkie, nie tylko telefoniczne) narażają na wiele zagrożeń

    1. Kradzież tajemnic firmy
    2. Przechwycenie poufnych informacji, plików, projektów
    3. Wydobycie bazy faktur dostawców i odbiorców
    4. Podsłuchiwanie rozmów na zasadzie "Sowa i Przyjaciele" ale przez telefon
    5. Ewentualna odpowiedzialność karna patrz punkt 4.

    Trzeba być niespełna rozumu żeby korzystać z jakiejkolwiek chmury, która nie jest zabezpieczona kryptograficznie w sposób uniemożliwiający wgląd operatora.
  • #50
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #51
    mariusz.lubicz
    Poziom 17  
    Na dodatek na małą firemkę można łatwiej naciskać aby udostępniała cały ruch telefoniczny w czasie rzeczywistym. Dojdziemy do sytuacji, że będziemy tak podsłuchiwani i za każde słowo z prywatnej rozmowy będzie pukał do nas przedstawiciel władzy, w którego gestii będzie dane podsłuchane słowo.
    Świat samoistnie idzie w kierunku przesiadki z tradycyjnej telefonii na IP, a w IP można już odzyskać możliwość decydowania kto nas podsłuchuje.

    Reklama takiego NFON-u powinna wyglądać tak, że oferują całkowicie bezpieczny, szyfrowany kanał end-to-end, gdzie klucze szyfrujące rozmowę są wymieniane co połączenie i nawet oni ani nikt inny nie będzie miał dostępu to starych, obecnych ani przyszłych rozmów telefonicznych. Software powinien być open source, a jedynie usługa chmurowa płatna.
    Taki open source zagwarantuje, że próby wpływania na operatora będą niemożliwe.
    Na dodatek nagrywanie rozmów, poczta głosowa powinna być szyfrowana kluczami, które są tylko w posiadaniu abonenta.

    Nikt już nie przeskoczy Signala ani WhatsApp. Był do niedawna OTR czy ZRTP na SIP, był XMPP/Jabber ale to była przestarzała technologia. Dzisiaj chcemy słać zdjęcia, filmy, chatować, prowadzić rozmowy video ale w sposób uniemożliwiający podsłuch. Zobaczcie jak się zmieniły dzisiejsze rozmowy telefoniczne. Każdy mówi, że to nie na telefon. Unikamy poważniejszych rozmów przez zwykłe telefony.
  • #52
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #53
    mariusz.lubicz
    Poziom 17  
    Te przepisy już nie obowiązują od wejścia do Unii Europejskiej. Tamte przepisy zostały zastąpione przez prawo unijne w 2004 czy 5 roku kiedy Polska weszła do UE. Jest tylko dyrektywa 1334/2000 i późniejsze jej zmiany punkty 5A002 i w dół o kontroli eksportu towarów podwójnego przeznaczenia. Tam jest dyrektywa kryptograficzna. Przeczytaj dokładnie.
    Nic więcej nie obowiązuje.
    Przeczytaj dział ochrona informacji. To chodzi o obrót z krajami poza unią. Wewnątrz unii wszystko wolno.
    I całe szczęście, że prawo unijne obowiązuje inaczej https byłby zakazany. Tego nie da się już zatrzymać. A firmy takie jak NFON powinny dbać o interes klienta, który ich karmi.

    SRTP to mechanizm szyfrowania połączenia między centralą i abonentem czyli centrala w chmurze ma cały nieszyfrowany ruch abonentów. Nonsens w dzisiejszych czasach. A ciekawe co czy kto generuje liczby losowe po stronie chmury ? :-/
  • #54
    krzybu
    Poziom 10  
    R-MIK napisał:
    krzybu napisał:
    ostatnie domena czarnej strony internetu, więc proponuję wrócić do wątku technicznego.

    Zabezpieczenia to nie wątek techniczny?
    Jeśli kwestie bezpieczeństwa nie są istotne, to prosze panie kolego udostępnić swoje ip, dać dostęp do routera, komputera, itd.


    Zabezpieczenia to absolutnie wątek techniczny. Omijanie wymaganych prawem aspektów monitorowania to już niekoniecznie.

    Porozmawiajmy więc o zabezpieczeniach:
    Jak Panowie widzą kwestie ostatnio częstych i popularnych włamów do centralek IP PBX czego skutkiem są spore rachunki wystawione przez operatora firmie czującej się super-bezpiecznie z powodu zamknięcia ruchu telko wewnątrz LAN?
  • #55
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #56
    sdd
    Poziom 14  
    R-MIK napisał:
    Podobnie CW dla łączy ASS, możliwość istnieje, operatorzy nie udostępniają.


    W jakim sensie nie udostępniają?

    Może chodzi o CLIP CW, bo CW przecież jest na analogowej linii.
  • #57
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #58
    trebuch1
    Poziom 24  
    Ta usługa nie nadaje się dla biznesu. Jak wyobrażacie sobie bezpieczeństwo IT?

    Dodano po 1 [minuty]:

    Ta usługa nie nadaje się dla biznesu. Jak wyobrażacie sobie bezpieczeństwo IT?
  • #60
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto