Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Stetoskop techniczny - do badania zawieszeń samochodowych oraz innych urządzeń

elpython 05 Gru 2017 15:04 1959 5
  • Witam.
    Chciałem zaprezentować bardzo prosty i dawno zrobiony - co widać na zdjęciach - stetoskop techniczny. Został wykonany przeze mnie na potrzeby badań układów zawieszenia w samochodach i do tego celu - jak widać po jego stanie - jest już używany od wielu lat. Sondy wykonane są w postaci magnesów neodymowych z doklejonymi mikrofonami pojemnościowymi, czyli popularnymi elektretami. Taki ustrój jest zalany mocnym klejem epoksydowym, aby konstrukcja była odporna na uszkodzenia, wodę i jednocześnie sztywna, aby dobrze przenosić drgania. Sygnał kablem ekranowanym z każdej sondy jest kierowany do "centralki", która zawiera tylko włączniki dowolne np. hebelkowe oraz wzmacniacz mikrofonowy dowolnej konstrukcji - jak na przykład na schemacie. Sygnał poddany jest regulacji poprzez zmianę wzmocnienia wzmacniacza operacyjnego, a następnie trafia do słuchawek - również dowolnych np. popularne 32 Ohmy - jedynie muszą dobrze izolować od otoczenia,
    aby słychać było jak najlepiej dźwięk badanych obiektów. Całość zasilana jest baterią 9V i od paru lat jeszcze jej nie wymieniałem - więc jest to układ niezwykle energooszczędny.

    Schemat:
    Stetoskop techniczny - do badania zawieszeń samochodowych oraz innych urządzeń
    Sondy można zapiąć do elementów, które są stalowe, ponieważ uchwyt jest realizowany za pomocą magnesów neodymowych o średnicy około 1cm i wysokości około 5mm.
    Konstrukcja sondy:
    Stetoskop techniczny - do badania zawieszeń samochodowych oraz innych urządzeń
    Można je przyczepiać w dowolnych miejscach, pamiętając tylko o prawidłowym ułożeniu w bezpieczny sposób kabli połączeniowych. Ja u siebie zastosowałem na kablach rurki z długopisu z przyklejonymi małymi magnesami neodymowymi, co pozwala przesuwać je wzdłuż kabla w zależności od potrzeb i jednocześnie bezpiecznie montować do reszty elementów np. zawieszenia (wahacze, amortyzatory), a następnie wpuścić do auta poprzez boczne drzwi lub bagażnik.
    Cały zestaw trzyma tak mocno, że nigdy żadna sonda mi się nie odczepiła ani kable mimo jazdy z prędkością niejednokrotnie przekraczającą 100km/h (oczywiście ważne jest odpowiednie ułożenie przewodów).




    Sondy mają numery i podpinam je w miejsca opisane tak samo na centralce. Można podczas badania włączać sobie pojedynczo lub grupami sondy i słuchać jednocześnie dźwięku z jednej, dwóch lub ilu się chce sond.

    Centralka:
    Stetoskop techniczny - do badania zawieszeń samochodowych oraz innych urządzeń

    Podczas badania metodą eliminacji słyszymy doskonale, że najbardziej stuka, puka, trzeszczy, trze, ociera, piszczy itp. element np. nr 6 - po czym patrzymy i to jest np. łącznik stabilizatora lub jakiekolwiek inne mechaniczne urządzenie - zakres zastosowania jest ogromny i ogranicza nas tylko możliwość zamocowania poprzez magnesy neodymowe i wyobraźnia. :-)

    Jest to urządzenie, które jest niezwykle banalne w konstrukcji oraz obsłudze, a mnie pozwoliło na znalezienie wielu ciekawych usterek na przestrzeni lat - dlatego mimo swojego prymitywnego wykonania z mojej strony uważam, że zasługuje na publikację.

    Stetoskop techniczny - do badania zawieszeń samochodowych oraz innych urządzeńStetoskop techniczny - do badania zawieszeń samochodowych oraz innych urządzeńStetoskop techniczny - do badania zawieszeń samochodowych oraz innych urządzeńStetoskop techniczny - do badania zawieszeń samochodowych oraz innych urządzeńStetoskop techniczny - do badania zawieszeń samochodowych oraz innych urządzeńStetoskop techniczny - do badania zawieszeń samochodowych oraz innych urządzeńStetoskop techniczny - do badania zawieszeń samochodowych oraz innych urządzeń

    Dziękuję wszystkim za poświęcony czas na obejrzenie tego urządzonka.


    Fajne!
  • #2 05 Gru 2017 17:16
    CMS
    Moderator

    Urządzenie genialne w swojej prostocie, a z pewnością pomogło wiele razy w ustaleniu drażniących stuko/puko/zgrzytów.
    Mojemu Tacie, który jest lekko przewrażliwiony na punkcie "obcych" dźwięków w samochodzie, coś takiego by się przydało podłączone na stałe i najlepiej od razu pod radio :).

    Może mu zrobię na święta prezent w postaci takiego stetoskopu.

  • #3 05 Gru 2017 19:14
    goreckidiy
    Poziom 9  

    Bardzo fajny projekt, i co najważniejsze przydatny.

    Przetwornik piezo w roli sondy znacznie lepiej się spisuje. Łatwiej jest określić źródło dźwięku. Czułość też jes większa.

  • #4 05 Gru 2017 22:13
    tatanka
    Poziom 20  

    Czujnik spalania stukowego.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo