Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Chronograf - pomiar prędkości pocisków

DominCr14 06 Gru 2017 18:27 2652 23
  • Witam!

Jestem studentem informatyki. Elektroniką interesuję się od około roku. Jest to hobby, którym zajmuję się w wolnych chwilach. Chronograf jest drugim urządzeniem, które zbudowałem. Razem z wieloma znajomymi uprawiamy ASG, a jednym z podstawowych parametrów replik używanych do tego sportu jest prędkość wylotowa pocisków mierzona tradycyjnie w FPSach. Urządzenia do pomiaru tych wartości są dość drogie, więc postanowiłem zbudować dużo tańsze, własne urządzenie.

Zasada działania jest bardzo prosta, urządzenie mierzy czas pocisku pomiędzy dwoma punktami, a następnie dzieli wynik przez odległość od tych punktów. Za wykrywanie pocisków odpowiada para - Dioda podczerwieni i Fototranzystor z filtrem podczerwieni. Obie pary posiadają komparatory, które zmieniają sygnał z fototranzystora na sygnał cyfrowy dla mikrokontrolera. Zastosowany układ oprócz komparatora posiada tranzystor, który trochę ułatwia działanie. Jeśli napięcie z fototranzystora będzie zbyt małe, komparator poda napięcie 5V wywołując Przerwanie. Funkcja, która jest wywoływana w przypadku przerwania zapisuje do zmiennej aktualny czas. Gdy oba czasy są już zapisane w zmiennych, program wylicza prędkość, FPS lub m/s w zależności od wyboru. W projekcie użyty został wyświetlacz, który jest sterowany rejestrem przesuwnym.

Urządzenie jest uruchamiane przyciskiem bistabilnym znajdującym się na tylnej ściance obudowy. Przełącznik obrotowy służy do wyboru wyświetlania prędkości w FPS lub m/s. W środku na płytce znajduję się złącze do programowania przez które można też odczytać wynik w większej dokładności. Obudowa to Kradex Z5A