Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Duży prąd po podłączeniu akumulatora, ponad 12 A, czy to zwarcie?

Sosna91 07 Gru 2017 20:47 678 15
  • #1 07 Gru 2017 20:47
    Sosna91
    Poziom 9  

    Cześć. Rozładowałem akumulator bo zapowietrzyłem diesla. Citroen jumper. Stał kilka dni na deszczu. Dolałem ropy, przyjechał kolega z kablami, odpalił od strzała. Zgasiłem go po 10 min. Kontrolki coś mega słabo świecą, biorę woltomierz - 3 V na akumulatorze. Odłączam klemy wraca 11.2 V bo wiadomo rozładowany. Ustawiam amperomierz a który de facto jest to 5 A i pokazuje w przedziale 6 - 13 A choć pewnie jest to jeszcze więcej bo 100 Ah akumulator nawet rozładowany by nie zszedł do 3 V. Wyjąłem wszystkie bezpieczniki jakie znalazłem i to tamo. Włożyłem dla pewności jakiś drugi akumulator że zwarta jedna cela co trzyma 10.7 V i na nim to do 2.5 V od razu spada. Jutro mamy znów go palić z kabli ale trochę się boję. Gdzie ten prąd ucieka?

    0 15
  • #2 07 Gru 2017 21:02
    zdzichra
    Poziom 29  

    Sprawdź czy faktycznie masz zwarcie - podłącz omomierz między klemy (oczywiście bez akumulatora). Jego wskazanie prawdę ci powie. Jak będzie niska rezystancja zacząłbym od odłączenia przewodów od alternatora, być może to właśnie alternator ma zwarcie do masy.

    0
  • #3 07 Gru 2017 22:48
    Sosna91
    Poziom 9  

    Jak ustawić multimeter aby odczytać wskazania omomierza? I jakie wartości będą świadczyć o zwarciu?

    0
  • #4 07 Gru 2017 23:03
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    Sosna91 napisał:
    Jak ustawić multimeter aby odczytać wskazania omomierza? I jakie wartości będą świadczyć o zwarciu?
    Żadne. Bzdurna porada. Wystarczy włączona żarowka od schowka. Przy takim poborze prądu i i nie przepaleniu się żadnego bezpiecznika pozostaja tylko dwie możliwości zwarcia - w rozruszniku albo alternatorze.

    0
  • #5 07 Gru 2017 23:08
    Sosna91
    Poziom 9  

    A świece zarowe? Raczej na to że bez kluczyka się odpalaja nikłe. A prąd uważam jest napewno większy niż 12A bo jak aku schodzi do 3v to musi być masakra

    0
  • #6 07 Gru 2017 23:27
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    Sosna91 napisał:
    A świece zarowe? Raczej na to że bez kluczyka się odpalaja nikłe. A prąd uważam jest napewno większy niż 12A bo jak aku schodzi do 3v to musi być masakra
    Możliwe, ze styki przekaźnika świec się ,,skleiły", fakt.

    0
  • #7 07 Gru 2017 23:29
    adam_es
    Poziom 27  

    W takiej sytuacji akumulator to już złom. Miałem podobną sytuację rok temu, świeca żarowa dostała częściowego zwarcia (pobór prądu ok. 40A) - tranzystor w sterowniku dostał zwarcia, bezpieczniki wytrzymały, ale akumulator do wymiany, bo rozładowany do 9V. Podładowanie prostownikiem przywróciło 13V , ale akumulator padał przy jakimkolwiek obciążeniu.

    0
  • #8 07 Gru 2017 23:39
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    @adam_es Dobrze, ale Kolega musi najpierw usunąć przyczynę zwarcia, a widząc jego posty, może z tym być problem.

    0
  • #9 08 Gru 2017 00:00
    gumisie
    Poziom 37  

    Sosna91 napisał:
    Włożyłem dla pewności jakiś drugi akumulator że zwarta jedna cela co trzyma 10.7 V i na nim to do 2.5 V od razu spada
    Witam.
    Kolego to może dla "pewności" wstaw jeszcze inne w 99% uszkodzone podzespoły, np. alternator, regulator napięcia, itd.
    Sosna91 napisał:
    Jutro mamy znów go palić z kabli ale trochę się boję.
    Przy takim podejściu to faktycznie: strach się bać.
    Zamieniając prawdopodobnie uszkodzony akumulator, na (dla pewności) uszkodzony :cry: .

    0
  • #10 08 Gru 2017 12:36
    zster

    Poziom 28  

    Sosna91 napisał:
    Cześć. Rozładowałem akumulator bo zapowietrzyłem diesla. Citroen jumper. Stał kilka dni na deszczu. Dolałem ropy, przyjechał kolega z kablami, odpalił od strzała. Zgasiłem go po 10 min. Kontrolki coś mega słabo świecą, biorę woltomierz - 3 V na akumulatorze. Odłączam klemy wraca 11.2 V bo wiadomo rozładowany. Ustawiam amperomierz a który de facto jest to 5 A i pokazuje w przedziale 6 - 13 A choć pewnie jest to jeszcze więcej bo 100 Ah akumulator nawet rozładowany by nie zszedł do 3 V. Wyjąłem wszystkie bezpieczniki jakie znalazłem i to tamo. Włożyłem dla pewności jakiś drugi akumulator że zwarta jedna cela co trzyma 10.7 V i na nim to do 2.5 V od razu spada. Jutro mamy znów go palić z kabli ale trochę się boję. Gdzie ten prąd ucieka?


    Mnie zastanawia jedno - przy prądach tu opisywanych, kable od multimetru ( prawdopodobnie dość taniego, skoro tylko do 5A ) zaczęły by już lekko dymić. Jak kolega podłącza multimetr do pomiaru prądu ?

    Druga sprawa - przy odpalaniu samochodu "z kabli" prawdopodobnie uszkodzone zostały diody w alternatorze. Skorzystaj jednak z dobrej porady i auto oddaj jednak mechanikowi do naprawy... Szkoda Twojego czasu ... i dbaj o bezpieczeństwo swoje i innych. Z akumulatorami i instalacją elektryczną, zwłaszcza w samochodzie, nie ma żartów...

    0
  • #11 08 Gru 2017 23:42
    Sosna91
    Poziom 9  

    Okej dzis sprawdzilem co nieco. Podpialem aku ze zwarta cela ktorego mi nie szkoda (chociaz kolega 2 posty wyzej wsadzilby nowke). Podpialem voltomierz. Napiecie na aku 2.8v i zaczalem sprawdzac kable. Ostatecznie znalazlem przewod ktory jak ruszalem i udalo mi sie tak ustawic ze napiecie wrocilo do 10.7v. 100% ze to przewod do alternatora bo jest na dole przy prawym kole. Widocznie gdzies zwarciuje. Jutro przyjdzie mi tez nowy akumulator 120ah do paneli fotowoltaicznych ktore sa na tym vanie. Ustawie dobrze kabel i podobne drugi kablami. Sprobuje odpalic bo musze podladowac ten aku. Od tygodnia juz stoi na 11v . Sprawdze odrazu ladowanie akumulatora. Jesli to ten przewod to nie bede sie bawil mam wolne 2.5 metra kabla 8mm2 i puszcze nowy do alternatora.

    A tak abstachujac zastanawiam sie wlasnie dlaczego multimeter ktory sprawdza natezenie pradu do 5A i to przez maks 5sekund nie wyzional ducha. A gdy przestawilem go na wieksza skale pokazywal 80A .

    0
  • #12 08 Gru 2017 23:51
    pitrala1
    Poziom 33  

    Przyglądnij się dokładnie temu przewodowi czy nie jest gdzieś przetarty przegryziony przez co może zwierać.
    Możesz też sprawdzić miernikiem na pozycji 200 Om (nie kOm) między tym miejscem gdzie podpinasz ten gruby kabel a minusem (karoseria) - napisz co pokazuje miernik.

    0
  • #13 08 Gru 2017 23:59
    zdzichra
    Poziom 29  

    Sosna91 napisał:
    Jesli to ten przewod to nie bede sie bawil mam wolne 2.5 metra kabla 8mm2 i puszcze nowy do alternatora.

    To trochę mały przekrój.Minimum to 16mm2

    0
  • #14 09 Gru 2017 00:05
    Sosna91
    Poziom 9  

    zdzichra napisał:
    Sosna91 napisał:
    Jesli to ten przewod to nie bede sie bawil mam wolne 2.5 metra kabla 8mm2 i puszcze nowy do alternatora.

    To trochę mały przekrój.Minimum to 16mm2


    Dlaczego? 8mm2 to w teorii lekko ponad 160A a altetnator tu pewnie 80tka max 120

    0
  • #15 09 Gru 2017 00:50
    zdzichra
    Poziom 29  

    Producenci samochodów jakoś większe przekroje przewodów dają.Chodzi pewnie o rezystancję przewodu co wiąże się ze spadkiem napięcia

    0
  • #16 09 Gru 2017 07:52
    Freddy
    Poziom 43  

    Sosna91 napisał:
    Dlaczego? 8mm2 to w teorii lekko ponad 160A a altetnator tu pewnie 80tka max 120
    Dlatego, że bardziej doświadczeni tak Ci mówią. Te teorie o 160A dla 8mm² to skąd wziąłeś?

    0