Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ursus C-360 - Z jakich przewodów zrobić instalację elektryczną

ODYN_86 08 Gru 2017 15:40 1815 33
  • #1 08 Gru 2017 15:40
    ODYN_86
    Poziom 17  

    Cześć.

    Proszę was o poradę odnośnie wyboru rodzaju kabli do odbudowania instalacji w ciągniku.

    Mianowicie mogę kupić wiązkę z LSN Lublin w wersji premium lub gold.

    Wiązki wykonane są odpowiednio z przewodów LgY, LgY-S (premium) i FLRY-B (GOLD)
    Link do wiązek:
    Link

    Mam możliwość zrobić taką wiązkę z przewodów H07V-K i H05V-K.

    Który rodzaj przewodów byłby najlepszy do odbudowania instalacji elektrycznej?

    0 29
  • Relpol
  • #2 08 Gru 2017 17:10
    Xantix
    Poziom 40  

    ODYN_86 napisał:
    Mam możliwość zrobić taką wiązkę z przewodów H07V-K i H05V-K.

    Do ciągnika się nie nadają. Muszą być to przewody przeznaczone do motoryzacji, np. LGYs albo FLRY.

    ODYN_86 napisał:
    Który rodzaj przewodów byłby najlepszy do odbudowania instalacji elektrycznej?
    Albo LGY albo FLRY.

    ODYN_86 napisał:
    Mianowicie mogę kupić wiązkę z LSN Lublin w wersji premium lub gold.
    Jak już miałbyś brać gotową wiązkę to weź wersję GOLD.

    0
  • #3 08 Gru 2017 18:02
    ODYN_86
    Poziom 17  

    Dlaczego H07V-K się nie nadają?

    Ze względu na temperaturę minimalną?

    Czyli pozostaje mi rozszyć jakiś kabel YKSLYżo 0,6/1000. Czy się nada?

    0
  • #4 08 Gru 2017 18:31
    Xantix
    Poziom 40  

    ODYN_86 napisał:
    Dlaczego H07V-K się nie nadają?

    Ze względu na temperaturę minimalną?

    Ze względu na to, że nie mają wystarczającej odporności zwłaszcza na wodę, ale też na warunki atmosferyczne, oleje, smary i płyny eksploatacyjne.

    ODYN_86 napisał:
    Czyli pozostaje mi rozszyć jakiś kabel YKSLYżo 0,6/1000. Czy się nada?

    IMHO nie. Ale jak chcesz to próbuj. Ja bym tam użył przewodów dedykowanych do motoryzacji - chociażby LGYs.

    0
  • Relpol
  • #6 08 Gru 2017 18:49
    Xantix
    Poziom 40  

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Wystarczy jak kupisz instalacje dedykowaną do ciągnika.

    A te kable to nie za cienkie w tych gotowych instalacjach? Bo pół biedy jak będzie na oryginalnych żarówkach, ale jak ktoś postanowi założyć na przód do lamp żarówki np. H4 pt45 albo spiąć dwie przyczepy ze światłami to może być chyba problem...

    0
  • #7 08 Gru 2017 18:54
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Xantix napisał:
    ale jak ktoś postanowi założyć na przód do lamp żarówki np. H4 pt45 albo spiąć dwie przyczepy ze światłami to może być chyba problem...


    Jak się modyfikuje odbiorniki to i modyfikuje się instalację.
    Ja Np. daję przekaźniki do przednich lamp i halogenów na kabinie .
    A instalacje spokojnie wytrzymuje 2 przyczepy.

    Oczywiście ważniejszym od instalacji jest sprawny alternator a nie prądnica.

    0
  • #8 08 Gru 2017 19:18
    Xantix
    Poziom 40  

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Jak się modyfikuje odbiorniki to i modyfikuje się instalację.

    Nie przeczę, że tak jest najlepiej. Ale nie każdy użytkownik ma tego świadomość niestety.

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    A instalacje spokojnie wytrzymuje 2 przyczepy.

    Przy dwóch przyczepach to pobór wyjdzie jakieś 100 W na każdą żyłę tylnej wiązki. A w tych nowych instalacjach to przewody mają chyba 0,75 mm2. Nie za duże będą spadki napięcia przy takim obciążeniu? To jednak kawałek przewodu jest jak by nie było...

    0
  • #9 08 Gru 2017 19:52
    kot mirmur
    Poziom 30  

    Cokolwiek kolega by nie robił, to polecam- przerobienie skrzynki bezpieczników. Kiedyś, te stare, miały korpus ceramiczny, teraz jest plastikowy, jak dostają większego prądu , to się po prostu kurczą [topią]. Ostatnio w bardzo starej 30-ce zamontowałem uniwersalne gniazda na bezpieczniki płytkowe. Święty spokój, nic się nie dzieje od 17-tu miesięcy. Wszystkie zaśniedziałe końcówki konektorowe, zostały wymienione na pobielane [ocynk, cyna, nie wiem ] firmy Amphenol.

    1
  • #10 10 Gru 2017 11:02
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    Fabrycznie stosowano przewód LgY-S o podstawowym przekroju 1 mm², do wybranych punktów 1.5 mm², 2.5 mm², 4 mm² i 6 mm². Chociaż wymieniałem przewód świec żarowych w C-330M i okazało się że fabrycznie był gumowy.
    Według mnie możesz zrobić instalację na przewodach H05V-K i H07V-K, są one wystarczająco odporne na olej i paliwo, oraz mają bardzo grubą izolację. Jednak nie przewody pozyskane z przewodów wielożyłowych - bo mają cieńszą izolację i nie będą tak samo odporne jak przewody jednożyłowe.
    Nie polecałbym FLRY - czyli samochodowych od cienkiej izolacji. Są dobre do robienia wiązek po dziesiątki i setki żył. Nie są odporne na przetarcia.
    Konektory tylko w wersji cynowanej - w praktyce zauważyłem że są bardziej odporne na korozję a także nie wypalają się przy przepływie dużych prądów.

    2
  • #11 10 Gru 2017 12:16
    Xantix
    Poziom 40  

    BANANvanDYK napisał:
    Według mnie możesz zrobić instalację na przewodach H05V-K i H07V-K, są one wystarczająco odporne na olej i paliwo

    A jak z ich odpornością na wodę? Pytam bo tak średnio znam się na właściwościach izolacji w różnych typach przewodów. Jedynie czytałem, że przewody z "S" są o zwiększonej odporności na wodę i że w przypadku zwykłych LgY może być problem.

    BANANvanDYK napisał:
    oraz mają bardzo grubą izolację.

    Racja w ciągniku to bardzo ważne.

    BANANvanDYK napisał:
    Według mnie możesz zrobić instalację na przewodach H05V-K i H07V-K

    A te zwykłe gotowe wiązki co je robią na przewodach LGy (bez "S") to dają radę w takim "środowisku"? Warte to coś?

    BANANvanDYK napisał:
    Konektory tylko w wersji cynowanej - w praktyce zauważyłem że są bardziej odporne na korozję a także nie wypalają się przy przepływie dużych prądów.

    A można w ogóle takie dostać?Pytam bo nigdy się z fabrycznie pocynowanymi konektorkami nie spotkałem. Czy samemu trzeba cynować?

    1
  • #12 10 Gru 2017 12:30
    kot mirmur
    Poziom 30  

    Witaj, pisałem firma Amphenol- znajdziesz w necie np. firmę Piekarz.pl .
    Gotowe wiązki , to jest w zasadzie badziew- gówniane chińskie kable + najtańsze końcówki. Szkoda twojej pracy i wydanej kasy.
    Podam ci model końcówek od piekarza- KPIF63B, i to nie są najlepsze.

    0
  • #13 10 Gru 2017 13:17
    Xantix
    Poziom 40  

    kot mirmur napisał:
    Gotowe wiązki , to jest w zasadzie badziew- gówniane chińskie kable + najtańsze końcówki.

    Widziałem te wiązki z LSN tylko w tej wersji Premium i nie powiedziałbym, że te kable są jakieś gówniane - instalacjach za 70 PLN są znacznie gorsze.Zresztą w linku od @ODYN_86 jest napisane, że są tam zastosowane przewody o takiej grubości jak fabryczne. Końcówki też widywałem gorszej jakości. Pytałem głównie o właściwości izolacji, bo tam są chyba kable LGy czyli izolacja zwykła i się chciałem dowiedzieć jak jest z jej wytrzymałością w warunkach jakie panują w ciągniku.

    kot mirmur napisał:
    Podam ci model końcówek od piekarza- KPIF63B, i to nie są najlepsze.

    Ech to są konektory izolowane - takie to są przeważnie cynowane. Mnie chodziło o te klasyczne nieizolowane bo są znacznie lepsze i łatwiejsze w montażu. A tych nieizolowanych to nigdy nie widziałem, żeby były pobielone, dlatego pytam.

    Dodano po 2 [minuty]:

    kot mirmur napisał:
    Kiedyś, te stare, miały korpus ceramiczny, teraz jest plastikowy,

    Teraz też można kupić te porcelanowe bezpieczniki baryłkowe. Może są mniej dostępne, ale w necie idzie je kupić. A jak kupisz za kilkanaście PLN zapas kilkudzięsięciu sztuk to starczy do końca życia.

    0
  • #14 10 Gru 2017 13:34
    kot mirmur
    Poziom 30  

    Jak już znalazłeś te bezpieczniki, to nie widzę żadnego problemu z końcówkami. Google szukajka i naprzód.

    0
  • #16 10 Gru 2017 18:41
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    Konektory cynowane są produkowane tak jakby na specjalne zamówienie, ale bez problemu można kupić bezpośrednio u producenta. Kilku jest w Polsce.
    Szkoda jednak że oryginalne skrzynki bezpieczników mają styki niecynowane i właśnie z tego powodu są problemy ze słabym stykiem i wypalaniem się bezpieczników. Przyznam że wymiana skrzynki bezpieczników na skrzynkę z bezpiecznikami płaskimi to byłby dobry pomysł. Przyda się info jaka skrzynka pasowałaby plug and play w miejsce starej (na mocowania i układ konektorów z tyłu).
    Ja u siebie w Simsonie musiałem powymieniać kilka oryginalnych przewodów na nowe H05V-K z Helukabla, bo się ze starości poprzełamywały. Od kontrolki luzu (przy silniku gdzie biegnie koło cylindra i gaźnika) mam od dwóch lat i nie zauważyłem jakichś negatywnych cech przewodu. Chyba w DDRrze nie mieli lepszych, bo moim zdaniem niczym się nie różnią. W pracy używam praktycznie wyłącznie Helukabel - mam pogląd jak wyglądają po kilku latach eksploatacji i stwierdzam że izolacja zachowuje parametry. Znacznie gorszej jakości są tanie przewody do instalacji mieszkaniowych, z tymi to trzeba się namęczyć już na etapie zdejmowania izolacji powłoki. Za to 100% chińskie przewody giętkie (z normami CCC) są zupełnie wątpliwej jakości, mimo że mają super miękką izolację że aż przyjemną w dotyku, to sprawiają wrażenie że za kilka do kilkanaście lat ulegną biodegradacji.

    1
  • #17 11 Gru 2017 09:30
    Xantix
    Poziom 40  

    @BANANvanDYK
    Widzę, że kolega się zna na kablach. :)
    Dlatego dopytam z ciekawości o te wiązki fabryczne z Lublina. Miał kolega może z nimi styczność? Jaka tam jest izolacja? Nie wyglądają na przewody elektroinstalacyjne, ale czy będą porównywalne z samochodowymi?

    0
  • #18 11 Gru 2017 12:52
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Jako DYI można zrobić to przewodem 7 żyłowym tym grubszym do przyczepki.
    Z konsoli idą przewody na przód 2 do świateł , 1 do sygnału, 1 ładowanie , 1 ciśnienie oleju .
    Tył idzie do kostki pod siedzeniem, normalnie z tej kostki wychodzą 2 żyły na przycisk STOPU i to wszystko.

    1
  • #19 28 Sty 2018 21:29
    ODYN_86
    Poziom 17  

    Cześć.
    Zamontowałem już instalację z wersji GOLD. Przewody to FLRY-B.
    Wszystko działa jak należy ale jest w niej parę błędów.
    Mianowicie skrzynka bezpieczników ma za mało połączeń dla kabla czerwonego. Musiałem podłączyć 1 kabel pod stacyjkę by mieć podświetlenie zegarów po przekręceniu kluczyka.
    Ponadto podłączenie rozrusznika jest inne w rzeczywistości niż w wiązce. (oczko, a ja mam wsuwkę).
    Trzeba dorobić również kabel do alternatora.
    Tutaj nie wiem czy tak powinno być ale skrzynka bezpieczników jak jest przykręcona od spodu to nie da się jej swobodnie otworzyć. Musiałem ją przykręcić od zewnątrz. Możliwe, że mam jakąś podrabianą blachę.
    Zamówiłem lampy H4 Wesem. spodziewam się konieczności wymiany wiązki przedniej na grubszą. Pewnie zastosuję przewód sylikonowy i przekaźniki. Zobaczymy jak będzie się zachowywać instalacja. Prąd to 10A więc według katalogu obciążalności jest na styk. Swoją drogą dziwne jest, że jak kupujesz nową instalację to jest ona zrobiona po staremu na wsuwki, zamiast zastosować już szybkozłączki na kostkach.

    1
  • #20 13 Lut 2018 17:13
    Xantix
    Poziom 40  

    ODYN_86 napisał:
    Przewody to FLRY-B.

    Ile kosztowała ta instalacja?

    ODYN_86 napisał:
    Ponadto podłączenie rozrusznika jest inne w rzeczywistości niż w wiązce. (oczko, a ja mam wsuwkę).

    Tak jest we wszystkich instalacjach i prawdę mówiąc nie wiem czemu, skoro wszystkie elektrowłączniki mają styk na wsuwkę.

    ODYN_86 napisał:
    Zamówiłem lampy H4 Wesem. spodziewam się konieczności wymiany wiązki przedniej na grubszą. Pewnie zastosuję przewód sylikonowy i przekaźniki.

    Puść od aku gruby kabel minimum 2,5 mm2 do przekaźników przy samych lampach.

    ODYN_86 napisał:
    Zobaczymy jak będzie się zachowywać instalacja. Prąd to 10A więc według katalogu obciążalności jest na styk.

    Kabel wytrzyma, ale gorzej ze stykiem stacyjki. Będziesz miał za duży spadek napięcia. Ja przy oryginalnych żarówkach mam na samej stacyjce 1,2 V spadku napięcia, przy większym prądzie będziesz miał jeszcze większy spadek. Przekaźniki konieczne.

    ODYN_86 napisał:
    Swoją drogą dziwne jest, że jak kupujesz nową instalację to jest ona zrobiona po staremu na wsuwki, zamiast zastosować już szybkozłączki na kostkach.

    Normalne. Producentowi chodzi o to, żeby instalacja była jak najtańsza, więc oszczędza na każdym możliwym elemencie. Przy czym LSN i tak robi te instalacje najrzetelniej...

    0
  • #21 22 Lut 2018 22:46
    ODYN_86
    Poziom 17  

    Instalacja jest według oryginalnej specyfikacji (podobno). Trochę szkoda bo można było wykonać według obecnych warunków.
    Np. wiązka do MF255 jest już na kostkach.
    Jest jak jest więc trzeba sobie radzić samemu.

    0
  • #22 23 Lut 2018 08:27
    Xantix
    Poziom 40  

    ODYN_86 napisał:
    Np. wiązka do MF255 jest już na kostkach.

    Bo w fabrycznych instalacjach także miała kostki. Więc skopiowali to, co było.

    ODYN_86 napisał:
    Instalacja jest według oryginalnej specyfikacji (podobno).

    A w oryginalnej specyfikacji żadnych kostek nie było, niestety...

    0
  • #23 23 Lut 2018 08:47
    ODYN_86
    Poziom 17  

    Tak też napisałem.
    Wykonują po oryginalnej dokumentacji, a można by dostosować nieznacznie do nowych warunków.

    Reasumując - szkoda :(

    0
  • #24 23 Lut 2018 08:52
    Xantix
    Poziom 40  

    Ale ile właściwie ta instalacja w wersji GOLD kosztowała i czy warta swojej ceny? Bo patrzyłem po lokalnych sklepach z częściami, ale nigdzie nie widziałem LSN-owskiej instalacji w wersji GOLD. Są tylko STANDARD i PREMIUM.

    0
  • #26 03 Mar 2018 15:44
    ODYN_86
    Poziom 17  

    Instalacja elektryczna kosztuje ok. 135zł. Podałeś link do wiązki akumulatora.

    1
  • #27 09 Mar 2018 10:02
    smoczek9
    Poziom 15  

    Dołączę się z małą informacją. Montowałem wiązkę którą polecam (ja montowałem do C330)
    https://www.farmexpert.pl/pl/p/Instalacja-laczona-kompletna-C-360-ORYGINAL-URSUS/62904
    Wykonana jest wzorowo jeżeli montujesz do standardowych świateł . Grubość prawidłowa nie ma spadku napięcia na gnieździe . W którymś poście padło pytanie czy wytrzyma na dwie przyczepy , odpowiem tak , Pod warunkiem że masz odpowiedni przewód w przyczepie bo na 15m strata będzie znaczna . Co do tego problemu Panowie proponuje lampy LED Ale tylko te z homologacją europejską ! . Nawet na słabszych przewodach przyczepa widoczna jest z daleka , a to jest ważne .

    1
  • #28 09 Mar 2018 20:03
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    W zasadzie to instalacja została zaprojektowana aby obsłużyć jedną przyczepę - bezpieczniki 8A. Podłączenie drugiej to gwarantowane przepalenie bezpieczników. W C330M awaryjne obsłużą tylko kierunkowskazy ciągnika, do przyczepy konieczne jest założenie bezpiecznika 16A (pierwszy u góry). Jeśli ktoś lubi modyfikacje, to założyć moduł haka przekaźnikowy z osobnym zasilaniem. Na temat zastosowania LEDów w przyczepie mam mieszane uczucie. Warto pamiętać że przyczepa według obowiązujących norm musi posiadać przewód przyłączeniowy o przekroju 6x1mm²+1x1.5mm². Często spotyka się 7x0.75mm² a to nie gwarantuje odporności na przełamanie żyły oraz wytrzymałości prądowej przewodu masowego.
    BTW. Ktoś miał styczność ze skrzynką bezpieczników BP-1 od MTZ? Czy wymiarowo będzie pasowała w miejsce polskiej skrzynki 6-krotnej w C330?

    0
  • #30 12 Mar 2018 10:12
    smoczek9
    Poziom 15  

    BANANvanDYK napisał:
    W zasadzie to instalacja została zaprojektowana aby obsłużyć jedną przyczepę - bezpieczniki 8A. Podłączenie drugiej to gwarantowane przepalenie bezpieczników. W C330M awaryjne obsłużą tylko kierunkowskazy ciągnika, do przyczepy konieczne jest założenie bezpiecznika 16A (pierwszy u góry). Jeśli ktoś lubi modyfikacje, to założyć moduł haka przekaźnikowy z osobnym zasilaniem. Na temat zastosowania LEDów w przyczepie mam mieszane uczucie. Warto pamiętać że przyczepa według obowiązujących norm musi posiadać przewód przyłączeniowy o przekroju 6x1mm²+1x1.5mm². Często spotyka się 7x0.75mm² a to nie gwarantuje odporności na przełamanie żyły oraz wytrzymałości prądowej przewodu masowego.
    BTW. Ktoś miał styczność ze skrzynką bezpieczników BP-1 od MTZ? Czy wymiarowo będzie pasowała w miejsce polskiej skrzynki 6-krotnej w C330?

    Dlaczego masz mieszane odnośnie lamp LED? Bez względu na grubość przewodów będą działać idealnie jasność świecenia dużo lepsza niż lamp z żarówkami . Warunek lampa musi posiadać homologacje europejską . Co do robienia od "0" jestem za jeżeli masz zaciskarkę konektorów przewody i trochę wolnego czasu .Tylko że robiąc wiązkę zawsze zostają "nadwyżki materiału" pochłaniające całe oszczędności na niej A nowe też są dobre tylko trzeba dobrą wybrać

    0
  Szukaj w 5mln produktów