Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
SterControl
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak zrobić napęd do bramy przesuwnej domowym sposobem

grzegorz041 11 Gru 2017 15:55 3150 72
  • #31 11 Gru 2017 15:55
    grzegorz041
    Poziom 12  

    Dzięki wszystkim za podpowiedzi. Faktycznie to nie taka prosta sprawa jak myślałem. Przemyślałem i myślę, że dozbieram trochę gotówki i kupię oryginał. A może trafi się gdzieś używka... W sumie to zakup na lata, więc warto zainwestować...

  • SterControl
  • #32 23 Sty 2018 13:29
    grzegorz041
    Poziom 12  

    Wróciłem do tematu, bo pojawiła się ciekawa oferta na OLX: CAME BK1200
    Ile może kosztować naprawa ewentualnie nowa płyta sterująca? Co przeważnie się psuje w takich układach?

    Moderowany przez Marek J.:

    link usunąłem... 3.1.18. Nie wysyłaj linków, które po pewnym czasie przestaną być aktywne. To spowoduje, że dyskusja straci jakikolwiek sens.

  • #33 23 Sty 2018 15:06
    kotbury
    specjalista -automatyka bramowa

    Jak na używkę w nieznanym stanie ciut dużo - w tym rzecz że co napisał sprzedawca a co jest faktycznie - może się potężnie różnić.
    Jeśli sprzedawca byłby tak zupełnie w porządku - dałby parę fotek środka - zwłaszcza wygląd wnętrza obudowy i silnika - i z jedną fotkę tej spalonej centralki.

    Z zewnątrz napęd zdrowo skorodowany. W takiej cichociemnej formie sprzedaży za tego kota w worku nie dałbym więcej jak 300 zł. Krętnij do gościa - jeśli dołoży fotki środka oraz zagwarantuje że mechanicznie jest sprawny czyli silnik kręci, mechanizm da się rozsprząc a zębatka napędowa nie koleboce się po 1 cm w każdą stronę - to moooże te pińcet...

    Naprawy mechanizmu to spory koszt - każda pierdółka potrafi kosztować kilkadziesiąt złotych a grubsze rzeczy (typu stojan, wirnik, główny wał) od stówy w górę.

    Elektronika:
    Oryginalna centralka ZBK/ZBKE kosztuje ponad 700 zł.
    Funkcjonalny i wypasiony polski zamiennik - ok 400 zł (np DTM VARIA EASY B231)
    Prościutki i podstawowy polski zamiennik - od 120 zł (np Elmes STP)

    Naprawa elektroniki oryginału (jeśli w ogóle wykonalna) - bez zdjęć - nie do oszacowania - od 50 zł do 500 (sądząc po wyglądzie napędu - raczej bliżej tego drugiego).



    Tak ogólnie to spory słoń - naprawdę twoja brama waży tonę? :)

  • #34 23 Sty 2018 16:35
    grzegorz041
    Poziom 12  

    Dzięki za odpowiedź. Miałem właśnie szukać zamienników płyty głównej...
    Sprzedający zszedł na 450 zł. z przesyłką. Twierdzi, że wszystko działa, silnik pracuje i kręci. Ze tylko stopiony bezpiecznik ( trochę mi się nie chce wierzyć). Możliwe to jest jak centralka walnięta, że silnik działa?
    Brama tony nie waży..Trudno powiedzieć ile...

  • #35 23 Sty 2018 20:19
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 39  

    Osobiście nie kupiłbym żadnego używanego napędu bez osobistej weryfikacji , jeśli mechanicznie napęd jest w przyzwoitym stanie to rozsądna cena, ale pamiętaj , że kupujesz używany pewnie ponad 10 letni napęd , który miał nie łatwo , bo nie kupuje się BK do lekkich bram. Co prawda to jedna z najtrwalszych konstrukcji z tamtych lat.
    Zakładaj że elektronika do wymiany, też polecam DTM Varia B231.

  • #36 23 Sty 2018 20:24
    grzegorz041
    Poziom 12  

    Jutro mam się zdzwonić ze sprzedającym. Ma ściągnąć obudowę i może zrobi kilka zdjęć. Zobaczymy.

  • SterControl
  • #37 23 Sty 2018 20:39
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 39  

    Dowiedz się z którego rocznika jest napęd ( powinna być cecha na płycie ) z jaką bramą współpracował ( długość, masa, wypełnienie) i jaki charakter miał obiekt ( dom prywatny, mała firma itp.) i jaki był powód wymiany całego napędu, a nie jego naprawa ( i tu nie wróżę zbyt dobrze- ogólne znaczne zużycie całego mechanizmu). Poproś o zdjęcie stanu koła zębatego.
    Zdjęcie obudowy pozwoli na mizerną weryfikację stanu elektroniki, więcej da sprawdzenie luzu na kole zębatym po zablokowaniu mechanizmu, ale tu musisz zdać się na uczciwość sprzedającego.

  • #38 24 Sty 2018 08:46
    grzegorz041
    Poziom 12  

    Dzięki. Wypytam..

  • #39 26 Sty 2018 08:09
    grzegorz041
    Poziom 12  

    No i jednak zakupiłem..! 380 zł z przesyłką... Pomyślałem, jak mam tylu fajnych doradców, to na pewno coś wymyślimy, żeby go usprawnić...

  • #40 31 Sty 2018 19:09
    grzegorz041
    Poziom 12  

    Wreszcie znalazłem chwilę, żeby zaglądnąć do tego napędu. Na starcie po otwarciu klapki, pojawiła się jakaś ''goła'' trybka. Czy coś tu brakuje?
    Jak zrobić napęd do bramy przesuwnej domowym sposobem

  • Pomocny post
    #41 31 Sty 2018 22:40
    kotbury
    specjalista -automatyka bramowa

    Nic nie brakuje - w bogatszej wersji BK-E na tym wieloklinie siedzi zębatka napędzająca enkoder .
    Jeśli już otworzyłeś, sprawdź czy na otwartej klapce i zwolnionym sprzęgle da się kręcić zębatką napędową , przy ponownym włączeniu sprzęgła zębatka powinna się dać trochę przekręcić i wskoczyć na sztywne połączenie z napędem.
    Przede wszystkim trzeba sprawdzić silnik i mechanikę napędu. Potem reszta.
    Daj fotki elektroniki (lub tego co z niej zostało) - tylko na razie nie rozłączaj żadnych kabli (jeśli są wpięte w płytkę).

  • #42 01 Lut 2018 17:42
    grzegorz041
    Poziom 12  

    Fajnie, bo się przestraszyłem, że coś jeszcze brakuje .
    Sprzęgło ok. Załącza i rozłącza. na trybach nie widać śladów zużycia. Silnik kręci...
    Elektronika- dziwna sprawa. Nic nie widać spalonego, czy ułamanego. Posprawdzałem bezpieczniki. W jednym gnieździe była ugięta blaszka, która utrzymuje bezpiecznik- na pewno nie łączył.
    Ale myślę, główną przyczyną były zapieczone styki przerywacza w punkcie, gdzie dźwignia przerzuca obroty silnika w prawo i lewo. Umyłem benzyną i słychać już ''klik-klik''. Poza tym, dźwignia ''latała'' luźno w swoim zawieszeniu i na pewno nie mogła zmieniać obrotów silnika i załączać styczników.
    To kilka rzeczy mechanicznych, które mogłem stwierdzić- trochę się na tym znając. Wszystko rozebrałem, cały mechanizm rozpołowiłem, umyłem benzyną, zapieczone śruby wymieniłem.
    Jutro spróbuję poskładać i zobaczymy. Dołączam kilka zdjęć elektroniki. ..
    Mam taki pilot; came space

    Moderowany przez Marek J. Link usunąłem.:

    3.1.18. Nie wysyłaj linków, które po pewnym czasie przestaną być aktywne. To spowoduje, że dyskusja straci jakikolwiek sens.


    Czy będzie działał z tą elektroniką, czy muszę jeszcze coś dokupić?Jak zrobić napęd do bramy przesuwnej domowym sposobemJak zrobić napęd do bramy przesuwnej domowym sposobemJak zrobić napęd do bramy przesuwnej domowym sposobemJak zrobić napęd do bramy przesuwnej domowym sposobemJak zrobić napęd do bramy przesuwnej domowym sposobem

  • Pomocny post
    #43 01 Lut 2018 17:54
    kotbury
    specjalista -automatyka bramowa

    Cytat:
    główną przyczyną były zapieczone styki przerywacza w punkcie, gdzie dźwignia przerzuca obroty silnika w prawo i lewo

    Ten przerywacz to to z zardzewiałą sprężyną wystającą z napędu nad zębatką napędową? Zdaje się ze chodzi ci o krańcówkę a nie "przerywacz".
    Po pierwsze - sprężynka może (i ma) być nieco luźna bo wyłączniki nie są przymocowane do jej podstawy. To ona naciska bokami przy wychyleniach wystające bolce mikroswitchy a ten luz pozwala jej się prawidłowo ułożyć pod łyzwą.
    Po drugie - samo klikanie nie świadczy o poprawnej pracy - sądząc ze stanu zardzewienia sprężynki wnętrza mikroprzełączników mogą wyglądać podobnie - tylko sprawdzenie mikroswitchy testerem ciągłości obwodu lub miernikiem da ci pewną odpowiedź.

    Cytat:
    Mam taki pilot; Czy będzie działał z tą elektroniką, czy muszę jeszcze coś dokupić?

    Hmm, na razie nie masz odbiornika - powinien siedzieć w pomarańczowym gniazdku z napisem AF. Może najpierw (coby nie leźć w niepotrzebne koszta w razie niepowodzenia) uruchom centralkę - a odpalać możesz bez pilota zwierając zaciski 2 i 7 na długiej listwie. Jeśli pójdzie - bez problemu dokupisz odbiornik - kartę AF 43SP - zgodną z twoim pilotem SPACE.

    Cytat:
    Wszystko rozebrałem, cały mechanizm rozpołowiłem, umyłem benzyną


    Tylko daj na przekładnię smar przy składaniu - najlepiej glinowy zielony niskotemperaturowy (np. motoryzacyjny w tubce do smarowania przegubów) - smary Łt czyli "towoty" na mrozie robią się nieco gęste.

    PS. do testów na stole, coby napęd w ogóle ruszył - załóż zworkę między zaciskami 1 i 2 na długiej listwie nad bezpiecznikami oraz zewrzyj ze sobą zaciski 2-C1-CX na krótkiej listwie po prawej. DipSwitch nr 13 (na długiej listwie mikroprzełączników na dole płytki) ma być na OFF.
    Jeszcze jedno - na 4 fotce na dole po lewej widać mikroprzełącznik - on odcina krańcówki (i brama nie ruszy) jeśli któraś klapka - zdaje się ta od rozblokowywania napędu - nie będzie zamknięta i zakluczona.

  • #46 01 Lut 2018 18:54
    grzegorz041
    Poziom 12  

    Ok. Na razie bardzo dzięki. Jak poskładam wszystko , spróbuję odpalić. Dam znać...

  • #47 02 Lut 2018 08:49
    Darek0026
    Poziom 15  

    Elektronika wygląda nawet bardzo dobrze. Ciekawe czy procek sprawny. Po włączeniu zasilania z opuszczonymi dipami i bez zworek powinna migać szybko dioda na czerwono. To oznak życia centrali :-)

    Dodano po 4 [minuty]:

    I wiadomo że bezpieczniki i trafo też musi być ok by centrala pracowała.

  • #48 02 Lut 2018 20:12
    grzegorz041
    Poziom 12  

    DZIAŁA!!!!!!!!!!!!!! W lewo i w prawo!! Sprężynka, prawidłowo przerzuca obroty!!
    Porobiłem zworki jak poradził; kotbury . Trochę się bałem podłączyć pod sieć, żeby coś nie uszkodzić w instalacji w domu, albo w centralce. Ale zaskoczyło od razu. Dioda czerwona zamrugała...!
    Zakupiłem już kartę do pilota. Jak się zrobi trochę cieplej będę się zabierał za mocowanie. Ale to już trochę moja branża i z tym na pewno sobie poradzę.
    Jeszcze raz dzięki wszystkim za podpowiedzi. Czyli czasem warto kupić jakąś używkę..

  • #49 02 Lut 2018 20:47
    Darek0026
    Poziom 15  

    Tylko nie wpinaj karty na włączonym napędzie :-)

  • #50 08 Lut 2018 16:52
    grzegorz041
    Poziom 12  

    Dzięki. Wiem. Doczytałem. Karta właśnie przyszła. Ale weź ją teraz zaprogramuj ...Znowu czarna magia.

  • Pomocny post
    #51 08 Lut 2018 17:26
    Darek0026
    Poziom 15  

    Najpierw wciskasz przycisk nr na karcie radiowej i trzymasz aż dioda zacznie migać. Wtedy puszczasz i naciskasz przycisk pilota ktorym chcesz otwierać brame dioda zapali sie swiatlem.ciaglym.i zgaśnie. Następnie naciskasz na.centrali.zbk przycisk CH1 aż dioda czerwona.zacznie migać trzymasz cały czas przycisk. I naciskasz ten sam przycisk pilota 3 razy dioda zapali sie swiatlem.ciaglym.i masz zaprogramowane.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Nr 1*

  • #52 08 Lut 2018 17:29
    grzegorz041
    Poziom 12  

    Puszczając sygnał z pilota, w tym czasie trzymam przycisk nr1 cały czas?

  • #53 08 Lut 2018 17:36
    Darek0026
    Poziom 15  

    Nie puszczasz gdy dioda zacznie migać a gdy przejdziesz do programowania centrali to CH1 trzymasz cały czas.

  • #54 08 Lut 2018 18:00
    grzegorz041
    Poziom 12  

    Udało się!!! Działa!!! Bardzo dzięki!!!!! Poproszę wszystkich o adresy na P.W- wysyłam browarki!!!

  • #55 16 Lut 2018 15:38
    grzegorz041
    Poziom 12  

    Dziś udało mi się zamontować napęd do bramy. Ustawiłem szyny na zębatce, zrobiłem porządne mocowanie pod napęd- wyszło naprawdę ekstra.
    Wszystko hula jak trzeba! Może zacznę się ogłaszać; ''Montaż bram przesuwnych'' ! :D

  • #56 16 Lut 2018 22:40
    kotbury
    specjalista -automatyka bramowa

    Skoro mechanikujesz i murujesz to nic nie stoi na przeszkodzie - to nie wiedza tajemna ;) , trochę więcej jet zachodu z garażowymi, a już trochę "wiedzy tajemnej" przydaje się podczas montażu bramy skrzydłowej.....
    Do rzeczy -
    Masz sporo fartu (coś jak autorzy programu "Fani czterech kółek" - nie piję do ciebie ale im niemal zawsze trafiają się auta do drobnych napraw, jak nie w życiu) - rzadko kiedy zdarza się że sprzedawca jest mało świadom tego co sprzedaje, duużo częściej zdarza się sprzedaż sprzętu - szmelcu który sprzedawca opisuje - "nie testowany ale prawdopodobnie jest uszkodzone...." i tu następuje opis jakiejś mało ważnej pierdułki a faktycznie rzecz jest do śmietnika.

    Tak czy inaczej życzę długiego użytkowania :)

  • #57 17 Lut 2018 07:11
    grzegorz041
    Poziom 12  

    Dzięki. Jeszcze wkradło się pytanie. Jak zaprogramować drugiego pilota? Mam takiego samego ( zapasowego) SPACE i myślałem, że każdy przycisk we wszystkich takich pilotach nadaje na tej samej częstotliwości. Po wciśnięciu niestety nic. Można go jakoś wgrać?

  • #58 17 Lut 2018 07:55
    kotbury
    specjalista -automatyka bramowa

    Dokładnie tak samo jak pierwszego. Piloty (poza stałokodowcami i bardziej egzotycznymi lub przemysłowymi systemami zmiennokodowymi) - dopisuje się każdą sztukę osobno. W ogromnym uproszczeniu - pomimo że nadają na tej samej częstotliwości - każdy ma unikalną metryczkę i odbiornik zapamiętuje każdego z osobna..

  • #59 17 Lut 2018 13:29
    grzegorz041
    Poziom 12  

    No super, ale jak wpiszę nowego pilota, to sobie ''zmażę'' tego co mam teraz, a ja bym chciał, żeby działało na dwa...