Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wartość rezystora dla akumulatora pomocniczego

autominus 10 Gru 2017 21:55 786 21
  • #1 10 Gru 2017 21:55
    autominus
    Poziom 5  

    Witam,
    Buduję układ alarmu do samochodu z akumulatorem pomocniczym, ale w zamieszczonym schemacie nie została podana wartość rezystancji rezystora R47 1W.

    Jaką wartość rezystora należy zastosować dla:
    1) Akumulatora 12V 1.2Ah
    2) Akumulatora 9V 320mA - podtrzymanie układu i syreny piezo

    Wartość rezystora dla akumulatora pomocniczego

    Z góry dziękuję za pomoc.

    0 21
  • #2 10 Gru 2017 22:17
    bkm
    Poziom 12  

    Rezystor równolegle do diody?
    W przypadku akumulatora 9V będzie ładowany z tego o wyższym potencjale, co może spowodować jego uszkodzenie.
    Co do wartości rezystora to można obliczyć z prawa ohma znając prąd i spadek napięcia R=U/i.

    0
  • #3 10 Gru 2017 22:41
    bartosz.tarnowski
    Poziom 16  

    Schemat jest ok, ale zastosowanie akumulatora 9V nie wchodzi w grę.
    Muszą być dwa akumulatory 12V. Wtedy rezystor R47 będzie umożliwiał ładowanie akumulatora pomocniczego w trakcie jazdy. Musi być on taki aby nie uszkodziło diody D20.
    W pierwszej kolejności musimy przyjąć jaki ma być prąd łądowania akumualtora pomocnicznego np 50mA i sobie obliczyć (14.4 V -0.6V-12.5V)/R47 = 50mA
    R47 = 1.3V / 0.05 = 26
    Tak więc można dać rezystor 27ohm

    diody mogą być na 1A

    te obliczenia bazują na wartościach uśrednionych, w szczytach napięcia pulsującego z alternatora napięcie bedzie wyższe niż te 14,4V.

    Dodano po 8 [minuty]:

    No i R45 do niczego nie potrzebny tylko pobiera prąd i nic z tego nie wynika

    0
  • #4 10 Gru 2017 22:51
    bkm
    Poziom 12  

    Zgadzam się z przedmówcą co do akumulatora 12V, dla innego trzeba rozbudować układ o ewentualne ładowanie do rzeczonego napięcia lub zrezygnować z rezystora i samodzielnie doładowywać akumulator pomocniczy.

    0
  • #5 10 Gru 2017 23:52
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Biorąc pod uwagę, że ten opornik jest na 1W, to on raczej jest przewidziany na znacznie większy prąd, niż 50mA. Chyba, że założenie byłoby takie, iż ma wytrzymać zwarcie podłączenia do akumulatora pomocniczego, wtedy powinien być ze 200R - ale to by dało prąd ładowania kilka mA...

    0
  • #6 11 Gru 2017 06:00
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    A może taki wariant schematu pozwoli wykorzystać akumulator 9V? Wartość rezystora dla akumulatora pomocniczego

    0
  • #7 11 Gru 2017 10:31
    bartosz.tarnowski
    Poziom 16  

    Dobry pomysł, przy czym ja bym dał zenerkę 3.3V (jak najmniejsza) aby zagwarantować prąd w granicach 50mA - 100mA
    Taki prąd sugeruję ze względu na pojemność akumulatora 320mA

    Hmm... to by trzeba zrobić eksperyment z tą zenerką. Bo pisze się że akumulatory są 9V i 12V a pewnie dokładnie tyle nie mają

    0
  • #8 11 Gru 2017 13:38
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Może zamiast takiego niepewnego w działaniu układu z zenerką użyć np. LM317 (albo innego scalonego stabilizatora napięcia z możliwością regulacji)?

    0
  • #9 12 Gru 2017 17:39
    autominus
    Poziom 5  

    Cytat:

    bartosz.tarnowski:
    W pierwszej kolejności musimy przyjąć jaki ma być prąd łądowania akumualtora pomocnicznego np 50mA i sobie obliczyć (14.4 V -0.6V-12.5V)/R47 = 50mA

    Rozumiem, że 14.4V - prąd ładowania alternatora, 0.6V spadek napięcia na diodzie D20, a 12.5V to napięcie akumulatora pomocniczego???

    -----------------
    Raczej zastosuję akumulatorek 9V do podtrzymania działania układu i syreny piezo w przypadku odłączenia głównego źródła zasilania.
    Po zmierzeniu napięcia akumulatorka 9V (6F22) ma on ok. 8.4V.

    Czy układ oparty na LM317 zdałby egzamin?
    Wartość rezystora dla akumulatora pomocniczego

    Tylko jaką funkcję pełni tranzystor T1 BC547?

    0
  • #10 12 Gru 2017 19:05
    _jta_
    Specjalista elektronik

    To mi wygląda na jakiś dziwaczny stabilizator prądu - na prąd około 3.5mA (jeśli R1=270), na dodatek zależny od temperatury, i wątpliwym działaniu.

    Z LM317 może być problem ze spadkiem napięcia - on do prawidłowego działania wymaga sporego napięcia między wejściem i wyjściem (a jeszcze większego między wejściem, a REF, który tu jest podłączony do kolektora T1). A akumulatorek "6F22" po naładowaniu ma około 10V.

    Jeśli już stabilizator prądu, to na 2 tranzystorach PNP - działa przy spadku napięcia od 1V, dużo mniejszego, niż LM317. Ale lepiej ograniczać napięcie ładowania.

    0
  • #11 13 Gru 2017 18:26
    autominus
    Poziom 5  

    Pomyślałem nad zastosowaniem stabilizatora napięcia z serii 78xx.

    Czy takie rozwiązanie zdałoby egzamin?

    Wartość rezystora dla akumulatora pomocniczego
    Rezystor R47: 100Ω 1W

    0
  • #12 14 Gru 2017 00:20
    bartosz.tarnowski
    Poziom 16  

    Nie, ponieważ LM7809 stabilizuje równo na poziomie 9V a każdy akumulator ma nieco wyższe napięcie użyteczności. Akumulatory 12V mają na ogół 12.3 - 12.5V i trzeba je ładować napięciem średnim w granicy 13-14V
    Podobnie będzie z akumulatorem 9V a jeszcze dałeś diodę za stabilizatorem.

    Dodano po 4 [minuty]:

    I po kolejne najważniejsze ładowanie akumualtora 9V ma się odbywać tylko w czasie jazdy a wtedy napięcie jest pulsujące.
    Przydałby się stabilizator na 11V i myślę że warto to zrobić na LM317.

    0
  • #13 14 Gru 2017 06:49
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Nie znam, co pozwoliło kol._jta_ twierdzić że schemat z diodą Zenera niepewny w działaniu . Lepszy sposób sprawdzenia wszystkich hipotez nie teoretyczne rozważania i domniemania, a testowanie . Schemat jest przetestowany . Dla sprawdzenia wykorzystywał się regulowany prostownik, akumulator 12V 4A/h, akumulator pomocniczy 6V 0.6A/h , dioda Zenera 6.5V 1A, rezystor R47 zastąpiony na potencjometr 100 Om 3W. Napięcie prostownika - 14V . Potencjometr pozwolił regulować prąd ładowania w granicach 8 - 70mA. Dioda Zenera wyraźnie nagrzewała się i była zamieszczona na nie dużym radiatorze. Dla ograniczenia maksymalnego prądu, zależnie od pojemności akumulatora, szeregowo z potencjometrem należy włączyć rezystor 5- 20 Om . Jak wskazano powyżej, dla akumulatora 9V należy wykorzystać DZ z mniejszym napięciem stabilizowania.Wartość rezystora dla akumulatora pomocniczego Przy użyciu US LMxxx należy nie zapominać - minimalne napięcie Wejście - Wyjście 3V.

    0
  • #14 14 Gru 2017 11:53
    autominus
    Poziom 5  

    W czasopiśmie "Elektronika dla Wszystkich - listopad 2002" natrafiłem na wykorzystanie stabilizatora z serii 78xx do ładowania akumulatora.

    Wartość rezystora dla akumulatora pomocniczego

    Wykorzystanie 78xx:
    Wartość rezystora dla akumulatora pomocniczego

    Cytat:
    W egzemplarzu modelowym na wyjściu zastosowanego stabilizatora U1 oraz diodę LED D1, napięcie wyjściowe wynosiło 13,8÷13,9V w zależności od temperatury struktury U1. W miarę wzrostu napięcia akumulatora stabilizator będzie stopniowo zmniejszał prąd ładowania. Gdy akumulator zostanie naładowany przepływać przez niego będzie prąd konserwujący rzędu kilkudziesięciu mA. Dzięki takiemu działaniu tej prostej ładowarki akumulator będzie stale utrzymywany w stanie naładowanym.


    Z opisu wynika, że wraz ze wzrostem naładowania akumulatora maleje prąd ładowania.

    Czy takiego prostego rozwiązania nie można byłoby użyć w moim przypadku do naładowania akumulatora 9v?
    Jaką funkcję pełni zastosowana przez autora układu dioda D1? Tylko sygnalizuje ładowanie, czy coś więcej?

    0
  • #15 14 Gru 2017 13:55
    _jta_
    Specjalista elektronik

    D1 zwiększa napięcie o nieco ponad 2V - żeby zamiast 12V (to by było dużo za mało do ładowania akumulatora 12V) mieć około 14.2V (to już może wystarczyć). Niestety wadą tego układu jest dopuszczalny błąd 5% napięcia stabilizowanego przez LM7812 - czyli bez LED-a daje on od 11.4V do 12.6V (LED doda swój błąd), przydałaby się lepsza dokładność.

    Akumulatory samochodowe zimą ładuje się do wyższego napięcia, niż latem (może w górach w Gruzji jest stale zima i nie ma tego problemu), a dodatkowy akumulatorek 6F22 raczej nie będzie potrzebował zmieniania napięcia z porą roku, bo i ma mniejszy współczynnik temperaturowy, i pewnie będzie w miejscu o stabilniejszej (w trakcie jazdy i ładowania) temperaturze - uzyskiwanie napięcia, z którym wypada dobrze trafić, poprzez odejmowanie napięcia diody Zenera od napięcia, które może się zmieniać, oznacza niepewne działanie.

    A poza tym akumulatorek 6F22 ładuje się małym prądem - kilka, może kilkanaście mA. I ma on niewielką pojemność, więc lepiej go nie obciążać bez potrzeby. Tu przydałby się układ, który by: (1) przy wyłączonym silniku (braku ładowania z alternatora) nie pobierał prądu, pozwalał tylko na przepływ prądu z akumulatorka przez diodę do zasilanej elektroniki; i (2) przy włączonym silniku doładowywał akumulatorek, ograniczając prąd do około 10mA i napięcie do około 9.8V (pewnie jakieś takie napięcie jest dla tego akumulatorka odpowiednie).

    0
  • #16 14 Gru 2017 16:04
    autominus
    Poziom 5  

    _jta_ napisał:
    D1 zwiększa napięcie o nieco ponad 2V - żeby zamiast 12V (to by było dużo za mało do ładowania akumulatora 12V) mieć około 14.2V (to już może wystarczyć). Niestety wadą tego układu jest dopuszczalny błąd 5% napięcia stabilizowanego przez LM7812 - czyli bez LED-a daje on od 11.4V do 12.6V (LED doda swój błąd), przydałaby się lepsza dokładność.

    Tu przydałby się układ, który by: (1) przy wyłączonym silniku (braku ładowania z alternatora) nie pobierał prądu, pozwalał tylko na przepływ prądu z akumulatorka przez diodę do zasilanej elektroniki; i (2) przy włączonym silniku doładowywał akumulatorek, ograniczając prąd do około 10mA i napięcie do około 9.8V (pewnie jakieś takie napięcie jest dla tego akumulatorka odpowiednie).

    Dzięki za wyjaśnienie. Masz zupełną rację, że LM78xx nie jest zbyt dokładny.

    Przerobiłem na razie układ, aby doładowywał akumulatorek 9V podczas pracy alternatora:
    Wartość rezystora dla akumulatora pomocniczego

    Czy takie rozwiązanie zdałoby egzamin?
    Czy jako diodę D22 można zastosować 1N4007

    0
  • #17 14 Gru 2017 16:33
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Spadek napięcia na elementach - D20 - 0.6- 0.75V, T1 BD139 - 0.6V, LM317 Uwej - Uwyj = 3V, R47 1kOm - każdy 1 mA prądu ładowania wywołuje spadek napięcia na 1V . Nie ciężko policzyć co że zostaje dla akumulatora! Dziwi nominał rezystora R48 .

    0
  • #18 14 Gru 2017 18:42
    _jta_
    Specjalista elektronik

    A spadek napięcia na ZD1? Chyba trzeba użyć tranzystora PNP, i nieco inaczej go podłączyć - kolektor do LM7809.

    0
  • #19 15 Gru 2017 11:30
    autominus
    Poziom 5  

    _jta_ napisał:
    A spadek napięcia na ZD1? Chyba trzeba użyć tranzystora PNP, i nieco inaczej go podłączyć - kolektor do LM7809.

    Dziękuję za podpowiedź, ale nie bardo wiem jak w tym przypadku użyć tranzystora PNP z diodą zenera.

    Przerobiłem układ w taki sposób, aby wykorzystać regulator napięcia LM317.
    Wartość rezystora dla akumulatora pomocniczego

    1. Jak dobrać wartość rezystancji R48?
    2. Jak zrobić, aby regulator LM317 zaczął działać dopiero kiedy alternator wytwarza napięcie?

    0
  • #20 16 Gru 2017 00:30
    _jta_
    Specjalista elektronik

    W takim układzie nie ma jak pobierać prądu z akumulatora pomocniczego.

    Na ile chcesz ograniczyć prąd pobierany z głównego akumulatora, kiedy nie jest ładowany?

    0
  • #21 16 Gru 2017 04:54
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Regulator zacznie działać kiedy alternator wytwarza napięcie Wartość rezystora dla akumulatora pomocniczego D20 D21 - diody SCHOTTKY

    0
  • #22 16 Gru 2017 19:11
    _jta_
    Specjalista elektronik

    A może LM723 jako regulator ładowania? Napięcie ustala się przy użyciu dzielnika, łatwo na nim uzyskać charakterystykę CC-CV... Ale do włączania ładowania wypada użyć jeszcze TL431 i tranzystora PNP - LM723 tego nie załatwi. I TL431 przy braku ładowania będzie zużywał prawie 1mA z głównego akumulatora. Zamiast TL431 można użyć tranzystora NPN i mieć mniejsze zużycie prądu, ale kosztem wpływu temperatury na napięcie, przy którym włączy się ładowanie - około -35mV/°C (wyższa temperatura -> ładowanie przy niższym napięciu). A może nie wartość napięcia, a tętnienia wykorzystać jako sygnał, że jest ładowanie z alternatora?

    0