Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Napęd Came BK1200 stracił hamowanie

Klawo 11 Gru 2017 09:30 750 8
  • #1 11 Gru 2017 09:30
    Klawo
    Poziom 7  

    W moim napędzie BK1200 przestało działać hamowanie bramy.
    Po zadziałaniu krańcówki brama przejeżdża kilka centymetrów zanim się zatrzyma i uderza w odbojniki.
    Nie znalazłem w instrukcji, że można to zmienić za pomocą mikroprzełączników.
    Czy hamowanie można włączyć w inny sposób? Ewentualnie, który element sprawdzić jeśli coś się uszkodziło.
    Poza tą usterką brama działa poprawnie - otwiera, zamyka, reaguje na fotokomórkę.

    0 8
  • #2 11 Gru 2017 20:08
    tmtch
    Poziom 12  

    Jeśli brama jest dość ciężka i ma już swój przebieg, to prawdopodobnie wyrobione/wypracowane sprzęgło. Zdarza się też, że jest niezbyt dokładnie" zasprzęglona" ( bo użytkownik amator), niby jeździ, ale już się zużywa o wiele szybciej. Spróbuj trochę mocniej dokręcić, może pomóc. Chyba że jest to wersja E, to jeszcze enkoder.

    0
  • #3 12 Gru 2017 08:25
    Klawo
    Poziom 7  

    Siła dokręcenia sprzęgła chyba nie ma wpływu na takie zachowanie. Z tego co widzę na rysunkach, tam jest klin (kieł?), a nie sprzęgło cierne. Ale sprawdzę tę sugestię.
    Enkodera nie ma. Płyta ZBK.

    0
  • #4 12 Gru 2017 13:11
    Darek0026
    Poziom 14  

    Napisałem na priv.

    0
  • #5 12 Gru 2017 13:47
    Klawo
    Poziom 7  

    Darek0026 napisał:
    Napisałem na priv.

    Odpłatne naprawy wezmę pod uwagę w następnej kolejności.
    Jeśli wiesz który element odpowiada za usterkę, to chętnie się dowiem. Myślę, że inni forumowicze również.

    0
  • #6 12 Gru 2017 18:35
    tmtch
    Poziom 12  

    Siła dokręcenia sprzęgła chyba nie ma wpływu na takie zachowanie. Z tego co widzę na rysunkach, tam jest klin (kieł?), a nie sprzęgło cierne.

    Zebyś się nie zdziwił. Sprzęgło cierne ma może jakiś motorower, a nie napęd do bramy. A klin to owszem jest, ale do ustalenia na wałku koła zębatego i na pewno nie spowodowałby takiego przypadku jaki jest wyżej opisany.

    0
  • #7 15 Gru 2017 23:52
    Marek J.
    Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne

    tmtch napisał:
    Zebyś się nie zdziwił. Sprzęgło cierne ma może jakiś motorower, a nie napęd do bramy.

    Proszę nie ironizować (i to z amatora), tym bardziej, że Kolega "fachowiec" sam nie wie (chyba że z forum "Rometa")... :D
    Sprzęgła cierne były i są stosowane w niektórych modelach automatów do bram przesuwnych i to w wersjach pracujących na sucho (beninca, tau, aprimatic) oraz w kąpieli olejowej (faac). W niektórych modelach występują jako element samodzielny dociskany do wirnika za pomocą sprężyny której skok jest regulowany śrubą w osi wirnika, a w innych współpracują z hamulcem elektromagnetycznym zamontowanym nad wirnikiem silnika (tak jest w tym modelu came). Zalecałbym sprawdzenie czystości hamulca i sprzęgła. Czasem zdarza się, że jakiś nadgorliwiec próbuje smarować wszystko aby lepiej pracowało.
    Schemat poniżej...
    Napęd Came BK1200 stracił hamowanie

    1
  • #8 19 Gru 2017 14:58
    Klawo
    Poziom 7  

    Który numer na tym rysunku to hamulec elektromagnetyczny?
    Mój silnik kończy się użebrowanym elementem (44). Nie ma elementów 50 - 53, ale to jest chyba enkoder.
    Jak sprawdzić hamulec i sprzęgło?

    0
  • #9 19 Gru 2017 20:01
    Marek J.
    Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne

    To nie jest enkoder. Jest to hamulec blokujący, ale to w Twoim przypadku nieistotne gdyż nie posiadasz tych elementów. Wynika, że posiadasz "gołego" BK1200 a nie BK1200P lub E.
    Nie sprawdzisz hamulca i sprzęgła ciernego, gdyż w tym modelu ich nie ma. Mój przedmówca wspominał o sprzęgle, ale chodziło mu zapewne o system odblokowania awaryjnego (które de facto jest potocznie i przez dystrybutorów nazywane sprzęgłem a nie wysprzęgleniem awaryjnym) na rysunku ozn. 14, 15,16,17,18,19. Awaria tego zespołu następuje najczęściej poprzez niedokładne odkręcenie/dokręcenie pokrętła wysprzęglającego i rdzy wewnątrz przekładni. Następuje wówczas niedokładne spasowanie docisku ze ślimacznicą. Jeżeli podczas ruchu automatu w jedną i drugą stronę nie jesteś w stanie zatrzymać bramy ręcznie (zachowując ostrożność oczywiście) - a silnik będzie pracował, to ten element odpada. Zaobserwuj też czy po zadziałaniu krańcówki przez te kilka centymetrów kręci się wirnik silnika.
    Jeżeli tak, to na pewno nie jest winny zespół odblokowujący.
    Ten model ma hamowanie elektryczne realizowane poprzez odczep w transformatorze i jeden z przekaźników na płycie centrali.
    W pierwszej kolejności sprawdziłbym/wymienił kondensator rozruchowy. Powinien mieć pojemność 25uF lub 31,5 uF (sprawdź na kondensatorze) -dokładnie nie pamiętam...
    O ile nawet dwukrotnie mniejsza pojemność (spowodowana upłynnością) może być niezauważalna podczas normalnej pracy to podczas hamowania ma bardzo duże znaczenie.
    Jeżeli to nie pomoże wymieniłbym przekaźniki na płycie centrali (nie wskażę konkretnego, bo nie pamiętam które obsługują silnik, hamowanie i rozruch).
    Należy mieć nadzieję, że to tylko kondensator. Życzę powodzenia w diagnozie i naprawie... :D

    0