Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zelmer Alexis Young 294.5SL (ZFS0715X) - Pali bezpieczniki

12 Gru 2017 03:20 1263 4
  • Poziom 2  
    Witam. Normalnie wywaliłbym to do śmieci i kupił nową ale zaczynam zabawę z elektroniką i wygląda na to że ten badziew będzie moim pierwszym pacjentem, szczególnie że schemat ma prosty.

    Więc tak, rozebrałem tą krajalnicę jak przestała działać, w miejsce bezpiecznika wrzuciłem śrubkę - po włączeniu zadziałała, więc to on poleciał. Bezpiecznik jest 1.25 ampera, topikowy, szklany. Po zmontowaniu go włączyłem to kilka razy i znowu padło. I znowu po rozłożeniu widzę że bezpiecznik. Nie ma żadnego smrodu spalenizny, silniczek iskrzy w normie na szczotkach tak jak na filmikach y-t pokazywali.

    Instrukcje wrzucam w załącznik na dole posta. Nie znalazłem w niej nic co mogłoby być powodem tej awarii. A tu z kolei schemat:

    Zelmer Alexis Young 294.5SL (ZFS0715X) - Pali bezpieczniki

    I teraz tak, czytałem w innych tematach tutaj że przyczyną w jednej maszynce do mięsa byłą uszkodzona płytka, gdzie ktoś zaproponował żeby podłączyć samą płytkę po odłączeniu silnika i wyszło że płytka rypnięta była. W innej krajalnicy z kolei przy padającym bezpieczniku pisali o zwarciu na uzwojeniach stojana.

    I tutaj techniczne pytania, mogą być głupie bo jestem laikiem:

    Czy zrobienie czegoś takiego tzn. odłączenie silnika od płytki bez odbiornika prądu (w tym przypadku silnika) nie spowoduje jakiegoś zwarcia? Co by się stało jakby połączyć jakimś mostkiem/drutem te dwa końce po zdjęciu silnika? Przecież z wyjęciem silnika prawie cały obwód zostaje przerwany, więc jak wtedy może bezpiecznik przepalić jak mam sprawdzić tak całą płytkę o ile to jej wina? Bo z tego co widzę na schemacie jest jeden kondensator (nie mam pojęcia po co on) który łączy plus z minusem za włącznikiem i bezpiecznikiem między dławikami ale pomijając już mostek prostowniczy i silnik. Można w tym przypadku wyjąć silnik i podłączyć płytkę do prądu czy nic to nie da?
    Może spowodować zwarcie i korki wywalić?
    I jak na razie ostatnie czy jakby się okazało ze to silnik to czy jest jakiś miernik którym można by stwierdzić że na nim jest przebicie? Woltomierzem na biegunach czy czymś takim?

    Proszę o pomoc, naprawdę chciałbym z tym powalczyć
  • Poziom 43  
    Ty kpisz, czy o droge pytasz ? Np. tutaj :
    skorpionik81 napisał:
    miejsce bezpiecznika wrzuciłem śrubkę
    !!
    skorpionik81 napisał:
    Czy zrobienie czegoś takiego tzn. odłączenie silnika od płytki bez odbiornika prądu (w tym przypadku silnika) nie spowoduje jakiegoś zwarcia?
    Nie
    skorpionik81 napisał:
    Co by się stało jakby połączyć jakimś mostkiem/drutem te dwa końce po zdjęciu silnika?
    Idiotyzm, bo przy sprawnym mostku prostowniczym, natychmiast go zniszczysz. Do twojej wiadomości - ze schematów wynika, że w tych krajalnicach zastosowano dwa rodzaje silników. Albo silnik uniwersalny komutatorowy prądu zmiennego, z uzwojonym stojanem, albo silnik komutatorowy prądu stalego z magnesami trwałymi na stojanie, stąd ten mostek prostowniczy oraz kondensator.
    skorpionik81 napisał:
    Woltomierzem na biegunach czy czymś takim?

    Mirnikiem, ale uniwersalnym, nie na biegunach :D , możesz sprawdzić wszystko. Najlepiej jednak, niech to sprawdzi ,,Kumaty Elektryk", to taka moja prywatna mała rada. Ale najprawdopodobnie masz uszkodzony kondensator C2/C3 , bo to podwójny kondensator przeciwzakłóceniowy i on moze powodować spalenie się bezpiecznika, a dlaczego, to sam pomyśl......Doktorze :D
    C.D nastapi, o ile Temat nie wyląduje w Koszu.
  • Poziom 2  
    Nie kpię, tym bardziej że znalezienie w necie, wrzucenie tutaj instrukcji, zdjęć schematu po zrzuceniu go print scrrenem z instrukcji a potem użeraniu się z tym że strona nie obsługuje formatu bmp i przerabianiu go potem na jpeg, obczytania podobnych tematów i sklecenie tego w swoim pierwszym poście tutaj nie mając wprawy w obsłudze interfejsu trochę czasu i wysiłku to wszystko zajęło.

    Tak jak pisałem jestem żółtodziobem a każdy kiedyś zaczynał od zera przecież, to urządzenie ma prosty schemat i na nim chcę jakichś podstaw załapać, miernik uniwersalny też mam, będę wdzięczny za każą możliwą poradę czy tutaj czy w każdym innym następnym temacie w którym "robię sobie kpiny". Ale dzięki za wstępne wskazówki, o tych kondensatorach przeciwprzepięciowych, nie słyszałem jak do tej pory, info na necie skąpe niestety ale poszperam jeszcze.
  • Poziom 43  
    @skorpionik81 Kolego Szanowny - zapraszam do zapoznania się z podstawową metodologią pomiarow elektrycznych za pomoca multimetru, oraz działaniem mostka prostowniczego. Z zasadą dzialania silników elektrycznych takze. Wybaczy Kolega ironie, ale napisanie o ,,zwarciu wyjscia płytki kawalkiem drutu" nieco do niej prowokuje.
  • Poziom 2  
    W porządku Kolego dzięki za wyjaśnienia i sugestie, w sumie to jak się rozejrzałem po forum to ten mój temat bardziej powinien być w dziale dla początkujących. Od dawna czytam różnego rodzaju informacje w sieci o różnego rodzaju podzespołach, transformatorach, kondensatorach, rezystorach, budowach sieci itp... oglądam filmiki jakieś jak są, ale praktyczna wiedza i świadomość jak z tym działać to już zupełnie inna bajka ;)