Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Skuter Chiński - Schemat porządnego modułu CDI

InstalacjeTV 12 Dec 2017 09:54 4671 25
IGE-XAO
  • #1
    InstalacjeTV
    Level 11  
    Poszukuje schematu modułu zasilanego prądem przemiennym (cewka CDI oporność około 450Ω).
    Oczywiście moduł o stałym kącie wyprzedzenia.

    Oryginalny się przepalił rozebrałem go, aby zobaczyć co tam ciekawego ma w środku.
    Niestety podczas rozbiórki uszkodziłem jeden element (zaznaczyłem go na foto).
    Skuter Chiński - Schemat porządnego modułu CDI


    Posiada ktoś porządny prosty schemat takiego modułu?
    Bez żadnych regulacji przyśpieszenia i zbędnych bajerów.
    Najlepiej podobny do oryginalnego, wsadzę mocniejsze elementy i będzie mam nadzieję służył na wieki :)
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • IGE-XAO
  • #2
    robokop
    Moderator of Cars
    A cóż się w tym przepaliło? Bo raptem 3 diody, 4 kondensatory, dwa rezystory i tyrystor....
  • #4
    InstalacjeTV
    Level 11  
    robokop wrote:
    A cóż się w tym przepaliło? Bo raptem 3 diody, 4 kondensatory, dwa rezystory i tyrystor....


    Nie mam czasu dochodzić co się przepaliło, chciałbym zlutować nowy porządny układ :)

    carrot wrote:
    Link


    Sprawdzony układ?

    Znalazłem jeszcze podobny, który będzie lepszy?
    Mam nadzieję, że żaden z nich nie ma ograniczenia obrotów?
    Skuter Chiński - Schemat porządnego modułu CDI
  • #5
    jaspi85
    Level 21  
    Witam stary temat ale niektóre tematy są aktualne długoterminowo u mnie tak jest z paroma tematami... Ten sam problem mam i pytanie podbijamy czy dobry jest ten układ... Zapłon na czujniki halla bezstykowy elektroniczne sterowanie cewka zapłonowa. Też się przymierzałem do tego schematu i nieco zmodyfikowany jest układ schematu po swojemu z wyobraźnią jak to działa każdy etap segment grupa. Podzieliłem i buduje od strony czujnika halla. Na koniec stanę na tranzystorach... Bo mosfet odpada za dużo elementów a ma być proste i niezawodne. Dobrze myśle?
  • IGE-XAO
  • #6
    carrot
    Moderator of Cars
    Największym problemem w połączeniu halla z cdi będzie zrobienie zasilania czujnika. Musisz zbudować układ redukujący dochodzące do kilkuset V napięcie zasilające moduł, tak aby stabilnie zasilić czujnik halla napięciem 12V.
    W przypadku picup coil nie ma tego problemu, gdyż sama cewka generuje impuls wyzwalający tyrystor.
    Zobacz na tą stronę, programowalny układ cdi i jak jest zrobione zasilanie µC Link
  • #7
    robokop
    Moderator of Cars
    jaspi85 wrote:
    Podzieliłem i buduje od strony czujnika halla
    Ostatnie motocykle na "hallach" to były chyba prod. DDR - hallotron jest elementem wrażliwym, zawodnym i wymagającym zasilania. Do tego potrzebuje magnesu. Czujnik indukcyjny wypada znacznie lepiej.
    jaspi85 wrote:
    Na koniec stanę na tranzystorach... Bo mosfet odpada za dużo elementów a ma być proste i niezawodne.

    Chyba lepiej daj sobie spokój. Mosfet jest tranzystorem, wcale nie wymaga większej ilości elementów i również wychodzi korzystniej niż tranzystory bipolarne - mniejsza rezystancja złącza, a co za tym idzie mniej ciepła, większe prądy i napięcia.
  • #8
    jaspi85
    Level 21  
    Bardzo dziękuję za pomoc odpowiedzi za wszystko. Tego potrzebowałem. I motor to Suzuki gk53c inaczej gsox400e/s 87r. Przepięciem spaliło wszystko co było włączone H4 mijania postojowe moduł zapłonowy CDI i prostownik z regulacją napiecia. A podobno od tego się wszystko działo to było problem i po nim reszta poszło. Stop się zachował drogowe migacze i luz z olejem kontrolki. Reszta padło. Dlatego cena modułu przekracza wartość całego motoru... Jestem w takiej kropce rencista że.... Prądnica też mogła paść? Przebicie uzwojenia na luzie...? Można zastąpić tym od skuterów?
  • #9
    carrot
    Moderator of Cars
    Skoro przepięcie zniszczyło wszystkie moduły w motocyklu, to raczej miałeś tam moduł DC-CDI zasilany z instalacji 12V
    W alternatorze jest tylko 3-fazowe uzwojenie instalacji 12V, bez wysokonapięciowej cewki zasilającej cdi
  • #10
    jaspi85
    Level 21  
    Tak to prawda. Tylko co to jest za czujnik halla? Hallotrony... Czemu trzy wyprowadzenia ma? Tak pokazuje google grafika... I ten schemat jest moja baza do budowy... Zamiast tyrystora zastosuje tranzystora bdp495 takie znalazlem na luzie. Dwa i analiza napięciowa czy nie spali bramkę bazę... Typ npn... Chciałem spróbować możliwości moje po udarze mózgu z elektroniką... Elektryka idzie spokojnie. Mechanika średnio upiarte jest... No i tutaj wiedzą się kończy na temat motoru mojego. Nic więcej nie wiem. Prądnica alternator bez wzbudzania. Jest trochę ochydne upiarte bo reguluje się przez zwore zwarcie do masy. To jest mordowanie prądnicy i typowe hamowanie elektrowni wiatrowej przez obciążenie mocą grzałki... Takie uroki magnesu trwałego. Czasem lepiej jest normalne alternator z wzbudzeniem na wirniku. Też bym chętnie zmienił prądnice. No to teraz problem trzeba ratować omówić wyjaśnić ten czujnik jakie są w tym motocyklu ? I moduł zapłonowy CDI nazwę ma 32900-43402... Drugi to rectifier adsemble... Motor to gk53c... Przejechałem 20 km spokojnie bez objawów w tym roku. W tamtym roku wrażenie braku ładowania akumulatora i pustego akumulatora... Wróciłem do domu i sprawdzam napiecie. Ma ładuje jaśnieją światła przy obrotach... A teraz takie cyrki robi...
  • #11
    carrot
    Moderator of Cars
    Porób zdjęcia, jak u Ciebie wygląda alternator, czujnik halla i uszkodzone moduły.
    To nie jest tak jak myślisz, że zastosujesz tranzystor albo tyrystor jaki masz pod ręką i układ zadziała. Nie, system cdi i tci są zupełnie inne, choć spełniają taką samą funkcję (wytwarzają iskrę).
    Weź miernik i zmierz rezystancję uzwojenia pierwotnego cewki wysokiego napięcia, od tego zależy konstrukcja modułu
  • #12
    jaspi85
    Level 21  
    Model motocykla to Suzuki gk53c inaczej gsx400E/S moduł zapłonowy CDI to 32900-43402 nie mam zdjęcia i siły a po udarze mózgu jestem staram się coś zrobić... Laptopy poszły pc nie świecą monitory na telefonie działam obecnie nie jest funkcjonalny ale zawsze coś... Czujnik halla mają 325 omów dwa sztuki... Cewka zapłonowa osobna jest tylko 4omow...dwa razy. nie wiem gdzie jest alternator prądnica... Chętnie bym zmienił na samochodowe alternatory prądnice... Lepsza funkcja działania... Później wstawię zdjęcia fotki. Dziękuję. Macie jakieś pomysły schematy elektryczne żeby odpalić silnika? Potem poszukam fabrycznie nowe modele... Lubię oryginalne części.
  • #13
    carrot
    Moderator of Cars
    Znalazłem schemat. Nie masz czujników halla, to są dwie cewki wyzwalające i podwójny moduł DC-CDI zasilany z instalacji 12V. Rezystancja uzwojenia cewki wysokiego napięcia również wskazuje na moduł CDI, zapłon tranzystorowy w tym przypadku nie zadziała
  • #14
    BANANvanDYK
    Level 39  
    TCI, a nie żaden CDI czy DC-CDI. Na cewki WN jest podawane +12V przy włączonym zapłonie.
    Skoro wszystko popaliło się przez skok napięcia, to raczej do wymiany regulator napięcia. Przy okazji do sprawdzenia stator czy nie ma uszkodzeń, dodatkowo przyjrzeć się akumulatorowi czy nie jest wadliwy. Zwracam tylko uwagę że na wyżej podanym schemacie jest przedstawione zabytkowe rozwiązanie włączania dodatkowego uzwojenia przy włączonych światłach. W tym przypadku bez świateł alternator działa jako tzw. "dwufazowe" (jedna faza, uzwojenie bezmasowe), a przy włączonych światłach jako trójfazowe.
    Oczywiście można spróbować naprawić moduł, o ile nie jest zalany twardą masą.
  • #16
    carrot
    Moderator of Cars
    Faktycznie nie jest to CDI, tylko tranzystorowy moduł zapłonowy, mój błąd
    Znalazłem filmik z naprawy Link
    Regulator napięcia bez problemu kupisz na znanym portalu aukcyjnym Link
  • #17
    jaspi85
    Level 21  
    Skuter Chiński - Schemat porządnego modułu CDI Skuter Chiński - Schemat porządnego modułu CDI Skuter Chiński - Schemat porządnego modułu CDI
    Witam to jest to co upalilo zostało sprawne czarny bolec kubek kierunkowskazy nie było włączone skrzyżowania nie było.

    Dodano po 24 [minuty]:

    W czasie szukania tak podpowiadali co to jest na google... Nie miałem pomysłu jak to szukać ani jak to działa w tym motocyklu bo mi się słabo robi jak trzeba rozbierać silnik a miałem smykałkę chęć dłubania ... Po udarze mózgu nie jestem taki mocny jak przed udarem. Przed udarem miałem duże możliwości techniczne i zaparcia kombinacje przy okazji. A teraz to już jest jak depresja brak chęci brak cierpliwości odechciewa się... Na siłę trzeba się pchać... Nie jest to fajnie a że wyszło się z udaru to szkody mam to co wyżej napisałem i ciężko się pisze precyzyjne częstotliwościowe ruchy krótkie serie zaburzone nie wykonalne. Pilniki piłka do metalu przykład... Kto by pomyślał że mnie to spotka 34l... Nie stary nie młody... no pamięć i wiedza swoje działa a motywacja i chęć swoje to jest zepsute zniszczone... Trzeba się starać no i jak to jest łatwo powiedzieć. Mimo wszystko proszę o pomoc was z motorem. Jak to naprawić bo nie sztuką jest dać do elektryka... Jak to może być drobnostka i tranzystorem odpalę silnik. Bo to nie jest skomplikowane. Ogarnialem ten temat ale zarzucilem... Miałem do malucha montować podobne produkty prototyp budowy. I inne sprzety silnika spalinowego. Nie gryzłem ten temat bo nie miałem motocykla na tym zapłonie. Trafił mi się taki motor to nie znałem budowy charakter motoru. Nawet teraz obecnie jest mi ciężko z internetem.
  • #18
    jaspi85
    Level 21  
    Skuter Chiński - Schemat porządnego modułu CDI Skuter Chiński - Schemat porządnego modułu CDI Skuter Chiński - Schemat porządnego modułu CDI

    Witam serdecznie wszystkich forumowiczów tu na elektrodzie.pl i zrobiłem rozeznanie silnika motocykla. Takie czujniki halla bezstykowy elektroniczne sterowanie cewka zapłonowa osobna kazdego jest. Można nawet na upartego przejść na platynki z regulacją kąta wyprzedzania zapłonu... Dobrze widzę wyobraźnia pracuje. Ale wiadomo lepiej jest jak jest fabrycznie. Opór czujka to 338 i 340 omów cewka zapłonowa to około 4 omów kazda.... No i pytanie czy zadziała na tranzystorach bipolarne? Bo napięciowe to za mało napiecie będzie. Moduł zapłonowy CDI posiada zasilanie i sterowanie cewka zapłonowa z osobna oraz sygnały z czujników pobiera... Tak wtyczki wyglądają te dwa osobne wejścia... Co myślimy dalej? Jak to zasilanie by wyglądało ? Tranzystory tradycyjnie zasilanie mają być żeby robiło zwarcie na czas podania sygnału... I cewka zapłonowa odpala świece i miłej podróży... Dobrze myśle? Poprawcie mnie bo nie czuję się na siłach ale chciałbym zrobić.
    Do tego jeszcze sprawdziłem prądnice po kablu i mam opór 1om na każdym i nie ma zwarć do masy i przebicia. Wygląda na sprawny. Regulator napiecia i prostownik poleciał głównie nie ma drożności masy do masy nie dopływa przez niego nie ma zasilania deski rozdzielczej kierownicy... Reszta jest ok w porządku ale zapłonu nie ma. Sprawdze jeszcze czy iskra jest na krótko sztuczna masa. Pomijając regulator napiecia i prostownik... A zasilanie z Akumulatora. Może chaotycznie piszę albo wygladam na nieuka i zielonego ale tak nie jest...
    Jeszcze dopisze. A może by tak na tym zbudować prosciej by było całość sterować? Skuter Chiński - Schemat porządnego modułu CDI Skuter Chiński - Schemat porządnego modułu CDI
  • #19
    jaspi85
    Level 21  
    Witam ponownie a co myslicie o moduł zapłonu malucha 126p albo od skuterów? To wszystko x2.. Bo używany kosztuje 400zl (kot w worku) a nowy 2900zl... Macie jakieś pomysły co zrobić? Schematy jakieś są? Poważnie na tyrystorach się buduje? Oj to muszę przeglądnąć moduł i sprawdzić czy wszystko jest ok.
  • #20
    jaspi85
    Level 21  
    Witam serdecznie temat odświeżam bo umarło padło. Można zbudować na tranzystorach npn pnp potem piętro wyżej mosfety z bramką pojemnością? Bo myślałem że pojemność bramki będzie odporne na opór czujnika Halla oraz cewki zapłonowe... A po blysku Halla napiecie naładuje bramkę i puści prąd na cewki przez npn pnp tranzystory... A całość zasilane z akumulatora. Będąc pod napięciem? Albo bez napięciowe zasilanie modułu.?
  • #21
    cyborg39
    Level 27  
    Powiem Ci tak. Mam bardzo podobny problem, posiadam Suzuki GSX 550 ES (a Twój to GS 400), tam są bardzo podobne układy zapłonowe. U mnie też wszystko było spalone, łącznie z impulsatorami. Zacząłem temat rozgryzać, mam tą samą sytuację z cenami modułu zapłonowego - używany niby pewny 700 zł, nowy ok. 3000 zł - bez sensu kupować. Znalazłem na Facebooku człowieka który dał mi radę aby kupić dwa moduły DC-CDI od chińskich motocykli i połączyć je do impulsatorów, cewek i zasilania. Moduł 1 szt. kosztuje ok 35 zł. Zrobiłem tak, niestety miałem też problem z przekaźnikiem rozrusznika i podczas prób spaliłem jeden moduł - one nie są odporne na zostawienie włączonego zapłonu bez pracy silnika, za długo go tak zostawiłem. Jednak zanim się spalił iskra była, tak więc jest duża szansa że motocykl będzie działał. Na razie nie wracałem do mojego motocykla z braku czasu, ale moduł już leży kupiony więc kiedyś pewnie to uruchomię. Tobie radzę zrobić tak samo bo to najtańsze rozwiązanie, tylko musisz kupić odpowiedni moduł, bo większość chińskich pojazdów ma zapłon AC-CDI, a ty musisz mieć DC-CDI
    To np coś takiego: https://smugi.pl/product-pol-8846-Modul-CDI-WM-odblokowany-Inca-4T-DC.html
  • #22
    jaspi85
    Level 21  
    Mój motor to jest gsx400E gk53c. I pasuje od gs500? Albo innego motoru? Skutery i china zostawiam na bok na razie. A jak już to który jest najmocniejszy i bardziej markowy czy niezawodny? Taki co prędzej silnik z super serwisem się rozleci przebieg dwa miliony będzie miał a moduł zostanie cały i zdrowy? To taki china kupię.
  • #23
    cyborg39
    Level 27  
    Nie wiem czy pasuje od GS500, musisz sam kupic i zaryzykować. Podałem Ci najprostsze, najtansze rozwiązanie - 2 moduły kupisz nowe za max 70 zł, co do trwałośc - nikt ci nie odpowie jak to jest z dzisiejszą chinską produkcją. Zawsze możesz mieć w zapasie 2 kolejne moduły jak tak się boisz awaryjnosci, one są tanie i łatwo dostepne. Ale rob jak uwazasz
  • #24
    jaspi85
    Level 21  
    70zl to jeszcze przeżyję najwyżej dokupię zapasowo. To będzie 140zl a nie 400-600zl...a powiedz mi jakie ma wyprowadzenia piny? Co robić z prądnicą motoru jako kat fazy zapłonu? Wyprzedzenie kąta zapłonu? Ma takie coś czy to jest ważne?
  • #25
    cyborg39
    Level 27  
    Co do kąta wyprzedzenia to nie udało mi się znaleźć tej informacji. Ale człowiek który mi podsunął to rozwiązanie twierdzi że jeździ na czymś takim już długo i silnik pracuje normalnie. Pinout masz na fotce znalezionej na tym forum
    Skuter Chiński - Schemat porządnego modułu CDImodul DC..I.png Download (268.91 kB)
    Oryginalną wtyczkę do tego gniazda z przewodami można też bez problemu dostać, chyba ok 3 zł sztuka

    I jeszcze prośba do moderatorów działu o wydzielenie części wątku jako osobny temat z innym tytułem, może się przydać komuś w przyszłości
  • #26
    jaspi85
    Level 21  
    Dziękuję bardzo za odpowiedź bardzo pomagasz mi i nam tutaj obecnych i tych przelotem zaglądającym tutaj. Napis na biało muszę się bać? Impulsator to kto to jest? Czujniki Halla czy platynka? Bo to jest duża różnica. Cewka wyzwalająca podobno jako czujniki Halla. Czy całkiem coś innego? W końcu nie wiem co to jest co mam. Czarne pudełko dwa razy. Umieszczony po prawej stronie na wale silnika z językiem metal wyzwalanie napięcia iskrę. W maluchu też tak się montowało. Mam malucha 126p i mnie nerwica bierze rozrusznik h... Silnik zlopie krwiopijca benzyny. Dzisiaj dwa kursy i h.. Zapłon start rozruch rozrusznik... Krew mnie zalewa zmieniłem bendiks. I dalej to samo. Nie ten temat. Już prędzej bym dał silnik tico to jest miód silnik. Pod względem wszystkim. Ekonomia moc na luzie. Rozrusznik. 10 lat bez awarii kuźwa... A maluch to kierowca w gaz a silnik zgasł. Silnik zgasł kierowca pizda... Gaźnik coś problem ma chyba... Pompa paliwa poszedł... Zmieniłem nic. Butelka nad silnik. I wypierdolił za to 2L!!!!... Na złom idziesz. Ty h... Na paliwo nie będę robił. Jestem tutaj w temacie traktory... To zobaczycie. Niby zabawka a ma mocy w h. Na luzie jedzie tylko mnie interesują sprzęgło. Hamulec brak... 20 lat pracuje. Nie tak intensywnie ale zawsze jest brany do precyzyjnych prac. Ufam mu bardzo pod względem opony przyczepność i wywrotka. Pod górę i pochylnia bokiem jadę. C360 już nie bardzo bym tak jeździł... A ciągnął drzewo suche namoczone po deszczu i półtora dnia bez deszczu na słońcu. Droga pole trawa... Minimum dwa tygodnie suszy musi być u mnie żebym spokojnie jeździł bez buksowania. Blokada brak. Już prędzej bym dał silnik od tego motoru suzuki. Ma dźwięk i skrzynie biegów tak że luz. 6x5 motor Polonez skrzynia biegów. 30 biegów plus 6 x wsteczny... To jest bardzo dobrze bardzo dobre. Ach rozpisałem się bo musiałem się uspokoić się przez ten traktor esiok malucha. A trasa przejazdu to... 1km...? Może 2km... Bo to wszystko jest przy domu. I bardzo dobrze bo na drodze awaria to już kaplica blokada drogi... I daleko do domu... A też pod górę do domu... I ziemia trawą i asfaltową pod górę jest do domu. Okropnie to jest. C360 też dużo pali. Ale jest pomocny w roli tura... Będę budował nowy już na lepszych częściach takich co można kupić i naprawić. A nie rzemiosło metalurgii. I kombinuj nowy tworzyć... Z blokadą mostu. 4x4 i hamulec na wszystkie koła och... Tak te cztery koła. C360 ma tylko dwa z tyłu a brakuje mi bardzo z przodu hamulec... Mam silnik s15 piaskarka rozrusznik brak bo r5k ma być. I ma ktoś albo od czego można dopasować? Tutaj też pomóżcie tak pisać tutaj. Ma całkiem odwrotnie obroty w lewo a wszystkie w prawo kręcą. I co 500zl za lewe obroty? Nie. Nie dla mnie takie jaja. Zbuduję se po swojemu. A odpalanie robiłem na silniku pralki ten szeregowy szczotkowy 250W... Na koło zamachu opasalem z silnikiem. Daje rade. Bez odpreznika cofnięty do tyłu koło. Tak że nie liczy się moc silnika a moment obrotowy Nm... I może obroty ile daje. Reszta nic. Tym się kierujemy przy budowie tesla auto akumulator. Silniki może mieć 30000obr.min ale żeby Nm miało na końcu obrotów. A nie przy 3000obr.min... Wtedy reszta do przodu jest bajką do śmieci taki silnik. No dużo myślę i próbuje zrealizować. Chociaż ciężko mi to idzie... Bo akumulatory kosztują a pojemność baterii 35-40Ah to za mało jak na zimę... Dobrze by było dać 95Ah taki optymalny. Bo te 100 i wyżej są już wrażliwe na wszystko. Masa jeszcze idzie. Regulator zrobię sobie. Prąd do 150A maksymalnie u mnie pójdzie. A optymalnie będzie na poziomie 5A i wyżej zależy od terenu. Co do wydzielenia to poproszę to zrobić bo ja nie potrafię. I dać mi znać jak to poszło. Przyczepić do mojego motocykl suzuki gsx400E gk53c moduł zapłonu oraz tesla domowej roboty. I traktor własnej roboty.

    Moderated By Felini:

    Używanie wyrazów powszechnie uznawanych za wulgarne.
    3.1.6. Rozpowszechnianie treści sprzecznych z zasadami współżycia społecznego oraz dobrymi obyczajami.
    3.1.7. Rozpowszechnianie treści o obraźliwym charakterze, bądź naruszających obowiązujące standardy etyczne.