Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Fiat 125p 1500 - Cieknąca pompa wody - wymiana na pompę od poloneza

LENIWIEC_PL 12 Gru 2017 21:42 1572 22
  • #1 12 Gru 2017 21:42
    LENIWIEC_PL
    Poziom 15  

    Witam serdecznie.
    Otóż od pewnego czasu posiadam fiata 125p z silnikiem pojemności 1500. Auto jest ubezpieczone, ma przegląd jeszcze i robi głównie jako auto transportowe do przewożenia ciezkich rzeczy w bagażniku. Ostatnio jakieś 2 miesiące od zmiany cieczy chłodzącej z wody na płyn borygo eko(zielony) zaczęła przeciekać mi na łożysku pompa wody. Planuję zamontować pompę wody od poloneza razem z obudową termostatu lecz nie mam pewności czy otwory będą pasować. Robił ktoś takie przeróbki? Opłaca się montować pompę z poloneza czy lepiej naprawić starą? Która pompa wydajniejsza(lepsza), od poldka czy fiata 125p?
    Pompę wody mam zamontowaną starego typu czyli taką z tymi ukośnymi króćcami:
    Fiat 125p 1500 - Cieknąca pompa wody - wymiana na pompę od poloneza
    Planuję zamontować taką:
    Fiat 125p 1500 - Cieknąca pompa wody - wymiana na pompę od poloneza

    0 22
  • #3 13 Gru 2017 10:37
    Doktorr
    Poziom 34  

    Inne średnice i układ węży. Zestaw naprawczy podany przez kolegę powyżej jest niewłaściwy.

    Fiat 125p 1500 - Cieknąca pompa wody - wymiana na pompę od poloneza

    0
  • #4 13 Gru 2017 13:42
    LENIWIEC_PL
    Poziom 15  

    Jeśli chodzi o naprawę widziałem zestawy naprawcze pompy wodnej zarówno do poloneza jak i fiata 125p(zestawy te same) ale pompa jest stara, nie mam pewności czy uda się z niej wybić łożysko i rozebrać w sposób takowy aby nie uszkodzić obudowy dlatego myślałem nad zakupem nowej pompy od poldka lub oryginalną z fiata 125. Ta u mnie przy silniku na 95% jest od samego początku(nigdy nie naprawiana).
    A która pompa wydajniejsza, lepsza ? Ta od poldka czy oryginalna fiatowska?

    0
  • #5 13 Gru 2017 14:33
    Doktorr
    Poziom 34  

    Obie mają te same bebechy. Od Poloneza musisz kombinować ze średnicą przewodów gumowych bo nie będą pasować i ma inne wyjście na przewód-rurkę nagrzewnicy.

    0
  • #6 13 Gru 2017 14:37
    robokop
    Moderator Samochody

    Zara moment - który silnik? "Kredens" po bodaj '87 miał ten sam co Polonez -zaprzestano produkcji starocia 115C z filtrem oleju pod kolektorem ssącym. W takim przypadku pompy będą te same!

    0
  • #7 13 Gru 2017 14:48
    Doktorr
    Poziom 34  

    Robert czytaj post nr 1.

    cyt:Pompę wody mam zamontowaną starego typu czyli taką z tymi ukośnymi króćcam

    0
  • #8 13 Gru 2017 14:50
    robokop
    Moderator Samochody

    Doktorr napisał:
    ma inne wyjście na przewód-rurkę nagrzewnicy.
    Rurka nagrzewnicy była chyba ta sama, łączona krótkim gumowym mankietem z pompą. Różnica była w wyjściu do termostatu - była inna obudowa, w jednym pozioma, w drugim pionowa.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Doktorr napisał:
    Pompę wody mam zamontowaną starego typu czyli taką z tymi ukośnymi króćcam
    No to wymieni sobie jeszcze obudowę termostatu, bo w starej na 90% pourywa śrubki i tyle -cała przeróbka. Trzeba tylko zaślepić wylot do zbiorniczka wyrównawczego.
    Jeszcze jedno -pompy wody demontowało się bezproblemowo - łożysko nie było pasowane na wcisk, tylko ustalane wkrętem - po jego wykręceniu i ściągnięciu przedniej tarczy zabierakowej z ośki, bez problemu wychodziło po lekkim stuknięciu. Zestawy naprawcze przez chyba cały okres produkcji FSO były identyczne

    0
  • #9 14 Gru 2017 00:11
    zibi999
    Poziom 13  

    Reperaturka i smar i nowe łożysko to chyba najlepsze wyjście żeby nie generować kosztów ;).

    1
  • #10 14 Gru 2017 13:18
    Megawe
    Poziom 29  

    Reparaturka pompy wody do 125p ze sprzęgłem elektromagnetycznym MA DRUCIK MIEDZIANY a bez tego sprzęgła reparaturki są bez tego drucika.
    Reparaturka jeżeli jest wiekowa to nie nadaje się do montażu. Wewnątrz jest uszczelnienie gumowe, które parcieje i przez to reparaturki ciekną.

    Fiat 125p 1500 - Cieknąca pompa wody - wymiana na pompę od poloneza

    0
  • #11 15 Gru 2017 08:03
    LENIWIEC_PL
    Poziom 15  

    Witam serdecznie panowie.
    Sprawa pompy wygląda masakrycznie, podczas odkręcania odleciał ze starości kawałeczek aluminium mocujący pompę, na około wirnika jest tyle nalotu rdzawego, że nie wydaje mi się aby coś z niej jeszcze było. Puki co wirnik próbuję zdjąć (ściągnąć) starym ściągaczem do kół pasowych(takim z 3 nogami) lecz ten ani drgnie a nie chce go połamać.
    Kolejny problem to obudowa termostatu która po prostu jest tak zapieczona, że nie chce zejść w celu wymiany termostatu.

    0
  • #12 15 Gru 2017 10:14
    Doktorr
    Poziom 34  

    Wykręć kołek zabezpieczający. Wypchnij całe bebechy do tyłu. Utnij szlifierką kątową ośkę łożyska. Podeprzyj wirnik na całym obwodzie i dopiero wtedy wybijaj.

    0
  • #13 26 Gru 2017 20:28
    LENIWIEC_PL
    Poziom 15  

    Witam panowie ponownie.
    Niestety przy prubie wybicia(wypchania) bebechów do tyłu i zrobieniu wszystkiego tak jak proponowaliście korpus pompy przy łożysku uległ uszkodzeniu. Zakupiłem używaną pompę wody od poloneza 1.6 gli lecz niestety nie pasuje. Sprawa wygląda tak, że za dużo wystaje koło pasowe pompy dzieki czemu pasek nie leży równolegle z kołem pasowym silnika. Rozwiązania brak.

    0
  • #15 26 Gru 2017 20:37
    robokop
    Moderator Samochody

    Przecież pomiędzy obudową pompy, a flanszą jest około centymetra luzu - nie da się jej wcisnąć głębiej?

    0
  • #16 26 Gru 2017 21:56
    LENIWIEC_PL
    Poziom 15  

    robokop napisał:
    Przecież pomiędzy obudową pompy, a flanszą jest około centymetra luzu - nie da się jej wcisnąć głębiej?

    Wciśnięta jest na tyle głęboko, że od obudowy pompy do koła pasowego jest 1cm luzu. Można wcisnąć głębiej lecz tu jest kwesta 2cm a nie jednego cm.
    Jeśli znajdę kabelek usb sprawny to wrzucę zdjęcia jak sprawa wygląda.
    Wymiana koła pasowego na silniku nie wchodzi w grę gdyż to od poloneza nie podejdzie do tego silnika. Po odkręcenia aluminiowego dekielka koła pasowego w środku jest olej, pewnie smarowanie czegoś a polonez ma koła pasowe bez dekielka a wiec inna konstrukcja.
    Sprawa wygląda w ten sposób:
    Fiat 125p 1500 - Cieknąca pompa wody - wymiana na pompę od polonezaFiat 125p 1500 - Cieknąca pompa wody - wymiana na pompę od poloneza

    1
  • #18 26 Gru 2017 22:09
    robokop
    Moderator Samochody

    PITERRR napisał:

    Fiat 125p miał rozrząd na łańcuszku a Polonez już na pasku i dlatego jest różnica w kole pasowym

    Nie. Róznica jest dlatego, że w starym 115C w "kredensie" koło pasowe było jednocześnie filtrem odśrodkowym magistrali oleju.

    0
  • #20 26 Gru 2017 22:28
    robokop
    Moderator Samochody

    PITERRR napisał:
    A tak tak dokładnie zapomniałem dopisać

    A 115C w końcowym okresie produkcji, też już był na pasku - była inna obudowa rozrządu.

    0
  • #21 27 Gru 2017 08:10
    LENIWIEC_PL
    Poziom 15  

    Panowie zdjęcia dodałem do postu i widac wyraźnie, że jeśli koło pasowe by miało 2 paski to pompa wody by leżała równolegle z 2 rowkiem ;) Czyli jeśli zamiast aluminiowego dekielka byłby rowek na pasek to byłoby idealnie. Niestety tak jak mówicie polonezy miały rozrząd na pasku, ten ma rozrząd najprawdopodobniej na łańcuszku. Rozwiązanie jakie widzę to dotoczenie koła pasowegow miejsce dekielka aluminiowego(zastąpienie dekielka małym kołem przykręcanym na śrubki tak jak dekielek) co wydaje sie być metodą dosyć ryzykowną gdyż nie ma pewności, że wszystko oda się uszczelnić i wycentrować, dorobienie koła na 2 paski klinowe 10mm do alternatora(alternator 90A 14V z passata b3) i połączenie pompy z kołem pasowym na alternatorze lecz na alternatorze musiałoby być większe koło pasowe niż na pompie aby zapewnić jej optymalną pracę i wydajność lub po zwrot tej pompy która jest prawie nowa(na niej data 11/2016) i zamontowanie oryginalnej fiatowskiej z tymi skośnymi króćcami lecz zakup takiej to koszt około 100zł i to z kołem pasowym elektromagnetycznym(uda sie przerobić na pasowe?).

    0
  • #22 27 Gru 2017 08:44
    gimak
    Poziom 37  

    W moim FSO1500 płaszczyznę koła pasowego pompy wodnej miałem przesunięte w stronę bloku silnika o 8 mm. Żeby je ustawić w płaszczyźnie pozostałych kół pasowych, pompę do bloku zamocowałem poprzez podkładkę z blachy aluminiowej o gr. 8 mm.

    0
  • #23 29 Gru 2017 14:43
    LENIWIEC_PL
    Poziom 15  

    Panowie znalazłem genialne w swojej prostocie rozwiązanie a mianowicie pompa od poloneza jest calutka z aluminium(korpus) zaś pompa z fiata 125p ma korpus z aluminium oraz dekielek(ten od strony silnika) z blachy. Rozwiązanie polegało na przełożeniu dekielka stalowego z pompy od fiata który ma grubość jakieś 4-5mm do pompy poloneza której to dekiel ma 12-13mm i jest alumniowy. Gabarytowo dekielek pasuje niemal idealnie jeśli chodzi o otwory na śruby na klucz 13 (mam na myśli śruby którymi się przykręca pompę do bloku żeliwnego), niestety śruby trzymające ten dekielek, na klucz 10 trzeba było przesunąć(wywiercić nowe otwory obok) i pokombinować by schować w tej blaszcze łepek śruby gdyż jeśli by wystawał to dochodziłaby pompa do bloku silnika. W polonezie w aluminiowej podstawce był gwint i śruba sie wkręcała od strony koła pasowego a w fiatowskiej pompie gwint był w korpusie pompy a w deklu śruba z łepkiem stożkowym. Po dorobieniu uszczelek i zamontowaniu pompy do silnika koło pasowe układa się idealnie równolegle względem koła pasowego na wale korbowym.
    Obudowa termostatu z poloneza pasuje praktycznie bez żadnych przeróbek tylko trzeba dokupić dłuższe śruby bo te oryginalne wystają tylko 3mm (z podkładką sprężynową) i próba wkręcenia ich może uszkodzić gwint w korpusie. Ja kupiłem takie które wystają 1,5cm(z podkładką sprężynową). Po zamontowaniu jedyny problem to taki, że rurka(gruba ta) od obudowy termostatu wystaje o 1cm bardziej do przodu względem pompy wodnej i fabryczne kolanko pompy troszkę dziwnie wygląda, ale działa i da sie bez problemu zamontować. Moje kolanko jest nie fabryczne tylko pochodzące od bodajże z matiza ale jest ok. Gdyby obudowę termostatu stoczyć o ten 1cm to wtedy było by idealnie.
    Na obudowie termostatu u góry wystaje taki króciec metalowy. W polonezach nie mogę się na zdjęciach dopatrzeć gdzie to idzie czy do kolektora ssącego czy do ogrzewania, gdzie go podłączyć? Jest to chyba powrót wody tylko nie wiem czy z ogrzewania czy z kolektora czy z trójnika.

    0