Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

IE2-motoren - silnik po podłaczeniu w gwiazdę po 30 min pracy spalił się

EdiKris 16 Gru 2017 21:02 711 25
  • #1 16 Gru 2017 21:02
    EdiKris
    Poziom 9  

    Kupiłem używany silnik z IE2-Motoren
    IE2-motoren - silnik po podłaczeniu w gwiazdę po 30 min pracy spalił się
    IE2-motoren - silnik po podłaczeniu w gwiazdę po 30 min pracy spalił się
    IE2-motoren - silnik po podłaczeniu w gwiazdę po 30 min pracy spalił się
    IE2-motoren - silnik po podłaczeniu w gwiazdę po 30 min pracy spalił się

    Złożyłem wg załączonych fotek szlifierkę taśmową, silnik po pół godzinie umarł.

    Gdzie może leżeć problem, połączenie w gwiazdę, nowa instalacja, kable?

    Proszę o podpowiedź czy to moja wina czy silnik g... wart był.

    0 25
  • #2 16 Gru 2017 21:12
    wada

    VIP Zasłużony dla elektroda

    Sporo za słaby ten silnik jak na bezpośrednie napędzanie taśmy szlifierskiej.
    Szlifowanie taką taśmą powinno być poprzez przekładnię, i na dużo wolniejszych obrotach, w firmie mamy taśmówkę i ona ma może jakieś 300 obr/min i to koło napędzane dużo mniejsze.

    0
  • #3 16 Gru 2017 21:28
    EdiKris
    Poziom 9  

    Taka moc silnika i obroty zalecane są przez użytkowników szlifierek taśmowych do robienia noży i przez większość w tej konfiguracji używane.
    One pracują na ściernych taśmach ceramicznych, obciążenie prawie żadne. Po podłączeniu pas toczył się swobodnie na rolkach (180 mm i 80 mm).
    Tak, że chyba nie tutaj problem.

    0
  • #4 16 Gru 2017 21:42
    wada

    VIP Zasłużony dla elektroda

    Jaką średnicę ma to koło napędowe?
    To te 180 mm?
    Bo przy 2870 obr na minutę silnika to prędkość taśmy ma 1622 metry na minutę (97,3 km/godz lub 27m/s) - chyba solidnie przesadziłeś - przeczytaj jaka prędkość taśmy jest zalecana dla danej taśmy - bo nie każda to jest w stanie wytrzymać.
    I jeszcze bez żadnej osłony to jesteś chyba samobójca - rozerwanie taśmy gwarantowane.

    EdiKris napisał:
    obciążenie prawie żadne po podłączeniu pas toczył się swobodnie na rolkach (180mm i 80mm)

    Ale jak coś przytkniesz to opór rośnie sporo.

    0
  • #5 16 Gru 2017 21:45
    EdiKris
    Poziom 9  

    180 mm górne 80 mm szerokość 50 mm.

    0
  • #7 16 Gru 2017 21:57
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    EdiKris napisał:
    proszę o podpowiedź czy to moja wina

    Wina kolegi jest na pewno jedna, brak zabezpieczenia nadprądowego (termik). Być może on by uratował sytuację.

    0
  • #8 16 Gru 2017 22:12
    EdiKris
    Poziom 9  

    Te pasy mogą pracować z prędkością roboczą od 35m/s do 45 m/s, a u mnie jest 27 m/s

    0
  • #9 16 Gru 2017 22:17
    wada

    VIP Zasłużony dla elektroda

    Tak patrząc w necie to przykładowo
    Szlifierka taśmowo-talerzowa Holzmann BTS 75-2
    ma silnik 2,5kW i prędkość najwyższą 22m/s przy zastosowaniu specjalnych taśm

    Jakieś inne z dużą prędkością 19m/s to silniki min 1,5kW i ograniczenie pracy do 10minut.

    0
  • #10 16 Gru 2017 22:20
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    EdiKris napisał:
    ps. ponoć silnik był w niego wyposażony w zabezpieczenie przeciw przegrzaniu, ale tylko ponoć

    By to zabezpieczenie zadziałało musi być odpowiedni układ elektryczny stworzony. Tak więc ty nie miałeś żadnego zabezpieczenia.

    0
  • #11 16 Gru 2017 22:27
    wada

    VIP Zasłużony dla elektroda

    Krzysztof Reszka napisał:
    EdiKris napisał:
    ps. ponoć silnik był w niego wyposażony w zabezpieczenie przeciw przegrzaniu, ale tylko ponoć

    By to zabezpieczenie zadziałało musi być odpowiedni układ elektryczny stworzony. Tak więc ty nie miałeś żadnego zabezpieczenia.

    Ano właśnie.

    Tak patrząc na oryginalne maszyny to silniki mają dużo mocniejsze, ze sporymi żeberkami do chłodzenia i sporym wentylatorem.
    Ten twój był za słaby do tych prędkości, on był od czegoś co działa pod obciążeniem krótko, a nie pracy ciągłej. http://www.ac-motoren.de/xconfig/upload/files/Datenblaetter/de-en/IE2/2p/80B2-1%2C1kW-IE2.pdf

    Pomyśl nad osłonami - szczególnie tam gdzie rolki (załamanie taśmy) w naszym ROBI jak zerwała się taśma to te przeźroczyste osłony rozerwało na kawałki - ale przynajmniej pracownik zdążył odskoczyć, i przy naciągu był mikro wyłącznik który wyłączył silnik, a frędzle z taśmy i tak przez chwilę furkotały.

    0
  • #12 16 Gru 2017 23:35
    tadgra
    Poziom 16  

    Na tabliczkach znamionowych silników nie piszą wszystkich jego parametrów. Silnik na zdjęciu o ile mnie oczy nie mylą to silnik kołnierzowy. Mógł być od napędu jakiejś suwnicy, podciągarki lub czegoś podobnego, więc mogło tak być jak piszą koledzy. Nie wiadomo do czego miał zastosowanie. Mój sąsiad dawno temu zrobił sobie kosiarkę z nawet niewielkim nożem, zrobionym z brzeszczotu od piły do metalu i napędzał ją silnikiem od wirówki ze starej pralki automatycznej Polara. Przyszedł do mnie, żeby się poradzić (bo spaliły mu się już dwa silniki), czy dobrze to połączył. Zabudował już trzeci bo miał ich pod dostatkiem. Połączenia były prawidłowe, więc sprawdziłem jaki prąd pobiera ten silnik podczas koszenia i wszystko było w miarę dobrze. I wtedy mnie olśniło. Kiedyś na starych Franiach pisało, że max czas pracy tej pralki wynosi 15 min. Przecież ta wirówka w pralce to ile pracuje? 3 min. no może 5 a później przerwa.Pracę zaczyna drugi silnik na wolnych obrotach bębna. On kosił plac przez 4 godz prawie non stop. Mimo nominalnego poboru prądu i jakiś tam chwilowych przeciążeń silniki padały bo nie były konstrukcyjnie przystosowane do pracy ciągłej. Jak spalił ten trzeci to mi uwierzył i dał sobie spokój z tą kosiarką. Tak, że moc silnika to nie wszystko. Ale w tym przypadku wydaje mi się, że był on po prostu za słaby i go kolega zamęczył.

    0
  • #13 17 Gru 2017 00:12
    zworys
    Poziom 35  

    Koledzy - na tabliczce znamionowej jest jak wół S1 -praca ciągła.

    0
  • #14 17 Gru 2017 00:24
    Pan.Kropa
    Poziom 19  

    EdiKris napisał:
    Gdzie może leżeć problem, połączenie w gwiazdę
    A może nie w połaczony w gwiazdę tylko w trójkąt? Chodź na trójkącie pół godziny by chyba nie wytrzymał.

    0
  • #15 17 Gru 2017 00:42
    tadgra
    Poziom 16  

    Nie no na tabliczce znamionowej jak wół pisze, że dla napięcia 400 V, silnik ma być połączony w gwiazdę. W trójkąt może pracować na napięciu międzyfazowym 3x230 V. Są takie sieci, najczęściej przemysłowe a na pewno w górnictwie. Przy takiej małej mocy gdzie nie ma potrzeby stosowania załączania przełącznikiem gwiazda - trójkąt niemcy zrobili 1 silnik dla wszystkich. Jak by mu podał 400 V w trójkącie to by się tylko zakopciło.

    0
  • Pomocny post
    #16 17 Gru 2017 00:47
    Pan.Kropa
    Poziom 19  

    tadgra napisał:
    Jak by mu podał 400 V w trójkącie to by się tylko zakopciło.
    No tak od razu się nie zakopci. Kiedyś w zamierzchłej epoce przez pomyłkę połączyłem w trójkąt silnik który na trójkącie powinien mieć 3x220V. Kilkadziesiąt minut pochodził. :D

    0
  • #17 17 Gru 2017 01:06
    tadgra
    Poziom 16  

    Ale chyba bez obciążenia nominalnego.

    0
  • #18 17 Gru 2017 08:18
    EdiKris
    Poziom 9  

    silnik podłączył mi kolega elektryk
    myślę, że miał jakąś wadę
    znajomi używają właśnie silników o takich parametrach i pracują po 4-5 godzin i nic się nie dzieje
    Jakie zabezpieczenie zastosować w tej konfiguracji? i jak podłączyć do tego silnika i włącznika z zabezpieczeniem termicznycm

    0
  • #19 17 Gru 2017 08:27
    robokop
    Moderator Samochody

    Przy dolnym kółku o takiej średnicy jak na obrazku, to silnik 1.1kW/1400obr/min - silniki z jedną parą biegunów mają nikczemny moment obrotowy - jakiekolwiek obciążenie taśmy, powodowało widoczny spadek obrotów ->zwiększony poślizg->prąd zwiększony ponad wartośc nominalną->śmierć izolacji uzwojeń.

    0
  • #20 17 Gru 2017 08:58
    EdiKris
    Poziom 9  

    u mnie nie było spadku obrotów, chodził na maxa, nawet jak zadymił

    0
  • Pomocny post
    #21 17 Gru 2017 13:41
    tadgra
    Poziom 16  

    Myślę, że zabezpieczenie termiczne Ci wystarczy bo maszyna raczej nie będzie pracować bez nadzoru. Zabezpieczenie przed zanikiem fazy wydaje mi się zbędne. Ważne aby na termiku można było ustawić dla tego silnika prąd 2,1 A.

    Dodano po 3 [godziny] 24 [minuty]:

    Znalazłem odpowiedni i w miarę tani wyłącznik silnikowy dla twojego silnika:
    ......................................................................
    W tym przypadku ustaw termik na minimum.

    Moderowany przez Krzysztof Reszka:

    3.1.18. Nie wysyłaj linków, które po pewnym czasie przestaną być aktywne. To spowoduje, że dyskusja straci jakikolwiek sens.

    0
  • #22 17 Gru 2017 15:46
    EdiKris
    Poziom 9  

    a jak go zamontować? w skrzynce?

    0
  • #23 17 Gru 2017 16:13
    tadgra
    Poziom 16  

    Jak to jak? Z jednej strony podłączasz 3 fazy z domu a z drugiej strony silnik. Jak będą złe obroty to zmieniasz miejscami 2 żyły od strony silnika. Jeżeli masz w instalacji domowej zerowanie to zero łączysz z obudową silnika, jeżeli masz różnicówkę to przewód ochronny łączysz z obudową silnika a neutralny z niczym nie łączysz. Jak pomyślisz żyły to ci wywali różnicówkę. Widzę, że z elektryką to Ty nie masz wiele wspólnego i najlepiej to poproś kogoś kto się zna aby Ci to zrobił żebyś czegoś nie nawywijał.
    O kurczę nie zauważyłem o co pytałeś. No pewnie że w skrzynce. Tam masz gołe śruby, ponadto musisz jakoś połączyć przewody ochronne.

    0
  • #24 17 Gru 2017 16:17
    EdiKris
    Poziom 9  

    to akurat wiem jak podłączyć tylko pytam czy w głównej skrzynce można to umieścić bo to cudo jest na szynę czy zrobić oddzielną skrzynkę przy maszynie?

    0
  • #25 17 Gru 2017 16:27
    tadgra
    Poziom 16  

    Kup sobie taką małą skrzynkę z szyną i zabuduj przy maszynie. Tam masz przecież wyłącznik.

    0
  • #26 17 Gru 2017 17:35
    EdiKris
    Poziom 9  

    dziękuję wszystkim

    0