Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opel Zafira B 1.9 CDTI - Podczas jazdy zanika zasilanie świateł mijania i kabiny

tigerek3 16 Gru 2017 23:06 966 17
  • #1 16 Gru 2017 23:06
    tigerek3
    Poziom 10  

    Witam szanownych klubowiczów!
    Otóż od jakiegoś czasu zauważyłem dziwny objaw. Mianowicie w trakcie jazdy na ok sekundę zanika mi zasilanie świateł, radia, podświetlenia konsoli i nie wiem co jeszcze jako, że w tak krótkim czasie w trakcie prowadzenia pojazdu nie jestem w stanie dostrzec nic innego. Silnik pracuje w tym czasie normalnie. W momencie zaniku prądu słyszalne jest pyknięcie jakby przekaźnika w okolicy liczników. Przy przekręcaniu stacyjki ani włączaniu świateł takiego pyknięcia nie słyszę. Stukałem/ ruszałem już wszystkimi przekaźnikami i bezpiecznikami w przedziale silnika, szarpałem całą skrzykną bezpieczników i wszystkimi kablami jakie są w jej okolicy i nic podobnego się nie działo. Nadmienię, że ten zanik jeśli się pojawia to albo podczas skrętu albo na dołku/ krawężniku. Nie chcę, żeby mi auto stanęło na trasie, szczególnie, że mam dwójkę małych dzieci i w zimie może nie być to przyjemne.
    Macie może jakieś pomysły co to może być? Błędów żadnych komputer nie wyświetla. Program diagnostyczny też nie.

    0 17
  • #2 17 Gru 2017 09:03
    Darek A.
    Poziom 17  

    Otwórz maskę i sprawdź, czy przy klemie akumulatora odchodzące od niej przewody są poprawnie przykręcone, dokładnie to przejrzyj ruszając nimi przy włączonych światłach.
    Identyczną usterkę niedawno znalazłem w Fordzie, była tam listwa z odejściami przewodów i jedna ze śrubek była poluzowana.

    0
  • #3 17 Gru 2017 09:57
    PiotrPitucha
    Poziom 33  

    Witam
    Trochę na poprawę humoru :)
    Na zajęciach z wojska na uczelni technicznej pułkownik pyta o radę studentów, mam dziwną awarię w mojej Syrence, na postoju światła świecą, ruszam świecą, 60km/h świecą, 100km/h światła świecą a jak dam gaz do dechy to gasną :(.
    Głos z sali, pewnie przekroczył pan pułkownik prędkość światła ;).
    Zdarzenie realne AGH koniec lat 70.
    Pozdrawiam

    1
  • #4 17 Gru 2017 11:35
    tigerek3
    Poziom 10  

    Sprawdzałem te kabelki. Ostatnio wszystkie rozkręcałem i czyscilem wszystkie styki na klemach bo ładowanie miałem kiepskie.

    1
  • #5 17 Gru 2017 11:48
    darek2121
    Poziom 11  

    Miałem kiedyś podobny problem. Uszkodzony był akumulator.

    0
  • #6 19 Gru 2017 05:55
    Darek A.
    Poziom 17  

    ... i tak się uszkodził, że zgasły tylko światła i kabina?

    0
  • #7 19 Gru 2017 06:22
    leonov
    Poziom 41  

    Może bezpiecznik lub przekaźnik od świateł, nie ma dobrego styku.

    0
  • #8 19 Gru 2017 22:51
    tigerek3
    Poziom 10  

    Brałem to pod uwagę ale stukałem, ruszałem wszystkimi bezpiecznikami i przekaźnikami i nic się nie działo. Chyba, że jest jeszcze gdzieś jakiś przekaźnik poza skrzynkami bezpieczników?

    Dodano po 10 [godziny] 56 [minuty]:

    Pomierzyłem dzisiaj prądy i wygląda to następująco:
    Akumulator po całym dniu na mrozie -2st, silnik zgaszony, wszystko powyłączane:
    pomiar na biegunach- 12,31V,
    na kablach- 12,31V,
    na silniku -, na aku+ 12,33V,
    Na silniku-, na aku- 0,00V
    Silnik uruchomiony, wszystkie odbiorniki wyłączone:
    na biegunach aku- 14,45V w testmode: 14,2V
    silnik uruchomiony, włączone światła długie, ful nadmuch, ogrzewanie szyb, radio, CB:
    Na biegunach aku: 14,25, w testmode: 13,9-14,0V
    Po 10 minutach od zgaszenia silnika i wyłączeniu wszystkiego napięcie na akumulatorze spadło z 13,2V do 12,6V
    Po dłuższej jeździe nie zauważyłem nagrzewania się klem. Chociaż + była ciepła ale to raczej od bliskości zbiorniczka wyrównawczego który mocno grzeje.

    0
  • #9 20 Gru 2017 06:35
    leonov
    Poziom 41  

    To nie jest wina akumulatora, musisz szukać na instalacji, jedna sytuacja że występuje to przez chwilę, utrudnia diagnozę.

    2
  • #10 20 Gru 2017 21:59
    tigerek3
    Poziom 10  

    I tego się obawiałem :-/ Jest szansa, że to szczotki w alternatorze się przywieszają? Swoją drogą wymieniłbym go na jakiś mocniejszy bo przy mojej miejskiej jeździe mam ciągle niedoładowany akumulator.

    0
  • #11 20 Gru 2017 22:19
    Darek A.
    Poziom 17  

    Kończące się szczotki, jak i przerwa w ładowaniu z pewnością nie objawi się nagłym gaśnięciem świateł i co ciekawe kabiny. Na samym akumulatorze bez ładowania można pojechać i świecić. Najwyraźniej nastąpiła jakaś przerwa. Warto byłoby prześledzić schemat ideowy i znaleźć wspólność obwodu oświetlenia kabiny i świateł, a być może znajdzie się w ten sposób punkt wątpliwy, jakiś przekaźnik, styk, bezpiecznik itp.

    1
  • #12 20 Gru 2017 22:23
    tigerek3
    Poziom 10  

    Obstawiam jeszcze moduł CIM :-(

    0
  • #13 21 Gru 2017 09:34
    leonov
    Poziom 41  

    Warto go przejrzeć, bo o ile dobrze pamiętam on steruje bezpośrednio światłami.

    0
  • #14 21 Gru 2017 23:12
    rob4028
    Poziom 25  

    leonov napisał:
    Warto go przejrzeć, bo o ile dobrze pamiętam on steruje bezpośrednio światłami.

    Oj boże........demencja zaawansowana....CIM nigdy nie sterował światłami , a tym bardziej "BEZPOŚREDNIO".
    tigerek3 napisał:
    w trakcie jazdy na ok sekundę zanika mi zasilanie świateł, radia, podświetlenia konsoli i nie wiem co jeszcze
    czyli mam rozumieć , że radio się wyłącza ???

    0
  • #15 22 Gru 2017 13:35
    tigerek3
    Poziom 10  

    Tak, radio się również wyłącza na ok sekundę. Nigdy nie zdążyłem zauważyć, czy wskazówki opadają w tym czasie, ani nie miałem problemów z wycieraczkami i klaksonem. Raz nie chciał mi odpalić mimo długiego kręcenia i naładowanego akumulatora. Mam wtyczkę bluetooth do czytania błędów ale nic nie pokazuje, po wysłaniu polecenia o skasowanie błędów autko odpaliło. To było ze 3 mięs temu.

    0
  • #16 22 Gru 2017 17:10
    leonov
    Poziom 41  

    rob4028 napisał:
    Oj boże........demencja zaawansowana
    No fakt .. chodziło raczej o REC.

    0
  • #17 25 Gru 2017 06:42
    Wawrzyniak1
    Poziom 11  

    Darek A. napisał:
    ..."znaleźć wspólność obwodu oświetlenia kabiny i świateł, a być może znajdzie się w ten sposób punkt wątpliwy, jakiś przekaźnik, styk, bezpiecznik itp.


    Dokładnie tak, jak kolega podpowiada. Pamiętajmy, że instalacja samochodowa to tylko 12 V prądu stałego. Wszystkie złącza muszą mieć w 100% pewne połączenie.
    Jeśli zaśniedział jakiś styk we wiązce, która idzie gdzieś pod tapicerką, to znalezienie tego miejsce, może być bardzo kłopotliwe.

    0
  • #18 31 Gru 2017 17:44
    tigerek3
    Poziom 10  

    Na razie wymieniłem akumulator bo i tak mi już dogorywał. Nie mam garażu a grzebanie na parkingu zostawię sobie na wiosnę. Póki co objawy zniknęły więc jeżdżę i obserwuję :-)

    0