Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
HELUPOWER
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik trójfazowy z 4 przewodami

jakubix125 17 Gru 2017 19:56 2781 46
  • #31
    jakubix125
    Poziom 4  
    Krzysztof Reszka napisał:
    jakubix125 napisał:
    Mam problem bo mam silnik trójfazowy, z którego wychodzą 4 kable

    Silnik oczywiście jest na 380 lub 400 V ?

    No tak
  • HELUPOWER
  • #32
    arelektroda
    Poziom 22  
    Kolego @jakubix125 do tej pory nie odpowiedziałeś na bardzo istotne pytanie "czy ten czwarty przewód" podłączony jest do obudowy silnika. Jest to bardzo istotne bo tylko w przypadku gdy jest on podłączony do obudowy to możesz połączyć go do bolca PE we wtyczce. Od tego zależy bezpieczeństwo użytkowania całego urządzenia.
  • #33
    zworys
    Poziom 37  
    Najlepiej jak zrobisz zdjęcie tej "kostki" i podłączenia przewodów do silnika. Pytanie gdzie jest wyłącznik tego silnika, za tą kostką czy przed gniazdem? Nie obrażaj się na sugestie piszących -to są doświadczeni fachowcy i DOSKONALE WIEDZĄ jakie mogą być skutki niewłaściwego podłączenia, zwłaszcza że bardzo niejasno opisujesz jak to wygląda i co chcesz zrobić. BARDZO istotne są szczegóły! których nie podajesz.
  • #34
    zbigipl
    Poziom 2  
    Krzysztof Reszka napisał:
    jakubix125 napisał:
    Mam problem bo mam silnik trójfazowy, z którego wychodzą 4 kable

    Silnik oczywiście jest na 380 lub 400 V ?


    Panowie, nie można tak podchodzić do sprawy bezpieczeństwa!
    Jeżeli wyprowadzenie kabli wykonywała osoba o "minimalnym pojęciu!" to obudowa silnika musi być połączona przewodem ochronnym "PE" (kolor żółto-zielony). Można to sprawdzić omomierzem, ale jest to tylko wskazanie, w żadnym przypadku pomiar przed podaniem zasilania ale jak znam życie prawie nikt tego nie przestrzega.
    Jeżeli silnik ma uzwojenia połączone w "trójkąt" to wyprowadzenie 4-go przewodu z jego uzwojeń (neutralnego "N") nie jest nawet możliwe, jeżeli w "gwiazdę" to możliwe jest ale do niczego to nie jest potrzebne. Jedyny sens 4-go Przewodu to ochrona "PE". We wtyczce do zacisku "N" przewodu nie podłączamy bo go nie ma.
    Po po pierwszym włączeniu należy wykonać pomiar impedancji pętli zwarcia i dobrać bezpieczniki we wszystkich trzech fazach. Tak mówią przepisy.
  • #35
    jakubix125
    Poziom 4  
    A jak wykonać pomiar omomierzem, trzeba jedną sondę przyłożyć do 4 przewodu a drugą do obudowy? I ile powinno być tych omów? I jak mogę wykonać pomiar imledancji pętli zwarcia? Wystarczy zwykły multimetr?
  • #36
    zbigipl
    Poziom 2  
    Oporność przewodu PE zmierzona do obudowy będzie dużo poniżej 1 Oma (miliOmy). Oporności zmierzone pomiędzy każdym z pozostałych 3 przewodów będą wynosić od kilku do kilkunastu omów, -zależą od oporności uzwojeń czyli pośrednio od mocy silnika. Powinny być sobie równe. Potem wszystkie trzy przewody fazowe możesz zewrzeć i zmierzyć oporność pomiędzy nimi a obudową/czwartym przewodem -wartość w Megaomach wiec na mierniku amatorskim praktycznie "nieskończoność". Jeżeli oporność ta wyjdzie rzędu dziesiątek czy nawet setek kiloOmów świadczyć to będzie o np. zawilgoceniu tabliczki, słabej izolacji wyprowadzonego z tabliczki zaciskowej przewodu/kabla 4-żyłowego, upływności uzwojeń (utrata właściwości izolacyjnych uzwojeń, lakieru izolacyjnego) etc.
  • HELUPOWER
  • #37
    retrofood
    Moderator
    zbigipl napisał:
    Potem wszystkie trzy przewody fazowe możesz zewrzeć i zmierzyć oporność pomiędzy nimi a obudową/czwartym przewodem -wartość w Megaomach wiec na mierniku amatorskim praktycznie "nieskończoność".

    Ma to robić multimetrem??? Chyba żartujesz. To jak przywiązanie byka nicią. Rezystancję izolacji sprawdzamy napięciem probierczym minimum 500 V i to nie przez sekundę czy dwie. Do tego służą odpowiednie procedury i po to one są, aby pomiar był pewny. Inaczej jest to działanie sobie a muzom.
  • #38
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika
    zbigipl napisał:
    Oporność przewodu PE zmierzona do obudowy będzie dużo poniżej 1 Oma (miliOmy). Oporności zmierzone pomiędzy każdym z pozostałych 3 przewodów będą wynosić od kilku do kilkunastu omów, -zależą od oporności uzwojeń czyli pośrednio od mocy silnika. Powinny być sobie równe. Potem wszystkie trzy przewody fazowe możesz zewrzeć i zmierzyć oporność pomiędzy nimi a obudową/czwartym przewodem -wartość w Megaomach wiec na mierniku amatorskim praktycznie "nieskończoność". Jeżeli oporność ta wyjdzie rzędu dziesiątek czy nawet setek kiloOmów świadczyć to będzie o np. zawilgoceniu tabliczki, słabej izolacji wyprowadzonego z tabliczki zaciskowej przewodu/kabla 4-żyłowego, upływności uzwojeń (utrata właściwości izolacyjnych uzwojeń, lakieru izolacyjnego) etc.

    jakubix125 napisał:
    A jak wykonać pomiar omomierzem, trzeba jedną sondę przyłożyć do 4 przewodu a drugą do obudowy? I ile powinno być tych omów? I jak mogę wykonać pomiar imledancji pętli zwarcia? Wystarczy zwykły multimetr?

    Kolega nowy to pozwolę zauważyć że dział w którym pisze autor to dla początkujących lub amatorów . Po wypowiedzi autora tematu widać że znajomość dziedziny pomiarów jest mu daleka , ale to nie grzech . Więc wywody dla naszego autora próbujemy dostosowywać do jego umiejętności starając się mu pomóc.
  • #39
    jakubix125
    Poziom 4  
    zbigipl napisał:
    Oporność przewodu PE zmierzona do obudowy będzie dużo poniżej 1 Oma (miliOmy). Oporności zmierzone pomiędzy każdym z pozostałych 3 przewodów będą wynosić od kilku do kilkunastu omów, -zależą od oporności uzwojeń czyli pośrednio od mocy silnika. Powinny być sobie równe.

    Czyli mam rozumieć, że mam podłączyć omomierz(może to być multimetr?) jedną sondę pod ten 4 przewód a drugą po kolei do L1, L2 i L3? Dobrze mówię?
  • #40
    krolartur1978
    Poziom 9  
    Po kolei kolego. Jeżeli podłączysz już te 3 fazy we wtyce 5-ci bolcowej i zostanie Ci ten jeden przewód PE przy wtyce to dołącz do niego jedną końcówkę miernika, a drugą do obudowy silnika. Bo chodzi o to, że z jednej strony ten przewód PE ma być podpięty do wtyki, a z drugiej do obudowy silnika (najczęściej przy metalowej puszce gdzie wychodzą połączenia uzwojenia silnika jest śrubka, pod która przykręcamy właśnie drugi koniec przewodu). Jeżeli miernik pokazuje przejście (mała rezystancja, przy mierniku z brzęczykiem będzie on brzęczał) to wtedy wepnij ten przewód we wtyce pod oznaczenie PE. Omomierz to może być inaczej multimetr, który jest ustawiony na omy. No i jeszcze bardzo ważna rzecz - przewód ochronny podpinamy w wtyce pod zacisk PE, ale musimy być pewni, że taki sam przewód ochronny PE jest wpięty w gnieździe.
    Pytanie było o podłączenie wtyki 5 bolcowej za pomocą 4 przewodów. Dlatego zakładam, że ten silnik już pracował, tylko trzeba go podpiąć pod inne gniazdo. Pomiary rezystancji uzwojeń L1, L2 i L3 oraz rezystancji izolacji wykonujemy wtedy, kiedy nie wiemy, czy silnik jest sprawny bo na przykład został zakupiony i nie był używany, albo coś wskazuje na jego uszkodzenie (działanie zabezpieczeń). Ale jeżeli ten silnik nie był nigdy podłączany w tym miejscu to warto skorzystać z pomocy elektryka, który zmierzy skuteczność ochrony p. porażeniowej (impedancję pętli zwarcia), dobierze odpowiednie zabezpieczenia oraz zmierzy rezytancję izolacji.
  • #41
    jakubix125
    Poziom 4  
    krolartur1978 napisał:
    Po kolei kolego. Jeżeli podłączysz już te 3 fazy we wtyce 5-ci bolcowej i zostanie Ci ten jeden przewód PE przy wtyce to dołącz do niego jedną końcówkę miernika, a drugą do obudowy silnika. Bo chodzi o to, że z jednej strony ten przewód PE ma być podpięty do wtyki, a z drugiej do obudowy silnika (najczęściej przy metalowej puszce gdzie wychodzą połączenia uzwojenia silnika jest śrubka, pod która przykręcamy właśnie drugi koniec przewodu). Jeżeli miernik pokazuje przejście (mała rezystancja, przy mierniku z brzęczykiem będzie on brzęczał) to wtedy wepnij ten przewód we wtyce pod oznaczenie PE. Omomierz to może być inaczej multimetr, który jest ustawiony na omy. No i jeszcze bardzo ważna rzecz - przewód ochronny podpinamy w wtyce pod zacisk PE, ale musimy być pewni, że taki sam przewód ochronny PE jest wpięty w gnieździe.
    Pytanie było o podłączenie wtyki 5 bolcowej za pomocą 4 przewodów. Dlatego zakładam, że ten silnik już pracował, tylko trzeba go podpiąć pod inne gniazdo. Pomiary rezystancji uzwojeń L1, L2 i L3 oraz rezystancji izolacji wykonujemy wtedy, kiedy nie wiemy, czy silnik jest sprawny bo na przykład został zakupiony i nie był używany, albo coś wskazuje na jego uszkodzenie (działanie zabezpieczeń). Ale jeżeli ten silnik nie był nigdy podłączany w tym miejscu to warto skorzystać z pomocy elektryka, który zmierzy skuteczność ochrony p. porażeniowej (impedancję pętli zwarcia), dobierze odpowiednie zabezpieczenia oraz zmierzy rezytancję izolacji.


    No i właśnie taką szczegółową odpowiedź mi chodziło. Dzięki @krolartur1978 . A teraz pytanie, czy wszyscy zgadzają się z jego odpowiedzią? Jakieś zastrzeżenia czy coś?

    A i chciałbym dodać że jak była u mnie stara instalacja elektryczna, czyli 3 fazy i neutralny, to silnik tym czwartym przewodem był właśnie podpięty do tego neutralnego, ponieważ jeszcze nie mieliśmy ochronnego. I działał ?. Nie wiem czy to dobrze, ale działał.
  • #42
    Topolski Mirosław
    Moderator Elektrotechnika
    jakubix125 napisał:
    A jak wykonać pomiar omomierzem, trzeba jedną sondę przyłożyć do 4 przewodu a drugą do obudowy? I ile powinno być tych omów? I jak mogę wykonać pomiar imledancji pętli zwarcia? Wystarczy zwykły multimetr?

    Kol.jakubix125 nie ma zielonego pojęcia o tym co zrobić i jak, jedynym wyjściem w tej sytuacji jest pomoc wykwalifikowanego elektryka by pomierzył i zinterpretował wyniki bo tego kol.jakubix z racji posiadanej wiedzy nie potrafi dokonać .
    Uważam ze kol.jakubix125 nie powinien mieć pretensji z tak postawionej sprawy bo tu chodzi o jego dalsze bezpieczeństwo powinien robić to na czym się zna i zarobić na to aby jego problem rozwiązała kompetentna osoba i także po to by mógł dalej bezpiecznie pracować ( pomijam tu fakt że nie mając żadnych kwalifikacji i wiedzy w temacie nie powinien się tym zajmować).
  • #43
    jakubix125
    Poziom 4  
    Dobra to pomiarów nie będę robił, tylko sprawdze czy ten czwarty przewód jest podłączony do obudowy silnika za pomocą "piszczałki" w multimetrze. I jeśli będzie piszczało to znaczy, że to jest przewód PE i podłączam go do bolca PE a ten bolec N zostawiam pusty. Dobrze mówię?
  • #44
    krolartur1978
    Poziom 9  
    Tylko tak jak pisałem wcześniej - upewnij się kolego, czy gniazdo, do którego wepniesz tą wtykę będzie miało podpięty przewód PE. Jeżeli gniazdo jest zrobione jako nowa instalacja, to powinno być 5 przewodów. W przypadku gdy do gniazda 5 bolcowego dochodzą 4 przewody, to zwróć uwagę, czy ten przewodów ochronny jest podpięty do zacisku PE. Chodzi o to, żeby we wtyce i gnieździe te ochronne przewody były podłączone do tego samego zacisku PE. Ten przewód ma za zadanie zadziałanie zabezpieczenia w czasie uszkodzenia silnika, jeżeli go nie będzie, to w chwili uszkodzenia do obudowy będzie ona pod napięciem, a zabezpieczenie nie zadziała.
  • #45
    jakubix125
    Poziom 4  
    To jest nowa instalacja i mam wszystkie 5 przewodów w gniazdku siłowym.
  • #46
    krolartur1978
    Poziom 9  
    To podłącz kolego wtykę tak jak pisałem wcześniej i sprawdź do obudowy silnika, czy ten przewód PE ma ciągłość od wtyki do obudowy i powinno być dobrze.
  • #47
    Akrzy74
    Poziom 39  
    jakubix125 napisał:
    Mam problem bo mam silnik trójfazowy, z którego wychodzą 4 kable a w instalacji złącze na siłę jest 5 dziur na wtyczkę. Czy wystarczy wymienić wtyczkę w silniku na 5-bolcową i dorocić przewód ochronny do obudowy silnika, czy zostawić ten bolec wolny? Jak to jest z tym?
    elpapiotr napisał:
    No i te 4 kable wystarczy podłączyć do wtyczki 5-pinowej.

    Panowie, w czym problem? Prosty temat a odpowiedzi 700.
    Wychodzą cztery, a jeden z nich to przewód ochronny- najważniejszy ze wszystkich.
    Przewód ochronny musi być przyłączony do właściwego zacisku- czyli do obudowy, celem ochrony przed porażeniem.

    Zamykam.