Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Fiat Grande Punto 1.4 8V - Na co zwrócić szczególną uwagę przy zakupie?

3echo 13 Mar 2018 12:12 44421 211
  • #31
    tzok
    Moderator of Cars
    Nikogo z tyłu nie wożę więc temat olewam, ale faktycznie jak ktoś się siłuje z szybą to łatwo urwać linkę, a nowa w ASO tania nie jest. Linki traktuję jednak jako element eksploatacyjny... jesli tak na nie patrzyć to biegi i ręczny też są na linkach i potrafią w zimie przymarznąć (trzeba pilnować stanu pancerzy, przetarte będą sprawiały problemy), a wtedy można je urwać. Klamki można "usprawnić" albo wymienić. Po roku 2008 problem został (podobno) wyeliminowany. Dotyczył głównie klamek lakierowanych.
  • #32
    marek49ae
    Level 24  
    Posiadam punto evo, po 2009r, problemu z klamkami nie ma. Linka szyby urwała się przy przebiegu 20 tys km, na portalu aukcyjnym podróbka 75 zł.
  • #33
    3echo
    Level 15  
    Tak więc kupiłem parę dni temu kropka z 2008r.Przebieg 155tkm. 1.4 8V.Wobec tego mam pytanie:
    Jakim olej go zalać kiedy nie wiadomo jakim był zalewany?
    Co na początek jeszcze wymienić?
    Co do wad jakie zauważyłem w swoim egzemplarzu to:
    -lewa tylna szyba nie opuszcza się.Czyli podnośnik do wymiany
    -kratka nawiewu przy podszybiu odstaje
    -słaby nawiew,przy tym grzanie.
    Reszta jak na moje oko lepsza jak pozostałe,które oglądałem.A co jeszcze,to wyjdzie podczas eksploatacji.Mam nadzieję,że nie będzie tego dużo.Jak macie jakieś pomysły jak się pozbyć wymienionych wad,to wszelkie sugestie mile widziane.
    Pozdrawiam wszystkich użytkowników Grande Punto.
  • #34
    andrzej55
    Level 36  
    Olej wlej taki jaki przewiduje producent.
    Do wymiany pakiet startowy: paski,świece, filtry w tym kabinowy- może poprawi się nawiew.
  • #35
    Karaczan
    Level 41  
    Kratka nawiewu podszybia w większości Punciaków odstaje ;)
    Pytanie czy faktycznie, czy tylko ci się wydaje. Bo jest dość dziwnie wyprofilowana od strony kierowcy, wydaje się że odstaje... A ona ma taki kształt ;)
    Choć faktycznie często zaczepy puszczają, jak tak to wklej ją na coś.

    Co do nawiewu to często wina pękniętego górnego zaczepu klapki filtra kabinowego. Przez co dmucha tam, zamiast w filtr i nagrzewnicę.
  • #36
    3echo
    Level 15  
    Karaczan wrote:
    Kratka nawiewu podszybia w większości Punciaków odstaje
    Pytanie czy faktycznie, czy tylko ci się wydaje. Bo jest dość dziwnie wyprofilowana od strony kierowcy, wydaje się że odstaje... A ona ma taki kształt

    Puściła na pewno.Także może kropelka pomoże :)
    Karaczan wrote:
    Co do nawiewu to często wina pękniętego górnego zaczepu klapki filtra kabinowego. Przez co dmucha tam, zamiast w filtr i nagrzewnicę.

    Dzięki,sprawdzę to.Zacznę od wymiany tego filtra.
    Co do oleju...udało mi sięskontaktować z poprzednim właścicielem,który wlewał do niego półsyntetyk(10W40).Myśle,że chyba taki mu nie zaszkodzi jak interwał skrócę do 10tkm?
  • #37
    Karaczan
    Level 41  
    Fabrycznie był 5W40. Ale to silnik pamiętający konstrukcyjnie lata '80. Dość luźno spasowany. Absolutnie mu nie zaszkodzi, niektórzy mówią że nawet chodzą lepiej ;)
    Byle tylko dobrej jakości.
  • #38
    3echo
    Level 15  
    Karaczan wrote:
    Fabrycznie był 5W40. Ale to silnik pamiętający konstrukcyjnie lata '80. Dość luźno spasowany. Absolutnie mu nie zaszkodzi, niektórzy mówią że nawet chodzą lepiej
    Byle tylko dobrej jakości.

    Orlen 10W40 chyba nie zaszkodzi?
  • #39
    tzok
    Moderator of Cars
    Niektórzy mówią, że tylko na Selenii (Petronas) fiatowskie silniki nie sprawiają problemów... i niestety jest w tym trochę prawdy. Ja gdzieś do 150 tys. km lałem Selenię, potem przeszedłem na Totala. Orlen to co najwyżej do kosiarki leję... Na twoim miejscu nie patrzyłbym co lał poprzedni właściciel i stosował to co zaleca producent lub markowy zamiennik.
  • #40
    3echo
    Level 15  
    Kupiłem Valvoline Maxlife 10W40,półsyntetyk.Myślę,że mu nie zaszkodzi jak tylko będę wymieniał co 10tkm?
    Druga rzecz za którą muszę się zabrać to wymiana podnośnika szyby tylnej.Ale zanim to zrobie,to jakoś muszę tą szybę zablokować,aby nie opadała.Macie jakieś pomysły jak to zrobić,tak aby nie było widać prowizorki i nikogo nie kusiło,bo auto pod blokiem stoi?
  • #41
    Karaczan
    Level 41  
    Styropianem podeprzeć np
    A olej generalnie powinno się zmieniać co 10tyś km, dobre jakościowo max 15tyś.
    LongLife to brednie...
    Jak i sam zamysł że wleję 10w40 to będę zmieniać co 10...
    A co to ma do rzeczy?!
    To jak byś zalał 0w30 to w ogóle byś nie zmieniał?

    Hmm... To jest myśl! Raz wydasz więcej i masz spokój :D
  • #42
    tzok
    Moderator of Cars
    Klasa lepkości oleju sama w sobie ma się nijak do częstości jego wymiany. Albo jest odpowiednia albo nie jest. Olej jaki by nie był należy w tym silniku wymieniać do 10-12 tys. km lub raz w roku (co wcześniej). Według producenta należy stosować wyłącznie olej SAE 5W40 ACEA B3-04/B4-04, spełniający normę FIAT 9.55535-M2. Zalecany olej to Selenia K, inne oleje spełniające tę normę to m.in.:
    MOTUL 8100 X-CESS 5W40
    Shell Helix Ultra 5W-40
    TOTAL QUARTZ 9000 ENERGY 5W40
    Są to oleje w pełni syntetyczne i stąd wynika ich potencjalnie dłuższa żywotność (producent dopuszcza wymianę co 30 tys. km).

    Skoro już kupiłeś tego Valvoline Maxlife 10W40 to trudno, możesz go wlać, tragedii nie będzie, ale to olej na bazie mineralnej, z wszystkimi tego konsekwencjami (więcej nagarów, mniejsza odporność na przegrzanie, gorsze właściwości na mrozie, mniejsza trwałość).

    W przypadku eksploatacji samochodu w mieście, na krótkich odcinakach, bez względu na bazę olej trzeba wymieniać częściej, ponieważ jego degradacja nie następuje w wyniku przegrzania, a w wyniku rozcieńczania paliwem.
  • #43
    3echo
    Level 15  
    tzok wrote:
    kolejna typowa usterka to klamki tylnych drzwi - drzwi trzeba docisnąć drugą ręką, żeby klamka zadziałała. Kratka nawiewu też mi pękła przy wkładaniu zapachu.

    Kurcze te plastiki to wydaja mi się takie słabiutkie.Wcześniej jeździłem samochodami VW i tam wszytko wydaje się być toporne ale trwałe.Chyba takie przyzwyczajenie.
    Nie mam klapek na oczach co do marek samochodów i dlatego kupiłem Fiata,choć odradzali.Mi się Grande podoba i jak miałem okazje kupić VW Polo 1.4 i Grande 1.4,to wybrałem to drugie ze względu na pochlebne opinie o tym silniku.
    Ogólnie jestem miło zaskoczony.
    Wracając do oleju wysłałem zapytanie do serwisu Fiata customercare.poland@fcagroup.com.Miła Pani wyjaśniła mi wszystko i stwierdziła,ze jak nie wiadomo jaki olej był wcześniej wlewany,to aby nie doszło do rozszczelnień(półsyntetyk,syntetyk) to bezpieczniej jest go zalać półsyntrtykiem.Nic mu nie będzie,jak tylko się będzie na czas go wymieniać.
  • #44
    amator2000
    Level 24  
    Potwierdzam w całej rozciągłości to, co pisał kolega TZOK.

    Silnik 1,4 8V może i jest trwały, nie wiem, bo przejechałem dopiero jakieś 10 tys. km, ale jest słaby na autostradę, przy 130-140 zużycie jest masakryczne (9-10 litrów) - do miasta moc wystarcza, ale ogólnie niestety, jest paliwożerny. Poza tym auto wąskie i lekkie więc te 140 na autostradzie to raczej max. Najmniej pali przy 70-80 i zapiętej 5-tce - wtedy komputer pokazuje 4-4,5 litra.

    Z wad to jest idiotycznie umieszczona główna skrzynka bezpieczników i przekaźników, wprost pod lejącą się wodę z przedniej szyby i podszybia. Głupszego rozwiązania nie widziałem w żadnym innym samochodzie. Ta woda leje się też na plusową klemę akumulatora, gdzie - pod plastikiem - też są bezpieczniki. I wlewa się na półkę, na której stoi akumulator, wskutek czego rdzewieją śruby mocując tę półkę.
    Możesz od razu sprawdzić przewód masowy, który łączy klemę z podłużnicą i obudową silnika - w tego co piszą na forum Punciaka ten przewód lubi przerdzewieć.

    Nawiasem mówiąc, czy ktoś wie gdzie kupić wieczko do tej obudowy bezpieczników na plusowej klemie, bo mi ukradli - chyba w warsztacie na przeglądzie.

    Co do trudności z tylnymi klamkami - też potwierdzam, że od zewnątrz drzwi otwierają się ciężkawo, choć od wewnątrz otwierają się idealnie. Nie wiem, czy to wina naciągniętej linki czy kolejne wady fabryczne.

    Producent KAŻE lać syntetyk, a nie żadne półsyntetyki, bo się rozszczelni. W ogóle w Polsce panuje jakiś dziwaczny mit, że do wyeksploatowanych silników należy lać minerał lub - ostatecznie - półsyntetyk, bo się rozpuszczą nagary i silnik zacznie lać. Silnik wyeksploatowany powinien lądować na szrocie bo nic mu już nie pomoże, ewentualnie jakieś preparaty ceramiczne, ale to stosują cwani handlarze przy wciskaniu "igiełek i cukiereczków".

    Poza tym auto ma fatalną widoczność do tyłu i od razu radzę zakładać czujniki cofania.

    No i u mnie nie da się włączyć kierunkowskazu na tzw. krótko - czyli lekko "pukasz" dźwignię i kierunki błysną tylko 3-4 razy a potem gasną. Muszę przestawić dźwignię aż zaskoczy a potem odbija ją powrót kierownicy albo ręczne przesunięcie - nie wiem czy to wada tylko u mnie - czy może "pomysł" fabryki - mógłby ktoś sprawdzić u siebie ?
  • #45
    3echo
    Level 15  
    Zgadzam się że jest głośny powyżej 100km/h ale ja kupiłem to auto głownie do miasta.Na autostrady mam inne.
    Wydaje mi się też że jest dość elastyczny.Przy 50km/h wrzucam piąty bieg i autko spokojnie przyspiesza.
    Widoczność do tyłu faktycznie fatalna.Myślałem,że gorzej jak w golfie 2 nigdzie nie będzie.A jednak.
  • #46
    amator2000
    Level 24  
    3echo wrote:
    Przy 50km/h wrzucam piąty bieg i autko spokojnie przyspiesza.


    Lepiej tak nie rób, bo zarżniesz zawory, a w Punciaku luzy zaworowe są regulowane ręcznie, a nie hydraulicznie.
    Poza tym nie przypominam sobie, kiedy w mieście wrzuciłem 5 :lol: , wajcha chodzi między 3-4, a najczęściej 2-3. Jak pisałem - to słaby silnik o niewielkim momencie obrotowym, w dodatku osiąganym dość wysoko - 3 250 obr/s. Choć od 2 000 przyspiesza żwawo, więc po mieście jeżdżę głównie między 2-3 tys. obr.
  • #47
    Karaczan
    Level 41  
    Chryste to ładnie się wleczesz ;P
    Ja bym się za 6tkę nie obraził w mieście.

    Co do migaczy to norma, dopiero w nowszych modelach była ta funkcja.
  • #48
    tzok
    Moderator of Cars
    3echo wrote:
    Wcześniej jeździłem samochodami VW i tam wszytko wydaje się być toporne ale trwałe.
    W Polo miałem połamane kratki, w Skodzie też mam połamane kratki...
    amator2000 wrote:
    Co do trudności z tylnymi klamkami - też potwierdzam, że od zewnątrz drzwi otwierają się ciężkawo, choć od wewnątrz otwierają się idealnie. Nie wiem, czy to wina naciągniętej linki czy kolejne wady fabryczne.

    Z tymi klamkami z tyłu to nic się tam nie łamie, tworzywo pod wpływem ciepła mięknie i się odkształca. Nie wiem czy to nie kwestia jakiejś reakcji chemicznej z plastyfikatorami w lakierze, bo z tego co kojarzę to problem dotyczył głównie lakierowanych klamek.
    amator2000 wrote:
    Nawiasem mówiąc, czy ktoś wie gdzie kupić wieczko do tej obudowy bezpieczników na plusowej klemie, bo mi ukradli - chyba w warsztacie na przeglądzie.
    Raczej na szrocie, choć jakbyś bardzo chciał to w ASO FIATa dostaniesz - numer części #46756310 (cena ~40zł) lub #51748707 (~30zł) - zależnie od wersji wyposażenia.
    amator2000 wrote:
    Z wad to jest idiotycznie umieszczona główna skrzynka bezpieczników i przekaźników, wprost pod lejącą się wodę z przedniej szyby i podszybia.
    Chyba brakuje Ci tam uszczelki, z podszybia nic na skrzynkę ani akumulator lać się nie powinno. Na podszybiu powinna być uszczelka dolegająca do maski, po jej zamknięciu.
    amator2000 wrote:
    Poza tym auto ma fatalną widoczność do tyłu i od razu radzę zakładać czujniki cofania.
    Bez przesady... wsiądź sobie do Pumy albo do Tigry to pogadamy o fatalnej widoczności do tyłu ;)
    amator2000 wrote:
    No i u mnie nie da się włączyć kierunkowskazu na tzw. krótko - czyli lekko "pukasz" dźwignię i kierunki błysną tylko 3-4 razy a potem gasną. Muszę przestawić dźwignię aż zaskoczy a potem odbija ją powrót kierownicy albo ręczne przesunięcie - nie wiem czy to wada tylko u mnie - czy może "pomysł" fabryki - mógłby ktoś sprawdzić u siebie ?
    Ta opcja była od 2009. Mnie to nie przeszkadza, dźwignia ma spory zakres ruchu w którym kierunkowskaz działa, ale blokada nie zaskakuje i w ten sposób przeważnie jej używam. Zważywszy, że kierunkowskazu używa się do sygnalizowania manewru przed jego wykonaniem, na prawdę rzadko kiedy załączam kierunkowskaz "na stałe". Zwykle tylko przytrzymuję go palcem na 3-4 mignięcia i puszczam gdy rozpoczynam manewr. Bardziej denerwuje mnie to, że na mrozie kierunkowskazy potrafią nie działać wcale albo załączać się po kilku sekundach od przełączenia dźwigni (smar dostaje się na styki i kiedy jest gęsty skutecznie je izoluje).
  • #49
    Karaczan
    Level 41  
    Co do fatalnej widoczności z tyłu to potwierdzam ;)
    O ile w dzień nie jest jakoś znacznie gorzej niż w innych autach, to nocą czasem strach cofać.
    Jedno małe, beznadziejnie umieszczone światło wstecznie skutecznie to utrudnia.
    Ja kombinuje by zamiast przeciwmgielnego wsadzić wsteczny z anglika, czy kij wie z jakiej wersji to jest, ale zdażają się czasem na Allegro takie lampy.

    Na razie poradziłem sobie przerabiając oprawkę by wpakować żarówkę H1, pasuje idealnie ;)
    Do tego przekaźnik by mi włącznika nie wypaliło. Klosz ma się dobrze mimo temperatury, w końcu wsteczne zapala się tylko na chwilkę. Przegląd przeszedł bez problemu, choć wiem że to jest niezgodne.
    Bawiłem się też nie jednym ledem. To nie ma sensu. Konstrukcja lampy i odbłyśnika wymaga światła rozproszonego. Wtedy rozświetla ładnie okolice za autem.

    Mnie migacze działają świetnie, z manetkami nie ma problemu. Czasem tylko mi mrugnie światłami mijania po miganiu w prawo. I błąd w BCM. Znów się pewnie kabelek od włącznika świateł urywa wewnątrz manetki. Praktycznie każdego Fiata z tą konstrukcją manetek to w końcu trafia ;)
    Ale inteligentne autko i nie zostawi kierowcy bez świateł w przypadku awarii włącznika! Wtedy z automatu zapala pozycje i mijania :D

    Wpadką jest na pewno woda waląca na mocowanie lewego amortyzatora, odkręcić to po latach to czasem wyzwanie. Do tego brak miejsca by położyć większy telefon gdzieś pod ręką, i totalnie idiotycznie skonstruowany podwójny handler na kubek. I tak 2ch nie wsadzisz :D
    Podłokietnik też masakra, wywaliłem w cholerę ;)
  • #50
    tzok
    Moderator of Cars
    Karaczan wrote:
    Do tego brak miejsca by położyć większy telefon gdzieś pod ręką
    Ja sobie przykleiłem pada pod uchwyt telefonu na desce, nad radiem i jest idealnie - smartfon jest w zasięgu ręki i wzroku, a nie zasłania widoku na drogę.
    Karaczan wrote:
    totalnie idiotycznie skonstruowany podwójny handler na kubek
    Jedno z tych miejsc jest przeznaczone na popielniczkę, która była opcją. Mam tam zamontowane CB więc i tak niczego tam nie włożę, poza rozdzielaczem 12V.
    Karaczan wrote:
    Podłokietnik też masakra, wywaliłem w cholerę
    Tu się nie zgodzę, dla mnie ten podłokietnik to "must have". Co Ci w nim nie pasuje?
    Karaczan wrote:
    Ja kombinuje by zamiast przeciwmgielnego wsadzić wsteczny z anglika, czy kij wie z jakiej wersji to jest
    Tak, z "anglika", to popularny "mod". Szczerze to w Octavii II mam większy stres z cofaniem w ciemnych miejscach, na szczęście rzadko mam taką potrzebę. Gdzie dzisiaj w mieście kiedykolwiek jest ciemno?
  • #51
    marek49ae
    Level 24  
    Karaczan wrote:
    Co do fatalnej widoczności z tyłu to potwierdzam
    Nauczyłem się cofać na lusterka +czujniki cofania. Bardziej denerwujące jest "psikanie|" spryskiwaczy na wycieraczki, a nie na szybę. Podklejam co jakiś czas dysze klejem na gorąco. Najbardziej mnie denerwuje brudzenie bocznych szyb wodą wylatującą zza lusterek. Dłuższa trasa przy mokrej nawierzchni skutkuje tym że nie widać w lusterkach bo szyby ociapane. Manetki też działają jak chcą. Już się ociepla to problem z gasnącymi "krótkimi" zniknie. U mnie po delikatnym muśnięciu manetki na "kierunek" mruga 5 razy, ale ja mam EVO 2010r.
  • #52
    Karaczan
    Level 41  
    Na spryskiwacze sposobem jest podniesienie np klinami całej listwy od strony szyby.
    Chyba że EVO ma regulację dysz. Grande ma na sztywno.

    Co do cofania... Na lusterka, za siebie czy czujniki, to nie w tym problem. Problem że nocą na np ciemnym parkingu wsteczny świeci jak świeczka :D Już kiedyś doświetlałem sobie mgielnym, stopami i awaryjnymi. W dzień widoczność jest OK.
    Gdzie jest ciemno? Akurat tam gdzie ciągle parkuję ;)

    Wkładając popielniczkę, kubka i tak nie wsadzimy, 2ch kubków tak samo. Otwory są zbyt blisko siebie, chyba że pijam z nietypowych kubków ;)

    Podłokietnik przeszkadza przy wstecznym i ręcznym, wysoki jestem więc fotel mam daleko.
    Gdyby jeździł z fotelem, a nie był sztywno na tunelu to darował bym mu życie :D

    W telefon się nie gapie, leżał zawsze w "podorędziu". Koło lewarka nie ma gdzie rzucić. Popielniczka ma pierwszeństwo :D
    EVO ma zdecydowanie praktyczniejszą deskę. Nawet Linea ma lepiej. Swoją drogą np w Indiach Punto fabrycznie wychodzi z deską Lineii. ;)
  • #53
    tzok
    Moderator of Cars
    Ja bez nawigacji ani rusz - głównie ze względu na wypadki i korki - polecam każdemu.
    Do uchwytu na kubki da się włożyć 2 małe puszki Coli, albo 2 kubki 0,3l, lub popielniczkę i jeden kubek 0,3l.
    Ręczny faktycznie jest trudno dostępny pod podłokietnikiem, ale można się przyzwyczaić, no chyba że ktoś musi ruszać z ręcznego na wzniesieniach, w tym przeszkadza.
  • #54
    marek49ae
    Level 24  
    Karaczan wrote:
    Chyba że EVO ma regulację dysz
    EVO też ma na sztywno. Nigdy nie zwracałem uwagi na światło cofania. Parkuję w swoim garażu
    tzok wrote:
    no chyba że ktoś musi ruszać z ręcznego na wzniesieniach
    Moje EVO posiada asystenta ruszania pod górę.
  • #55
    3echo
    Level 15  
    Co do spryskiwaczy...to ten tylny u mnie nie pryska płynem chociaż pompkę słychać
    Czy ktoś już wymieniał matę wygłuszającą na grodzi silnika?U mnie chyba kuny zrobiły sobie niezłą balangę.
    Fiat Grande Punto 1.4 8V - Na co zwrócić szczególną uwagę przy zakupie? Fiat Grande Punto 1.4 8V - Na co zwrócić szczególną uwagę przy zakupie?
  • #56
    tzok
    Moderator of Cars
    Według mnie wymiana tej maty (w całości) jest nieopłacalna... ja kupiłem samoprzylepne maty wygłuszające (odpowiednie do komory silnika), wyciąłem pogryzione fragmenty fabrycznego wygłuszenia i wykleiłem to dociętymi na wymiar matami samoprzylepnymi.
  • #57
    3echo
    Level 15  
    Gdzie kupowałeś?Bo chyba to musza być maty odpornee na temp.?
  • #58
    tzok
    Moderator of Cars
    Powinny być samogasnące, ale temperatury tam niewiadomo jakiej nie ma. Kupowałem na Allegro. Na blachę - matę butylową (ew. bitumiczną), a na nią - 5mm matę z pianki poliuretanowej.
  • #59
    3echo
    Level 15  
    Ale chyba trzeba się trochę nagimnastykować żeby to położyć?