Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Co jest przyczyną - wystrzału opon w ciężarówkach?

moher40 20 Gru 2017 09:46 2349 25
  • #1 20 Gru 2017 09:46
    moher40
    Poziom 3  

    Tylko w grudniu na trasach między Krakowem > Warszawą a Gdanskiem byłam naocznym swiadkiem wystrzału opony w ciężarówce aż cztery razy. Co jest przyczyną takich zaistnień? Przeładowanie? Prędkość? Stan bieznika? Cisnienie za wysokie? Wiek opony? Trzy razy opona strzeliła w ciągniku na tyle a raz na przedzie. W naczepach nie widziałam.

    0 25
  • #2 20 Gru 2017 09:48
    robokop
    Moderator Samochody

    Przebieg drogi kolego, przebieg i zużycie. Zmiany zmęczeniowe, spowodowane samą jazdą, temperaturą i przeginaniem gumy na wszystkie strony, do tego jeszcze "regenerowanie" opony poprzez nacinanie bieżnika, niejednokrotnie do drutów czoła.

    0
  • #4 20 Gru 2017 10:21
    robokop
    Moderator Samochody

    gromleon napisał:
    Opony rolnicze też dziwnie się uszkadzają.

    Bo kiedyś opony rolnicze robił Stomil Olsztyn - teraz robią chińczycy. Albo chłopek idzie do "importera" kupić "zachodnie, używane" czyli mające po >10 lat. Nie dziwne że szybko umierają potem.

    0
  • #5 20 Gru 2017 10:32
    gromleon
    Poziom 33  

    Ja kupiłem nowe dobrej firmy i pękły tak że mi z boku dętka wyszła, w obu przednich tak samo i tylko z jednej strony. Ciągnik bez tura. Więc nie wydziwiaj i nie opowiadaj jak byśmy wszyscy jeszcze jakimiś rzechami jeździli. Nie po to wydaje na lepsze by w nocy z opryskiwaczem stać w polu, bo dętka chciała świat zobaczyć. Wg twojego logicznego myślenia firmy transportowe też zapewne kupują używki od Niemca, "oszczędności" , ale nie każdy tak kombinuje a opony i tak pękają.

    1
  • #6 20 Gru 2017 10:40
    robokop
    Moderator Samochody

    gromleon napisał:
    Wg twojego logicznego myślenia firmy transportowe też zapewne kupują używki od Niemca

    Gdybyś bliżej miał z tym do czynienia, to byś głupotek nie wypisywał. "Regenerowanie bieżnika" to normalna praktyka we firmach transportowych - czyli nacinanie, niejednokrotnie do osnowy. A oponka, jak się bieżnik zużyje, powinna pójść na złom.
    gromleon napisał:
    Ja kupiłem nowe dobrej firmy i pękły tak że mi z boku dętka wyszła, w obu przednich tak samo i tylko z jednej strony
    . Zobacz sobie teraz różnicę cen opon rolniczych - tych made in china i np. GoodYear, Mitas czy Bridgestone. Chińskie tanie oponki nie nadają się nawet do taczek.

    0
  • #7 20 Gru 2017 10:45
    gromleon
    Poziom 33  

    Zgadza się tylko powiedz, które kupić skoro w warsztatach wulkanizacyjnych prawie wszystkie odradzają, a człowiek który klei/naprawia opony ma coraz więcej roboty. Takie czasy. Wiem o naprawach opon ciężarowych. I co nie jest tak że Niemcy na nowkach a nasi na bierznikowanych od nich.

    0
  • #8 20 Gru 2017 12:09
    moher40
    Poziom 3  

    Strachu idzie sie najeść. W jednym przypadku opona pękła gdy już mnie wyprzedził. Strach myśleć co by sie stało gdybym w boczną lewą szybę zarobiła takim kapciem. Mąż mówi:
    "tylko wariatka da się wyprzedzić ciężarówce i to jeszcze na trasie".
    No ja to rozumiem no ale jeśli jest te 90 a na liczniku mam już prawie setkę to nie rozumiem jakim cudem ciężarowy może mnie wtedy wyprzedzić. opona pekła Litwinowi a zapitalał że aż się kopciło za nim. Ile max. taki TIR z towarem moze jechać? No i oczywiście gdybym nie wyhamowała to bym przyczepą zarobiła ale to już jest norma na trasach gdy jedzie ruski albo litwin czymś cięższym.

    1
  • #9 20 Gru 2017 16:45
    kakibara
    Poziom 28  

    Auto ciężarowe ma ustawiony limiter prędkości na 89km/h - termin legalizacji tacha - czyli urządzenia które rejestruje czas pracy kierowcy to 2 lata - jeżeli kierowca jedzie na legalizację z ogumieniem w powiedzmy 50% zużytym i po kilku miesiącach czy dniach zmieni na nowe wysokie ogumienie pozwoli mu to zwiększyć prędkość powiedzmy do 91 czy 92km/h - do tego licznik w każdym aucie oszukuje więc jadąc za ciężarówka prawie 100km/h to powiedzmy norma-i wydawać by się mogło że jedzie za szybko.
    Co innego gdy auto ma wyciągnięty/zmieniony przekaźnik lub zapiety magnes na czujniku tacho(oczywiście jeżeli działa na sensor lub przerobiony sensor plus czujnik Abs-😄) - to taki "tir" nawet z naczepą może zadziwić nie jednego Kowalskiego.
    Sam wielokrotnie przekraczalem 150km/h - oczywiście nie na A4. Na prostej ciężarowy -dacar do 125km/h - przyspiesza lepiej niż nie jeden tdi.
    Co do ogumienia chinskie linglongi są bardzo poprawione , kumho dobre , najlepsze najdroższe, ale nawet taki Michelin zaleca i pozwala nacinać oponę- jeżeli osoba w firmie opiekuje się ogumieniem i nie przegapi momentu kiedy mozna naciąć oponę i robi to dobrze taka opona jest pełnowartościowym ogumieniem!
    Dwa nalewka czyli opona naprawiona i wyselekcjonowana przez osoby które ją "odkładają" do powtornego użytku- także jest zrobiona ze standardem nowej opony - jest pelnowartosciowa.
    Problemy wystrzaly:
    1 najpoważniejszy dziura, która jest dostrzezona bądź nie - i jest nie naprawiona - w oplocie drucianym powstaje niewidoczna korozja - dalej nie trzeba tłumaczyć chyba.
    2 jazda z za niskim ciśnieniem - poniżej 6 bar kierowca nie piwinien dopompowywac ciśnienia - wymiana lub naprawa.
    3 początki odklejania się nalewki
    4 ciało obce w oponie jak i pomiędzy oponami
    5 rysy uszkodzenia boczne.
    6 wiek zuzycie bieżnika

    0
  • #10 20 Gru 2017 23:32
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    moher40 napisał:
    Ile max. taki TIR z towarem moze jechać?


    Wg europejskiej normy taki pojazd nie powinien jechać szybciej jak 89km/h. Ale nie w Polsce ;)
    W naszym kraju ograniczenie prędkości w terenie niezabudowanym to 70km/h. Na drogach dwujezdniowych, autostradach i drogach ekspresowych to 80km/h i ani kilometra więcej.
    A to, że praktycznie wszystkie ciężarówki jadą 90 to jest zupełnie inna para butów.

    0
  • #11 21 Gru 2017 14:14
    Wojtek00321
    Poziom 7  

    Pracuje w wulkanizacji TIR na co dzień . Opony strzelają z powodu : Przeładowania , zmęczenia materiału , oszczędności szefa . Jakoś opon nawet tych chińskich znacząco sie poprawiła . Rzadko kiedy opona nowa idzie na gwarancje bo nic się z nimi nie dzieje . Szef ,,Janusz" jeśli oszczędza i kupuje opony używane to później takie rzeczy sie wyprawiają

    0
  • #12 21 Gru 2017 14:32
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD

    Główny powód to przeładowanie oraz regeneracja lub jazda na bardzo zużytej oponie. Mało to ładuje się 2-3 razy tyle ile max ładowność. Podobnie w komunikacji miejskiej. Ale trudno by kierowca miejskiego autobusu liczył pasażerów. Ale już autokary i minibusy ładują ile wlezie, bo albo pasażer pojedzie tym, albo drugi za 6 godzin albo kolejnego dnia. Raz byłem zmuszony tak jechać, gdzie prawie na przedniej szybkie byłem, bo tyle ludzi...

    0
  • #13 21 Gru 2017 15:44
    robokop
    Moderator Samochody

    kakibara napisał:
    ale nawet taki Michelin zaleca i pozwala nacinać oponę
    Jakoś nie wierzę, że jakikolwiek producent zaleca "regenerację" poprzez nacinanie - szczególnie takie superoszczędne, aż ostrze ślizga się po drutach osnowy - druty wystawione na powietrze, korodują i pękają. Tak samo w autach z osiami wielokrotnymi- przy manewrowaniu, zawsze na zdublowanych osiach wręcz wyrywa kawałki protektora, też do drutów czoła.

    0
  • #14 21 Gru 2017 15:57
    moher40
    Poziom 3  

    I nie ma z punktu technicznego możliwości kontroli takich opon? Jak dużo potrzeba do wystrzału opony? Mozna to przewidzieć po oględzinach wzrokowych?

    0
  • #15 21 Gru 2017 16:00
    robokop
    Moderator Samochody

    moher40 napisał:
    Mozna to przewidzieć bo oględzinach wzrokowych
    Na pewno można w jakiś tam sposób ocenić oponę zdatna/niezdatna/uszkodzona. Tyle tylko że opony są bardzo drogie, tak samo przestój pojazdu również kosztuje. Po oponie zmęczonej życiem, czyli jazdą ze zbyt niskim ciśnieniem, czy obciążeniem na zewnątrz może nie być widac jawnych oznak, za to pomiędzy warstwami gumy/płócien już cuda mogą się dziać.

    0
  • #16 21 Gru 2017 16:26
    kakibara
    Poziom 28  

    Najdroższe opony najlepszych producentów można nacinac nawet Michelina.

    0
  • #17 21 Gru 2017 17:04
    Rasel
    Poziom 21  

    Mam pytanie do fachowców: czy wystrzał opony jest możliwy w przypadku, gdy pod oponą nie ma dętki? Bo wydaje mi się, że to właśnie dętka + nadmiernie wyeksploatowana opona tworzą wybuchową parę. Gdy nie ma dętki, a opona jest popękana, to ucieka z niej powietrze i nie wybucha - mamy za to "flaka". Natomiast gdy napompowana dętka napiera z siłą wielu ton od wewnątrz na uszkodzoną oponę, doprowadza do jej gwałtownego rozprucia razem z dętką - czyli wystrzału (analogicznie do przedziurawienia napompowanego balonika). Sam zresztą widziałem kiedyś taki przypadek, gdy z rozprutej opony wyszła część dętki i po kilku obrotach koła nastąpił wystrzał. Ponieważ ciężarówka dopiero ruszała z miejsca, to jej prędkość była niewielka i dzięki temu mogłem zaobserwować przebieg zdarzenia.

    0
  • #19 21 Gru 2017 19:01
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    Rasel napisał:
    czy wystrzał opony jest możliwy w przypadku, gdy pod oponą nie ma dętki?


    A w jakich autach aktualnie stosuje się dętki?? Bo ja prócz Stara i Jelcza nie znam innych. A pomimo, że w 99% pojazdów ciężarowych stosuje się opony bezdętkowe to opony nadal strzelają.
    Jaka więc jest logika w tym co piszesz??

    0
  • #21 21 Gru 2017 19:25
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    robokop napisał:
    Bo kiedyś opony rolnicze robił Stomil Olsztyn - teraz robią chińczycy.

    Stomil i Dębica w tym przypadku to historia. Obecnie produkują opony ciężarowe. Natomiast rolnicze produkuje Kabat - podobno po przejęciu oddziału fabryki Dębicy czy Kormorana. Chyba że się mylę i kto inny stawia oznaczenie "Made in Poland".
    robokop napisał:
    Chińskie tanie oponki nie nadają się nawet do taczek.

    W przypadku taczek to różnica pomiędzy chińczykiem a oponą polską jest ogromna. Jednakże cena opony polskiej to ok. 50 zł.
    kakibara napisał:
    Sam wielokrotnie przekraczalem 150km/h - oczywiście nie na A4

    Tak jak ostatnio rekordzista - tir z Anglii na autostradzie we Francji...
    I jeszcze jedno. Większość opon ciężarowych są dopuszczone do bieżnikowania. Dobrze na tym zarabiają autobusy miejskie które mają umowy na bieżnikowanie opon. Ale ja w temacie ciężarowych niewiele się znam.

    0
  • #22 21 Gru 2017 22:03
    rosak
    Poziom 26  

    robokop napisał:
    Bo kiedyś opony rolnicze robił Stomil Olsztyn - teraz robią chińczycy. Albo chłopek idzie do "importera" kupić "zachodnie, używane" czyli mające po >10 lat. Nie dziwne że szybko umierają potem.


    Jeżdżę w UK gdzie nie oszczędza się na bezpieczeństwie. Nowe opony renomowanych firm również strzelają.

    0
  • #23 22 Gru 2017 06:30
    moher40
    Poziom 3  

    Dzieciak kuzynki jeździ autobusami w małym mieście a jej mąż w dużym. Pierwsz raz słyszę o bieznikowaniu opon w autobusach miejskich. Z tego co wiem to nawet w MZA śmigają ile opona da i dopiero wtedy wymieniają. Sądzicie że miasto oszczędza na bezpieczeństwie i opony idą do regeneracji? Ile km można przejechać na jednej oponie załodowanym tirem? Pytam bo akurat nie znam dokładnie jakie mają przebiegi takie auta. Jedyne co widać to przebiegi samochodów wystawionych na sprzedaż za granicą. Ciągnik DAF z 2015 rok z przebiegiem około 480000km, Scania R450 z 2016r z przebiegiem 210000km. Można smiało wywnioskować że naprawdę pracujący TIR robi rocznie 200000km.
    W specyfikacjach technicznych np. opony 295/60R22.5 X LINE ENERGY Z TL 150/147L jest bardzo cięzko znaleźć coś na temat możliwych przebiegów.
    Szczerze mówiąc nie piszą nic. https://ciezarowki.michelin.pl/Produkty/Opony...nia/X-LINE/MICHELIN-X-LINE-ENERGY-Z-s.50-s.60

    W aucie osobowym komplet nowych opon Fulda mam na minimum 6lat biorąc pod uwagę fakt iż już na koniec października montuję inny nowy komplet zimówek które zdejmuję pod koniec marca więc praktycznie mam 3lata na letnich i trzy lata na zimówkach i to uznaję za bezpieczne.

    Nie rozumiem też takiej rozbieżności cen.
    https://www.oponeo.pl/opony/ciezarowe/295/60/r22-5
    Najtańsza oponka do ciężarówki (długie trasy, dowolna oś) 1377zł. Inne juz po 1800-2050zł. Typowa Scania ma bliźniaki na tyle na jednej osi. Komplet nowych opon na oś napedową wyniósł by 4 x 1377zł + 2 x 1377zł na przód. 8262zł dla jednej ciężarówki. Teraz pytanie roku: na jak długo wystarczy taki komplet? (80% czasu załadowany do pełna, 20% puste przebiegi, jazda 24/24 trasy).

    Ostatnia juz rzecz: opona zimowa kosztuje około 1600-1800zł. Dlaczego nasi kierowcy śmigają zimą do Skandynawi, Rosji itp. na letnich oponach? Z tego co wiem zaopatrzeni są jedynie w skromne łańcuchy.

    0
  • #24 22 Gru 2017 07:15
    web69
    Poziom 27  

    W zeszłym roku wystrzeliła opona samochodu ciężarowego jadącego z naprzeciwka, pech chciał że na mojej wysokości. Wydmuchnęło mi szybę w tylnych lewych drzwiach, a odłamki gumy wywaliły tylną szybę, pokiereszowało drzwi, błotnik, zderzak, a lewa lampa znikła z kawałkiem tylnego pasa. Policjant który przyjechał do zdarzenia, pokiwał głową i powiedział żebym zagrał w lotka, tyle miałem szczęścia... Ciężarówka przeładowana 9 T !

    0
  • #25 22 Gru 2017 09:24
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    moher40 napisał:
    Ile km można przejechać na jednej oponie załodowanym tirem?


    Nie ma jasno określonego przebiegu jaki można pokonać na takiej oponie. Dużo zależy od warunków eksploatacji takich jak ciężar ładunków, jakość dróg, konfiguracja pojazdu (np. opony na osiach wleczonych które się nie skręcają zużywają się bardzo szybko) i tego jak kierowca te opony traktuje (np. tzw zawracanie w miejscu)

    moher40 napisał:
    Nie rozumiem też takiej rozbieżności cen.


    Co tu jest do rozumienia?? Z cenami opon jest tak jak z cenami każdego innego towaru. To co jest markowe, sprawdzone i dobrej jakości to kosztuje. Chińszczyzna jest o połowę tańsza. Jak jest z jakością chińskiego towaru to wszyscy wiemy...

    0
  • #26 22 Gru 2017 18:34
    moher40
    Poziom 3  

    Akurat w oponach to wiem że Micheline, Fulda, Dębica, Goodyear, Barum i Continental było by ok a reszty nie znam, tymbardziej jakis firm od opon do wozów ciężarowych.

    0