Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Co jest przyczyną - wystrzału opon w ciężarówkach?

moher40 20 Dec 2017 09:46 7863 25
  • #1
    moher40
    Level 3  
    Tylko w grudniu na trasach między Krakowem > Warszawą a Gdanskiem byłam naocznym swiadkiem wystrzału opony w ciężarówce aż cztery razy. Co jest przyczyną takich zaistnień? Przeładowanie? Prędkość? Stan bieznika? Cisnienie za wysokie? Wiek opony? Trzy razy opona strzeliła w ciągniku na tyle a raz na przedzie. W naczepach nie widziałam.
  • #2
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Przebieg drogi kolego, przebieg i zużycie. Zmiany zmęczeniowe, spowodowane samą jazdą, temperaturą i przeginaniem gumy na wszystkie strony, do tego jeszcze "regenerowanie" opony poprzez nacinanie bieżnika, niejednokrotnie do drutów czoła.
  • #3
    User removed account
    Level 1  
  • #4
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    gromleon wrote:
    Opony rolnicze też dziwnie się uszkadzają.

    Bo kiedyś opony rolnicze robił Stomil Olsztyn - teraz robią chińczycy. Albo chłopek idzie do "importera" kupić "zachodnie, używane" czyli mające po >10 lat. Nie dziwne że szybko umierają potem.
  • #5
    User removed account
    Level 1  
  • #6
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    gromleon wrote:
    Wg twojego logicznego myślenia firmy transportowe też zapewne kupują używki od Niemca

    Gdybyś bliżej miał z tym do czynienia, to byś głupotek nie wypisywał. "Regenerowanie bieżnika" to normalna praktyka we firmach transportowych - czyli nacinanie, niejednokrotnie do osnowy. A oponka, jak się bieżnik zużyje, powinna pójść na złom.
    gromleon wrote:
    Ja kupiłem nowe dobrej firmy i pękły tak że mi z boku dętka wyszła, w obu przednich tak samo i tylko z jednej strony
    . Zobacz sobie teraz różnicę cen opon rolniczych - tych made in china i np. GoodYear, Mitas czy Bridgestone. Chińskie tanie oponki nie nadają się nawet do taczek.
  • #7
    User removed account
    Level 1  
  • #8
    moher40
    Level 3  
    Strachu idzie sie najeść. W jednym przypadku opona pękła gdy już mnie wyprzedził. Strach myśleć co by sie stało gdybym w boczną lewą szybę zarobiła takim kapciem. Mąż mówi:
    "tylko wariatka da się wyprzedzić ciężarówce i to jeszcze na trasie".
    No ja to rozumiem no ale jeśli jest te 90 a na liczniku mam już prawie setkę to nie rozumiem jakim cudem ciężarowy może mnie wtedy wyprzedzić. opona pekła Litwinowi a zapitalał że aż się kopciło za nim. Ile max. taki TIR z towarem moze jechać? No i oczywiście gdybym nie wyhamowała to bym przyczepą zarobiła ale to już jest norma na trasach gdy jedzie ruski albo litwin czymś cięższym.
  • #9
    kakibara
    Level 33  
    Auto ciężarowe ma ustawiony limiter prędkości na 89km/h - termin legalizacji tacha - czyli urządzenia które rejestruje czas pracy kierowcy to 2 lata - jeżeli kierowca jedzie na legalizację z ogumieniem w powiedzmy 50% zużytym i po kilku miesiącach czy dniach zmieni na nowe wysokie ogumienie pozwoli mu to zwiększyć prędkość powiedzmy do 91 czy 92km/h - do tego licznik w każdym aucie oszukuje więc jadąc za ciężarówka prawie 100km/h to powiedzmy norma-i wydawać by się mogło że jedzie za szybko.
    Co innego gdy auto ma wyciągnięty/zmieniony przekaźnik lub zapiety magnes na czujniku tacho(oczywiście jeżeli działa na sensor lub przerobiony sensor plus czujnik Abs-😄) - to taki "tir" nawet z naczepą może zadziwić nie jednego Kowalskiego.
    Sam wielokrotnie przekraczalem 150km/h - oczywiście nie na A4. Na prostej ciężarowy -dacar do 125km/h - przyspiesza lepiej niż nie jeden tdi.
    Co do ogumienia chinskie linglongi są bardzo poprawione , kumho dobre , najlepsze najdroższe, ale nawet taki Michelin zaleca i pozwala nacinać oponę- jeżeli osoba w firmie opiekuje się ogumieniem i nie przegapi momentu kiedy mozna naciąć oponę i robi to dobrze taka opona jest pełnowartościowym ogumieniem!
    Dwa nalewka czyli opona naprawiona i wyselekcjonowana przez osoby które ją "odkładają" do powtornego użytku- także jest zrobiona ze standardem nowej opony - jest pelnowartosciowa.
    Problemy wystrzaly:
    1 najpoważniejszy dziura, która jest dostrzezona bądź nie - i jest nie naprawiona - w oplocie drucianym powstaje niewidoczna korozja - dalej nie trzeba tłumaczyć chyba.
    2 jazda z za niskim ciśnieniem - poniżej 6 bar kierowca nie piwinien dopompowywac ciśnienia - wymiana lub naprawa.
    3 początki odklejania się nalewki
    4 ciało obce w oponie jak i pomiędzy oponami
    5 rysy uszkodzenia boczne.
    6 wiek zuzycie bieżnika
  • #10
    saron22
    Trucks specialist
    moher40 wrote:
    Ile max. taki TIR z towarem moze jechać?


    Wg europejskiej normy taki pojazd nie powinien jechać szybciej jak 89km/h. Ale nie w Polsce ;)
    W naszym kraju ograniczenie prędkości w terenie niezabudowanym to 70km/h. Na drogach dwujezdniowych, autostradach i drogach ekspresowych to 80km/h i ani kilometra więcej.
    A to, że praktycznie wszystkie ciężarówki jadą 90 to jest zupełnie inna para butów.
  • #11
    Wojtek00321
    Level 9  
    Pracuje w wulkanizacji TIR na co dzień . Opony strzelają z powodu : Przeładowania , zmęczenia materiału , oszczędności szefa . Jakoś opon nawet tych chińskich znacząco sie poprawiła . Rzadko kiedy opona nowa idzie na gwarancje bo nic się z nimi nie dzieje . Szef ,,Janusz" jeśli oszczędza i kupuje opony używane to później takie rzeczy sie wyprawiają
  • #12
    MARCIN.SLASK
    Home appliances specialist
    Główny powód to przeładowanie oraz regeneracja lub jazda na bardzo zużytej oponie. Mało to ładuje się 2-3 razy tyle ile max ładowność. Podobnie w komunikacji miejskiej. Ale trudno by kierowca miejskiego autobusu liczył pasażerów. Ale już autokary i minibusy ładują ile wlezie, bo albo pasażer pojedzie tym, albo drugi za 6 godzin albo kolejnego dnia. Raz byłem zmuszony tak jechać, gdzie prawie na przedniej szybkie byłem, bo tyle ludzi...
  • #13
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    kakibara wrote:
    ale nawet taki Michelin zaleca i pozwala nacinać oponę
    Jakoś nie wierzę, że jakikolwiek producent zaleca "regenerację" poprzez nacinanie - szczególnie takie superoszczędne, aż ostrze ślizga się po drutach osnowy - druty wystawione na powietrze, korodują i pękają. Tak samo w autach z osiami wielokrotnymi- przy manewrowaniu, zawsze na zdublowanych osiach wręcz wyrywa kawałki protektora, też do drutów czoła.
  • #14
    moher40
    Level 3  
    I nie ma z punktu technicznego możliwości kontroli takich opon? Jak dużo potrzeba do wystrzału opony? Mozna to przewidzieć po oględzinach wzrokowych?
  • #15
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    moher40 wrote:
    Mozna to przewidzieć bo oględzinach wzrokowych
    Na pewno można w jakiś tam sposób ocenić oponę zdatna/niezdatna/uszkodzona. Tyle tylko że opony są bardzo drogie, tak samo przestój pojazdu również kosztuje. Po oponie zmęczonej życiem, czyli jazdą ze zbyt niskim ciśnieniem, czy obciążeniem na zewnątrz może nie być widac jawnych oznak, za to pomiędzy warstwami gumy/płócien już cuda mogą się dziać.
  • #16
    kakibara
    Level 33  
    Najdroższe opony najlepszych producentów można nacinac nawet Michelina.
  • #17
    Rasel
    Level 22  
    Mam pytanie do fachowców: czy wystrzał opony jest możliwy w przypadku, gdy pod oponą nie ma dętki? Bo wydaje mi się, że to właśnie dętka + nadmiernie wyeksploatowana opona tworzą wybuchową parę. Gdy nie ma dętki, a opona jest popękana, to ucieka z niej powietrze i nie wybucha - mamy za to "flaka". Natomiast gdy napompowana dętka napiera z siłą wielu ton od wewnątrz na uszkodzoną oponę, doprowadza do jej gwałtownego rozprucia razem z dętką - czyli wystrzału (analogicznie do przedziurawienia napompowanego balonika). Sam zresztą widziałem kiedyś taki przypadek, gdy z rozprutej opony wyszła część dętki i po kilku obrotach koła nastąpił wystrzał. Ponieważ ciężarówka dopiero ruszała z miejsca, to jej prędkość była niewielka i dzięki temu mogłem zaobserwować przebieg zdarzenia.
  • #18
    User removed account
    Level 1  
  • #19
    saron22
    Trucks specialist
    Rasel wrote:
    czy wystrzał opony jest możliwy w przypadku, gdy pod oponą nie ma dętki?


    A w jakich autach aktualnie stosuje się dętki?? Bo ja prócz Stara i Jelcza nie znam innych. A pomimo, że w 99% pojazdów ciężarowych stosuje się opony bezdętkowe to opony nadal strzelają.
    Jaka więc jest logika w tym co piszesz??
  • #21
    BANANvanDYK
    Level 40  
    robokop wrote:
    Bo kiedyś opony rolnicze robił Stomil Olsztyn - teraz robią chińczycy.

    Stomil i Dębica w tym przypadku to historia. Obecnie produkują opony ciężarowe. Natomiast rolnicze produkuje Kabat - podobno po przejęciu oddziału fabryki Dębicy czy Kormorana. Chyba że się mylę i kto inny stawia oznaczenie "Made in Poland".
    robokop wrote:
    Chińskie tanie oponki nie nadają się nawet do taczek.

    W przypadku taczek to różnica pomiędzy chińczykiem a oponą polską jest ogromna. Jednakże cena opony polskiej to ok. 50 zł.
    kakibara wrote:
    Sam wielokrotnie przekraczalem 150km/h - oczywiście nie na A4

    Tak jak ostatnio rekordzista - tir z Anglii na autostradzie we Francji...
    I jeszcze jedno. Większość opon ciężarowych są dopuszczone do bieżnikowania. Dobrze na tym zarabiają autobusy miejskie które mają umowy na bieżnikowanie opon. Ale ja w temacie ciężarowych niewiele się znam.
  • #22
    rosak
    Car dashboards specialist
    robokop wrote:
    Bo kiedyś opony rolnicze robił Stomil Olsztyn - teraz robią chińczycy. Albo chłopek idzie do "importera" kupić "zachodnie, używane" czyli mające po >10 lat. Nie dziwne że szybko umierają potem.


    Jeżdżę w UK gdzie nie oszczędza się na bezpieczeństwie. Nowe opony renomowanych firm również strzelają.
  • #23
    moher40
    Level 3  
    Dzieciak kuzynki jeździ autobusami w małym mieście a jej mąż w dużym. Pierwsz raz słyszę o bieznikowaniu opon w autobusach miejskich. Z tego co wiem to nawet w MZA śmigają ile opona da i dopiero wtedy wymieniają. Sądzicie że miasto oszczędza na bezpieczeństwie i opony idą do regeneracji? Ile km można przejechać na jednej oponie załodowanym tirem? Pytam bo akurat nie znam dokładnie jakie mają przebiegi takie auta. Jedyne co widać to przebiegi samochodów wystawionych na sprzedaż za granicą. Ciągnik DAF z 2015 rok z przebiegiem około 480000km, Scania R450 z 2016r z przebiegiem 210000km. Można smiało wywnioskować że naprawdę pracujący TIR robi rocznie 200000km.
    W specyfikacjach technicznych np. opony 295/60R22.5 X LINE ENERGY Z TL 150/147L jest bardzo cięzko znaleźć coś na temat możliwych przebiegów.
    Szczerze mówiąc nie piszą nic. https://ciezarowki.michelin.pl/Produkty/Opony...nia/X-LINE/MICHELIN-X-LINE-ENERGY-Z-s.50-s.60

    W aucie osobowym komplet nowych opon Fulda mam na minimum 6lat biorąc pod uwagę fakt iż już na koniec października montuję inny nowy komplet zimówek które zdejmuję pod koniec marca więc praktycznie mam 3lata na letnich i trzy lata na zimówkach i to uznaję za bezpieczne.

    Nie rozumiem też takiej rozbieżności cen.
    https://www.oponeo.pl/opony/ciezarowe/295/60/r22-5
    Najtańsza oponka do ciężarówki (długie trasy, dowolna oś) 1377zł. Inne juz po 1800-2050zł. Typowa Scania ma bliźniaki na tyle na jednej osi. Komplet nowych opon na oś napedową wyniósł by 4 x 1377zł + 2 x 1377zł na przód. 8262zł dla jednej ciężarówki. Teraz pytanie roku: na jak długo wystarczy taki komplet? (80% czasu załadowany do pełna, 20% puste przebiegi, jazda 24/24 trasy).

    Ostatnia juz rzecz: opona zimowa kosztuje około 1600-1800zł. Dlaczego nasi kierowcy śmigają zimą do Skandynawi, Rosji itp. na letnich oponach? Z tego co wiem zaopatrzeni są jedynie w skromne łańcuchy.
  • #24
    web69
    Level 31  
    W zeszłym roku wystrzeliła opona samochodu ciężarowego jadącego z naprzeciwka, pech chciał że na mojej wysokości. Wydmuchnęło mi szybę w tylnych lewych drzwiach, a odłamki gumy wywaliły tylną szybę, pokiereszowało drzwi, błotnik, zderzak, a lewa lampa znikła z kawałkiem tylnego pasa. Policjant który przyjechał do zdarzenia, pokiwał głową i powiedział żebym zagrał w lotka, tyle miałem szczęścia... Ciężarówka przeładowana 9 T !
  • #25
    saron22
    Trucks specialist
    moher40 wrote:
    Ile km można przejechać na jednej oponie załodowanym tirem?


    Nie ma jasno określonego przebiegu jaki można pokonać na takiej oponie. Dużo zależy od warunków eksploatacji takich jak ciężar ładunków, jakość dróg, konfiguracja pojazdu (np. opony na osiach wleczonych które się nie skręcają zużywają się bardzo szybko) i tego jak kierowca te opony traktuje (np. tzw zawracanie w miejscu)

    moher40 wrote:
    Nie rozumiem też takiej rozbieżności cen.


    Co tu jest do rozumienia?? Z cenami opon jest tak jak z cenami każdego innego towaru. To co jest markowe, sprawdzone i dobrej jakości to kosztuje. Chińszczyzna jest o połowę tańsza. Jak jest z jakością chińskiego towaru to wszyscy wiemy...
  • #26
    moher40
    Level 3  
    Akurat w oponach to wiem że Micheline, Fulda, Dębica, Goodyear, Barum i Continental było by ok a reszty nie znam, tymbardziej jakis firm od opon do wozów ciężarowych.