Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Miękki start szlifierki Graphite 2300W

wbzi 20 Gru 2017 22:21 627 4
  • #1 20 Gru 2017 22:21
    wbzi
    Poziom 10  

    Witam! Nawalił układ tzw. soft startu we wspomnianej w tytule szlifierce. Zakupiłem nowy XS-16/D3, który jest w drodze pocztą więc pewnie będzie za kilka dni. W międzyczasie rozbroiłem ten nawalony, a to dlatego, że ten zamówiony jest na 16A, a znalazłem w sieci schemat ruskiego o zadziwiająco zbieżnej nazwie XS-12/D3 , 16A. Oryginalny od mojej szlifiery jest na 20A, a mimo to padł pod niewielkim w sumie obciążeniem.
    Jednego jestem pewny tj. że nawalił triak.Pewnie coś jeszcze ale odłupując żywicę sam na pewno uszkodziłem jeden z rezystorów i nie znam jego wartości. Nietrudno to obliczyć, ale okazało się, że są to elementy smd i na rezystorach się pogubiłem. Jeden o oznaczeniu 335 pokazuje tak jak tablica dekoduje tj. 3,3Mom, a drugi taki sam 418Kom. Z kilkoma innymi tak samo mimo przerwania połączeń. Udało mi się rozrysować schemat, ale nie wiem czy dobrze, bo nie jestem biegły w tych sprawach.
    W związku z powyższym mam do szanownych forumowiczów prośbę o sprawdzenie tegoż schematu i ew. wskazanie poprawek.
    Jak nawali kupiony to zmontuję sobie własny na mocniejszym triaku.
    Ach! mam jeszcze kłopot z diodą przy triaku wykonawczym bo to też smd i zero oznaczeń, ale pod nią na płytce oznaczenie było "Z1" więc wychodziło by, że to Zenera, ale te z tablic niemal identyczne mają szerszy pasek czarny po jednej stronie, a ta ma wąski po środku. Zdjęć niestety takiej malizny w zadowalającej jakości nie mam czym zrobić.

    0 4
  • #2 22 Gru 2017 01:24
    wbzi
    Poziom 10  

    Witam ! Nikt nie odpowie? To w ogóle ma prawo działać? Może jest jakiś błąd konstrukcyjny, że w sumie po mało obciążonej pracy się upaliło. Szlifiera leży sobie już dwa lata bardzo sporadycznie wykorzystywana i przyszło coś grubszego przeciąć i po chwili trach. Ruszyła jeszcze na twardo dwa razy, a później głucho. Jest wiele schematów także na elektrodzie, ale takiego nie znalazłem i może to rozwiązanie jest coś warte?

    0
  • #3 22 Gru 2017 03:38
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    @wbzi R7 to ok. 47 Ω, natomiast D1 to z pewnoscia diak, okolo 60 woltowy. R3 i R4 połczone szeregowo do wypadkowej rezystancji 1,3 MΩ ? Możliwe, ale mało prawdopodobne. Tranzystor, musi posiadac Uce max. co najmniej 300 V ( przy stosunkowo małej mocy) np BF 259. Tylko to dziwne, są dedykowane układy scalone do automatycznych ,,ściemniaczy", uzupełniane tylko jednym rezystorem i kondensatorem i triakiem, a tu układ ,,na piechote". :D Na koniec, dało by się to sporo uprościć, bez tego tyrystora. Poszukaj pod hasłem ,, Automatic light dimmer." Setki rozwiązań :D

    0
  • #4 22 Gru 2017 20:12
    wbzi
    Poziom 10  

    Witam! Dzięki za odzew. Dzisiaj przyszedł ten Xs-16/D3 i go zamontowałem. Działa i mam wrażenie, że nieco lepiej niż działał oryginał. Musiałem tylko odciąć jedno ucho oraz przyciąć, zeszlifować 1mm krawędź radiatora stanowiącego również część obudowy. Tutaj sprzedający trochę nagiął bo nie pasuje jak pisał i trzeba to zrobić aby wszedł w miejsce oryginału. Dobrze, że to tanizna bo po takim zabiegu zapewne nie uznali by reklamacji. Pomyślałem sobie, że dam szlifierce popalić, bo jak ma coś być z tego nabytku to trzeba sprawdzić. Potrzebowałem poprzycinać do odpowiedniego kształtu kawał żelastwa tj. szynę i wyrobił, więc chyba niezłej jakości ten nabytek.
    W przedmiocie tematu to nie dawało mi spokoju, czy prawidłowo odtworzyłem połączenia. Zrobiłem to dokładnie tak jak tam jest, tylko pominąłem jedną ścieżkę, która jest zbędna, nie podłączona. Sprawdziłem jeszcze raz rezystory i jest wypadkowa rezystancja dokładnie taka, a więc ten uszkodzony będzie w przybliżeniu tak jak mówisz. Odnośnie tego 335 to na pewno ma 418Kom, a powinien mieć tak jak taki sam drugi 3,3Mom. Domniemam, że jest walnięty. Wspomniany tranzystor znalazłem podobny i był na 400V NPN, więc założyłem podobnie jak kolega.
    Po raz kolejny się potwierdza, że warto pytać. To oznaczenie pod d1 tak zasugerowało mnie, że nawet nie pomyślałem, że to może być diak, zwłaszcza, że nie przypominam sobie aby występował diak w schematach, które przeglądałem.
    Znalazłem stronę z marszu gdzie diak wygląda niemal identycznie jak ten z mojej płytki https://www.gme.cz/data/product/480_480/pctdetail.226-005.1.jpg ,tyle tylko, że ten ze zdjęcia ma jakiś kolorek na jednym końcu, a ten mój nie ma nic.
    Wnioskując na podstawie twojej wypowiedzi to nie bardzo spisali się pakując ten układ do tej szlifiery. Jeśli ten co zapakowałem do środka za 11zł. będzie dawał radę to mam do niego schemat i w razie czego dam mocniejszy triak i będzie śmigał. Tu adres tej ruskiej strony http://4y4y.ru/wp-content/uploads/2011/06/plavnyipuskbolgarki_thumb.gif Sprawdziłem też serwis i za ten moduł, który rozrysowałem życzą sobie aż 41 zł. plus oczywiście przesyłka powyżej 10zł. Czyste zdzierstwo zwłaszcza, jeśli to taka "piechota"jak mówisz.
    Rozumiem, ze schemat tj. układ ma prawo działać, więc jak komuś się przyda z poprawkami to spoko.
    Domniemam też, że lepiej szukać innych bardziej dopracowanych schematów jakby co.
    Jeszcze raz dzięki za zainteresowanie i temat do zamknięcia, chyba, że są jeszcze jakieś uwagi to chętnie przyjmę.
    Życzę wszystkim wesołych, zdrowych i rodzinnych Świąt Bożego Narodzenia i do siego roku!!!!.

    0
  • #5 22 Gru 2017 20:41
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42