
Skrzynia:
Najpierw obliczyłem obudowę pod głośnik STX W.32.500.8.MC używając programu WinISD oraz zrobiłem jej projekt w 3D w programie Sketchup. Jako że jest to moja pierwsza taka konstrukcja postanowiłem zasięgnąć porady na Forum. Tutaj mój temat, z którego dowiedziałem się, jak poprawnie się za to zabrać.
Zacząłem więc od kupienia kilku płyt MDF – jednej o grubości 25mm i pięciu 18mm. Wszystkie w formacie B2. Następnie dociąłem wszystkie płyty z dodatkowym 1mm marginesem na dokładne dopasowanie do reszty elementów. Wymiary płyt:


Na początek skleiłem część tunelu bass reflex, a że nie miałem ścisków stolarskich, to poskręcałem wkrętami do płyt kartonowo-gipsowych.

Dokleiłem to do środkowej ścianki skrzyni, a potem do tylnej ściany.



Potem wkleiłem dolną ścianę.



Korzystając z dostępnego miejsca, wstawiłem element na zagięciu tunelu, następnie dodałem element będący jednocześnie ścianą tunelu oraz komory z elektroniką.




Następnie przykleiłem i przykręciłem boczną ścianę od strony radiatorów oraz ściankę z drugiej strony (na zdjęciu ścianka z radiatorami).

Powoli kończąc przykleiłem front, który pasował wręcz idealnie.

Teraz dopasowałem wszystkie otworki pod gniazda i radiatory. Wszystko pięknie leży na miejscu, lecz problemy są z ich demontażem.



Widząc wszystko na żywo, a nie na ekranie komputera, zająłem się wzmocnieniem i usztywnieniem komory głośnika elementem w kształcie litery T.


Ściany dolnej nie usztywniałem, gdyż uznałem, że ściana tunelu BR dostatecznie go usztywnia, górnej też nie, bo w planach ma na subwooferze stać regał, który poradzi sobie z tym dużo lepiej.
Na samym końcu przykleiłem samą górną ścianę.


Tak prezentuje się komora głośnika od frontu:


Prace w drewnie niemalże zakończone. Teraz zabrałem się za oklejanie skrzyni kocykiem. Prawdę mówiąc, robiłem to pierwszy raz i efekt nie jest idealny, ale mnie zadowala. Przyklejałem wszystko klejem do drewna (tym samym którego użyłem do sklejania skrzyni) i trzyma bardzo mocno. Filc ciąłem gorącym ostrzem i ładnie się dopasował. Zrobiłem jednak błąd, próbując kleić filc do filcu klejem do drewna i niestety raz, że musiałem poprawić innym klejem, a dwa, że cały tył jest wręcz tym klejem uwalony, bo poprzeciekał podczas dociskania filcu. Ale cóż – nie widać, to nie jest źle. Przynajmniej się czegoś nauczyłem. Oklejanie zacząłem od frontu, by potem zejść bez zbędnego cięcia na boczne ściany. Na krawędziach tam, gdzie łączyły się 2 kawałki filcu kleiłem na zakładkę (jeden kawałek zachodził na drugą ściankę na parę cm, a drugi z drugiej strony dochodził do krawędzi.) Wyszło całkiem przyzwoicie, ale następnym razem będzie jeszcze lepiej. Trochę zdjęć niżej:



Ponownie sprawdziłem, czy wszystko pasuje. Wygląda pięknie. Drugie zdjęcie to sprawdzenie dostępnego miejsca na przedni panel, po włożeniu radiatora z płytką zasilającą.


Przykręciłem więc transformator zasilający i poprowadziłem przewody do zasilania:


Z przednim panelem miałem mały kłopot, gdyż zawsze jakiś drobny element mi nie pasował. Po kilku próbach zdecydowałem się na kawałek plexiglasu oklejonego filcem. Proste do wykonania, brak najmniejszych szczelin i ładnie pasuje do reszty obudowy.

Duży czerwony przełącznik to zasilanie transformatora. Pod nim znajduje się wskaźnik wysterowania. Zielony przełącznik to załączenie oświetlenia tunelu BR, ale to w przyszłości. Obok niego znajduje się przełącznik wejść jack. Czarny przełącznik w prawym górnym rogu służy do przełączania głośnika między wewnętrzną końcówkę mocy, a gniazdo Speakon z tyłu. Czerwona dioda pod nim informuje nas o jakiejś awarii i wyłączeniu głośnika. Sterowana jest przez uPC1237. Zielona dioda na samym dole stwierdza stan napięcia na gnieździe USB znajdującym się obok. Na prawo od gniazda USB mamy 2 gniazda jack jako jedno z wejść sygnału, a przełącznik na dole po prawej służy do obrócenia fazy sygnału o 180*. Lewy potencjometr odpowiada za poziom głośności, a prawy to regulacja przesunięcia fazy o zakresie -180-0*.
Elektronika i oprzewodowanie:
Od czego się zaczęło, opisywał nie będę, bo wszystko jest w moim temacie, który chętni mogą poczytać, a który znajdziecie Tutaj.
Schematy i layouty płytek wrzucę wkrótce, gdyż mam uszkodzony monitor w PC.
Płytka zasilająca układ to w zasadzie mostek prostowniczy 8A, prostujący napięcie do 42VDC symetryczne. Dalej są kondensatory po 2 1000uF na stronę. Następnie zespół LM317/337 + 2x4700uF, wytwarzający symetryczne napięcie 12V, z którego zasilam tylko część audio. Obok LM317 oraz LM7805 z takimi samymi kondensatorami dla zasilania +12V dla reszty płytek oraz gniazda USB na przednim panelu. Zdjęć niestety nie zrobiłem.
Poniżej zdjęcia płytki obrabiającej sygnał:

Płytka zawiera 2 przedwzmacniacze, filtr dolnoprzepustowy czwartego rzędu o częstotliwości odcięcia 70Hz i tłumieniu 24dB/okt, przesuwnik fazowy o zakresie 0 do -180° oraz odwrócenie fazy o 180°.

Tutaj płytka z zabezpieczeniem na UPC1237 wg oryginalnego schematu:

Pozostał jeszcze sam stopień końcowy. Zbudowany został wg oryginalnego schematu:

W trakcie lutowania:


I skończony:

Aktualnie zamiast potencjometru do ustawiania prądu spoczynkowego wlutowałem 2 rezystory. O tym później.
Na koniec montaż głośnika:

Teraz dodamy bardziej humorystyczny akcent, mianowicie zwrotnicę przy gnieździe speakon. Ogólnie moje kino gra nieźle, ale filtracja wysokich częstotliwości dla kanału subwoofera jest średnia. Musiałem dodać więc dodać kolejny filtr. Policzyłem, że potrzebuję cewki L=25.7mH i kondensatora C=200uF. Niestety byłoby to bardzo drogie gdybym budował ją z elementów przeznaczonych do zwrotnic, dlatego użyłem tego co mam. Jest to cewka na rdzeniu oraz 2 kondensatory z równolegle podłączonymi do nich diodami.

Najśmieszniejsze jest to, że wszystkie elementy zwrotnicy znalazłem w starym zasilaczu komputerowym. Kondensatory były w sam raz, a z cewki wystarczyło odwinąć po pół warstwy uzwojenia z obu części. Zwrotnica jest strojona na częstotliwość graniczną 70Hz i tłumienie 12dB/okt.
Rozmieszczenie płytek wygląda tak:

Przy czym zwrotnicę przeniosłem na dno komory, obok transformatora.
Cała kablologia to dość wesoła twórczość, ale dodam, że są ładnie pospinane. Niestety podczas spinania nie robiłem zdjęć, bo nie mam aż tylu rąk.



Tak powstał wielki kloc, któremu wygospodarowałem miejsce pod szafką:



O ile prace w drewnie były przyjemnością, bo wszystko szło sprawnie i miło przez cały czas, a ja właściwie od dziecka tak się bawiłem, to przy części elektronicznej napotkałem kilka problemów. 2 największe to problem z masą oraz uruchomienie końcówki mocy. Z masą poradziłem sobie stosunkowo szybko metodą prób i błędów, przez co w zasadzie nic już nie brumi. Uruchomienie końcówki za to zajęło mi wiele czasu, gdyż jako osoba mająca zwykły miernik, mogłem niewiele zmierzyć. Z pomocą przyszedł za to najlepszy oscyloskop, jaki posiadałem, czyli potencjometr, mały przedwzmacniacz i słuchawki. Po wielu tygodniach palenia tranzystorów końcowych doszedłem do przyczyny – był nią zbyt mały kondensator w sprzężeniu zwrotnym OP-Ampa końcówki mocy. Zmiana 100pF na 680pF i jak ręką odjął.
Wrażenia odsłuchowe
W zasadzie jedyne, do czego mogę to porównywać to moje małe kino domowe (z którego również go napędzam). Przy niskich poziomach dźwięku słuchać różnicę między nim a oryginalnym subwooferem. Dźwięk jest jakby głębszy. Zresztą – jest lepiej, to trzeba się cieszyć. Gdy damy głośniej, gra to już na prawdę nieźle. Przede wszystkim słychać, że głośnik przy najwyższym poziomie głośności gra proporcjonalnie do głośników grających resztę pasma, czego nie mogę powiedzieć o fabrycznej jednostce,Najweselej robi się, gdy podłączę jego i moje kino do laptopa przez jack. To rezonujące powietrze w płucach i przedmioty podskakujące na półkach. Mega uczucie. Nie mogę się doczekać, by na komputerze zagrać na tym w World of Tanks.
Nie wiem, ile na co dokładnie wydałem, ale koszt budowy całości to około 1400-1500 PLN.
Na końcu podziękowania dla ludzi z tego forum, bez których ten projekt by nie powstał.
Kolegom @aaanteka @Strumien swiadomosci swia @398216 Usunięty, za przekonywanie chyba najbardziej upartej osoby, jaką tu spotkali do swoich racji (słusznych oczywiście); podzielenie się wiedzą, której w inny sposób raczej bym nie zdobył oraz czasem prowadzenie jak za rączkę do celu w pracach przy elektronice.
Kolegom @marian133 i ponownie @398216 Usunięty za cenne informacje dotyczące budowie skrzyni i obliczeń z tym związanych, i sprawdzenie projektu, który narysowałem.
Dzięki Wam jeszcze raz. Bez Was byłby to blok sklejki napędzanej wzmacniaczem na wzmacniaczach monolitycznych.
Dochodzimy do najważniejszego pytania – po co mi taki wielki subwoofer? Odpowiedź jest bardzo prosta. Nie wiem. Chciałem, to zrobiłem. Całość traktuję raczej jako projekt do zdobywania wiedzy, gdzie cała budowa miała tylko ukierunkować tok nauki. Nauczyłem się sporo i bardzo się z tego cieszę. Kolegę aaanetka uspokoję, że nieprędko się ponownie wezmę za budowę porządnego audio. Niech się nie martwi.
Zapraszam do dyskusji. Chętnie dowiem się, co zrobiłem źle, a co mogę jeszcze poprawić. Trochę tego zapewne będzie. Jeżeli kogoś to interesuje, to w załączniku wysyłam plik z rysunkiem 3D skrzyni i plik WinISD.
Pozdrawiam.
EDIT:
Aktualizacja 11/07/2018 w poście:
https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=17323837#17323837
Cool? Ranking DIY