Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Lampka na rower 30W (przeszła 30 cykli użytkownie-ładowanie)

MICHALXC2 22 Gru 2017 17:03 6096 16
  • Lampka na rower 30W (przeszła 30 cykli użytkownie-ładowanie)

    Chciałbym przedstawić projekt lampki rowerowej. Zacznę od "elektroniki". Zasilanie stanowią 18650 Panasonic 3,4Ah w liczbie sztuk 5, połączonych szeregowo. Sercem układu są 3 cree xm-l. W zasadzie to schemat ogólny jest podobny do tradycyjnych latarek (bateria-driver-dioda). Z uwagi na dużą moc jako driver zastosowałem przetwornice step-down. LEDy są połączone w szeregu, czyli w sumie pobierają 9,3V i 3A. Driver to w zasadzie moduł przetwornicy xl4015 z dodaną funkcją ograniczenia prądu. Wiem, że takie moduły są też do kupienia, jednak nie jestem wielkim zwolennikiem kupowania gotowych modułów :) , więc zrobiłem to sobie sam. Poszukałem trochę w sieci schematów z xl4015 i wywnioskowałem, że mój schemat powinien tak wyglądać.

    Ponieważ mój bocznik ma 50 miliomów, napięcie panujące na nim to około 0,15V. Takie też napięcie powinno być na drugim wejściu wzmacniacza operacyjnego pracującego jako komparator. Stabilne 5 woltów 78l05 zmniejszyłem dzielnikiem napięcia złożonym z 33k i 1 k. Daje to około 3A. Schemat znany zapewne z liniowego ograniczenia prądu, tyle że tu sterujemy pinem feedback xl4015.
    Aby sprawdzić stan baterii, zastosowałem taki miernik rozładowania na bazie poczwórnego komparatora lm2901 (lm339). Rezystory - dzielniki napięcia zostały dobrane tak, żeby poszczególne diody wskaźniki zapalały się, gdy napięcie baterii jest większe od poszczególnych poziomów napięć (w przedziale 13,3V - 21V). Niestety w praktyce baterie rozładowują się nieliniowo, zauważyłem, że1 dioda gaśnie po 30 minutach od włączenia, a przez następną godzinę świecą 3 diody. Brak tu trybów (w sumie to jest jeden) trochę boli, ale szykuję coś nowego. :) Obudowę stanowi rura alu fi60, diody są zamocowane na grubej blasze aluminiowej, którą przekazuję ciepło z nich na obudowę. Przekazywanie ciepła już testowałem. Obejma (bo to w sumie jedna z najważniejszych części) to ucięty mostek. Jeśli chodzi o ładowanie, całość ładuję przez złącze balanserowe ładowarką, którą też zrobiłem sam. Doczeka się osobnego tematu.
    Wiem, że konstrukcja jest niedopracowana, brak odłączenia baterii przy rozładowaniu. Użytkuję ją w sposób kontrolowany, więc w prototypie pominąłem tą funkcję. Drugą wadą jest zbyt duża masa. Lampka nie jest jakoś bardzo duża, nie obraca się na kierownicy w końcu jest w obejmie po mostku, ale waży aż 480g. Moja następna konstrukcja będzie znacznie lżejsza, celuję w wagę 260g. Będzie to model konkurencyjny dla lezyne1500xl, moon meteor storm pro, cateye 1200.





    Lampka na rower 30W (przeszła 30 cykli użytkownie-ładowanie) Lampka na rower 30W (przeszła 30 cykli użytkownie-ładowanie) Lampka na rower 30W (przeszła 30 cykli użytkownie-ładowanie)Lampka na rower 30W (przeszła 30 cykli użytkownie-ładowanie) Lampka na rower 30W (przeszła 30 cykli użytkownie-ładowanie) Lampka na rower 30W (przeszła 30 cykli użytkownie-ładowanie)Lampka na rower 30W (przeszła 30 cykli użytkownie-ładowanie)


    Fajne!
  • #2 22 Gru 2017 19:52
    LemuRR 11
    Poziom 26  

    Zacznę dość negatywnie:
    Jeżeli jeździsz tym po drogach publicznych, postaw się w sytuacji kierowców których oślepiasz.

    Fajnie, chociaż jeszcze mało dopracowane. Chwali się to, że nie używasz gotowych modułów.
    Załatw sobie optykę z reflektora soczewkowego samochodowego, chociażby tani projektor z PUNTO II, a efekt będzie sporo lepszy.

  • #3 22 Gru 2017 23:38
    SylwekK
    Poziom 28  

    LemuRR 11 napisał:
    Jeżeli jeździsz tym po drogach publicznych, postaw się w sytuacji kierowców których oślepiasz.

    Dokładnie! Nawet ostatnio jechałem sobie wieczorkiem, a ścieżką rowerową płynął rowerek z takim światłem, że oczy musiałem mrużyć... Może to autor był :)
    @MICHALXC2, odnośnie schematu. Staraj się takich laurek nie malować. Analiza połączeń to istna katorga nawet dla prostych połączeń(!) - trzeba mieć rozrysowaną w głowie strukturę układów scalonych. O ile przetwornicę można zrobić w bloku o tyle oampy mają przecież swoje standardowe symbole, po których wystarczyłby rzut okiem na schemat aby wiedzieć o co tam chodzi.

  • #4 23 Gru 2017 17:53
    wawrzyc
    Poziom 12  

    Możesz pomyśleć o projektorze Mini H1.

  • #5 23 Gru 2017 22:07
    Marek_Ertew
    Poziom 15  

    Zgadzam się z @LemuRR 11, konstrukcja nadaje się jako szperacz. Świetnie sprawdzi się w lesie, ale nie na drogach. Chyba że za dnia w trybie migającym "uwaga, wariat jedzie".

    Od siebie dorzucę propozycję podzielenia lampy na dwie części. Akumulator ze wskaźnikiem naładowania możesz umieścić w sakwie lub przypiąć do ramy (o ile kształt profili pozwala), to właściwa lampa (przetwornica i LEDy) stanie się znacznie lżejsza.

  • #6 24 Gru 2017 00:00
    CHOPIN66
    Poziom 9  

    + leci
    Popieram ten projekt . Widać ,że autor tematu postawił na swoje bezpieczeństwo. Proponuje dodać przełącznik długie 30W - krótkie 15W

    LemuRR 11 napisał:
    Zacznę dość negatywnie:
    Jeżeli jeździsz tym po drogach publicznych, postaw się w sytuacji kierowców których oślepiasz.


    LemuRR 11 Oświetlenie rowerowe oferowane obecnie w handlu jest co tu dużo mówić dość słabe ,rower jadący nie oświetloną drogą jest widoczny z ok. 3 m . Miałem kilka takich sytuacji w Szczecinie (okolice jeziora Głębokie ) jadąc po prostej drodze o mało nie wjechałem w rowerem w drzewo bo kierowca jadący z naprzeciwka jechał z włączonymi długimi bo mnie nie widział ,zmienił na krótkie dopiero ok. 3m ode mnie bo mnie dopiero zauważył a miałem 3 różne lampki (dwie trzy diodowe i jedną dwu diodową). Kierowcy też oślepiają innych bo mają albo za mocne światła (ksenony) albo źle ustawione światła . Autor jeździ też może po lesie i wtedy nikogo nie oślepia .

  • #7 24 Gru 2017 00:39
    R-MIK
    Poziom 38  

    SylwekK napisał:
    Staraj się takich laurek nie malować. Analiza połączeń to istna katorga nawet dla prostych połączeń

    Najgorsze, ze układ U4 ma 4 wyprowadzenia IN_, 4 IN-, 4 OUT i nie wiadomo, które wejscie odpowiada, któremu wyjściu. Tu akurat sterowane sa diody, ale jakby to były wzmacniacze operacyjne i połaczone miedzy soba, to faktycznie analiza byłaby trudna.

  • #8 24 Gru 2017 17:41
    MICHALXC2
    Poziom 3  

    Jeśli chodzi o oślepianie innych, tą kwestię już sprawdzałem. Każda z diod ma kolimator 15' 25' 30'. Jeździłem z tym dużo po ulicach. Skoro nie mrugają mi to jest ok. Sam też patrzałem się od przodu na to z różnych odległości i nie oślepia. Jedynie może oślepiać, gdy jadę za kimś bardzo blisko. Dodam przy okazji jakieś zdjecie. Takie lampki z akumulatorem zewnętrznym też znam np.: Prox solar storm. Można ją kupić nawet za 170zł. W środku ma 4 18650 jakis niewysokich lotów i 2 xm-l zasilanie niepełnym prądem. Jednak postawiłem na kompaktowość. Ten Prox waży 380g więc też nie tak mało. Podobnej mocy, ale dużo droższa jest np.: lezyne deca drive. I coś takiego będę składał (2 18650 i 2 xm-l nie zasilane pełnym prądem).

  • #9 25 Gru 2017 11:18
    remiorn
    Poziom 17  

    Konstrukcja fajna jako DIY.
    Ale jako lampka na rower ma w obecnej formie zbyt wiele wad.
    Po pierwsze masa.
    Po drugie czas pracy. 5 akumulatorów i 30W to będzie z półtora godziny. Wystarczy na krótkie wycieczki, ale już na dłuższą nocną jazdę odpada.
    Po trzecie brak trybów pracy. Na przykład tryb obniżonego poboru mocy. Przy takiej mocy, to sensowne jest np. 1/10 mocy. Bardzo przydaje się też jakiś tryb migania na pełnej mocy, można np. zasygnalizować kierowcy, żeby wyłączył długie.
    Po czwarte wymiana akumulatorów. Rozwiązanie z zewnętrznym akumulatorem jest praktyczniejsze, bo można szybko wymienić źródło energii, zamiast czekać, aż się lampka naładuje.

    Jako wypróbowaną alternatywę dla tej konstrukcji proponowałbym lampkę na 5 lub 7 diodach xm-l od skośnookich przyjaciół za wschodu. Na wersji z pięcioma diodami kilkukrotnie miałem okazję jeździć przez całą noc. Przy prędkościach na poziomie 30-40km/h w zupełności wystarczył tryb obniżonego poboru mocy (około 1,6W), w miarę potrzeb używałem trybu pełnego (około 15W), lub stroboskopu. Komfort jazdy był porównywalny jak w samochodzie przy światłach mijania i drogowych. Na akumulatorach zbudowanych z czterech ogniw 18650 w połączeniu szeregowo-równoległym jeden pakiet wystarczał na całą noc.

  • #10 25 Gru 2017 22:50
    VIGOR_PICTURES
    Poziom 20  

    remiorn napisał:

    Jako wypróbowaną alternatywę dla tej konstrukcji proponowałbym lampkę na 5 lub 7 diodach xm-l od skośnookich przyjaciół za wschodu. Na wersji z pięcioma diodami kilkukrotnie miałem okazję jeździć przez całą noc. Przy prędkościach na poziomie 30-40km/h w zupełności wystarczył tryb obniżonego poboru mocy (około 1,6W), w miarę potrzeb używałem trybu pełnego (około 15W), lub stroboskopu.

    Witaj, możesz napisać coś więcej o swojej lampce i o chińskich diodach? 7 diod daje przy suchych wyliczeniach naprawdę sporą moc. Poza tym nie bardzo rozumiem skąd wzięło Ci się 15W z 7 diod. One pracowały z tak niskim prądem?

    Do autora: z niecierpliwością czekam na wersję 2.0 ;)

  • #11 26 Gru 2017 00:00
    tzok
    Moderator Samochody

    Soczewki są dobre do ksenonów, ale zabierają dużo światła. Nie wiem po co tyle tych diod... wystarczyłaby jedna ale dobra. Obecne lustra i kolimatory na prawdę potrafią "cuda". "Przetrenowałem" kilka chińskich LEDówek z soczewką, aż trafiłem na Convoy S2+... wiem, że wiele osób używa tego jako lampki rowerowej. Nie widzę tu też PCM.

  • #12 26 Gru 2017 00:04
    remiorn
    Poziom 17  

    VIGOR_PICTURES napisał:

    Witaj, możesz napisać coś więcej o swojej lampce i o chińskich diodach? 7 diod daje przy suchych wyliczeniach naprawdę sporą moc. Poza tym nie bardzo rozumiem skąd wzięło Ci się 15W z 7 diod. One pracowały z tak niskim prądem?


    Nie wiem, czy diody są chińskie, lampka jest na pewno. :D W opisie było, że są to diody XM-L2, obudowy diod i wymiary są właściwe, oryginalności nie sprawdzałem.
    Moja lampka ma 5 diod, a nie 7. Wersję z siedmioma kupowałem dla kolegi. Działanie jest zbliżone.
    15W wzięło mi się z pomiaru prądu zasilającego (około 2A) po zasileniu całości z zasilacza ustawionego na 8V. Wiem, że wychodzi to 16W, ale trzeba pewną nieznaną mi część odjąć ze względu na sprawność. Dlatego też pisałem, o mocach "około". Można też na tej podstawie oszacować prąd diod na około 1A.
    Baterie zasilające robiłem samodzielnie. Od razu kilka sztuk, żeby mieć możliwość szybkiej wymiany podczas nocnej jazdy.

    Przy oświetleniu ledowym bardzo często konstruktorzy próbują pracować przy maksymalnym dopuszczalnym prądzie. Moim osobistym zdaniem jest to zła praktyka.
    Po pierwsze, taka dioda bardziej się grzeje, przez co spada jej sprawność i czas życia.
    Po drugie, jak się spojrzy na wykresy dla białych diod LED mocy, to można zauważyć, że sprawność takich diod maleje również przy wzroście prądu dla stałej temperatury złącza. Dla diod XM-L2 i prądów 1A i 3A różnica wynosi blisko 30% (odczytane z wykresu).

  • #13 27 Gru 2017 21:30
    Tremolo
    Poziom 43  

    Mam latarkę z 9 cioma diodami Cree. I zasilanie 8-12V. I starcza na kilka minut święcenia. Problemem jest zasilanie tej rury z 3 akumulatorami. Wolałbym jakiś akumulator motorynkowy na 12V. I montaż w sakiewkce rowerowej. Na szczęście idzie wiosna i jadę na zabawkowych migaczach

  • #14 31 Gru 2017 19:44
    MICHALXC2
    Poziom 3  

    Jeśli chodzi o baterię to starcza na 1h50 przy rozładowaniu do 2,7V na celę. Raczej mi to wystarcza. Jak jadę na szosie dłużej to biorę i tak migacza małego i zgaszam, gdy przejeżdżam pod latarniami. Za rok będzie wycofana zmiana czasu, więc tym bardziej konstruuję coś mniejszego. :) Chyba, że będę robił dłuższe "rajzy" po robocie..... :)
    PS.: Wybaczcie tego wzmacniacza powiewającego w powietrzu. Wtedy o tym nie wiedziałem,że tak nie można, a teraz rozbieranie tylko po to, żeby to zmienić nie ma sensu :) .

  • #15 05 Sty 2018 17:37
    PiotrPitucha
    Poziom 33  

    Witam
    Co do oślepiania, to dobry LED świeci około 8x mocniej od żarówki tej samej mocy, jeśli masz 30W na diodach, to odpowiednik około 240W, to dużo więcej niż światła drogowe w aucie, nie wspomnę o tym że światło z reflektora ma dobrze ukształtowaną charakterystykę świecenia a to niestety musi świecić po oczach.
    Podjedź na jakiś serwis i poproś o sprawdzenie, na testerze zobaczysz jak to świeci i czy mieścisz się w normach z intensywnością świecenia.
    Pozdrawiam

  • #17 08 Sty 2018 12:31
    goldi74
    Poziom 43  

    Convoy B2+ nie istnieje, zapewne chodziło o S2+.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo