Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Citroen Xsara 1.9D - Kopci jasnym dymem

TomekT36 23 Dec 2017 13:49 1650 15
  • #1
    TomekT36
    Level 7  
    Witam. Mam problem ze swoim Citroenem - mianowicie taki, że kopci jasnym, gryzącym dymem. Czuć po prostu z wydechu olejem napędowym. Kopcenie jest dość intensywne - bez różnicy, czy na ciepłym, czy zimnym silniku. Razem z kopceniem występuje objaw nieregularnych obrotów biegu jałowego - chwilę pracuje silnik prawidłowo, a za chwilę jakby się dławi, jakby się zapowietrza. Silnik to DW8 wolnossący diesel, z pompą paliwową Bosch sterowaną mechanicznie. Świece żarowe dobre, obudowa wraz z filtrem paliwa nowa. Przy dźwigni dodawania gazu w pompie widać nieszczelność, delikatnie sączy się tam ropa. Moje pytanie jest takie: czy to ta nieszczelność będzie dawać takie objawy jak właśnie te spaliny śmierdzące ropą, czy to będzie inny problem w tym dieslu? Z góry dzięki za odpowiedzi.
  • #2
    zbinek64
    Level 13  
    bez wizyty u fachowca raczej sie obejdzie, mozesz miec wypalony zawor w glowicy stad moze byc ten jasny dym i nierowna praca silnika. mozesz to okreslic na pracujacym silniku przez poluzowanie przewodu paliwowego , jezeli poluzujesz przewod paliwowy sprawnego cylindra to to obroty silnika bda mniejszelub silnik zgasnie natomiast jak trafisz na ten niesprawnyto nie bedzie rownicy w pracy silnika ,,to jest taki domowy sposob ,pomiar kompresji wiele wyjasni pozdrawiam
  • #3
    migmig85
    Level 26  
    Kolego rozgrzej silnik to momentu załączenia wentylatora na chłodnicy po załączeniu wentylatora sprawdź czy aby węże z chłodnicy nie są za twarde .
    Bo jeśli tak to początek końca uszczelki pod głowicą lub samej głowicy.
    A po tym teście będziemy wiedzieć czy nie aby nie dostaje się część kompresji do układu chłodzenia.
  • #4
    TomekT36
    Level 7  
    Nie, węże nie robią się twarde. Kupiłem tester uszczelki pod głowicą i nie jest uszkodzona. Ewidentnie śmierdzi z wydechu niespaloną ropą. Przewody od wtrysków też luzowałem i na każdym wychodzi to samo - obroty spadają, a wydechu nadal leci siwy dym. Po dodaniu gazu dymu jest więcej.
  • Helpful post
    #5
    migmig85
    Level 26  
    Myślę że wtryski do sprawdzenia i kompresja bo po objawach które opisujesz brak spalania na którymś z cylindrów.
  • #6
    ledka
    Level 14  
    Witam,
    Sprawdzałeś początek wtrysku, opisz sytuację jak doszło do usterki.
    Pozdrawiam.
  • #7
    TomekT36
    Level 7  
    Prawdę mówiąc to do usterki doszło jak zrobiło się chłodniej. Dopiero wtedy zauważyłem, że kopci i nieregularnie pracuje na jałowym. Początek wtrysku - nie ustawiałem na czujnik, jedynie sprawdziłem rozrząd - blokada pompy, koła zamachowego i wałka rozrządu się zgrywają. A jak w ogóle to wyregulować? Tam pompa siedzi na sztywno, nie da się jej poruszać po poluzowaniu śrub mocujących pompę.
  • #9
    TomekT36
    Level 7  
    Egr sprawdziłem o tyle, że go zaślepiłem, odłączyłem wężyk podciśnienia i nie było żadnej zmiany w pracy silnika, ani nie przestał kopcić. Dzisiaj jeszcze raz podszedłem do wtrysków, luzowałem po kolei każdy przewód zasilający i na czwartym cylindrze nie ma żadnym zmian po poluzowaniu przewodu. Na trzech wtryskach od razu słychać zmiany w pracy silnika, a na czwartym cylindrze - nic. Więc albo wtrysk leje, albo brak tam kompresji i dlatego nie przepala ropy i kopci.
  • #10
    leonov
    Level 42  
    TomekT36 wrote:
    Egr sprawdziłem o tyle, że go zaślepiłem
    Szkoda że wcześniej o tym nie napisałeś :-/

    TomekT36 wrote:
    Dzisiaj jeszcze raz podszedłem do wtrysków, luzowałem po kolei każdy przewód zasilający i na czwartym cylindrze nie ma żadnym zmian po poluzowaniu przewodu
    A jak się to ma do tego ??
    TomekT36 wrote:
    Przewody od wtrysków też luzowałem i na każdym wychodzi to samo - obroty spadają
  • #11
    ledka
    Level 14  
    W takim razie sprawdź ciśnienie sprężania w cylindrach, chociaż kilka tych silników
    widziałem, które miały po koło 600 wzwyż przelatane i nie spotkałem przypadku by zawór był wypalony.
    Regulację kąta wtrysku dokonujesz nie kręcąc pompą ale jej kołem pasowym (fasolki w kole pasowym).
  • #12
    TomekT36
    Level 7  
    ledka wrote:

    Regulację kąta wtrysku dokonujesz nie kręcąc pompą ale jej kołem pasowym (fasolki w kole pasowym).


    Muszę pewnie do tej operacji zrzucić pasek rozrządu, tak? Ale jak go z powrotem założyć nie przestawiając kąta wtrysku, skoro śruby od koła mają być luźne i nie opierać się o brzegi fasolek w kole?
    Mam jeszcze jedno pytanie: da się wyjąć pompę z auta, tak, żeby potem nie trzeba było regulować jej czujnikiem zegarowym?
  • Helpful post
    #13
    ledka
    Level 14  
    Nie musisz zdejmować paska rozrządu by wyregulować kąt zapłonu. Pompę blokujesz bolcem, luzujesz śruby
    na kole pasowym pompy obracasz wałem korbowym, najlepiej robić w dwie osoby .
    Te silniki trzeba dobrze ustawić, jeżeli grzebałeś coś przy rozrządzie to zimne dni weryfikują poprawne ustawienie kąta wtrysku. Ale sprawdź najpierw kompresję czy tam coś się nie porobiło.
  • #14
    TomekT36
    Level 7  
    Tak, grzebałem coś przy rozrządzie. Wymieniłem pompę wody, bo ciekła, ale przed jej wymianą też silnik kopcił i też kulawo pracował na wolnych obrotach. Dzisiaj powykręcałem wtryski i widać przez otwór na czwartym cylindrze więcej nagaru w stosunku do reszty i czwarty wtrysk był wilgotny od ropy, a pozostałe suche. To sprawdziłem, co mogłem, bo nie mam manometru i nie mam jak na razie zmierzyć kopresji.

    Dodano po 6 [godziny] 17 [minuty]:

    Winny będzie chyba wtryskiwacz. Zamieniłem miejscami wtryski - z czwartego cylindra na trzeci i teraz jak luzuję przewód idący do wtrysku trzeciego cylindra, to nie ma zmiany w pracy silnika. Na trzech pozostałych od razu obroty spadają, jak się je luzuje.
  • #15
    TomekT36
    Level 7  
    Dzięki Ledka, Twoja podpowiedź okazała się słuszna i wielkie Ci za nią dzięki. Powodem dymienia i nieregularnej pracy na biegu jałowym okazało się złe ustawienie pompy wtryskowej. Pompa ustawiona i auto nie kopci i ładnie pracuje na jałowym.
  • #16
    ledka
    Level 14  
    Cieszę się, że pomogłem :)
    Pozdrawiam.