Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer ControlsComputer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wkrętarka Makita 8434D - zwarcie na wirniku?

24 Gru 2017 21:30 1344 25
  • Poziom 9  
    Witam!
    Zakupiłem okazyjnie wkrętarkę Makita 8434D i początkowo działała, jednak przy którymś podłączeniu zaczęła iskrzyć na stykach. Nie mam do niej baterii więc prowizorycznie podłączałem pakiet 4s, który zrobiłem.
    Po kilku próbach przestała w ogóle ruszać.
    To co udało mi się sprawdzić, to że na komutatorze jest przepływ prądu na każdej sekcji. Co to oznacza?
  • Computer ControlsComputer Controls
  • Poziom 13  
    Cześć,
    w tych wkrętarkach zwykle zwiera dioda albo albo pada Mos Fet, oba elementy znajdują się w przycinku. Silnik normalnie przewodzi w każdej sekcji i normalne jest że ma dość niski opór na postoju. Silnik najlepiej sprawdzić podłączając do zewnętrznego źródła np. zasilacza laboratoryjnego i dopiero wówczas można stwierdzić jego prawidłowe bądź nieprawidłowe działanie.
    Pozdrawiam
  • Computer ControlsComputer Controls
  • Poziom 9  
    Podłączyłem baterię bezpośrednio pod szczotki i miałem tylko zwarcie. Czy może powinienem rozłączyć szczotki i przycisk?
  • Poziom 43  
    Odłącz przewody silnika od reszty i dopiero wtedy podłącz do niego zasilanie.
  • Poziom 9  
    Święta świętami, ale nie mogłem się powstrzymać i nie sprawdzić co się dzieje z moją wkrętarką.
    Tym razem rozłączyłem wszystko by sprawdzić czy silnik pracuje i z ulgą stwierdzam, że silnik chodzi.
    Zatem wina pewnie po stronie tranzystora (załączam zdjęcie).
    Znalazłem informacje, że tranzystor należy sprawdzać omomierzem. U mnie nie wskazuje nic.Wkrętarka Makita 8434D - zwarcie na wirniku?
  • Poziom 21  
    Odłącz wyprowadzenia, sprawdź testerem półprzewodników, każdy z każdym w obie strony.
  • Poziom 9  
    Czyli zwykły multimetr nie wystarczy?
    Na zakresie dioda odczyt dla baza - kolektor mam około 500 mV, natomiast baza - emiter nie ma nic.
  • Poziom 21  
    Na multimetrze, masz symbol diody, to właśnie tester półprzewodników, poczytaj jak się sprawdza tranzystory i mierzy półprzewodniki, z tą wiedzą zamieść tutaj swoje wyniki. Oraz zamieść tutaj notę z której korzystałeś. PS przycisk jest dostępny w całości wraz z tranzystorem, ale cena jest dosyć zaporowa, dlatego mając jego dane, taniej będzie go czymś zastąpić. Po ustaleniu czy faktycznie jest uszkodzony. Dlaczego na pierwszym planie masz przycisk, a nie tranzystor?
  • Poziom 9  
    Myślałem, że chodzi o tester tranzystorów.
    Zamieściłem zdjęcie obejmujące również przycisk na wypadek gdyby ktoś chciał się dowiedzieć jaki tam był model. Akurat niefortunnie, że ten był na pierwszym planie, ale tylko takie zdjęcie wówczas miałem.
    Przeprowadziłem pierwsze pomiary i oto ich wyniki.
    bramka - dren, wynik 1 (w obie strony)
    bramka - źródło, wynik 1 (w obie strony)
    czarny do dren - czerwony do źródło, wynik 490 i spada
    czarny do źródło - czerwony do dren, wynik 1
    czarny do dren - czerwony do bramka na kilka sekund, a następnie do źródła, wynik rośnie od 0 do 450
    Mam nadzieję, że te pomiary są coś warte.
    Bardzo proszę o komentarz.
  • Poziom 21  
    W jaki sposób ustaliłeś gdzie masz jakie wyprowadzenie? W poprzedniej wiadomości napisałeś że masz B,C,E, teraz G,D,S. Dlatego prosiłem o notę, bez obciążenia wygląda że jest OK. Sprawdź jakie masz napięcie za przyciskiem, względem "-"; przy różnym stopniu wciśnięcia tego przycisku. Można na próbę dać np BUZ11, a zamiast silnika wpiąć żarówkę od kierunkowskazów. Tranzystora nie montuj, dopóki nie ustalimy czy włącznik jest sprawny. Na innym niż oryginalny, też może nie działać, stąd napisałem celowo, iż to próba. PS wyprowadzenia z BUZ11, muszą się pokrywać elektrycznie, z tymi od oryginalnego tranzystora.
  • Poziom 9  
    Sugerowałem się popularnym na youtube filmikiem o tym jak sprawdzać tranzystory mocy.
    Uprzednio pisałem jakby to był tranzystor bipolarny, dopiero później zorientowałem się, że jest to MOSFET i odpowiednio go pomierzyłem.
    No nie cieszy mnie, że tranzystor jest sprawny. Byłaby to stosunkowo tania naprawa.
    Co do samej przyczyny, to jedyne co przychodzi mi do głowy, to że mogłem omyłkowo zamienić bieguny.
    Będę musiał zaopatrzyć się w ten tranzystor do kolejnej próby.
    Jeszcze co do zachowania samego przycisku.
    Przy maksymalnym wciśnięciu jest zwarty na stykach baterii, i tak samo dren - źródło. Bramka - dren wartość 1440.
  • Poziom 21  
    Masz uszkodzony zasilacz komputerowy? Tam bez problemu znajdziesz kilka MOSFETów, podstaw jakiś MOSFET mocy np IRF640, obciąż jak pisałem wcześniej i sprawdź czy i jak bardzo zmieni się jej jasność świecenia.
  • Poziom 9  
    Dziś rozebrałem dwa zasilacze. Niestety znalazłem tylko tranzystory bipolarne i diody prostownicze. Jednak zamówię sobie jakiś MOSFET i wtedy dokonam prób.
  • Poziom 13  
    Tranzystor jest kluczem dla silnika wiec jak byłby uszkodzony to silnik pracowałby bez przerwy. Stawiam jednak na diodę która ukryta jest w wyłączniku.
  • Poziom 13  
    dreeng napisał:
    Dioda podłączona odwrotnie mogła się zewrzeć?

    Tak właśnie się dzieje, że po podłączenia zasilania o odwrotnej polaryzacji ulega uszkodzeniu. Rzadko kiedy ulega uszkodzeniu przy normalnym działaniu, normalnie ta dioda przewodzi tylko przy "hamowaniu".
    Nie zauważyłem zdjęcia ,ta dioda jest od drugiej strony,gdzieś poza obwodem drukowanym. W praktyce trudno ją wymienić, ale można ją wyciąć a nową wstawić poza wyłącznikiem, np. zaraz przy silniku.
  • Poziom 9  
    To jest dioda na SMD - czarny element w lewym górnym rogu?
  • Poziom 13  
    To jest dość duża dioda, raczej nie smd.
  • Poziom 13  
    Prześlij zdjęcie z drugiej strony, ona jest gdzieś przy stykach silnika.
  • Poziom 9  
    Obawiam się, że nie dam rady. Laminat się rozwarstwia przy próbie podważenia płytki.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Może jutro spróbuję ją rozlutować i wtedy płytka wyjdzie.
  • Poziom 21  
    Prawy dolny róg, to chyba nadlany plastik, spróbuj go wyciąć i dopiero wtedy podważaj.
  • Poziom 9  
    Witam!
    Sam nie dałem rady rozlutować wszystkiego co trzymało płytkę. Pewnie kiepski odsysacz.
    Dziś zabrałem ją do pracy i użyłem rozlutownicy.
    Pod płytką nic nie było i kompletnie straciłem nadzieję, że coś z tego będzie. Przypadkiem zauważyłem, że w prawym dolnym rogu jest jakaś plastikowa tuleja. Pomyślałem, że nie zaszkodzi sprawdzić. W ten sposób znalazłem sprytnie schowaną diode.
    Diodę wyciągnąłem w połówkach więc już nie ma wątpliwości, że to przyczyna niedziałającego przycisku.
    Załączam zdjęcia gdyby ktoś kiedyś miał podobny problem.
    Na diodzie mam symbol S3V 43.
    Czym to zastąpimy?
  • Poziom 9  
    Temat coś się nie rozwija.
    Może ktoś wie jakiego rodzaju diody montowane są w takich włącznikach i coś się dobierze?
  • Poziom 9  
    No super faktycznie temat bardo podobny.
    Zamawiam tę diodę i zobaczymy.