Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wkrętarka Makita 8434D - zwarcie na wirniku?

dreeng 24 Gru 2017 21:30 981 25
  • #1 24 Gru 2017 21:30
    dreeng
    Poziom 9  

    Witam!
    Zakupiłem okazyjnie wkrętarkę Makita 8434D i początkowo działała, jednak przy którymś podłączeniu zaczęła iskrzyć na stykach. Nie mam do niej baterii więc prowizorycznie podłączałem pakiet 4s, który zrobiłem.
    Po kilku próbach przestała w ogóle ruszać.
    To co udało mi się sprawdzić, to że na komutatorze jest przepływ prądu na każdej sekcji. Co to oznacza?

    0 25
  • #2 25 Gru 2017 10:15
    Djwazi
    Poziom 12  

    Cześć,
    w tych wkrętarkach zwykle zwiera dioda albo albo pada Mos Fet, oba elementy znajdują się w przycinku. Silnik normalnie przewodzi w każdej sekcji i normalne jest że ma dość niski opór na postoju. Silnik najlepiej sprawdzić podłączając do zewnętrznego źródła np. zasilacza laboratoryjnego i dopiero wówczas można stwierdzić jego prawidłowe bądź nieprawidłowe działanie.
    Pozdrawiam

    0
  • #3 25 Gru 2017 11:00
    dreeng
    Poziom 9  

    Podłączyłem baterię bezpośrednio pod szczotki i miałem tylko zwarcie. Czy może powinienem rozłączyć szczotki i przycisk?

    0
  • #4 25 Gru 2017 11:07
    goldi74
    Poziom 43  

    Odłącz przewody silnika od reszty i dopiero wtedy podłącz do niego zasilanie.

    1
  • #5 25 Gru 2017 15:53
    dreeng
    Poziom 9  

    Święta świętami, ale nie mogłem się powstrzymać i nie sprawdzić co się dzieje z moją wkrętarką.
    Tym razem rozłączyłem wszystko by sprawdzić czy silnik pracuje i z ulgą stwierdzam, że silnik chodzi.
    Zatem wina pewnie po stronie tranzystora (załączam zdjęcie).
    Znalazłem informacje, że tranzystor należy sprawdzać omomierzem. U mnie nie wskazuje nic.Wkrętarka Makita 8434D - zwarcie na wirniku?

    0
  • #6 25 Gru 2017 16:02
    michalek1988
    Poziom 21  

    Odłącz wyprowadzenia, sprawdź testerem półprzewodników, każdy z każdym w obie strony.

    0
  • #7 25 Gru 2017 16:15
    dreeng
    Poziom 9  

    Czyli zwykły multimetr nie wystarczy?
    Na zakresie dioda odczyt dla baza - kolektor mam około 500 mV, natomiast baza - emiter nie ma nic.

    0
  • #8 25 Gru 2017 16:52
    michalek1988
    Poziom 21  

    Na multimetrze, masz symbol diody, to właśnie tester półprzewodników, poczytaj jak się sprawdza tranzystory i mierzy półprzewodniki, z tą wiedzą zamieść tutaj swoje wyniki. Oraz zamieść tutaj notę z której korzystałeś. PS przycisk jest dostępny w całości wraz z tranzystorem, ale cena jest dosyć zaporowa, dlatego mając jego dane, taniej będzie go czymś zastąpić. Po ustaleniu czy faktycznie jest uszkodzony. Dlaczego na pierwszym planie masz przycisk, a nie tranzystor?

    0
  • #9 27 Gru 2017 18:12
    dreeng
    Poziom 9  

    Myślałem, że chodzi o tester tranzystorów.
    Zamieściłem zdjęcie obejmujące również przycisk na wypadek gdyby ktoś chciał się dowiedzieć jaki tam był model. Akurat niefortunnie, że ten był na pierwszym planie, ale tylko takie zdjęcie wówczas miałem.
    Przeprowadziłem pierwsze pomiary i oto ich wyniki.
    bramka - dren, wynik 1 (w obie strony)
    bramka - źródło, wynik 1 (w obie strony)
    czarny do dren - czerwony do źródło, wynik 490 i spada
    czarny do źródło - czerwony do dren, wynik 1
    czarny do dren - czerwony do bramka na kilka sekund, a następnie do źródła, wynik rośnie od 0 do 450
    Mam nadzieję, że te pomiary są coś warte.
    Bardzo proszę o komentarz.

    0
  • #10 27 Gru 2017 19:17
    michalek1988
    Poziom 21  

    W jaki sposób ustaliłeś gdzie masz jakie wyprowadzenie? W poprzedniej wiadomości napisałeś że masz B,C,E, teraz G,D,S. Dlatego prosiłem o notę, bez obciążenia wygląda że jest OK. Sprawdź jakie masz napięcie za przyciskiem, względem "-"; przy różnym stopniu wciśnięcia tego przycisku. Można na próbę dać np BUZ11, a zamiast silnika wpiąć żarówkę od kierunkowskazów. Tranzystora nie montuj, dopóki nie ustalimy czy włącznik jest sprawny. Na innym niż oryginalny, też może nie działać, stąd napisałem celowo, iż to próba. PS wyprowadzenia z BUZ11, muszą się pokrywać elektrycznie, z tymi od oryginalnego tranzystora.

    0
  • #11 27 Gru 2017 21:40
    dreeng
    Poziom 9  

    Sugerowałem się popularnym na youtube filmikiem o tym jak sprawdzać tranzystory mocy.
    Uprzednio pisałem jakby to był tranzystor bipolarny, dopiero później zorientowałem się, że jest to MOSFET i odpowiednio go pomierzyłem.
    No nie cieszy mnie, że tranzystor jest sprawny. Byłaby to stosunkowo tania naprawa.
    Co do samej przyczyny, to jedyne co przychodzi mi do głowy, to że mogłem omyłkowo zamienić bieguny.
    Będę musiał zaopatrzyć się w ten tranzystor do kolejnej próby.
    Jeszcze co do zachowania samego przycisku.
    Przy maksymalnym wciśnięciu jest zwarty na stykach baterii, i tak samo dren - źródło. Bramka - dren wartość 1440.

    0
  • #12 28 Gru 2017 09:56
    michalek1988
    Poziom 21  

    Masz uszkodzony zasilacz komputerowy? Tam bez problemu znajdziesz kilka MOSFETów, podstaw jakiś MOSFET mocy np IRF640, obciąż jak pisałem wcześniej i sprawdź czy i jak bardzo zmieni się jej jasność świecenia.

    0
  • #13 31 Gru 2017 13:52
    dreeng
    Poziom 9  

    Dziś rozebrałem dwa zasilacze. Niestety znalazłem tylko tranzystory bipolarne i diody prostownicze. Jednak zamówię sobie jakiś MOSFET i wtedy dokonam prób.

    0
  • #14 01 Sty 2018 21:00
    Djwazi
    Poziom 12  

    Tranzystor jest kluczem dla silnika wiec jak byłby uszkodzony to silnik pracowałby bez przerwy. Stawiam jednak na diodę która ukryta jest w wyłączniku.

    0
  • #16 01 Sty 2018 21:20
    Djwazi
    Poziom 12  

    dreeng napisał:
    Dioda podłączona odwrotnie mogła się zewrzeć?

    Tak właśnie się dzieje, że po podłączenia zasilania o odwrotnej polaryzacji ulega uszkodzeniu. Rzadko kiedy ulega uszkodzeniu przy normalnym działaniu, normalnie ta dioda przewodzi tylko przy "hamowaniu".
    Nie zauważyłem zdjęcia ,ta dioda jest od drugiej strony,gdzieś poza obwodem drukowanym. W praktyce trudno ją wymienić, ale można ją wyciąć a nową wstawić poza wyłącznikiem, np. zaraz przy silniku.

    0
  • #17 01 Sty 2018 21:22
    dreeng
    Poziom 9  

    To jest dioda na SMD - czarny element w lewym górnym rogu?

    0
  • #18 01 Sty 2018 21:26
    Djwazi
    Poziom 12  

    To jest dość duża dioda, raczej nie smd.

    0
  • #20 01 Sty 2018 21:43
    Djwazi
    Poziom 12  

    Prześlij zdjęcie z drugiej strony, ona jest gdzieś przy stykach silnika.

    1
  • #21 01 Sty 2018 21:54
    dreeng
    Poziom 9  

    Obawiam się, że nie dam rady. Laminat się rozwarstwia przy próbie podważenia płytki.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Może jutro spróbuję ją rozlutować i wtedy płytka wyjdzie.

    0
  • #22 02 Sty 2018 09:07
    michalek1988
    Poziom 21  

    Prawy dolny róg, to chyba nadlany plastik, spróbuj go wyciąć i dopiero wtedy podważaj.

    0
  • #23 03 Sty 2018 17:36
    dreeng
    Poziom 9  

    Witam!
    Sam nie dałem rady rozlutować wszystkiego co trzymało płytkę. Pewnie kiepski odsysacz.
    Dziś zabrałem ją do pracy i użyłem rozlutownicy.
    Pod płytką nic nie było i kompletnie straciłem nadzieję, że coś z tego będzie. Przypadkiem zauważyłem, że w prawym dolnym rogu jest jakaś plastikowa tuleja. Pomyślałem, że nie zaszkodzi sprawdzić. W ten sposób znalazłem sprytnie schowaną diode.
    Diodę wyciągnąłem w połówkach więc już nie ma wątpliwości, że to przyczyna niedziałającego przycisku.
    Załączam zdjęcia gdyby ktoś kiedyś miał podobny problem.
    Na diodzie mam symbol S3V 43.
    Czym to zastąpimy?

    0
  • #24 07 Sty 2018 23:25
    dreeng
    Poziom 9  

    Temat coś się nie rozwija.
    Może ktoś wie jakiego rodzaju diody montowane są w takich włącznikach i coś się dobierze?

    0
  • #26 08 Sty 2018 08:46
    dreeng
    Poziom 9  

    No super faktycznie temat bardo podobny.
    Zamawiam tę diodę i zobaczymy.

    0