Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opel Corsa C 1.4 90KM benzyna - Czasami gaśnie po wybiciu biegu, czasem faluje.

25 Gru 2017 23:18 1611 15
  • Poziom 13  
    Witam!
    Samochód to Opel Corsa C 2002r 1.4 benzyna 90KM w pakiecie Irmscher.

    Posiadam otóż taki problem:
    Podczas jazdy, np. przy dojeżdżaniu do skrzyżowania, auto gaśnie, również przy wysokich prędkościach, przy długich przełączeniach biegu. Po prostu jeżeli wysprzęgle ,bądź wrzucę bieg neutralny, obroty silnika w normalnym tempie opadają, lecz zamiast utrzymać się na poziomie 800-1000RPM, obrotomierz spada nadal w dół, i auto gaśnie. Potrafi być tak cały czas, (kilka prób odpalenia i cały czas to samo, w takim wypadku cały czas jest potrzeba dodawania gazu celem utrzymania wyższych wartości prędkości obrotowej silnika) ,po czym po przejechaniu kilku kilometrów ,mimo usilnych prób , sam nie gaśnie, obroty stabilnie się utrzymują, brak jakichkolwiek problemów. Po prostu loteria. Był nawet takiprzypadek, że podczas trasy, zjechałem autem na pobocze ,celem chwilowego odpoczynku, silnik pracował przez prawie minutę bez problemów, po czym sam go wyłączyłem. Po uruchomieniu 3 minuty później ,już gasł tuż po uruchomieniu,i trzeba "ręcznie" (w sensie nogą ! :) )dodawać gazu celem utrzymania obrotów. To samo na zimnym jak i na ciepłym silniku. Spadku mocy nie zauważono. Zaślepiony jakiś czas temu był zawór EGR, lecz było to prawie 2 miesiące temu, a problem wystąpił dzisiaj. Kilka dni temu zostały wymienione wszystkie świece,ponieważ co najmniej jedna z nich była już zużyta. Żadnych błędów (po OBD) poza czasami występującym błędem EGR (kodu teraz niestety nie pamiętam, i nie mam możliwości jego odczytania).
    Czyli: raz jest dobrze, a raz nie...

    Ktoś na jakimś forum wspominał o jakimś silniczku krokowym utrzymującym obroty jałowe, ale po pierwsze nie wiem czy taki silniczek również występuje w tym silniku, nie wiem gdzie się on znajduje, ani czy to może być powód opisanego powyżej problemu.

    Przy którymś odpaleniu na zimno, obroty znacznie falowały, wręcz tak nisko, że prawie gasł, ale "palcem Boskim się podnosił" ,że tak to ujmę :)

    PS. Podczas jazdy , gdy zgaśnie,a auto posiada pewną prędkość, bez problemu można uruchomić silnik zasprzęglając silnik do skrzyni na odpowiednim biegu (metoda odpalania jak "na pych" ,ale przy np. 90km/h to oczywiście na 5 biegu i z wyczuciem na sprzęgle.
    Pozdrawiam!
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 13  
    Kasowanie błędu bezpośrednio podczas problemu nie daje żadnego efektu. EGR został zaślepiony w drodze naprawy u mechanika "na szybko", ponieważ auto było potrzebne w tedy jak najszybciej. Został zaślepiony, ponieważ na zimnym silniku w pewnym momencie zaczął nie równo pracować, a gdy się nagrzał, odmawiał całkowicie posłuszeństwa. Jednakże przez ponad 2 miesiące było wszystko ok po zabiegu. Błąd EGR występuje niezwykle rzadko i nie występował ponownie po wczorajszym wykasowaniu błędu podczas problemu z gaśnięciem. Czy w tym silniku, jest zasadnym wstawienie sprawnego zaworu EGR ? Jeżeli miałbym kupować, to wolę używany ,ale oryginał (np. po kompletnej regeneracji,na gwarancji, są takie oferty). Nie było by kombinacji,gdyby nie ograniczone fundusze.
    Najpierw muszę znaleźć przepustnicę... Nie jestem mechanikiem i czeka mnie trochę nauki :)
    Sprawdzę jeszcze przepływomierz,na tyle, ile mogę, to znaczy połączenia, kostki, napięcia zasilające i po OBD (różnica wartości żądanej a rzeczywistej) (nie dorwałem jeszcze Opcoma ).
    Teraz mi się przypomniało, że podczas minionych problemów z EGR, o czym pisałem powyżej, kiedy się podłączyłem,był błąd EGR oraz przepływomierza. Z racji, że jedno i drugie ma wiele ze sobą wspólnego z punktu widzenia obliczeń w ECU, uznałem ,że to fałszywy błąd. Mechanik zaślepił EGR, problemy zniknęły, a po wykasowaniu, błąd przepływomierza powietrza , ponownie się nie pojawił.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 34  
    Witam. TPS (czujnik-potencjometr położenia przepustnicy) może dawać takie efekty.
  • Poziom 13  
    Witam!
    Bardzo dziękuję za wszelkie podpowiedzi i linki.
    Do auta mam dostęp dorywczo, pojawił się błąd P0123 ,co mogło by potwierdzać poradę kolegi rnb_bolii. Jeśli jutro będę miał dostęp do samochodu, będę szukał silnika krokowego od przepustnicy. Czy ów czujnik, bądź potencjometr jest w (relatywnie) blisko wspomnianego silnika krokowego ?

    Po odłączeniu przepływomierza, wywaliło błąd P0101 (co jest normalne), oczywiście go skasowałem po podłączeniu z powrotem przepływomierza.
    Muszę po VIN sprawdzić co to za silnik, bo w grafice google po wpisaniu silnik Corsa C 1.4 90KM pokazuje silnik ,z korkiem oleju od strony lewej lampy, a w omawianym samochodzie jest od strony prawej lampy, stąd moje obawy, że mogą być nieporozumienia w kwestii lokalizacji podzespołów .
    PS. Auto na jałowych obrotach potrafi chwilę popracować, po czym gaśnie (bez dotykania gazu)
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 13  
    Witam ponownie!

    Troche wieści, chyba niezbyt dobrych.
    Po sparwdzeniu po VIN wyszło, że silnik to Z14XE. W żaden sposób nie mogłem znaleźć silnika krokowego takiego, jak na zdjęciach wyżej przywołanych.
    Z tego co wyczytałem, jak i chyba potwierdziłem, przepustnica w tym silniku nie posiada silnika krokowego "jako takiego" (tego typu jak w linkach powyżej ) ponieważ cała przepustnica sterowana jest elektronicznie. Moim zdaniem cały siłownik, czujniki itp itd wbudowane są w przepustnicę i z tego co widze, nie jest to rozbieralne - denko z lewej strony przepustnicy jest zagniecione na jej obudowie przez co chyba nie rozbieralne. Czy w takim wypadku do wymiany jest cała przepustnica?
    Czy ktoś by mógł potwierdzić, że błąd P0123 wskazuje na własnie ten element? Dla mnie ejst to logiczne, ponieważ jeżeli czujnik położenia daje za wysokie odczyty, to komputer zmniejsza stopień otwarcia przepustnicy ,by odczyt na czujniku osiagnał zadaną wartośc, lecz, że jest to odczyt zawyżony, więc przepustnica jest rzeczywiście za mocno domknięta i silnik gaśnie. Czy dobrze myślę? Dołączam zrobione zdjęcia.
    Opel Corsa C 1.4 90KM benzyna - Czasami gaśnie po wybiciu biegu, czasem faluje.Opel Corsa C 1.4 90KM benzyna - Czasami gaśnie po wybiciu biegu, czasem faluje.
  • Poziom 28  
    Błąd P0123:
    Wysoki sygnał w obwodzie 1 czujnika położenia przepustnicy Wysoki sygnał w obwodzie 1 czujnika położenia pedału przyśpieszenia
    Sprawdzić następujące podzespoły:
    1 Czujnik położenia pedału przyśpieszenia
    2 Silnik regulacji przepustnicy z czujnikiem położenia
  • Poziom 13  
    moto-kord napisał:
    Wysoki sygnał w obwodzie 1 czujnika położenia pedału przyśpieszenia


    I stąd własnie moje wątpliwości i pytanie o interpretacje kodu błędu!
    To co kolega napisał, już wcześniej czytałem w języku angielskim, ale moja wątpliwość brzmiała i brzmi: czy to, co zacytowałem, tyczy się pedału gazu?
    Jesli tak, to chyba jednak na pewno w tym wypadku nie o to chodzi, bo pedał gazu i jego czujnik prawdopodobnie mógłbym wyrzucić przez zamknięte okno, a silnik nadal powinien utrzymać jałowe obroty.

    A punkt drugi z kolegi postu, wprost wskazuje na przepustnice w tym konkretnym modelu silnika i rodzaju przepustnicy (wszystko ze sobą zintegrowane, nierozbieralne).
  • Poziom 10  
    Jesli tak, to chyba jednak na pewno w tym wypadku nie o to chodzi, bo pedał gazu i jego czujnik prawdopodobnie mógłbym wyrzucić przez zamknięte okno, a silnik nadal powinien utrzymać jałowe obroty.

    Myli sie drogi kolega otóż położenie pedalu przyspieszenia w tym silniku (ściślej odczyt tego położenia podawany do EKU) bedzie mial wpływ na prace silnika na biegu jałowym. Jeżeli czujnik położenia pedału przyspieszenia jest sprawny, sprawdź instalacje jeżeli ok przepustnica do wymiany
  • Poziom 13  
    Ale chwila - załóżmy na chwilę, że to czujnik położenia pedału gazu - gdyby to był on, to przecież nielogiczne by było ,że bez jakiegokolwiek dotykania pedału gazu, uruchamiamy samochód, zostawiamy go tak ,przez kilkanascie bądź kilkadziesiąt sekund silnik pracuje poprawnie, po czym nagle gaśnie. Uszkodzony czujnik ,który w danym momencie pracuje poprawnie, moim zdaniem da o sobie poznać chyba tylko wtedy, gdy zaczniemy nim ruszać (naciskac pedał gazu). Wiem ,że za duzo w tym wątku jest gdybania ,ale ejst to podyktowane moim doświadczeniem (nikłym) w mechanice pojazdowej, jak i w ograniczonym czasowo dostępie do pacjenta, za co tylko mogę przeprosić tu na forum...

    PS. Odnośnie tego, co kolega napisał - podchodząc logicznie do sprawy, mogę się zgodzić tylko w połowie - to znaczy, jeżeli czujnik na pedale gazu byłby uszkodzony, to co najwyżej silnik by zwiększał swoje obroty bez powodu (bez naciskania na pedał gazu). W mojej opinii w tym wypadku, pedał gazu moze tylk ozwiększać obroty silnika, od obrotów jałowych do maksymalnych, ale nie może ich chyba zmniejszyć (w sensie doprowadzić do niższych niz jałowe) ?!
  • Poziom 13  
    Posiadam tylko prosty interface OBD II na ELM327 ,więc nie wiele więcej mogę...
  • Poziom 13  
    Witam ponownie!

    Zgodnie z powyższymi zaleceniami, udało mi sie naprawić EGR ( był niebotycznie zapieczony, czpień stał w miejscu , częściowy wysunięty, ani w jedną ,ani w drugą... ). Obecnie jest w pełni sprawny ,ale na próbę zostawiłem go zaślepionego. Brak błędów. Przestały pojawiać się jakiekolwiek błędy. Przepustnicę wyczyściłem na błysk . Okazało się że pod tym okrągłym elementem, (talerz przepustnicy) (od strony silnika, czyli od dołu) znajduje się malutki otwór, fi około 1mm ,który był totalnie zapchany, ruszyło dopiero przez namaczanie spirytusem a potem WD40 przez kilka godzin i twarda igła. Nie jestem mechanikiem, ale wydaje mi się, że dzięki temu otworowi, i wężowi, który podłącza się do idącego z niego wyprowadzenia,coś jest sterowane podciśnieniem. Do czego ten otwór służy?
    Po wyczyszczeniu przepustnicy (po pierwszym zdemontowaniu, w środku była CAŁA czarna, gruba warstwa tłustego i gęstego nalotu,bardzo długo ją czyściłem) i naprawie EGR, póki co jest wszystko ok!

    Wydaje mi sie, że błąd P0123 może wskazywać na pedał gazu, tylko wtedy, kiedy przepustnica nie jest sterowana elektronicznie,a linką. W tym przypadku to tylko i wyłącznie sama przepustnica i jej elementy.