Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Modernizacja 20 letniego co w domu jednorodzinnym

duda01 02 Sty 2018 12:28 1527 33
  • #31
    BUCKS
    Poziom 34  
    Zbigniew Rusek napisał:
    Zasłonka. Jeśli grzejnik jest zasłonięty zasłoną

    Mi nie musisz tego tłumaczyć. U mnie w opisywanym przykładzie jest OK i zasłonka nie zasłania, ani grzejnika, ani głowicy, tak samo jest z firaną.
    Parapet wewnętrzny po to przykrywa mój grzejnik, aby kierował on ciepłe powietrze w głąb pokoju i jak pisałem między górną płaszczyzną grzejnika, a dolną parapetu mam pustą przestrzeń o wysokości 15cm. Dzięki temu nie mam problemu z grzaniem pokoju pomimo tego, że przez 24h wisi firana, a wieczorem rozwijam zasłonę na całe okno, bo są one na parapecie "z dala" od grzejnika i głowicy.
    Po bokach też mam luz, bo ściany są daleko, więc głowica ma zapewniony swobodny przepływ powietrza.
    Przy modernizacji okna wszystko robiłem świadomie i celowo, aby było najlepiej jak to potrafię i zgodnie z moją wiedzą jaką posiadam. Efekty finalne pokazują, że jak na robotę amatora to jest całkiem dobrze :)

    Dodano po 11 [godziny] 41 [minuty]:

    duda01 napisał:
    chciałbym ją modernizować w kierunku bardziej ekonomicznej pracy tj, czasowego znaczącego obniżenia w nocy temperatury na parterze gdzie nikt nie śpi np. pomiędzy 24-6 i delikatnego obniżenia w nocy temperatury na górze. Pytanie czy samymi tradycyjnymi głowicami i sterownikiem pieca da się to uzyskać ?

    Nie jestem instalatorem i mam doświadczenie praktyczne tylko ze swoją instalacją, w swoim lokalu ale moim zdaniem istotną zmianę na plus w kwestii ekonomicznej pracy miałbyś na kotle kondensacyjnym z którego na wstępie zrezygnowałeś.

    Ogólnie dany lokal wymaga określonej ilości energii do ogrzania i tego nie zmienisz bez termomodernizacji ścian/okien itp., więc poniżej pewnego progu zużycia gazu i tak nie zejdziesz.
    Obecnie oszczędności możesz zyskać tylko przez bardziej precyzyjne dozowane energii wg realnych potrzeb i/lub przez obniżanie temperatury w pomieszczeniach.
    Efekt można uzyskać m.in. przy pomocy głowic i odpowiednich ustawień kotła oraz za pomocą regulatora pokojowego ale to jest metoda prób i błędów, bo każdy przypadek należy traktować indywidualnie.

    Ja w swoim lokalu odszedłem od pomysłu różnicowania temperatur i trzymam na regulatorze pokojowym stała temperaturę przez 24h, bo moim zdaniem takie rozwiązanie jest u mnie najbardziej optymalne na chwilę obecną.
    Jeśli chcesz stosować nocne obniżanie to możesz próbować obniżyć o jakiś 1-1,5 stopnia ale unikałbym znaczącego obniżania temperatury w nocy.
    Ty sam najlepiej wiesz jak szybko Twój lokal wychładza się i jak szybko możesz go ponownie nagrzać, oraz w jakich cyklach działa Twój kocioł, potem resztę ustawiasz tak, aby zachować mniej więcej optymalny komfort cieplny.

    Moja prywatna modernizacja polegała na zwiększeniu średnic rur miedzianych, bo mam instalację opartą na trójnikach oraz na zwiększeniu wielkości wszystkich grzejników o ok. 50%. Finalnie modernizacja c.o. skończy się jak padnie mój obecny kocioł atmosferyczny i wymienię go na kondensacyjny.
  • #32
    duda01
    Poziom 6  
    Ostatecznie, po przeanalizowaniu tej korespondencji i rozmowie z dwoma fachowcami doszedłem do w wniosku że obecnie, w środku sezonu grzewczego nie będę robił żadnych zmian. Fachowcy odradzali wymuszone płukanie instalacji ze względu na możliwe rozszczelnienia instalacji. Jako że moja instalacja grzewcza wykonana jest w taki sposób że nie ma zaworków odcinających wodę na poszczególnych kaloryferach to aby zrobić cokolwiek i tak muszę spuszczać wodę z całego układu. Zrobię to na wiosnę, wymienię cała wodę, wszystkie wkładki i założę nowe głowice tradycyjne a metodą prób i błędów spróbuję coś ustawiać. Myślę o dołożeniu zaworków odcinających wodę na każdym kaloryferze pod warunkiem, że nie będzie to wymagało dodatkowych przeróbek instalacji. Dodatkowo kwestią którą pozostawiam otwartą to zakup bezprzewodowego sterownika z panelem pokojowym do pieca. Wiem już z relacji użytkowników tych urządzeń że pomijając problemy z ich bezproblemowym działaniem - mam na myśli kłopoty z komunikacją bezprzewodową to korzyści z ich posiadania są wątpliwe. Muszę na ten temat jeszcze zebrać trochę więcej wiadomości.
  • Pomocny post
    #33
    BUCKS
    Poziom 34  
    duda01 napisał:
    Fachowcy odradzali wymuszone płukanie instalacji ze względu na możliwe rozszczelnienia instalacji.

    Dla mnie cieknąca instalacja po czyszczeniu to wina samej instalacji, a nie czyszczenia.
    Czyszczenie instalacji traktuję jako obowiązkowy element tzw. konserwacji wykonywany raz na kilka lat, a nie jako coś szkodliwego.
    Skoro chcesz zrobić modernizację to jest jak najbardziej okazja na czyszczenie całej instalacji i naprawę ewentualnych wycieków.

    duda01 napisał:
    Jako że moja instalacja grzewcza wykonana jest w taki sposób że nie ma zaworków odcinających wodę na poszczególnych kaloryferach to aby zrobić cokolwiek i tak muszę spuszczać wodę z całego układu.

    Pamiętaj, że zawory odcinają to co się za nimi znajduje, czyli w tym wypadku tylko grzejnik, co może się przydać na wypadek konieczności demontażu danego grzejnika lub innych czynności serwisowych przy grzejniku.
    Jeśli problem pojawi się problem na rurkach doprowadzających wodę, przed zaworem odcinającym to i tak musisz spuścić wodę z całości, a przynajmniej tyle wody, aby spadło ciśnienie i więcej nie wylewało się, bo w 100% całej wody nie wylejesz z układu.

    duda01 napisał:
    Myślę o dołożeniu zaworków odcinających wodę na każdym kaloryferze pod warunkiem, że nie będzie to wymagało dodatkowych przeróbek instalacji.

    Dla mnie zawory odcinające grzejnik to rzecz która musi być, nawet jeśli potencjalnie nigdy może nie być potrzeby korzystania z nich. Z racji, że życie pisze własne scenariusze to lepiej je mieć niż nie mieć.
    Może okazać się, że będzie to wymagało korekty rurek, przesunięcia grzejnika itp. Instalator oceni i Ci powie co musi zrobić, aby takie zawory dołożyć.
    duda01 napisał:
    Dodatkowo kwestią którą pozostawiam otwartą to zakup bezprzewodowego sterownika z panelem pokojowym do pieca.

    Podobno regulator pokojowy pozwala zaoszczędzić parę procent na zużyciu energii. Ja korzystam od zawsze z regulatora, więc dla mnie to też coś co musi być.
    Regulator pokojowy zawsze możesz dokupić, więc nie jest to rzecz obowiązkowa i potrzebna do działania kotła.

    Ogólnie co instalacji c.o. to po serii prób doszedłem do wniosku, że przez większą część sezonu wolę grzejniki z niską temperaturą rzędu 40-45 stopni , aniżeli utrzymywać 55-60 stopni. Nie wiem ile stopni masz u siebie ale możesz to wziąć pod uwagę przy ewentualnej modernizacji.
  • #34
    duda01
    Poziom 6  
    Ostatecznie doradzono mi ograniczyć działania do założenia zewnętrznego sterownika i nie ruszać jak wszystko działa. :D