Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik jednofazowy załączany na dwa razy

slawko716 31 Gru 2017 13:48 495 8
  • #1 31 Gru 2017 13:48
    slawko716
    Poziom 3  

    Witam wszystkich.

    Chcę naprawić stary sinik jednofazowy, ale nie posiadam żadnych danych na temat tego silnika. Jest on z początku lat 70, wyposażony we włącznik; zero/rozruch/praca.
    W skrzynce na silniku znajdują się dwa duże kondensatory i tu jest mój problem bo są tak bardzo zniszczone, że nie mogę odczytać ich wartości w ?F.
    Proszę o pomoc, może ktoś posiada dokumentację lub czytelną tabliczkę znamionową takiego silnika.
    Ps. Znalazłem na forum podobny temat, ale nie znalazłem tam informacji o kondensatorach.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1381261.html
    Silnik jednofazowy załączany na dwa razySilnik jednofazowy załączany na dwa razy

    0 8
  • #2 31 Gru 2017 14:12
    eurotips
    Poziom 35  

    Cała idea jest taka, że na czas rozruchu dołączany jest dodatkowy kondensator. To bardzo prosty układ, może najpierw zmierz pojemność tych kondensatorów zanim je wymienisz, bo pewno są jeszcze dobre. Jeśli uzwojenia nie mają przebicia to samo przeczyszczenie styków włącznika powinno przywrócić silnik do życia.

    0
  • #3 31 Gru 2017 14:21
    slawko716
    Poziom 3  

    Dziękuję za odpowiedź.
    Niestety z tych kondensorów wyciekł elektrolit i żadna siła ich nie wskrzesi.
    Pozdrawiam.

    0
  • #4 31 Gru 2017 14:24
    Pinecha
    Poziom 13  

    Aby dobrać pojemność kondensatorów musimy znać moc silnika.

    0
  • #5 31 Gru 2017 14:40
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    slawko716 napisał:
    Proszę o pomoc, może ktoś posiada dokumentację lub czytelną tabliczkę znamionową takiego silnika.


    Ale takiego - to jakiego, bo nie mamy nawet pojedynczego nawiązania o jakim silniku i w jakim urządzeniu tu mowa.

    0
  • #6 31 Gru 2017 14:52
    Pinecha
    Poziom 13  

    Aby go uruchomić bez kondensatorów to należy je odłączyć i ręcznie pokręcić osią i włączyć napięcie (ostrożnie z rękoma) - powinien wejść po chwili na obroty i wtedy można zmierzyć prąd pobierany i określić w przybliżeniu moc. Znając moc dobierzemy pojemność kondensatora.

    0
  • #7 31 Gru 2017 15:38
    slawko716
    Poziom 3  

    Przyznaje, mój błąd że nie podałem mocy tego silnika. Jest on tak zniszczony że nie można nic odczytać z tabliczki znamionowej i nawet na wewnętrznej stronie pokrywy skrzynki też już nic nie ma. Zmierzę prąd jak radzi kolega "Pinecha", może średnice i długość wirnika.

    0
  • Pomocny post
    #8 31 Gru 2017 17:07
    krzysiek7
    Poziom 34  

    Silnik SZFe 112a 4A; moc 1,5 kW; 1460 obr/min; prąd znamionowy 13,2 A. Pojemność kondensatorów około 200µF/320V każdy. Jeśli wyciekł elektrolit należy sprawdzić stan uzwojenia rozruchowego, bo prawdopodobnie silnik pracował dłuższy czas na rozruchu, co dla uzwojenia potrafi być zabójcze.

    0
  • #9 31 Gru 2017 18:35
    slawko716
    Poziom 3  

    Temat rozwiązany wyczerpująco dziękuje za pomoc.
    Silnik ma tyle uszkodzeń że koszty naprawy są zbyt duże
    Dziękuję
    Pozdrawiam

    0