Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Agregat Kraft & Dele,uszkadza regulator AVR

02 Sty 2018 17:24 2367 33
  • Poziom 13  
    Witam serdecznie wszystkich forumowiczów.
    Mam agregat 3-fazowy Kraft & Dele KW 6500,oczywiście chiński za 700 pln,od nowości nie był ani przeciążany,ani zle przechowywany(na deszczu itp.),po jakimś czasie przestał po prostu działać,rozebrałem go,właściwie sama prądnice,okazało się ze moduł AVR uszkodzony,bo gdy podłącze pod wirnik zasilacz regulowany (avr zdemontowany całkowicie) to przy ok 21 V napięcia wzbudzenia na wszystkich 3 gniazdach ładnie podaje 230 oraz 400 na 3-faz. Kupiłem na alledrogo nowy moduł,z wyglądu identyczny,tylko zamiast niebieskich przewodów miał zielone a kondensator zamiast 220 uF miał 470,od razu po podłączeniu i odpaleniu agregatu dosłownie się spalił po 15-20 sek.,zareklamowałem go ,wymienili na nowy,podłączyłem drugi,ale tylko kostkę,wsuwki od wzbudzenia wisiały luzem gdyż chciałem sprawdzić polaryzacje oraz napięcie jakie daje AVR,pod wzbudzenie podłączyłem zasilacz,i znów to samo,AVR spalony. Wydłubałem żywice z obu,oba spalona płyta w tym samym miejscu,czy ktoś ma pomysł czemu tak się dzieje? Dodam ze na kostce po uruchomieniu agregatu z zasilaczem napięcia są na jednej parze pinów 16 V a na drugiej 105 V,czyli 16 to chyba zaś. modułu a 105 to napięcie porównawcze,czy tak? Dodaję zdjęcia ,no i jeszcze czy może ktoś powiedzieć na który mostek na płytce avr ma iść nap. zaś. a na który nap. porównawcze? bo jak dzwoniłem do serwisu Kraft Dele to jakiś tam technik od nich powiedział ze w chińszczyznie różnie może być,mogli nawet kolejność przewodów w kostce zamienić,a kostki w sumie wpiąć odwrotnie się nie da. Bardzo proszę o pomoc,z góry dziękuję,pozdrawiam.Agregat Kraft & Dele,uszkadza regulator AVRAgregat Kraft & Dele,uszkadza regulator AVRAgregat Kraft & Dele,uszkadza regulator AVRAgregat Kraft & Dele,uszkadza regulator AVRAgregat Kraft & Dele,uszkadza regulator AVRAgregat Kraft & Dele,uszkadza regulator AVRAgregat Kraft & Dele,uszkadza regulator AVRAgregat Kraft & Dele,uszkadza regulator AVRAgregat Kraft & Dele,uszkadza regulator AVRAgregat Kraft & Dele,uszkadza regulator AVRAgregat Kraft & Dele,uszkadza regulator AVRAgregat Kraft & Dele,uszkadza regulator AVRAgregat Kraft & Dele,uszkadza regulator AVRAgregat Kraft & Dele,uszkadza regulator AVR

    Dodam jeszcze ze w obu modułach żółte przewody wchodzą na mostek z diod S2M (1000V /3A) a zielone(niebieskie) na diody M7 (1000V /1A), pytanie na które powinno iść 105V a na ktore 16V,czy moduł pali się bo napięcia są zamienione czy z innego powodu,ale jak agregat był nowy to działał,a teraz bez avr tylko na zasilaczu tez działa....
  • Poziom 10  
    Mam u siebie dokładnie te same objawy- po zakupie nowego AVR ten nowy zapłonął jak świeczka. Będę walczył z tematem. Mierzyłeś rezystancję wirnika i stojana?
  • Poziom 13  
    Halo,witam :D byłem prawie pewien że temat umarł...
    Tak,mierzyłem,mało tego,dwóch znajomych ma takie same praktycznie agregaty tyle że sprawne,porównałem rezystancje z tamtymi i prawie identyczne,więc napewno są OK... Sprawdzałem szczotki,okablowanie,wszystko wydaje się być OK, właśnie dla tego to takie dziwne,niby wszystko ok,a jednak nie działa...

    Dodano po 9 [minuty]:

    Ps. co do modułu to zauważyłem ze różnej produkcji maja różna polaryzację na wyjściu,w jednych PLUS to kolor niebieski(lub zielony) a w innych żółty(lub brązowy),
    Tak miałem jak wymieniałem u znajomego w agregacie,oryginalny miał plus na niebieskim,więc tak samo podłączylem nowy,odpaliłem i nic.... wystarczyło ze zamieniłem niebieski z żółtym miejscami i ruszył od kopa.... Ale odwrotne podłączenie polaryzacji na szczotkotrzymacz nie jest powodem palenia się modułu,wiec temat nadal jest zagadką...
  • Poziom 42  
    Jaka jest rezystancja końców uzwojenia wzbudzenia względem masy?
    W jakim układzie trójfazowym pracuje generator. Trójkąt, gwiazda z/bez wyprowadzonego punktu środkowego?
    Czy mógłbyś narysować schemat zasilania regulatora?
    Jakim napięciem jest on zasilany, bo kondensator ze zdjęcia jest tylko na 200VDC!
  • Poziom 10  
    W moim przypadku mamy agregat jednofazowy. Na forum podają, jakoby pomocnicze uzwojenie stojana winno dostarczać do AVR-a 105V - zatem teoretycznie wydaje się, z elektrolit na 200V winien wystarczyć....Ostatnio kupiłem z elektrolitem 250V. Wirnik ma 44 omy (agregat 2800W), zaś zastanawiam się które wyprowadzenia ze stojana na wtyczce do AVR-a są które bo mamy tam dwa niebieskie i dwa żółte - ale które od którego uzwojenia? Na forum piszą , ze do AVR-a stojan ma podawać 105V oraz 16V. Czyżby należało założyć, że możliwe jest przebicie z głównego uzwojenia stojana (230V) do uzwojenia pomocniczego dla 16 v lub tego drugiego dla 105V? Tylko jak to zweryfkować...?

    [/table]

    Dodano po 7 [minuty]:

    bzyk69ak47 napisał:


    Ps. co do modułu to zauważyłem ze różnej produkcji maja różna polaryzację na wyjściu,w jednych PLUS to kolor niebieski(lub zielony) a w innych żółty(lub brązowy),
    Tak miałem jak wymieniałem u znajomego w agregacie,oryginalny miał plus na niebieskim,więc tak samo podłączylem nowy,odpaliłem i nic.... wystarczyło ze zamieniłem niebieski z żółtym miejscami i ruszył od kopa.... Ale odwrotne podłączenie polaryzacji na szczotkotrzymacz nie jest powodem palenia się modułu,wiec temat nadal jest zagadką...
    Różna polaryzacja na wyjściu nie jest ,,groźna'' bo po pierwsze można to sprawdzić woltomierzem po drugie na szczotkotrzymaczu przy wejściu linek do szcotek masz oznacznia + oraz - zatem można połączyć właściwą polaryzację pomimo ,,zamian'' dokonanych przez chinoli. Niemniej - nadal nie jest wyjaśniona tajemnica dlaczego po podłączeniu nowego AVR-a. ten nowy natychmiast w dwie sekundy zajął się żywym ogniem....Albo jest przebicie z 230V i do AVR-a poleciało za duże napięcie, albo nie wiem....
  • Poziom 42  
    alladyn-solar-batt napisał:
    Na forum piszą , ze do AVR-a stojan ma podawać 105V oraz 16V.

    Jakiego napięcia RMS, DC szczytowe. Same wolty to za mało...
    Jeżeli wzbudzenie jest zasilane z osobnego uzwojenia, co byłoby dość logiczne, to nie może być ŻADNEGO połączenia elektrycznego między tym uzwojeniem a masą lub uzwojeniem głównym.
    Chyba że ktoś uziemił środek gwiazdy lub jeden koniec uzwojenia jednofazowego.
    Czy przypadkiem uzwojenie wzbudzenia nie jest zwarte z masą?
  • Poziom 10  
    Mogę jedynie przypuszczać, że chodzi o 105V RMS......Wygląda na to, że chyba muszę kupić nowy stojan i oczywiście nowego AVR-a bowiem gdy podaję 25V DC na wirnika z aku to mi się na głównym uzwojeniu stojana pojawia 240V AC - tak więc wirnik wygląda na sprawny. Oczywiście po zakupie pomierzę oporności uzwojenia nowego stojana, bo ni wiem jakim cudem,ale mimo , ż szukałem ikt ni pomierzył a przynajmniej nikt na forum nie podał jakie winny być oporności sprawnego stojana na poszczególnych uzwojeniach.
  • Poziom 38  
    alladyn-solar-batt napisał:
    .Wygląda na to, że chyba muszę kupić nowy stojan i oczywiście nowego AVR-a bowiem gdy podaję 25V DC na wirnika z aku to mi się na głównym uzwojeniu stojana pojawia 240V AC - tak więc wirnik wygląda na sprawny.

    Ja bym się się w tej sytuacji wstrzymał z kupnem stojana. Nie wiem jak wygląda schemat tego agregatu, ale radziłbym przeczytać przynajmniej początek tego tematu https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1824660.html
    Ja porównałbym to co jest tu, z tym co jest tam, starałbym się wyciągnąć jakieś wnioski i dopiero wtedy decyzja.
    Ja mam podobny agregat jak ten z linku, ale u mnie nie ma odczepu z 17V na uzwojeniu roboczym i przy przeróbce musiałbym pomyśleć jak ten problem rozwiązać.
  • Poziom 42  
    gimak napisał:
    Ja bym się się w tej sytuacji wstrzymał z kupnem stojana.

    Ja również.
    Podejrzewam niedopasowanie regulatora do prądnicy.
    Jednak trzeba wszystko sprawdzić dokładnie.
    Schematy to podstawa. Nie są skomplikowane. Można też odtworzyć schemat uszkodzonego regulatora. Ze zdjęć widać, że jest dość prosty, więc może uda się go naprawić i nawet zmodyfikować do danej prądnicy.
  • Poziom 35  
    Kolego jakim rzeczywistym napięciem zasilany jest AVR, bo może zbyt wysokim i dlatego ulega on awarii. Wg mnie uzwojenie główne stojanu jest sprawne. Świadczy o tym generowanie napięcia w okolicy 230 V, po zasileniu wirnika z akumulatora. Czy kolega sprawdził uzwojenia, na ewentualne zwarcia między sobą.

    Wspomniane napięcie 17 V dot. zasilenia układu prostownikowego tj. do ładowania akumulatorów.
  • Poziom 38  
    bzyk69ak47 napisał:
    Dodam ze na kostce po uruchomieniu agregatu z zasilaczem napięcia są na jednej parze pinów 16 V a na drugiej 105 V,czyli 16 to chyba zaś. modułu a 105 to napięcie porównawcze,czy tak? Dodaję zdjęcia ,no i jeszcze czy może ktoś powiedzieć na który mostek na płytce avr ma iść nap. zaś. a na który nap. porównawcze?

    Na podstawie przytoczonego przeze mnie linku, raczej jest odwrotnie - para pinów z napięciem 105V, to zasilanie modułu AVR, a piny z napięciem 16V, to końcówki, na których AVR sprawdza jakie napięcie generuje w tym momencie agregat i porównuje je z napięciem odniesienia. Wynik tego porównania, to odpowiednie napięcie (prąd) podawane na wirnik agregatu.
    Staszek49 napisał:
    Wspomniane napięcie 17 V dot. zasilenia układu prostownikowego tj. do ładowania akumulatorów.

    Może i do takiego celu jest wykorzystywany odczep z takim napięciem, w przytoczonym linku i w tym wątku jest to napięcie kontrolne, które AVR porównuje z napięciem odniesienia.
    U mnie nie ma takiego odczepu i gdybym ja chciał w swoim agregacie dołożyć AVR, to musiałbym wykorzystać małe trafo, które obniżyłoby napięcie robocze agregatu (230VAC) do napięcia 16VAC (w tym wypadku).
    Sądzę, że zastosowany moduł ma niewłaściwe parametry, albo jest niewłaściwie podłączany do agregatu.
  • Poziom 13  
    Witam ponownie,w moim przypadku byl to agregat 3-fazowy,połączony w gwiazde z wyjsciem ze srodka gwiazdy,osobnym wyjsciem uzwojenia na mostek prostowniczy do ladowania AKU,oraz wyjsciem uzwojen 16V i okolo te 100V.
    Rezystancja uzw. 3faz. miedzy soba z tego co pamietam miala okolo 12R(oczywiscie drut aluminiowy jak to u chinoli) a miedzy neutralnym nie pamietam juz,ale wiem ze byly odpowiednio symetryczne i zadne nie wykazywalo zwarc do masy... natomiast wirnik mial jakies 38R.
    Co do mozliwosci sprawdzenia polaryzacji na wyjsciu AVR multimetrem,to chcialem tak zrobic,poodpialem zasilacz regulowany do wzbudzenia,odpalilem agregat(bez AVR),podalem takie napiecie zeby na wyjsciu bylo ladnie 230 oraz 400V,pomierzylem napiecie na kostce ktora idzie do AVR,bylo ladnie prawie 16 oraz 102V,wiec postanowilem wpiac kostke do nowego juz 3-ciego modulu (bez podlaczania jego wyjscia do szczotek,aby najpierw sprawdzic polaryzacje oraz jakie podaje nap.wzbudz.) no i znow to samo co u kolegi,2 moze 3 sekundy i z modulu zywy ogien az zywice wyrwalo ktora byl zalany...
  • Poziom 42  
    Widzę, że stosujecie "ciekawą" metodę na rozwiązanie swojego problemu...
    Może lepiej wrzucić kolejny AVR do ogniska. Będzie mniej roboty... Sorki za sarkazm, ale to zaczyna być śmieszne, choć jest smutne.
    Trzeba więcej popracować głową a nie rękami...
    Pisałem o stworzeniu schematów i pomiarach. Bez odzewu, więc...
    Wg. mnie bez dokładnego poznania agregatu i regulatora nie ma szansy na sukces.
  • Poziom 38  
    bzyk69ak47 napisał:
    Dodam jeszcze ze w obu modułach żółte przewody wchodzą na mostek z diod S2M (1000V /3A) a zielone(niebieskie) na diody M7 (1000V /1A), pytanie na które powinno iść 105V a na ktore 16V,czy moduł pali się bo napięcia są zamienione czy z innego powodu,ale jak agregat był nowy to działał,a teraz bez avr tylko na zasilaczu tez działa....

    A nie podajesz jakie napięcie przychodzi na te kolory z agregatu.
    bzyk69ak47 napisał:
    Tak,mierzyłem,mało tego,dwóch znajomych ma takie same praktycznie agregaty tyle że sprawne,porównałem rezystancje z tamtymi i prawie identyczne,więc napewno są OK

    Dziwi mnie to, że mając dostęp do takiego samego lub podobnego agregatu nie sprawdziłeś napięć jakie są na wejściach i wyjściach AVR w tym agregacie i porównał z tymi zmierzonymi u siebie - to raz. A dwa - jeżeli napięcia są podobne i na tych samych pinach, to sprawdziłbym najpierw jak zachowa się nowy AVR na agregacie u znajomych - czy pójdzie z dymem, czy agregat będzie normalnie pracował. Jeżeli będzie poprawnie pracował, to trzeba dokładnie sprawdzić (porównać) ,czy napięcia są takie same miedzy tymi samymi pinami, w kostkach w obydwóch agregatów.
  • Poziom 10  
    No to teraz (teoretyzując) sprawa jednak skłania mnie ku tezie o przebiciu z uzwojenia głównego 230V do uzwojenia podającego 105V na AVR-a, bo trudno czym innym tłumaczyć ,,wybuchowe'' zachowanie AVR-a po zasileniu ze stojana, skoro przedtem /będąc zasilany z zasilacza/ pracował poprawnie....
  • Poziom 38  
    gimak napisał:
    No to teraz (teoretyzując) sprawa jednak skłania mnie ku tezie o przebiciu z uzwojenia głównego 230V do uzwojenia podającego 105V na AVR-a,

    To wg ,mnie. też teoretyzując, powinieneś, to tak samo namierzyć, podając zasilanie na wirnik z zasilacza. Napięcie zasilania AVR przy zasilaniu wirnika z zasilacza powinno być wtedy wyższe i to dużo, niż to w agregacie znajomych.
    Z ciekawości sprawdzę, jakie u mnie jest teraz napięcie na uzwojeniu wzbudzenia (nie mam AVR).
  • Poziom 8  
    bzyk69ak47 napisał:
    Witam ponownie,w moim przypadku byl to agregat 3-fazowy,połączony w gwiazde z wyjsciem ze srodka gwiazdy,osobnym wyjsciem uzwojenia na mostek prostowniczy do ladowania AKU,oraz wyjsciem uzwojen 16V i okolo te 100V.
    Rezystancja uzw. 3faz. miedzy soba z tego co pamietam miala okolo 12R(oczywiscie drut aluminiowy jak to u chinoli) a miedzy neutralnym nie pamietam juz,ale wiem ze byly odpowiednio symetryczne i zadne nie wykazywalo zwarc do masy... natomiast wirnik mial jakies 38R.
    Co do mozliwosci sprawdzenia polaryzacji na wyjsciu AVR multimetrem,to chcialem tak zrobic,poodpialem zasilacz regulowany do wzbudzenia,odpalilem agregat(bez AVR),podalem takie napiecie zeby na wyjsciu bylo ladnie 230 oraz 400V,pomierzylem napiecie na kostce ktora idzie do AVR,bylo ladnie prawie 16 oraz 102V,wiec postanowilem wpiac kostke do nowego juz 3-ciego modulu (bez podlaczania jego wyjscia do szczotek,aby najpierw sprawdzic polaryzacje oraz jakie podaje nap.wzbudz.) no i znow to samo co u kolegi,2 moze 3 sekundy i z modulu zywy ogien az zywice wyrwalo ktora byl zalany...


    To dość stary temat, ale mam właśnie podobne problemy i do czegoś doszedłem.
    Stojan w chińskich modelach jest z aluminium. Cały stojan drga równo z silnikiem. Zwarcie między uzwojeniami pojawia się w takt drgań.
    Kiedy AVR zamiast 17 V widzi 230 (lub podobne), to drastycznie obniża wzbudzenie. W moim przypadku na 3,85 V.
    Zatem na wyjściu uzyskuję ok. 30 V zamiast 230. Muszę niestety wymienić stojan i AVR, który spaliłem przy próbie wzbudzania zewnętrznego. Stojan dobrze jest kupić uzwojony miedzią, a nie aluminium. Wytrzymuje wyższe prądy i jest odporniejszy na drgania.
    Akumulatorek 6 V ładnie podbił napięcie na 90 V. Pomyślałem krok do przodu i podłączyłem zasilacz 12 V 3A. Napięcie podskoczyło na 170 V, ale nie na długo. Po kilkunastu sekundach padły AVR i zasilacz.
  • Poziom 3  
    Nie wiem czy to komuś pomoże - ale dotyka mnie ten sam przypadek. Problem jest na tyle mniejszy że regulatory nie palą się ogniem :) ale co z tego, skoro i tak są do wymiany (podają na wzbudzenie ponad 100V) co skutkuje na wyjściu z prądnicy napięciem 450V zamiast 230 :(. strach cokolwiek podłączyć bo nigdy nie wiadomo kiedy strzeli regulator.
    Przy podaniu z zewnętrznego źródła 24V na wzbudzenie, parametry na wyjściu z prądnicy są idealne. dodatkowo na AVR wychodzi 107V i 18V.
    To 18V wychodzi z odczepu na jednym z roboczych uzwojeń prądnicy (107V jest niezależnym uzwojeniem). Domyślam się że AVR jest sterowany właśnie przez odczep i reaguje na każde wahania obciążeń prądnicy - uzwojenie dodatkowe 107V służy do zasilania wzbudzenia.
    Skoro napięcia na wyjściach uzwojeń są OK, rezystancje uzwojenia roboczego są symetryczne, nie ma przebicia żadnego uzwojenia do masy to ma ktoś pomysł w jaki sposób dobrać AVR bo mam już dość kupowania w ciemno przez alleg** kolejnych modułów - teoretycznie uniwersalnych?
  • Poziom 38  
    To coś chyba źle łączysz. Ja mam agregat bez AVR i na uzwojeniu pomocniczym mam ok. 100 V (dokładnie nie pamiętam), do tego uzwojenia u mnie podłączony jest kondensator.
    Tu opisana jest przeróbka takiego jak mój agregat,
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1824660.html
    na taki z AVR. W pierwszym poście - zwróć uwagę jak tam został podłączony AVR, może to na coś naprowadzi.
  • Poziom 3  
    W podłączeniu AVR nie można sugerować się kolorem kabli - bo kupiłem już 3 i przy każdym były inne. Na wyjściu są tylko dwa przewody i jeden zawsze jest oznaczony jako "+" więc pomyłka raczej niemożliwa. Po stronie zasilania są 4 kable (dwa z nich są zawsze tego samego koloru - raz żółte, raz niebieskie, raz brązowe) i to jest zasilanie z dodatkowego uzwojenia 100V pozostałe dwa to zasilanie napięciem porównawczym z odczepu 16-20V (u mnie raz biały i czarny a raz żółty i niebieski a w oryginale były biały i brązowy) - wtyczka jest jednokierunkowa więc pomyłka wykluczona.
    Na oryginalnym AVR agregat działał jakieś 2lata (kilkanaście uruchomień) i gdyby nie moja próba regulacji napięcia z niecałego 220V na 230 działał by pewnie do dzisiaj. Kręciłem potencjometrem w regulatorze i coś pstrykło - AVR umarł. Drugi działał może 2h i strasznie mrugało światło, więc kupiłem trzeci który po kilku minutach spalił mi lampę halogenową skokiem napiecia na wyjściu z generatora ponad 400V (zamiast 230).
    Generator używam do zasilania halogenów (2x300W) więc o przeciążeniu nie ma mowy (prądnica 2kW - 3 fazy, każda lampa pod inne gniazdko).
    Przed zakupem czwartego AVR wszystko pomierzyłem prze zasilaniu wzbudzenia zewnętrznym źródłem (jak czytam po postach to parametry prądnicy są OK) więc pytam o pomoc jak rozpoznać ten właściwy zamiennik?

    Dodano po 6 [minuty]:

    Dodam tylko że metoda porównawcza doboru nowego AVR nie działa. wszystko jest zalane czarną masą i różnią się tylko obudową (alu lub plastik) oraz kolorami kabli. Czasami widać opisy na tym dużym kondensatorze 470uf/250V. nic więcej.
    Aha - i jeszcze długość precyzyjnego potencjometru jest inna. Jakiejkolwiek tabliczki czy naklejki brak.
  • Poziom 38  
    Ja, podając link do tego tematu, nie miałem na myśli, żeby się sugerować kolorami, tylko jak to ewentualnie podłączyć. Sam nie miałem też AVRu w rękach, więc nie specjalnie wiem jak wygląda. W moim agregacie nie ma uzwojenia z napięciem 17 V, więc gdybym się na coś takiego decydował, to musiałbym to napięcie jakoś spreparować.
    boras_ptu napisał:
    wszystko jest zalane czarną masą

    W moim agregacie padł moduł zapłonowy i nigdzie nie mogłem takiego znaleźć. Przypuszczałem że padł tyrystor, ale też wszystko zalane było czarną masą. Spreparowałem więc moduł wg mojego pomysłu, który o dziwo działał, ale silnik czasem przy uruchamianiu kopał. Na tym forum padło stwierdzenie, że to z powodu przestawionego zapłonu. Zabrałem się więc za ten uszkodzony moduł i wydłubałem tą czarna masę i nawet nic nie uszkodziłem. Wymieniłem uszkodzony tyrystor i przy okazji odtworzyłem schemat tego modułu.
    Ja w tej sytuacji zabrałbym się za usunięcie tej masy z oryginalnego AVRu i sprawdzenie co tam "pykło" i może udałoby się go przywrócić do życia.
    Ja tą masę początkowo usuwałem małym wiertłem w takiej małej 12 V wiertarce, ale później od dentysty dostałem używane wiertła dentystyczne, i nimi jak frezem dokończyłem dzieła.
  • Poziom 3  
    Jasne - rozumiem intencje. Ja też napisałem troszkę szerzej dla potomnych.

    Głównie chodzi mi o pomoc w znalezieniu właściwego zamiennika bo z zewnątrz to one wszystkie są w tej samej obudowie i wszystkie są uniwersalne do prądnic 2-4kW. Może po prostu miałem pecha i dostałem wadliwą sztukę. Chyba zrobię jeszcze jedno podejście pod zakup "polskiego" produktu (przynajmniej tak piszą), najwyżej 5dych w plecy. Z samą prądnicą nic nie robię bo informacje od innych utwierdzają mnie, że jest w porządku. AVR - to jest przyczyna moich trosk.
  • Poziom 38  
    boras_ptu napisał:
    Problem jest na tyle mniejszy że regulatory nie palą się ogniem :) ale co z tego, skoro i tak są do wymiany (podają na wzbudzenie ponad 100V) co skutkuje na wyjściu z prądnicy napięciem 450V zamiast 230

    No i tu mi się nasuwa pytanie, czy to napięcie 450V, jest od razu po założeniu nowego AVR, czy pojawia się dopiero po jakimś czasie?
  • Poziom 8  
    boras_ptu napisał:
    Jasne - rozumiem intencje. Ja też napisałem troszkę szerzej dla potomnych.

    Głównie chodzi mi o pomoc w znalezieniu właściwego zamiennika bo z zewnątrz to one wszystkie są w tej samej obudowie i wszystkie są uniwersalne do prądnic 2-4kW. Może po prostu miałem pecha i dostałem wadliwą sztukę. Chyba zrobię jeszcze jedno podejście pod zakup "polskiego" produktu (przynajmniej tak piszą), najwyżej 5dych w plecy. Z samą prądnicą nic nie robię bo informacje od innych utwierdzają mnie, że jest w porządku. AVR - to jest przyczyna moich trosk.


    Wszystkie regulatory (o rozstawie śrub mocujących ok. 100 mm) działają dokładnie tak samo.
    Na podstawie napięcia porównawczego (ok. 17 V z odczepu na jednej z faz) dobierają odpowiedni
    prąd wzbudzenia (pobierany z niezależnego uzwojenia ok. 105 V). Agregaty o nieco większych
    mocach mają dłuższe rdzenie stojanów i wirników, zaś prąd wzbudzenia ten sam. U = dI / dt .
    Do agregatów o dużo wyższych mocach AVR mają rozstaw śrub ok. 140 mm.
    Jeżeli stojan jest OK., to "niewłaściwy" AVR może dawać napięcie inne niż nominalne 220/230.
    Dobrze jest zmierzyć napięcie na OBCIĄŻONEJ fazie używając przedłużacza z rozgałęziaczem.
    Bez obciążenia napięcie jest z reguły sporo wyższe. Ten sprzęt nie jest przewidziany do zasilania
    elektroniki. To raczej do wiertarek, szlifierek itp.
    Jeżeli zaś napięcie jest jakieś śmiesznie niskie, to niewątpliwie na skutek drgań pojawia się przebicie
    i AVR zamiast 17 V widzi coś znacznie wyższego i stosownie obniża wzbudzenie. Doszedłem do tego
    po spaleniu pierwszego AVR. Agregat kupiłem uszkodzony za śmieszne pieniądze.
    Osobiście zakupiłem nowy (podobno) polski stojan nawinięty miedzią (sprawdziłem) na Alleg**
    za 240 zeta + poczta. Załączam jego schemat z rezystancjami, kolorami kabli na wyjściach i napięciami.

    Agregat Kraft & Dele,uszkadza regulator AVR

    Dobrze jest przemierzyć stojan, ustalić z której fazy pochodzi odczep 17 V; a następnie przełączyć tę
    fazę na pierwsze gniazdko od woltomierza, woltomierz do niej, oraz obciążać je jako pierwsze / średnią mocą.
    Woltomierz (o ile prawidłowo wyskalowany) pokaże wartość rzeczywistą pod obciążeniem.

    Jeszcze słowo o tym po czym poznać jaka jest moc agregatu. Po pierwsze nadmiarowy, po drugie
    długość żelaznego rdzenia stojana. Mój ma 70 mm, nadmiarowy (3f) C3 co oznacza ok. 2 kW.
    A na tabliczce znamionowej widniej 7,1 kW przy 3f i 4,2 kW przy 1f. Chińczycy ściemniają na potęgę.
    Na Alleg** widać jakie jeszcze stojany są dostępne. https://www.elektroda.pl/rtvforum/posting.php?mode=quote&p=18162792#
  • Poziom 10  
    Witam.Sorry że podłączę się do tematu ale wydaje mi się że bez sensu zakładać nowy... Mam podobny,chiński agregat tylko nazywa się HONDA i problem jest tego typu że po odpaleniu nie ma napięcia,pojawia się ono jak na chwilę do szczotek wirnika podam 12V i wtedy jest już cały czas.Jeśli się go wyłączy i odpali po 5-10minutach to normalnie się wzbudza i wszystko jest OK ale jak już postoi 1-2godziny to znów trzeba go wzbudzić żeby dawał napięcie... Wszystkie oporności są w porządku i napięcia podczas pracy również....
    Może ktoś wie w jaki sposób on się wzbudza,czy w wirniku lub stojanie są jakieś magnesy?? itp?...
  • Poziom 38  
    smerdendes napisał:
    Może ktoś wie w jaki sposób on się wzbudza,czy w wirniku lub stojanie są jakieś magnesy?? itp?...

    Widać ma słaby magnetyzm szczątkowy. U mnie na wirniku naklejony jest jeden magnes neodymowy. Po drugiej stronie wirnika jest miejsce na drugi, nie wiem czy zapomnieli dołożyć, czy wyleciał. Agregat na tym jednym magnesie wzbudza się bez żadnych problemów.
  • Poziom 10  
    Dzięki za odpowiedź,pewnie zdjęcia już mi nie zrobisz bo wiadomo że nie będziesz specjalnie rozkręcał agregatu:) ale jeśli pamiętasz +/- w którym miejscu jest ten magnes zaznacz proszę na dołączonym zdjęciu... i jeszcze jedno,czy jak wykręcę tą śrubę z tyłu wirnika to wtedy będę mógł go bez problemu wyjąć? oczywiście po wcześniejszym zdemontowaniu stojana...
    Agregat Kraft & Dele,uszkadza regulator AVR
  • Poziom 38  
    Zdjęcia możesz zobaczy, bo są zamieszczone tu https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=17154946#17154946
    Na trzcim zdjeciu jest widoczny wirnik z wyfrezowanym wpustem na magnes. Tu akurat nie ma magnesu, ale jest po przeciwnej stronie.
    Na dołączonym zdjęciu magnes jest widoczny w rowku na biegunie od strony łożyska.
    Cytat:
    i jeszcze jedno,czy jak wykręcę tą śrubę z tyłu wirnika to wtedy będę mógł go bez problemu wyjąć? oczywiście po wcześniejszym zdemontowaniu stojana...

    Nie znam Twojego agregatu, ale jeżeli wirnik wygląda tak jak na zdjęciu, to tak. Prawdopodobnie od strony wentylatora będzie osadzony na stożku wału silnika i sam nie będzie chciał zejść z niego i trzeba będzie mu pomóc.
    U mnie jest odwrotnie, żeby zdjąć stojan muszę wyjąć najpierw wirnik.
  • Poziom 3  
    Smerdendes - nie sugeruj się podpowiedzią kolegi bo masz zupełnie inną budowę prądnicy. Kolega ma prądnicę samowzbudną bez AVR, i tutaj bym szukał przyczyny.
    Magnetyzm szczątkowy tak sam sobie nie znika. prądnice, które stoją w sklepach przez kilka lat, nigdy by nie ruszyły :) Najpierw przetrzyj komutator, sprawdź szczotki i zajmij się testami modułu AVR. Pomierz symetryczność, oporności uzwojeń i sprawdź czy nic nie przebija do masy. Jeżeli nasz uzwojenia ALU (99% tanich agregatów na rynku) często przyczyną jest połączenie uzwojenia z przewodem wychodzącym ze stojana.
  • Poziom 8  
    Z zanikaniem magnetyzmu szczątkowego to bywa różnie - wszystko zależy od materiału (rodzaju stali),
    z którego wirnik jest wykonany. Ja miałem tak, że silnik się kręcił a prądu nie było - zero napięcia.
    Ale wystarczyło trącić bateryjką napięcie na szczotkotrzymacz i napięcie się pojawiało - marne jakieś
    coś koło 190 V. Przy ponownej próbie to samo. Brak napięcia, a po trąceniu bateryjką te same 190.
    Potem podłączyłem obciążenie - opalarkę 1000 W - chodziła, ale jakoś marnie (190V).
    Potem przełączyłem na drugi bieg (1500W), silnik charknął i napięcie podskoczyło na coś koło 300V.
    Po kolejnym odpale napięcie już było wysokie. Teraz muszę zejść w okolice 230.