Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Prostownik radziecki do ładowania akumulatorów, chyba nie działa

BURMAR 07 Jan 2018 16:24 5400 54
Tespol
  • #1
    BURMAR
    Level 23  
    Witam, "odkopałem" stary radziecki prostownik do ładowania akumulatorów 6/12 V. Automatyczny.
    Problem polega na tym, że jest on nieużywany od kilkunastu lat bo chyba jest uszkodzony i może uszkodzić ładowany akumulator. Z tego co przetestowałem to reaguje potencjometr regulujący prąd ładowania. Podczas ładowania prąd ładowania spada gdy akumulator się ładuje. Dioda od wskaźnika zasilania przepala się po kilku sekundach. Jest zasilana napięciem 22 V.
    Próby przeprowadzałem na "wykończonym" aku, żeby nie uszkodzić jakiegoś dobrego.
    Moja prośba dotyczy schematu tego prostownika oraz ewentualnie jakichś sugestii od czego zacząć i jak go sprawdzić.
    Pozdrawiam
  • Tespol
  • #2
    vodiczka
    Level 43  
    Zacznij od podania symbolu prostownika i jeżeli możesz, zdjęcia.
  • #3
    BURMAR
    Level 23  
    Przede wszystkim bardzo dziękuję za zainteresowanie moim problemem. Zdjęcia załączyłem ale ich nie ma. Załączam więc ponownie.
    Co do jakiegoś typu czy symbolu to tam nic nie ma. Wszelkie dane obfotografowałem.
    Jeszcze raz pozdrawiam.

    Prostownik radziecki do ładowania akumulatorów, chyba nie działaProstownik radziecki do ładowania akumulatorów, chyba nie działaProstownik radziecki do ładowania akumulatorów, chyba nie działaProstownik radziecki do ładowania akumulatorów, chyba nie działa
  • #4
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    A co i po co sprawdzać, skoro ładuje? Działa tak jak ma działać - wł ącza się dopiero po podpięciu akumulatora, wyłącza się sam, po upływie ok. 10 godzin.
  • Helpful post
    #5
    vodiczka
    Level 43  
    robokop wrote:
    A co i po co sprawdzać, skoro ładuje?
    Choćby po to:
    BURMAR wrote:
    Dioda od wskaźnika zasilania przepala się po kilku sekundach. Jest zasilana napięciem 22 V.
  • #6
    gimak
    Level 40  
    BURMAR wrote:
    Dioda od wskaźnika zasilania przepala się po kilku sekundach.

    Nie wiem jak to rozumieć - przepala się - dosłownie ulega zniszczeniu i trzeba ją wymieniać, czy tylko gaśnie.
  • Tespol
  • Helpful post
    #8
    zybex
    Helpful for users
    Przypuszczalnie to jest schemat tego prostownika. Pochodzi on z czasopisma "Elektronik Hobby". Był tam także opis jego działania.

    Prostownik radziecki do ładowania akumulatorów, chyba nie działa


    Odnośnie tej przepalającej się diody, to zwiększ wartość opornika z 680Ω na 1,5÷2,2kΩ i po problemie. W końcu to tylko kontrolka załączenia zasilania.
  • #12
    zybex
    Helpful for users
    To zapewne jeden z tych dwóch 51Ω idących do bramek tyrystorów. Wypadałoby przy tej okazji sprawdzić też tyrystor z nim połączony.
  • #13
    BURMAR
    Level 23  
    Bardzo dziękuję za tak duże zainteresowanie i okazaną pomoc. Na pewno wszystko mi się przyda przy remoncie tego prostownika.
    Co didy - przepala się kilka sekund po włączeniu. Trzeba ją wymieniać na nową. Schemat załączony w poście prawdopodobnie jest od tego prostownika.
    Tak jak pisałem prostownik niby ładuje akumulator ale nie wyłącza się tych planowych 10 godz. W ogóle nie wyłącza się. Dioda od info o czasie ładowania (ta po prawej stronie) też się nie świeci bo jej zasilanie to 2,5 V.
    A boję się używać go do ładowania dobrego akumulatora, ponieważ prostownik ten podobno był kiedyś uszkodzony, ktoś go naprawiał i po tej naprawie ma właśnie problemy. Podobno wymieniano te tylne tyrystory i coś jeszcze. Nie chcę więc uszkodzić sobie akumulatora.
    Dziękuję za dotychczasową pomoc.
    Sprawdzę zgodność ze schematem, pomierzę elementy, sprawdzę ten zaznaczony rezystor i znowu się odezwę.
  • Helpful post
    #14
    Witold5
    Level 32  
    Dopiszę jeszcze, jeżeli sprawdzasz prostownik na padniętym akumulatorze to prostownik może się nigdy nie wyłączyć. W tym prostowniku nie ma jak to nazwałeś "planowanych 10 godzin", on się wyłączy jak akumulator się naładuje. Czyli akumulator musi być sprawny i musi mieć możliwość naładowania do "pełna".
  • #15
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Witold5 wrote:
    W tym prostowniku nie ma jak to nazwałeś "planowanych 10 godzin", on się wyłączy jak akumulator się naładuje
    Nieprawda, wprowadzasz innych w błąd.
  • #16
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    BURMAR wrote:
    Co didy - przepala się kilka sekund po włączeniu.
    Ktora, bo są dwie ? D2 czy D13 ? Pewnie ktoś wpakował parę omowy rezystor w miejsce R2.

    robokop wrote:
    Nieprawda, wprowadzasz innych w błąd.
    Słusznie, Robokopie, ma zegar taktowany siecią na układzie K17 .
  • Helpful post
    #17
    gimak
    Level 40  
    BURMAR wrote:
    A boję się używać go do ładowania dobrego akumulatora, ponieważ prostownik ten podobno był kiedyś uszkodzony, ktoś go naprawiał i po tej naprawie ma właśnie problemy. Podobno wymieniano te tylne tyrystory i coś jeszcze. Nie chcę więc uszkodzić sobie akumulatora.

    Ja w takich wypadkach jak mam pierwszy raz do czynienia z jakimś urządzeniem, w tym przypadku prostownikiem czy zasilaczem, to zanim go podłączę to sprawdzam jakie daje napięcie. W przypadku prostownika podłączam do niego kondensator i mierzę napięcie, czy nie jest za wysokie i wiem czego można się spodziewać, dopiero wtedy podejmuję decyzję czy podłączam akumulator i jaką przyjmuję strategię ładowania.
  • #18
    aksakal
    Tube devices specialist
    Przy eksploatacji tego prostownika należy pamiętać, że po 6-8 godzinach prąd ładowania automatycznie zmniejsza się do 1.3-2.5 razy w celu uniknąć wrzenia elektrolitu i wydzielania gazów . Timer ustawienia czasu 10.5 godzin ładowania może mieć tolerancje +-1 godzina. Na zdjęciu schemat prostownika i PCB z numeracją elementów.Prostownik radziecki do ładowania akumulatorów, chyba nie działa
  • #20
    BURMAR
    Level 23  
    Witam,
    sprawdziłem moją płytkę ze schematami a postów. To są schematy mojego prostownika. Tak więc będę mógł sprawdzić poszczególne elementy i zobaczyć co się dzieje. Poprzedni właściciel mówił, że kiedyś prostownik wyłączał się po ok. 10 godz. Obecnie pracuje cały czas mimo naładowania akumulatora. Może znajdę przyczynę przy sprawdzaniu elementów.Nie wiem tylko jak sprawdzić tyrystory. Mają one po da wyprowadzenia i masę (obudowa). Czy mogę je sprawdzić przy pomocy miernika uniwersalnego ? (omomierz). Jeżeli tak to jakie powinny być wskazania przy poszczególnych pomiarach między wyprowadzeniami i między wyprowadzeniami a masą. Wiem,że te tyrystory były wymieniane.
    Te czerwone tranzystory również sprawdzę dokładnie.
  • #21
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    BURMAR wrote:
    Nie wiem tylko jak sprawdzić tyrystory.
    Zwyczajnie, omomierzem - między katoda a bramka w obie strony rezystancja ok.50 Ω, miedzy anodą i katodą brak przejscia. (∞).

    Dioda VD4 i tranzystor VT 1 są odpowiedzialne za ,,produkcję " impulsów do zegara. Jakie napięcie jest na tej diodzie ?
  • #22
    zybex
    Helpful for users
    Aby sprawdzić tyrystor należy wysterować bramkę krótkim impulsem. Tyrystor musi się załączyć i trzymać taki stan, mimo zdjęcia impulsu z bramki (żarówka ma się świecić).
    Po rozłączeniu zasilania i ponownym włączeniu tyrystor nie może przewodzić (żarówka nie może się świecić).

    Prostownik radziecki do ładowania akumulatorów, chyba nie działa
  • #23
    ^ToM^
    Level 39  
    Ten spalony rezystor zasila bramkę tyrystora. Zatem jego przepalanie się może być spowodowane nadmiernym upływem prądu z bramki, co powoduje właśnie przepalanie się tego rezystora. Zatem jest możliwe, że trzeba sprawdzić ten tyrystor, czy nie ma przebicia i czy sprawnie przełącza. Przede wszystkim na początek sprawdzisz testem diody w zwykłym multimetrze czy nie ma przebicia między elektrodami a później można sprawdzić jak wyżej podano. Może też być uszkodzona dioda, która jest włączona w ten obwód. Trzeba posprawdzać te elementy.
    Jak ten rezystor się przepala to raczej ten prostownik nie może dobrze pracować.

    Pozdrawiam!
  • #24
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Panowie, zejdźcie na ziemię. Wystarczająco miarodajnym sposobem sprawdzenia tyrystora, jest zmierzenie multimetrem na zakresie "diody" przejścia pomiędzy "długimi" wyprowadzeniami tyrystora - czyli katodą i bramką. Brak przejścia/zwarcie - tyrystor do wyrzucenia. Wartość wskazywana przez multimetr większa od zera, mniejsza od 1 - tyrystor sprawny. Rezystory 51 omów palą się wtedy, gdy zostaje uszkodzony tyrystor. W kilku prostownikach które naprawiałem, te te rezystory były dobierane - w zależności od rozrzutów prądu bramki, dla zachowania symetrii przebiegu.
  • #25
    BURMAR
    Level 23  
    Pomierzyłem niektóre elementy i:
    R5 =320 Ohm (nadpalony)
    R4 = 45 Ohm
    R2 =700 Ohm
    VD 3 = uszkodzona (0 w dwie strony)
    VD 4 = napięcie 0,04 V
    Tyrystory sprawdziłem dwoma sposobami (żarówką i miernikiem )
    pierwszy 50, drugi 46 Ohm.
    Zacznę więc od wymiany tych uszkodzonych elementów.
    Dziękuję za dotychczasową pomoc.
    Pozdrawiam
  • #26
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    Jest zwora pomiedzy pinami 4 i 7 ukladu scalonego. Możesz tam podłączyć okazjonalnie LEDa z rezystorem 560 omów i do masy i zobaczyć, jak ten 10cio godzinny zegar chodzi (błyski co kilka sekund).
  • #27
    BURMAR
    Level 23  
    Wymieniłem rezystor R5 - 51 Ohm, zwiększyłem oporność rezystora przed diodą info. ZASILANIE (działa i nie przepala się). Została mi jeszcze dioda Zenera VD3 (D814B1).
    Co do US od zliczania czasu: na zworze między 4 a 7 i masą jest "0".
    Jeśli chodzi o diodę info o czasie ładowania (te 10 godz.) to bez diody jest tam napięcie 2,4 V . Po wlutowaniu diody napięcie spada do 0,4 V i diod oczywiście nie świeci się.
    Spróbuję jeszcze wymienić tą diodę VD 3 i zobaczę co będzie się działo.
    Obawiam się, że jednak sobie nie poradzę z tym prostownikiem. A szkoda.
  • #28
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    Pomiędzy pinem 8 i 18 ukł. scalonego jest 12 VDC ? Poza tym jest tam przełącznik SW1 ( praca z zegarem, lub bez). Jak on jest ustawiony ? Zwora pomiedzy 7 i 4 układu scalonego, to połówka dzielnika. Sprawdź jego prace, jak pisalem, LEDem, skoro oscyloskopu nie posiadasz. Impulsy powinny się pojawiać w zalezności od położenia SW1.
  • #29
    BURMAR
    Level 23  
    W moim prostowniku jest układ scalony z 16 wyprowadzeniami (po 8 z każdej strony). Nie mam też żadnego przełącznika wyłączającego "zegar".
    Ps. Teraz pomyślałem o tym, że ta dioda od 10 godzinnego ładowania może zapala się dopiero po tych 10 godz. ładowania a w trakcie ładowania nie świeci się.
  • #30
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    Ta dioda powinna sie zaświecić po zakonczeniu ładowania 10 godzinnego pod warunkiem, że akumulator zostal naładowany do napiecia 14,4 V. Przeanalizuj schemat. Wszystko wskazuje, że uklad scalony jest zniszczony - jakby chociaż permanentnie niszczona dioda LED niewłasciwym doborem rezystorów.