Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Procesor o najmniejszym poborze prądu (automotive)

Tektronik 07 Sty 2018 21:21 681 10
  • #1 07 Sty 2018 21:21
    Tektronik
    Poziom 3  

    Poszukuję procesora o możliwie jak najmniejszym poborze energii w stanie spoczynku. Procesor będzie zarządzał funkcjami "życiowymi" auta takimi jak m.in włączenie zapłonu ,uruchomienie rozrusznika i zależy mi na bezpieczeństwie ,stabilności całości by moduł nie zgłupiał od ew zakłóceń bądź chwilowych przerw w zasilaniu czy nie odłączył zapłonu podczas jazdy :|

    Głównie stawiam na STM ew PIC , Atmel odpada (strasznie oklepane i nie spotkałem się z nim w fabrycznych rozwiązaniach)

    0 10
  • Sklep HeluKabel
  • #2 07 Sty 2018 21:31
    Marek_Skalski
    Moderator Projektowanie

    Tektronik napisał:
    Głównie stawiam na STM ew PIC , Atmel odpada (strasznie oklepane i nie spotkałem się z nim w fabrycznych rozwiązaniach)

    STM nie są kwalifikowane do zastosowań automotive, a Atmel ma takie produkty, więc Twoje założenie jest trochę błędne.
    Nie napisałeś nic o ilości wyprowadzeń, wymaganiach dotyczących pamięci czy technologii montażu, to może mieć bardzo duże znaczenie.
    Jeżeli potrzebujesz jednostek do 64 pinów, to STM32L0xx lub SAM L21 (bardzo mały pobór prądu we wszystkich stanach aktywności i uśpienia).
    Jeżeli potrzebujesz więcej pinów, to STM32L4xx lub SAM D5x (ew. SAM E5x).
    PIC32MM odradzam, ze względu na błędy w krzemie.
    Podaj bardziej dokładną specyfikację, to pewnie łatwiej będzie też coś dopasować.

    0
  • #3 07 Sty 2018 22:22
    Tektronik
    Poziom 3  

    Procesor będzie sterował swego rodzaju elektroniczną stacyjką, która działać będzie identycznie jak w Touaregu, Phaetonie, A8.

    Link


    Obudowa TQPF44 pamięć od 16kb w górę. Zależy mi przede wszystkim przede wszystkim stabilności by np przy wyprzedzaniu nie zachciało się akurat wyłączyć zapłonu co wiadomo jakie miałoby skutki, oraz poborze energi w stanie spoczynku by nie było niespodzianki po np 2 mies postoju auta.

    0
  • #4 07 Sty 2018 23:17
    mipl
    Poziom 11  

    ST micro ma dedykowane procesory dla automotive - SPC5, jednak różnią sie one znacznie od rodziny STM32. Inni producenci maja procesory do automotive z rdzeniem ARM, np. Freescale / NXP (czy jak sie to teraz nazywa - Qualcomm?). Są wersje z niskim poborem prądu w stanie spoczynku, problem może być z dostępnością jeśli zamówienie (ilość sztuk) jest za małe...
    Może zamiast wybudzać procesor to go właczyć w momencie przekręcenia kluczyka lub naciśnięcia przycisku?
    Pozdrawiam

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #5 08 Sty 2018 10:06
    excray
    Poziom 39  

    W samochodzie jest sporo urządzeń które pracują nawet po wyłączeniu zasilania: autoalarm, odbiornik radiowy autoalarmu, radio samochodowe w trybie czuwania, upływy na przewodach, samorozładowanie akumulatora, co powoduje że średnio przy zablokowanym aucie pobór prądu z akumulatora wynosi kilkadziesiąt mA. Oznacza to, że:
    - po 2 miesiącach przestoju i tak możesz mieć problem z akumulatorem.
    - nie ma sensu bić się o uA w sytuacji gdy nawet pojedyncze mA niewiele zmieniają.

    2
  • #6 10 Sty 2018 02:33
    Tektronik
    Poziom 3  

    Zależy mi także na wsparciu dla danego procesora

    O wybudzaniu myślałem poprzez włożenie kluczyka do stacyjki ale jeszcze nie znam dokładnej budowy stacyjki z Phaetona, wiem że opiera się ona o microswitch'e ale nie wiem czy obsługuje ona także pozycję po włożeniu kluczyka.

    W aucie w przyszłości będą zamontowane 2 akumulatory, w razie rozładowania jednego z nich układ musi cały czas czuwać by odłączyć akumulator nie dopuszczając do głębokiego rozładowania lub dołączyć równolegle drugi akumulator by umożliwić rozruch, w takiej sytuacji im mniejszy pobór tym lepiej.

    Nie wiem jeszcze, czy użyję jednego układu do realizacji obydwu funkcji czy będą to 2 oddzielne moduły

    0
  • #7 10 Sty 2018 11:49
    sawitar
    Poziom 17  

    W automotive spotkałem się głownie z ST4 i V850.
    W samochodzie jest wiele zjawisk które nie występują w innych środowiskach. Pamiętaj o rozszerzonym zakresie temperaturowym, zakłóceniach od innych urządzeń oraz odporności na cranki (rozruch silnika).

    Dwa akumulatory już to gdzieś widziałem :-)

    0
  • #8 10 Sty 2018 12:39
    JacekCz
    Poziom 36  

    excray napisał:
    W samochodzie jest sporo urządzeń które pracują nawet po wyłączeniu zasilania: autoalarm, odbiornik radiowy autoalarmu, radio samochodowe w trybie czuwania, upływy na przewodach, samorozładowanie akumulatora, co powoduje że średnio przy zablokowanym aucie pobór prądu z akumulatora wynosi kilkadziesiąt mA. Oznacza to, że:
    - po 2 miesiącach przestoju i tak możesz mieć problem z akumulatorem.
    - nie ma sensu bić się o uA w sytuacji gdy nawet pojedyncze mA niewiele zmieniają.


    to jest prawidłowy tok myślenia.
    Zwłaszcza że oprócz doboru zasypiającego CPU projekt ogarnia elementy wykonawcze mocy, które nie sądzę że się uśpią aż tak głęboko.

    0
  • #9 11 Sty 2018 18:31
    gadula88
    Poziom 15  

    Z 8-bit jest jeszcze rodzina STM8AF dedykowana do automotiv.

    0
  • #10 11 Sty 2018 19:24
    Tektronik
    Poziom 3  

    gadula88 napisał:
    Z 8-bit jest jeszcze rodzina STM8AF dedykowana do automotiv.


    Byłby super, ma CAN i LIN na pokładzie 8-) , tylko nie mogę go znaleźć w żadnym polskim sklepie internetowym :( .

    0
  • #11 11 Sty 2018 19:39
    Marek_Skalski
    Moderator Projektowanie

    @gadula88 Tylko szkoda, że ten układ pobiera prawie 20x więcej prądu niż te, które ja wymieniłem. Autor tematu szukał układu o małym poborze prądu i nie chciał STM.
    @Tektronik Układy dedykowane dla samochodówki na ogół dostępne są tylko dla odpowiednich klientów. Ale jeżeli bardzo chcesz, to Mouser sprzedaje pojedyncze sztuki STM8AF, np. STM8AF5289.
    Będziesz miał jak napisać program i zaprogramować ten układ?

    0