Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Napęd własnej roboty do bramy uchylnej garażowej. Dobór podzespołów.

igord 08 Sty 2018 10:04 462 10
  • #1 08 Sty 2018 10:04
    igord
    Poziom 12  

    Witam
    Od pewnego czasu mam blaszany garaż. Bramę trzeba otworzyć ręcznie. Wcześniej muszę otworzyć bramę wyjazdową z działki, a potem zamknąć dwie bramy. Troszkę trzeba się nachodzić na darmo.
    Ostatnio widziałem sporo filmików jak ludzie korzystali z własnych sterowników oraz silników z wycieraczek do otwierania bramy. Brama uchylana jest do góry. Na popularnym portalu aukcyjnym widziałem taki sterownik, jednak bez żadnych krańcówek.
    Nie chcę wydawać dużo pieniędzy, widziałem radiolinie 2 kanałowe za mniej niż 100 zł. Do tego muszę dokupić silnik. Prąd mam doprowadzony. Jak najprościej wykonać takie sterowanie, aby brama zamykała się do pewnego momentu i otwierała też do pewnego momentu?

    Moderowany przez suworow:

    Zmieniłem tytuł. Wydaje mi się że lepiej pasuje niż poprzedni :) : "Radiolinia 2 kanałowa do blaszaka - jak to zrobić aby działało"

    0 10
  • #2 08 Sty 2018 10:17
    piterek-23
    Poziom 32  

    igord napisał:
    Jak najprościej wykonać takie sterowanie, aby brama zamykała się do pewnego momentu i otwierała też do pewnego momentu?

    Należy użyć krańcówki

    0
  • #3 08 Sty 2018 11:27
    igord
    Poziom 12  

    A jak by taka radiolinia funkcjonowała bez tej krańcówki? Patrzę na wszystkie urządzenia w zakresie od 60 do 300 zł to wszędzie jest tylko sterownik i dwa(cztery) piloty.
    Czyli po prostu należałoby dokupić dwie krańcówki i podłączyć je do sterownika?

    0
  • #4 08 Sty 2018 11:38
    xury
    Poziom 39  

    Sterownik czy cokolwiek tam podepniesz musi wiedzieć kiedy zakończyć pracę. Sama radiolinia takiej funkcjonalności nie ma. Jak sobie wyobrażasz sterowanie bramą, bez krańcówek,kontaktronów czy innych czujników?
    [edit]
    Aaa przepraszam. Sam siebie poprawię. Można bez krańcówek. Możesz użyć enkodera do zliczania impulsów potrzebnych na otwarcie/zamknięcie bramy. :wink:

    0
  • #5 08 Sty 2018 12:08
    kotbury
    specjalista -automatyka bramowa

    Napisz (przypomnij) do mnie na PW, koledze Mopsiq83 wszystko dokładnie wyłuszczyłem i skopiuję - a tekst nieco za długi na normalne forum.
    Da się zrobić używając wyłącznie n/w radiolinii, dwóch krańcówek NO i dwóch dużych diod prostowniczych. No i oczywiście silniczka od wycieraczek jako napędu.
    Tylko na początek - użyj takiego albo zbliżonego radia (z opcją przerzutnika - chinol z 2-3 pilotami jest po ok 60 zł) jak na fotce poniżej i krańcówek na listwie napędowej - wystarczą tego typu: http://leksykon.forbot.pl/Krancowka,139.htm krańcówki.
    Reszta będzie w opisie na PW.

    Napęd własnej roboty do bramy uchylnej garażowej. Dobór podzespołów.

    Od razu uprzedzę gromy sypiące się na taki pomysł - używając "pilotowych" protez można bez problemu do takiego czegoś dodać zarówno barierę podczerwieni jak i przeciążeniówkę, a co do niezawodności całości - to w końcu DIY i autor powinien usterki wynikające z chałupniczego montażu (i w najlepszym razie - brak możliwości dostania się w pobliże auta) brać pod uwagę

    0
  • #6 08 Sty 2018 13:25
    glecki
    Poziom 20  

    Da się to zrobić na radiolinii kilku przekaźnikach i dwóch krańcówkach, ale to trochę taki "Adam Słodowy". I w momencie ruchu bramy nie będziesz mógł jej zatrzymać co jest bardzo niebezpieczne. Najprostsze rozwiązanie to centrala z wbudowaną radiolinią i po problemie. Koszt nowej to około 250 zł (poszukaj tańszej używanej) a do tego będzie na pewno bezpieczniej użytkować taki "napęd". Do tego, zależnie jaką centralę zastosujesz, nie będziesz musiał stosować krańcówek. Brama będzie się zatrzymywać po dojechaniu do punktu krańcowego a centrala będzie wyłączać silnik na zasadzie przeciążenia. W takim przypadku musisz zastosować solidne odbojniki w położeniach krańcowych.

    0
  • #7 08 Sty 2018 13:39
    kotbury
    specjalista -automatyka bramowa

    Jeśli zastosować w/w odbiornik z opcją przerzutnika i 4 kanałami - da się zatrzymać napęd - używasz kanału 3 lub 4 i tym samym zdejmuje się sygnał z kanału 1 lub 2 (otwieranie i zamykanie) - czyli bramą steruje się za pomocą 3 przycisków (otwieranie -1, zamykanie -2, zatrzymanie - 3 lub 4). I nie trzeba używać żadnych przekaźników poza tymi wbudowanymi w radiolinię.

    Co do central fabrycznych - owszem, nówkę sztukę nie śmiganą ze wszystkimi extrasami można nabyć za 170 zł (Elmes STB12VM1 + piloty po 30 zł sztuka - wbudowane nawet zwolnienia i przeciążeniówka ) ale o ile mniejsza satysfakcja....

    Cytat:
    Brama będzie się zatrzymywać po dojechaniu do punktu krańcowego a centrala będzie wyłączać silnik na zasadzie przeciążenia. W takim przypadku musisz zastosować solidne odbojniki w położeniach krańcowych


    Nie polecałbym w konstrukcjach opartych na silniczkach od wycieraczek 12V od osobówek używać central z zatrzymaniami krańcowymi opartymi wyłącznie na przeciążeniówkach (np. Woster RSB-2S - chociaż akurat ta może i z krańcówkami współpracować) - w przekładniach siedzą plastikowe koła zębate, które - aż do zerwania zębów - bardzo źle znoszą choćby małe siłowe zatrzymania.
    Co innego napędy wycieraczek 24V z ciężarówek - np. niegdyś popularny napęd od Jelcza z metalowymi zębatkami - zdaje się w zmodyfikowanej formie używany do dziś przez Wiśniowskiego - ale takie silniczki ze szrotu dziś już bardzo trudno znaleźć.

    0
  • #8 08 Sty 2018 14:25
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Porównaj cenę podzespołów z ceną marketową, ok. 400zł.

    0
  • #9 09 Sty 2018 09:50
    kotbury
    specjalista -automatyka bramowa

    Zgoda - ale powoli podnosimy poprzeczkę - powiedzmy że cała mechanika oparta na silniczku wycieraczek (czyli silniczek szrot - 10 zł, stal czyli ceowniki lub dwuteownik - niech 4 z/mb czyli16 zł, łożyska do wózka - 4 szt po 10 zł - 40 zł, łań, łańcuch rowerowy +linka - 20 zł, zębatki - szrot) wyniesie na nówexach ok 100 zł - im więcej części z odzysku tym taniej, centralka samodział na chinolu z pilotami - 60 zł. czyli całość 160 zł.
    Z centralką firmową - 100 + 170 (nawet 150 zł - Woster RSB - 4K) =270 - 250 zł.
    Najtańsza marketówka lub Alle...ówka - no może nie 400 a 500 zł (albo niech Zbigniew poda namiary na tańsze) ale jak coś walnie po gwarancji to gość jest w czarnej dupie bo do tych napędów NIE MA nic i bez zdolności mechanicznych lub znajomego frezera głupiego kółka zębatego nie dostanie. Do samodziełki części ma że tak powiem na bieżąco.

    W sumie wybór autora postu.

    0
  • #10 09 Sty 2018 10:13
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Daje się naprawiać. Nawet chodzą po 7 lat.

    0
  • #11 09 Sty 2018 10:47
    kotbury
    specjalista -automatyka bramowa

    Wiem że chodzą i WIEM że da się naprawić - sam mam 6 letniego MotorLifta ML500 - ale tak chodzi szczęśliwie jakieś 50% takich motorków (a pozostałe wracają do sklepu na gwarancji - jeśli jeszcze takowa jest) - do mojego (w razie pogwarancyjnej awarii) z części jest TYLKO wózek do prowadnicy i piloty. I o ile (paradoksalnie) kupi się chińczyka od jakiegoś większego powiedzmy " importera" to on może mieć części. Sprzęty marketowe nie mają nawet opcji naprawy (znaczy teoretycznie jest a w praktyce - jeśli sprzęt jest jeszcze w ofercie- po upływie czasu naprawy w 99% wymieniają na nowy a jeśli nie ma - oddają kasę , czasem nawet od ręki - autopsja) więc i jeśli samemu się nie znajdzie azjatyckiego odpowiednika i nie dobierze części - stop.

    0