Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Optex
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Napęd własnej roboty do bramy uchylnej garażowej. Dobór podzespołów.

igord 08 Jan 2018 10:04 1395 10
  • #1
    igord
    Level 12  
    Witam
    Od pewnego czasu mam blaszany garaż. Bramę trzeba otworzyć ręcznie. Wcześniej muszę otworzyć bramę wyjazdową z działki, a potem zamknąć dwie bramy. Troszkę trzeba się nachodzić na darmo.
    Ostatnio widziałem sporo filmików jak ludzie korzystali z własnych sterowników oraz silników z wycieraczek do otwierania bramy. Brama uchylana jest do góry. Na popularnym portalu aukcyjnym widziałem taki sterownik, jednak bez żadnych krańcówek.
    Nie chcę wydawać dużo pieniędzy, widziałem radiolinie 2 kanałowe za mniej niż 100 zł. Do tego muszę dokupić silnik. Prąd mam doprowadzony. Jak najprościej wykonać takie sterowanie, aby brama zamykała się do pewnego momentu i otwierała też do pewnego momentu?

    Moderated By suworow:

    Zmieniłem tytuł. Wydaje mi się że lepiej pasuje niż poprzedni :) : "Radiolinia 2 kanałowa do blaszaka - jak to zrobić aby działało"

    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Optex
  • #2
    piterek-23
    Level 33  
    igord wrote:
    Jak najprościej wykonać takie sterowanie, aby brama zamykała się do pewnego momentu i otwierała też do pewnego momentu?

    Należy użyć krańcówki
  • #3
    igord
    Level 12  
    A jak by taka radiolinia funkcjonowała bez tej krańcówki? Patrzę na wszystkie urządzenia w zakresie od 60 do 300 zł to wszędzie jest tylko sterownik i dwa(cztery) piloty.
    Czyli po prostu należałoby dokupić dwie krańcówki i podłączyć je do sterownika?
  • Optex
  • #4
    xury
    Automation specialist
    Sterownik czy cokolwiek tam podepniesz musi wiedzieć kiedy zakończyć pracę. Sama radiolinia takiej funkcjonalności nie ma. Jak sobie wyobrażasz sterowanie bramą, bez krańcówek,kontaktronów czy innych czujników?
    [edit]
    Aaa przepraszam. Sam siebie poprawię. Można bez krańcówek. Możesz użyć enkodera do zliczania impulsów potrzebnych na otwarcie/zamknięcie bramy. :wink:
  • #5
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Napisz (przypomnij) do mnie na PW, koledze Mopsiq83 wszystko dokładnie wyłuszczyłem i skopiuję - a tekst nieco za długi na normalne forum.
    Da się zrobić używając wyłącznie n/w radiolinii, dwóch krańcówek NO i dwóch dużych diod prostowniczych. No i oczywiście silniczka od wycieraczek jako napędu.
    Tylko na początek - użyj takiego albo zbliżonego radia (z opcją przerzutnika - chinol z 2-3 pilotami jest po ok 60 zł) jak na fotce poniżej i krańcówek na listwie napędowej - wystarczą tego typu: http://leksykon.forbot.pl/Krancowka,139.htm krańcówki.
    Reszta będzie w opisie na PW.

    Napęd własnej roboty do bramy uchylnej garażowej. Dobór podzespołów.

    Od razu uprzedzę gromy sypiące się na taki pomysł - używając "pilotowych" protez można bez problemu do takiego czegoś dodać zarówno barierę podczerwieni jak i przeciążeniówkę, a co do niezawodności całości - to w końcu DIY i autor powinien usterki wynikające z chałupniczego montażu (i w najlepszym razie - brak możliwości dostania się w pobliże auta) brać pod uwagę
  • #6
    glecki
    Level 20  
    Da się to zrobić na radiolinii kilku przekaźnikach i dwóch krańcówkach, ale to trochę taki "Adam Słodowy". I w momencie ruchu bramy nie będziesz mógł jej zatrzymać co jest bardzo niebezpieczne. Najprostsze rozwiązanie to centrala z wbudowaną radiolinią i po problemie. Koszt nowej to około 250 zł (poszukaj tańszej używanej) a do tego będzie na pewno bezpieczniej użytkować taki "napęd". Do tego, zależnie jaką centralę zastosujesz, nie będziesz musiał stosować krańcówek. Brama będzie się zatrzymywać po dojechaniu do punktu krańcowego a centrala będzie wyłączać silnik na zasadzie przeciążenia. W takim przypadku musisz zastosować solidne odbojniki w położeniach krańcowych.
  • #7
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Jeśli zastosować w/w odbiornik z opcją przerzutnika i 4 kanałami - da się zatrzymać napęd - używasz kanału 3 lub 4 i tym samym zdejmuje się sygnał z kanału 1 lub 2 (otwieranie i zamykanie) - czyli bramą steruje się za pomocą 3 przycisków (otwieranie -1, zamykanie -2, zatrzymanie - 3 lub 4). I nie trzeba używać żadnych przekaźników poza tymi wbudowanymi w radiolinię.

    Co do central fabrycznych - owszem, nówkę sztukę nie śmiganą ze wszystkimi extrasami można nabyć za 170 zł (Elmes STB12VM1 + piloty po 30 zł sztuka - wbudowane nawet zwolnienia i przeciążeniówka ) ale o ile mniejsza satysfakcja....

    Quote:
    Brama będzie się zatrzymywać po dojechaniu do punktu krańcowego a centrala będzie wyłączać silnik na zasadzie przeciążenia. W takim przypadku musisz zastosować solidne odbojniki w położeniach krańcowych


    Nie polecałbym w konstrukcjach opartych na silniczkach od wycieraczek 12V od osobówek używać central z zatrzymaniami krańcowymi opartymi wyłącznie na przeciążeniówkach (np. Woster RSB-2S - chociaż akurat ta może i z krańcówkami współpracować) - w przekładniach siedzą plastikowe koła zębate, które - aż do zerwania zębów - bardzo źle znoszą choćby małe siłowe zatrzymania.
    Co innego napędy wycieraczek 24V z ciężarówek - np. niegdyś popularny napęd od Jelcza z metalowymi zębatkami - zdaje się w zmodyfikowanej formie używany do dziś przez Wiśniowskiego - ale takie silniczki ze szrotu dziś już bardzo trudno znaleźć.
  • #8
    Zbigniew 400
    Level 38  
    Porównaj cenę podzespołów z ceną marketową, ok. 400zł.
  • #9
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Zgoda - ale powoli podnosimy poprzeczkę - powiedzmy że cała mechanika oparta na silniczku wycieraczek (czyli silniczek szrot - 10 zł, stal czyli ceowniki lub dwuteownik - niech 4 z/mb czyli16 zł, łożyska do wózka - 4 szt po 10 zł - 40 zł, łań, łańcuch rowerowy +linka - 20 zł, zębatki - szrot) wyniesie na nówexach ok 100 zł - im więcej części z odzysku tym taniej, centralka samodział na chinolu z pilotami - 60 zł. czyli całość 160 zł.
    Z centralką firmową - 100 + 170 (nawet 150 zł - Woster RSB - 4K) =270 - 250 zł.
    Najtańsza marketówka lub Alle...ówka - no może nie 400 a 500 zł (albo niech Zbigniew poda namiary na tańsze) ale jak coś walnie po gwarancji to gość jest w czarnej dupie bo do tych napędów NIE MA nic i bez zdolności mechanicznych lub znajomego frezera głupiego kółka zębatego nie dostanie. Do samodziełki części ma że tak powiem na bieżąco.

    W sumie wybór autora postu.
  • #10
    Zbigniew 400
    Level 38  
    Daje się naprawiać. Nawet chodzą po 7 lat.
  • #11
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Wiem że chodzą i WIEM że da się naprawić - sam mam 6 letniego MotorLifta ML500 - ale tak chodzi szczęśliwie jakieś 50% takich motorków (a pozostałe wracają do sklepu na gwarancji - jeśli jeszcze takowa jest) - do mojego (w razie pogwarancyjnej awarii) z części jest TYLKO wózek do prowadnicy i piloty. I o ile (paradoksalnie) kupi się chińczyka od jakiegoś większego powiedzmy " importera" to on może mieć części. Sprzęty marketowe nie mają nawet opcji naprawy (znaczy teoretycznie jest a w praktyce - jeśli sprzęt jest jeszcze w ofercie- po upływie czasu naprawy w 99% wymieniają na nowy a jeśli nie ma - oddają kasę , czasem nawet od ręki - autopsja) więc i jeśli samemu się nie znajdzie azjatyckiego odpowiednika i nie dobierze części - stop.